Gå til innhold

mac vs pc?


Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
(produserer musikk).

 

Hvis du er seriøst om dette vil du måtte kjøpe ekstragreier uansett OS. Dersom du har en PC nå må du kjøpe ekstragreier, men om du vil ha en Mac må du kjøpe ekstragreier + en Mac. Forskjellen på musikkproduksjon (på profesjonellt plan vel å merke) er minimal mellom Mac og PC.

Lenke til kommentar

For meg blir å kjøpe en mac helt feil pga to ting:

1. Jeg er en gamer.

2. Jeg har som regel et relativt stramt budsjett.

 

Jeg har ikke vært mye borti mac, men jeg er nesten helt sikker på at, som tidligere sagt, på profesjonelt nivå er forskjellene minimalistiske.

Mac fungerer flott "out of the box", men hvis man legger litt arbeid i windows vil man kunne oppnå en like bra resultat.

Lenke til kommentar

der er jeg uenig med deg Martin HaTh, Windoze kan ikke ende opp "like bra" som Mac (ser objektivt på det, min tanke om dette er at begge er like ille) fordi Windoze er så avsperret, du må faktisk slipstreame for å få Windoze virkelig moddet, og dette vil ikke forbedre minnebehandling, kernel og task manager heller.

Lenke til kommentar
Mac fungerer flott "out of the box", men hvis man legger litt arbeid i windows vil man kunne oppnå en like bra resultat.

 

Det er jo noe av det vi prøver å si da. Det er få her som sier at en Mac totalt sett er bedre enn en Windows-PC. Det har i større grad vært snakk om hva man får med OS-et, hva "vanlige" forbrukere/nordmenn trenger eller har lyst på, og personlig preferanse.

Lenke til kommentar
der er jeg uenig med deg Martin HaTh, Windoze kan ikke ende opp "like bra" som Mac (ser objektivt på det, min tanke om dette er at begge er like ille) fordi Windoze er så avsperret, du må faktisk slipstreame for å få Windoze virkelig moddet, og dette vil ikke forbedre minnebehandling, kernel og task manager heller.

Nå tenkte jeg egentlig mer software-relatert,

Endret av Martin HaTh
Lenke til kommentar

Mac vs. PC? Pølse i lompe vs. Pølse i brød? Jessica Alba vs. Megan Fox? ATI vs. nVidia?

 

Smak og behag. Og du kan banne på at du velger feil, fordi gresset alltid er grønnere på den andre siden, men kun hvis du står på Mac sin plen.

Avhengig av hva du gjør. gir Mac deg et større spekter og jobbe med. Som du også kan oppnå med PC hvis du vil og ikke bare sitter å måper fordi du ikke kan skru av UAC på vista.

Lenke til kommentar

Har noen spørsmål til dere som bruker mac.

 

Finnes det drivere til gaming-mus på mac?

Ser ikke noen drivere til diamonbacken min.

Hva slags 7 buttons ++ med justerbar DPI finnes til mac egentlig?

Kan en mac innstalere htc sync programvare?

Hvordan er støtten for mkv med ordered chapters på mac (ikke foreslå vlc, den duger ikke!)?

Fungerer nyere spill som HoN og klassikere som starcraft (med Iccup)på mac?

Kan man slette itunes og quicktime player på mac, eller er man restricted til disse?

.exe filer evt. msi?

portable apps?

kan jeg koble til en ps3 kontroller og spille med den?

kan jeg kjøre matte-programmer som geogebra, maplesoft?

 

 

kommer ikke på flere spørsmål angående mac, men vil at noen skal svare meg på dette. Ingen jeg har spurt har svart meg før.

Lenke til kommentar
Finnes det drivere til gaming-mus på mac?

Ser ikke noen drivere til diamonbacken min.

Hva slags 7 buttons ++ med justerbar DPI finnes til mac egentlig?

Kan man slette itunes og quicktime player på mac, eller er man restricted til disse?

.exe filer evt. msi?

