Gå til innhold

mac vs pc?


Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

Anbefalte innlegg

Hva er det egentlig du lurer på?

 

Mac og OSX er laget av Apple, en PC kan produseres av så godt som alle som vil og Windows er laget av Windows.

 

Flytter denne til Mac-kategorien. Der jeg føler den passer best, hvis noen er uenige send meg en PM :)

 

For det første, Windows er ikke laget av Windows men av Microsoft.

For det andre så er dette et av det tåpeligste krumspringene jeg har sett av noen moderator/ veileder på noe forum på de 16 årene jeg har vært på nett,- kanskje hernil trenger veiledning selv?, hvorfor flytter man en diskusjon om Mac vs PC til ett MAC-forum i stedet for å la det stå i ett mer generelt forum, er det ett ønske om færrest mulige PC-brukere i tråden for å styre utfallet av diskusjonen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Husk at enkelte av disse reklamene er ganske gamle – Apple var forholdsvis tidlig ute med å gjøre kamera til standardtilbehør i sine maskiner.

 

Sant nok, men jeg synes fokusen på det kameraet er en smule overdrevet. Men, det er vel kanskje en slik egenskap mange synes er viktig. Jeg åpner Photo Booth et par ganger i måneden, kanskje.

 

 

Kjøp pc! mye mer anvendelig til alt mulig.

 

Jasså, hvor har du det fra?

Lenke til kommentar
For det første, Windows er ikke laget av Windows men av Microsoft.

For det andre så er dette et av det tåpeligste krumspringene jeg har sett av noen moderator/ veileder på noe forum på de 16 årene jeg har vært på nett,- kanskje hernil trenger veiledning selv?, hvorfor flytter man en diskusjon om Mac vs PC til ett MAC-forum i stedet for å la det stå i ett mer generelt forum, er det ett ønske om færrest mulige PC-brukere i tråden for å styre utfallet av diskusjonen?

Jeg får legge meg langflat og beklage glippen. Windows er selvfølgelig produsert av Microsoft og det gikk nok litt fort i svingene da jeg skrev.

 

For det andre er min begrunnelse til flyttingen av tråden fra kategorien "Hjelp til kjøp og salg av PC" ganske enkelt at den ikke hadde noe som helst der å gjøre. Å flytte den til Mac-kategorien var rett og slett en avgjørelse jeg tok basert på hva trådstarter spurte om. Spørsmålene var stort sett rettet mot Mac og OSX da h*n ser ut til å allerede ha en viss kjennskap til Windows. Mulig dette var uheldig, men jeg tror ikke det. Dessuten finnes det ingen kategori som tar for seg både PC (/Windows) og Mac og deres ulikheter.

 

Eventuelle spekulasjoner rundt hvorvidt jeg prøver å favorisere den ene eller andre leiren i diskusjonen vil jeg ha meg frabedt da det absolutt ikke finnes noe grunnlag for dette. Hverken innleggene mine i denne tråden eller i noen tråder før taler for at jeg skulle foretrekke Mac på noen som helst måte.

 

Og til slutt vil jeg minne om min oppfordring til å ta dette på PM hvis noen var uenige. Den gjelder fortsatt og hvis noen føler jeg har noe mer å oppklare så ta dette på PM og ikke i tråden.

 

-hernil

Lenke til kommentar
Husk at enkelte av disse reklamene er ganske gamle – Apple var forholdsvis tidlig ute med å gjøre kamera til standardtilbehør i sine maskiner.

 

Sant nok, men jeg synes fokusen på det kameraet er en smule overdrevet. Men, det er vel kanskje en slik egenskap mange synes er viktig. Jeg åpner Photo Booth et par ganger i måneden, kanskje.

 

 

Kjøp pc! mye mer anvendelig til alt mulig.

 

Jasså, hvor har du det fra?

vet ikke, jeg føler på meg at trådstarter trenger en pc,

Lenke til kommentar

Halvparten av det som blir sagt i denne "reklamen" er informasjons-manipulering og løgn.

 

I mine øyne er PC mer anvendlig til ting, det er ingen ting du ikke kan gjøre på en PC som du kan gjøre på en Mac. Det å ta Microsoft sine elendige startpakke som er ment som en liten bonus i Windows er svakt, vi har tonnevis av produsenter som lager professionelle programmer for både PC og Mac. Den iLife-pakken som følger med OSX har dere indirekte betalt for, akkurat slik som dere gjorde når dere betalte for Microsoft sin, det skal ikke være så vanskelig å regne ut hvor mye du har betalt for de programmene da.

En annen ting som er feigt er å påstå at du får masse prøve-programvare med PC.

 

Greit nok! Mac er flotte maskiner. Det som irriterer meg er denne massive orgien av svake argumenter og trangsynte folk som tror at det som er bra, kun er mulig på Mac.

Lenke til kommentar
I mine øyne er PC mer anvendlig til ting, det er ingen ting du ikke kan gjøre på en PC som du kan gjøre på en Mac. Det å ta Microsoft sine elendige startpakke som er ment som en liten bonus i Windows er svakt, vi har tonnevis av produsenter som lager professionelle programmer for både PC og Mac. Den iLife-pakken som følger med OSX har dere indirekte betalt for, akkurat slik som dere gjorde når dere betalte for Microsoft sin, det skal ikke være så vanskelig å regne ut hvor mye du har betalt for de programmene da.

En annen ting som er feigt er å påstå at du får masse prøve-programvare med PC.

Det er da ingen som har hevdet – hverken i tråden eller reklamene – at Macene har en masse funksjoner du ikke kan få gjort på et eller annet vis i Windows?

