Gå til innhold

"Gulfkrigen" Gulftown og Radeon 5XXX testes i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har lest at ofte er finnene på RAM faktisk i mot sin hensikt, så tror ikke det skal være noe problem.

Kilde takk ;)

 

 

 

 

 

Jeg har aldri hørt om at kjøleribbene gjør brikkene varmere... Hvis ribbene er mot sin hensikt. På en annen side så er ddr3 1.65volt ram veldig kjølig i forhold til ddr 1 bh  :D

 

 

Lenke til kommentar

De "gamle" blekkplatene (som også brukes enda) var/er vel kjent for å bidra til en liten økning av temperaturen på ram chippene. Grunnen til at de allikevel brukes er at de gir en hviss beskyttelse, samt ser finere ut.

Nyere og mer omfattende kjøling ala nyeste dominator derimot mener jeg å ha lest at faktisk bidrar til å senke temperaturen, ihvertfall hvis de har en liten bris av luft over seg.

Vanskelig å finne noen linker rundt dette, men sjekk i gamle tråder på xs og extreme bandwidth.

Lenke til kommentar

Har lest at ofte er finnene på RAM faktisk i mot sin hensikt, så tror ikke det skal være noe problem.

 

Tror nok også dette gjelder de gamle blekkplatene som ble brukt som minnekjølere :) Med grei nok lufting over minnet gir jo finnene større kjøleflate?

Lenke til kommentar

Teorien bak det at ribbene gjør det varmere er at de bygger en del i bredden slik at det blir mindre plass mellom ribbene til lufta som skal kjøle de. Det gir mindre luftgjennomstrømning og høyere temperatur. Men dette avhenger jo av så mangt: avstand mellom minnesporene, tykkelse og høyde på ribbene, vifter etc.

Lenke til kommentar

Etter litt lesing fant jeg dette innlegget her på Corsairs eget forum:

 

http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=84608

 

Garantien gjelder selv om finnene tas av. Det dannes heller ikke varmelommer rundt brikkene (på grunn av den ene Noctua-viften som er plassert like over brikkene), og brikkene kjennes ikke spesielt varme, så jeg tror ikke det er noe problem. Aktiv kjøling er sannsynligvis viktigere enn at finnene står på.

 

Jeg har så langt ikke funnet noen god grunn til at finnene skal bidra til økt temperatur dersom man velger å beholde dem påmontert.

Lenke til kommentar

Etter at jeg oppgraderte så fant jeg ut at den største støysynderen nå er kabinettviftene. Derfor har jeg nå byttet ut den ene kabinettviften med en Noctua-vifte. Forskjellen var større enn jeg hadde forventet og jeg vil nok bytte ut de tre andre kabinettviftene med Noctua etterhvert. Støynivået er ganske lavt og enda lavere enn da jeg brukte væskeavkjøling for noen år tilbake.

 

Men jeg fant ut at jeg trenger dempemateriale for å dempe de mer dypfrekvente vibrasjonslydene som genereres mellom kabinettet og gulvet (kabinettet med all innmaten veier nok godt over 20 kg). Dette er en annen form for 'støy' som ikke er så åpenbar, men man merker det godt dersom man løfter kabinettet fra gulvet.

 

Jeg tenkte på gummiknotter, men de egner seg ikke så bra til metallbøylene til kabinettet jeg bruker. Er det noen som har noen tips til dempematter? De må være store nok til at de kan dekke kabinettet i bredden (jeg kan da bruke to slike for å dempe kontaktflatene i hvert hjørne).

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Går dere for LGA 2011? Hadde ikke vært dumt med en 8-kjerner Xeon, men jeg er såppas fornøyd med ytelsen og stabiliteten på nåverende sytem at jeg antar at jeg beholder det frem til 22nm high end prosessor. Tipper det går bra med å kun bytte grafikkort neste vår/sommer og kanskje en liten RevoDrive 3 x2 240 GB.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Går dere for LGA 2011? Hadde ikke vært dumt med en 8-kjerner Xeon, men jeg er såppas fornøyd med ytelsen og stabiliteten på nåverende sytem at jeg antar at jeg beholder det frem til 22nm high end prosessor. Tipper det går bra med å kun bytte grafikkort neste vår/sommer og kanskje en liten RevoDrive 3 x2 240 GB.

 

jeg er ALVORLIG keen på LGA2011, sitter dog med 1155 og driver ikke med ting som krever 6 kjerner..

 

R4E + 3930K + 16GB minne hadde vært pent.

Lenke til kommentar

http://www.memoryc.com/computermemory/ddr3ram/16gbgskillripjawszpc317000quadkit2133mhz.html

 

kom akkurat i hus, så da er det bare å teste noe som slutter på X som også er på plass.

 

Kommer dog ikkje til anbefale 2011, siden det er for dårlig oppgradering i forhold til 980x og sandy 4 kjerner.

 

Jeg er veldig skuffa igrunn. Får satse på at et nyere chipset med native 4 eller flere intel 6G porter og enda flere pci-e lanes , samt native usb 3 support

 

 

Lenke til kommentar

Jeg satte sammen en RIVE/3960X i natt og synes det ser bra ut, har ikke fått tid til OC men det blir vel en av de nærmeste dagene.

 

Det var noen små a-ha opplevelser som f.eks at man nå *må* ha drivere klare da W7 ikke ser noe som helst av "disker". (har bare prøvd raid mode)

 

Å få en 6 kjerners "2600K" er svært nyttig for min del, når det er sagt så er det svært lite som postes her om S-2011?

Jeg er selvsagt skuffet over at det ikke ble flere 6Gb/s SATA porter men det får så være, vi har jo klart oss med RAID kontrollere frem til nå.

 

RIVE har en i overkant innholdsrik UEFI men det virker svært solid :)

Lenke til kommentar

http://www.memoryc.c...kit2133mhz.html

 

kom akkurat i hus, så da er det bare å teste noe som slutter på X som også er på plass.

 

Kommer dog ikkje til anbefale 2011, siden det er for dårlig oppgradering i forhold til 980x og sandy 4 kjerner.

 

Jeg er veldig skuffa igrunn. Får satse på at et nyere chipset med native 4 eller flere intel 6G porter og enda flere pci-e lanes , samt native usb 3 support

 

 

 

Hvor kjøpte du minnet? Her i Norge er det bare Multicom som selger.. Sikler forresten på R4E selv, siden UD3 ser ut til å være vanskelig å få tak i før januar.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...