 

Vet ikke. Jeg har prøvd Logitech G5 og G9 og der fungerer alle knappene uten noen installering av driver.

Ja, det kan du vel, uten at jeg skjønner hvorfor du vil slette programmene. De tar minimalt med plass.

.exe er Windows-filer, og må derfor åpnes i Windows eller programmer som f.eks CrossOver.

 

Edit: Spørsmål om spill og programvare finner man nok svar på hos produsenten.

Endret av boffeeen
Lenke til kommentar
Finnes det drivere til gaming-mus på mac?

Ser ikke noen drivere til diamonbacken min.

Hva slags 7 buttons ++ med justerbar DPI finnes til mac egentlig?

Copperheaden min var iallefall plug and play. :)
Kan en mac innstalere htc sync programvare?
Nope, HTC sux og lager bare til Windows.
Hvordan er støtten for mkv med ordered chapters på mac (ikke foreslå vlc, den duger ikke!)?
Fungerer fint i Quicktime med Perian installert.
Fungerer nyere spill som HoN og klassikere som starcraft (med Iccup)på mac?
Både HoN og Starcraft finnes til Mac.
Kan man slette itunes og quicktime player på mac, eller er man restricted til disse?
Japp, bare å hive iTunes.app og Quictime.app i søppelbøtta. :)
.exe filer evt. msi?
Kan kjøres i CrossOver/Wine eventuellt i en virtuel maskin med Windows installert.
portable apps?
Usikker på hva du mener?
kan jeg koble til en ps3 kontroller og spille med den?
Vet at trommesettet fra Guitar Hero har vært brukt som kontroller på Mac, regner med at det går fint med PS3-kontroller også.
kan jeg kjøre matte-programmer som geogebra, maplesoft?
Litt rasker googling sier at det er fullt mulig. :)
Lenke til kommentar

Geogebra og Maplesoft finnes begge i Mac-versjoner.

 

Hvis man er skeptisk til iTunes ville jeg tenkt meg om et par ganger til før jeg gikk for en Mac. Integrasjon av typen iTunes driver med er en av nøklene til at mange av oss liker Apple-produkter.

 

Du får sikkert synkronisert HTC-telefoner med doubletwist, forresten.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte iMac for ca. 1-2 år siden (husker ikke helt) for 11700 kr (studentrabatt + åpning av ny butikk osv osv, originalpris 13400kr). Jeg var fornøyd i begynnelsen, er jo lett å bruke, stilrent, stor og fin skjerm. Men jeg kan ikke spille noe særlig, det er mange programmer og ting jeg ikke kan bruke, opplever faktisk problemer på visse sider som bruker flash osv, kan bruke www.jippii.no som eksempel. Skjermen flakrer og slikt. Er heller ingen hyppig bruker av video- og fotoredigering. Så jeg skjønner egentlig ikke hvorfor jeg kjøpte iMac. Er jo helt j***** dyrt. Skulle ønske jeg hadde kjøpt pc isteden...

Lenke til kommentar
Har noen spørsmål til dere som bruker mac.

 

Finnes det drivere til gaming-mus på mac?

Ser ikke noen drivere til diamonbacken min.

Hva slags 7 buttons ++ med justerbar DPI finnes til mac egentlig?

Kan en mac innstalere htc sync programvare?

Hvordan er støtten for mkv med ordered chapters på mac (ikke foreslå vlc, den duger ikke!)?

Fungerer nyere spill som HoN og klassikere som starcraft (med Iccup)på mac?

Kan man slette itunes og quicktime player på mac, eller er man restricted til disse?

.exe filer evt. msi?

portable apps?

kan jeg koble til en ps3 kontroller og spille med den?

kan jeg kjøre matte-programmer som geogebra, maplesoft?

 

 

kommer ikke på flere spørsmål angående mac, men vil at noen skal svare meg på dette. Ingen jeg har spurt har svart meg før.