 

Det lages masse bra programvare til Windows, men ta for eksempel iPhoto, som er en del av iLife som følger med alle Macer. Eneste Windows-program jeg synes er en fullgod erstatning er Lightroom; et flott program, men det koster en masse penger. Tilgangen på iPhoto (og Apples proffutgave, Aperture) gjør at jeg slipper å bruke mye penger på å kjøpe Lightroom, da plager det meg ikke så mye at maskinene koster litt mer.

 

Mange Windows-maskiner har kommet med en masse søppelprogrammer installert. Det finnes selvsagt unntak, men at dette er et problem mange har opplevd er ganske så ubestridelig. Det finnes unntak og det finnes veier rundt det, men mange har likevel opplevd problemet – og reklame er jo knapt ment til å være nøytral informasjon ...

Lenke til kommentar

mac er en designet pc der samme produsent star bak både hardware sammensetningen og operativsystemet i motsetning til pc der operativsystemet er skilt ut fra hardwaren.

dette er utgangspunktet.

 

eller så er det så vit jeg vet fritt frem å selv velge operativsystem.

nå vet jeg ikke helt om det er mulig å kjøre windwos direkte på mav men det burde være mulig på kjøre osX direkte på en vanlig pc

 

her er det bare snakk om smak og behag

 

selv om man i teorien kan gjøre det samme med en MAC som med en pc så finnes det nok langt flere programmer til pcen.

d.v.s at det finnes langt fler programmer til windwos en til macos

hvis begge kjører linux så stor de nok likt

Lenke til kommentar

«Mest for pengene» er vanskelig å si helt uten videre – men hvis du ønsker å kjøre hvilket som helst spill uten å måtte ha både Windows og Mac OS kommer du nok greiest ut med en Windows-maskin, tror jeg. Det er etter hvert mange spill som finnes i egen Mac-utgave, og de som ikke finnes kan du alltids kjøre gjennom en Windows-partisjon, så det fungerer med Mac, men om det er optimalt når spilling er en stor del av bruken kan alltids disktueres.

 

Musikkredigering kan gjøres bra på begge plattformer – jeg foretrekker langt på vei Mac-utgavene av det jeg har prøvd, men det kommer jo mye an på hva du er vant til og har behov for. Hvis du bare trenger noe enkelt som ikke er vanskelig å sette seg inn i er Garageband som følger med alle Macene et godt alternativ.

 

Med et såpass romslig budsjett får du en knakende god maskin uansett hva du velger.

Lenke til kommentar
«Mest for pengene» er vanskelig å si helt uten videre – men hvis du ønsker å kjøre hvilket som helst spill uten å måtte ha både Windows og Mac OS kommer du nok greiest ut med en Windows-maskin, tror jeg. Det er etter hvert mange spill som finnes i egen Mac-utgave, og de som ikke finnes kan du alltids kjøre gjennom en Windows-partisjon, så det fungerer med Mac, men om det er optimalt når spilling er en stor del av bruken kan alltids disktueres.

 

Musikkredigering kan gjøres bra på begge plattformer – jeg foretrekker langt på vei Mac-utgavene av det jeg har prøvd, men det kommer jo mye an på hva du er vant til og har behov for. Hvis du bare trenger noe enkelt som ikke er vanskelig å sette seg inn i er Garageband som følger med alle Macene et godt alternativ.

 

Med et såpass romslig budsjett får du en knakende god maskin uansett hva du velger.

Ok takk for hjelpen, men det jeg mente var hvilken maskin får jeg best grafikk på?

Har ett skjermkort på denne pcen til 2000kr, men pcen hadde for liten strøm tilførselen eller noe sånt ;P

Lenke til kommentar

Det man kan lese her inne.. atter en gang når emnet PC vs MAC dukker opp.. er at det stort sett kommer opp usaklige og veldig ubegrunnede svar.

 

Tilhører man den ene gruppen.. er alle tilhengere av den andre gruppen "fanboys" uten at man egentlig ser på sin egen argumentering.

 

Jeg har ikke MAC.. men jeg har fått med meg følgende:

 

Påstand:

Mac er mer stabil enn andre datamaskiner, og har færre programmer tilgjengelig.

 

Stemmer! Mac er nøye med hvilke programmer som slippes ut til plattformen. Og de siler programmene som kan gjøre maskinen ustabil. Fordelen er en stabil maskin.. Ulempen er at valgfriheten er begrenset..

 

Påstand:

MAC er svinedyr i forhold til PC.

 

Delvis sant. Delvis feil. MAC er ikke billigst.. men de har faktisk dumpet prisene. Ser du på feks iMAC 27" i7 - så er det ikke mulig å finne matchende konfigurasjon med samme paneltype som er i iMACen. Her er det faktisk billigere enn PC/Windows-systemer.

Lenke til kommentar
Ok takk for hjelpen, men det jeg mente var hvilken maskin får jeg best grafikk på?

Isolert sett får du antageligvis best skjermkort på en Windows-maskin – hos Apple betaler du i tillegg for godt design, gode programmer som følger med, en integrert plattform, gode skjermer osv. Om dette tillegget er så stort at man bør gå for en Windows-maskin er opp til enhver å avgjøre – jeg synes fordelene er større enn merkostnadene og har bare brukt Mac i mange år. Hvis du har et budsjett på 15000 kan jeg ikke skjønne annet enn at du må kunne ha råd til en Mac som yter godt nok til de aller fleste formål, også tunge spill. (Det blir formodentlig en Quad-Core 27" iMac – heftig maskin.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...