Gå til innhold

mac vs pc?


Gjest Slettet-T9cKWhDpN0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man har noe ferdiginstallert, er det som oftest et program man ikke vil ha. Ja dere har apple motion, men hva om man foretrekker AE med tusenvis av kvalitet-tutorials? Hva om man ikke vil ha maya, men 3ds max?

Det hjelper ikke å ha ferdiginstallert noe sålenge man foretrekker noe annet.

Lenke til kommentar

SkoMedHull: Hvorfor det? Reklamene snakker om hva man får med dataen, ikke om det uante antallet programmer som det er mulig å innstallere i hvert OS.

 

Okse_ku: Er det? Jeg synes det er veldig greit at man har programmer som dekker grunnleggende behov innen de fleste områder første gang man slår den på.

Endret av boffeeen
Lenke til kommentar
Uansett hva reklamen sier... jeg kjøper en datamaskin utifra hva den kan og ikke hva reklamen sier den kan.

 

Det gjør nok de aller fleste også. De færreste ser disse reklamene og går rett på apple.no og bestiller en Mac uten å tenke noe mer over det.

 

Edit:

 

SkoMedHull: Mulighetene ignoreres da ikke? I iMovie-reklamen snakkes det om hva en Mac kan gjøre med video første gang du slår på Macen, uten å måtte fikle med å finne og innstallere programvare.

Endret av boffeeen
Lenke til kommentar
Uansett hva reklamen sier... jeg kjøper en datamaskin utifra hva den kan og ikke hva reklamen sier den kan.

 

Det gjør nok de aller fleste også. De færreste ser disse reklamene og går rett på apple.no og bestiller en Mac uten å tenke noe mer over det.

La oss omformulere litt da. Når jeg skal vurdere hva som er en bra datamaskin/hva som er et godt OS, så bryr jeg meg ikke om hva reklamen sier, men hva den kan gjøre.

Lenke til kommentar
Det er da overhodet ingen ting som hindrer deg i å installere andre programmer enn Movie Maker?

Neida, selvsagt ikke, men andre programmer koster penger i tillegg til at det krever en del innsikt å vite hva slags programmer man skal velge. iLife-pakken sikrer en god opplevelse med lav terskel for mange brukere; svært mange av de som bruker iPhoto ville antageligvis bare hatt bildene sine slengende rundt i mapper om ikke iPhoto dukket opp første gang man koblet til et kamera til maskinen.

Lenke til kommentar

kan du spesifisere hva slags "grunnleggende" behov det er snakk om?

mitt grunnleggende behov er;

office programvare; gratis fra openoffice

musikk spiller; der har vi wmp, men foretrekker winamp (gratis)

video; cccp evt. vlc

internett; her får vi IE, som kanskje ikke er den beste, men dette også kan skiftes ut med noe gratis.

spill; ...

 

hva mer grunnleggende er det snakk om?

 

Det er da overhodet ingen ting som hindrer deg i å installere andre programmer enn Movie Maker?

Neida, selvsagt ikke, men andre programmer koster penger i tillegg til at det krever en del innsikt å vite hva slags programmer man skal velge. iLife-pakken sikrer en god opplevelse med lav terskel for mange brukere; svært mange av de som bruker iPhoto ville antageligvis bare hatt bildene sine slengende rundt i mapper om ikke iPhoto dukket opp første gang man koblet til et kamera til maskinen.

det finnes mange alternativer til windows også, man må lete litt for å finne dem ja; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=435013

Endret av Okse_ku
Lenke til kommentar
Det er da overhodet ingen ting som hindrer deg i å installere andre programmer enn Movie Maker?

Neida, selvsagt ikke, men andre programmer koster penger i tillegg til at det krever en del innsikt å vite hva slags programmer man skal velge. iLife-pakken sikrer en god opplevelse med lav terskel for mange brukere; svært mange av de som bruker iPhoto ville antageligvis bare hatt bildene sine slengende rundt i mapper om ikke iPhoto dukket opp første gang man koblet til et kamera til maskinen.

 

Og akkurat derfor suger PC og Mac eier. Mhm. Ja. OK, skjønner.

Lenke til kommentar

Er det ett OS jeg aldri kunne brukt er det faktisk Mac, bare fordi at jeg liker å ha FULL kontroll på systemet (Nei jeg liker ikke Windoze heller, eller dvs det er nærmt hat). Jeg pleier alltid ta den gylne middelvei med Dualboot av Linux og Windoze.. Jeg spiller sjelden, men hvis jeg faktisk skal spille og WINE ikke takler spillet, da rebooter jeg til Windoze fordi det er det eneste Linux ikke takler skikkelig er spill (pga opplagte grunner som at spillutviklere ikke lager spill til Linux).

 

Min anbefaling er å gå for en Mac, og så dualboote med Windoze hvis det trengs.

Lenke til kommentar

Ja, det lurer jeg og på. På hvilken måte har du ikke kontroll i OS X? Jeg føler aldri at jeg ikke har kontroll, og jeg ser på meg selv som en godt over middels avansert bruker.

 

 

Og jo, for svært mange privatbrukere handler veldig mye om det som kommer med. Veldig mange vil klare seg i lange baner med det som følger med OS X som standard - og med en iWork-pakke vil de være rustet for det aller meste. Da slipper man å tenke på og finne like gode alternativer på windows-platformen, noe som for den vanlige nordmann (som faktisk er langt mindre teknisk enn du skulle tro) er ganske far-fetched.

Lenke til kommentar

Det jeg mener er at når jeg har testet mac så har jeg fått "WARNING: AN ERROR OCCURED" feilmelding, uten detaljer eller noe som kan hinte meg i hva som gikk gale. Windoze er ikke spesielt bedre på dette punktet i og med at Windoze gir ikke all info heller, derfor liker jeg Linux bedre, det er mer åpent på alle nivå.

 

PS: Jeg har god peiling på den lave tekniske innsikten til vanlige nordmenn, for ikke snakke om hvor logisk intelligent dem er(høy sosial intelligens har jo de fleste da)

Lenke til kommentar

det som er litt morsomt å tenke på er at mange av de som har brukt pc som får seg mac som regel aldri går tilbake til pc. men de som har mac går aldri helt over til pc.

 

jeg tror folk hakker ned på ting de ikke har peiling på. det vi ikke vet det er ikke bra og der kommer vi med kommentarer som er usakelige. jeg har brukt pc så lenge jeg kan huske. jeg syns ikke pc er dårlig, men tror mac kommer til å passe meg bedre (produserer musikk).

 

men fordi jeg venter på å få bygget ferdig hjemme studioet og skal ha mac som kommer til å være hjertet i hele greia. så betyr det ikke at windows suger. be a little open minded ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...