  • Ja.
  • Ja, så vidt jeg kan se ihvertfall.
  • Aner ikke, men regner med at de fleste på markedet fungerer fint.
  • Nei, men du kan helt sikkert synke med doubleTwist.
  • VLC, QuickTime+Perian.
  • Kommer an på om det finnes mac-versjon, mange spill for Windows kan du spille med CrossOver og du kan til og med installere Windows hvis du vil.
  • Ja.
  • Dette er eksekverbare filer for Windows, men de kan i mange tilfeller kjøres med Wine og/eller CrossOver, eller du kan bruke en emulator som VMware eller
  • VirtualPC
  • Selvsagt, så lenge det er mac-programmer. Du får ikke kjørt portable apps for Windows i OS X uten CrossOver eller en emulator.
  • Ja.
  • Ja.

Lenke til kommentar
Finnes det drivere til gaming-mus på mac?

Ser ikke noen drivere til diamonbacken min.

Hva slags 7 buttons ++ med justerbar DPI finnes til mac egentlig?

Copperheaden min var iallefall plug and play. :)

og da med justerbar DPI og makroer?

de fleste mus er plug and play.

en gamingmus uten programvare er så å si bare en vanlig mus som er bedre.

 

Finnes det drivere til gaming-mus på mac?

Kan man slette itunes og quicktime player på mac, eller er man restricted til disse?

Ja, det kan du vel, uten at jeg skjønner hvorfor du vil slette programmene. De tar minimalt med plass.

Fordi jeg ikke liker iTunes og vil ha andre alternativer, slik som at quicktime kommer med både quicktime player og picture viewer (eller lignende). Det er bare teit, QT lite er et mye bedre alternativ da de lar meg bruke mpc, uten å legge inn ting jeg ikke trenger.

Lenke til kommentar
(produserer musikk).

 

Hvis du er seriøst om dette vil du måtte kjøpe ekstragreier uansett OS. Dersom du har en PC nå må du kjøpe ekstragreier, men om du vil ha en Mac må du kjøpe ekstragreier + en Mac. Forskjellen på musikkproduksjon (på profesjonellt plan vel å merke) er minimal mellom Mac og PC.

 

har alt av ekstra greier. pc'n som brukes til musikk nå er altfor treig nå. og den har bare blitt treigere og treigere. så når jeg skal ha ny data så blir det Mac denne gangen. all musikk utstyr fungerer til mac og pc :D det jeg har ihvertfall :) hvordan vet du at forskjellen er minimal?

Lenke til kommentar
Finnes det drivere til gaming-mus på mac?

Ser ikke noen drivere til diamonbacken min.

Hva slags 7 buttons ++ med justerbar DPI finnes til mac egentlig?

Copperheaden min var iallefall plug and play. :)

og da med justerbar DPI og makroer?

de fleste mus er plug and play.

en gamingmus uten programvare er så å si bare en vanlig mus som er bedre.

 

Finnes det drivere til gaming-mus på mac?

Kan man slette itunes og quicktime player på mac, eller er man restricted til disse?

Ja, det kan du vel, uten at jeg skjønner hvorfor du vil slette programmene. De tar minimalt med plass.

Fordi jeg ikke liker iTunes og vil ha andre alternativer, slik som at quicktime kommer med både quicktime player og picture viewer (eller lignende). Det er bare teit, QT lite er et mye bedre alternativ da de lar meg bruke mpc, uten å legge inn ting jeg ikke trenger.

Nå er ikke iTunes og QT på Mac det samme som i Windows-verden. I OS X er QuickTime svært tett integrert, og selv om det går an å fjerne det er det ikke noe jeg anbefaler. Har fremdeles til gode å finne noen spiller som er "lettere" enn QT på Mac, og med Perian inne spiller den av de fleste filer uten å tenke seg om. Mye bedre og mer elegant enn å drive å kødde rundt med ulike kodeker (som gjerne viser seg å inneholde virus) og Windows Media Player og slikt. Men kunne nok tenkt meg litt mer "muligheter" i QT. Helst slik som finnes i Media Player Classic på Windows. DET er en fantastisk avspiller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...