Gå til innhold

"Gulfkrigen" Gulftown og Radeon 5XXX testes i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

classified holder ikke noe igjen på cpu klokking kontra R3E. jeg vil også tro at kjølingen på Classified kanskje er hakket bedre, jeg har ikke testet R3E i kasse enda.

 

blir spennende å se hva Soppen klarer med mitt gode gamle E760, det kortet har helt klart gitt meg endel scores som jeg kan "skryte" av.

 

Husker jeg kjørte 5200Mhz med 5250Mhz Uncore på det kortet, knallstabilt med en W3540 cpu...

Lenke til kommentar

Har hatt 980x i ca. 1 uke nå og er veldig fornøyd. Jeg har drevet med overklokking og vannkjøling tidligere men har i de siste årene brukt en uklokket arbeidsstasjon med luftkjøling. Dette er min første 1366-baserte maskin.

 

Jeg har eksperimentert med en rekke ulike overklokkingsinnstillinger, men har besluttet å klokke CPU'en til 4.3 GHz. vCore ligger på 1.31 v. Temperaturen under full last på alle kjernene og med HT innkoblet ligger på ca. 65-75 grader ved 60-70% viftehastighet (uten HT så reduseres temperaturen med 5-10 grader, men en rekke applikasjoner taper ytelse på dette, så stort sett bruker jeg HT. Enkelte sjakkprogrammer går imidlertid raskere uten HT). Noctua'n kjøler med andre ord veldig bra. Jeg kunne naturligvis kjørt på full viftehastighet, men poenget er at jeg kan redusere hastigheten og dermed holde støynivået på et akseptabelt nivå. Det er imidlertid ikke noe problem med full hastighet dersom jeg ikke arbeider på maskinen (f.eks. hvis maskinen jobber over natten).

 

Jeg kunne nok klokket CPU'en til 4.4 og kanskje til og med 4.5 GHz, men da ville spenningsnivået måtte økes betydelig, noe som igjen ville ført til mer varme og mer viftestøy. Da er det bedre å nøye seg med 4.3 GHz, siden steget til 4.4 eller 4.5 GHz er for lite (i forhold til 4.3 GHz) til at det lønner seg for mitt vedkommende. Hvis det skal være noe hensikt å gå et steg opp, så måtte jeg klokket CPU'en til over 4.5 GHz, og da er det nok stort sett bare high-end vannkjøling (eller nitro) som gjelder (vil nok vurdere vannkjøling senere, men akkurat nå er jeg fornøyd med Noctua'en).

 

Jeg vurderte også Corsair H50, men jeg er glad jeg valgte luftkjøling med Noctua'en, da tester og tilbakemeldinger fra brukere som har eid begge løsningene gjør det klart at Noctua'en kjøler bedre. Jeg er også fornøyd med stabiliteten til hovedkortet: Jeg har sjeldent fått blåskjerm og i de tilfellene har problemet løst seg etter en liten økning av vCore (forsøker å holde vCore så lav som mulig, uten at det går utover stabiliteten). De innstillingene jeg bruker nå har jeg så langt ikke hatt noen som helst problemer med.

 

En kort stund testet jeg også 200 BCLK men fant ut at idle-frekvensen lå på 2.4 GHz. Jeg satte den tilbake til standard slik at idle-frekvensen havnet på 1.6 GHz (litt mindre varme). Minnet kjører på 1600 Mhz, 7-8-7-20 timinger (offisielle spesifikasjoner), men for øyeblikket bruker jeg bare 6 GB på grunn av feilbestilling (to CPU vifter istedetfor 2 kit med minnemoduler...).

Lenke til kommentar

Effektbruken på et 980x-system som idler er omtrent det samme enten frekvensen er høy eller lav.

 

Skru av speedstep og annet tull. Det eneste som skjer er at man får ustabilt system pga spenningsthrottle.

 

Du lurer deg selv. De 0,1% du sparer på å idle kaster du bort flere tusen ganger på å kjøre prosessoren utenfor effektivitetsområdet på full last.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Effektbruken på et 980x-system som idler er omtrent det samme enten frekvensen er høy eller lav.

 

Temperaturen er faktisk litt lavere ved 1.6 GHz. Bortsett fra det ser jeg ingen hensikt med å klokke maskinen høyere enn nødvendig når den ikke er under last. Ytelsen er helt grei ved lettere arbeid.

 

Skru av speedstep og annet tull. Det eneste som skjer er at man får ustabilt system pga spenningsthrottle.

 

Snakk for deg selv. Du synes kanskje Speedstep er en uting, men det gjør ikke det til en universal sannhet :)

Og jeg har som sagt ikke opplevd ustabilitet.

 

Du lurer deg selv. De 0,1% du sparer på å idle kaster du bort flere tusen ganger på å kjøre prosessoren utenfor effektivitetsområdet på full last.

 

Jeg snakker ikke om å spare penger, jeg snakker om hva jeg betrakter som hensiktsmessig. Kanskje du bor på Sydpolen (les: ikke plaget av høye romtemperaturer om sommeren) og synes det er festlig å overklokke maskinen til 5 GHz (eller hva du nå overklokker den til) selv når du kjører Notepad :)Jeg synes det er unødvendig.

Lenke til kommentar

Har faktisk kjørt speedstep (det vel noe annet på AMD) på samtlige systemer siden 2003 og til forige uke.

 

Har du egen innstilling for turbomultiplikator for 6 kjerner?

 

Kjører min på 1.287V 25*166.7 = 4.169 GHz

Ser ut til å fungere bedre enn 200x21

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Har faktisk kjørt speedstep (det vel noe annet på AMD) på samtlige systemer siden 2003 og til forige uke.

 

Har du egen innstilling for turbomultiplikator for 6 kjerner?

 

Nei, ikke såvidt jeg vet. Men jeg har ikke utforsket alle mulighetene i BIOS'en ennå. Du finner kanskje mer informasjon i denne overklokkingsartikkelen:

 

Core i7-980X: Dialing In Efficiency With The Right Overclock

 

Kjører min på 1.287V 25*166.7 = 4.169 GHz. Ser ut til å fungere bedre enn 200x21

 

Jeg hadde ingen stabilitetsproblemer med 200 x 21. Men jeg foretrakk som sagt et oppsett med lavere BCLK.

Lenke til kommentar

Jeg lurte om du hadde et eget parameter for sette feks. 32x ved bruk av 6 kjerner. Hvis jeg setter 32x turbomulti så får jeg det bare på en kjerne. Det er en betaBIOS så mulig det blir endret når det kommer en offisiell BIOS. Den gamle BIOSen hadde seperat multiplikator etter antall kjerner, den nye har bare én instilling for turbo.

 

Greier 22x200 men da har må jeg ha 1.32 v. Da tar jeg heller 25x166.

Kan være Jeg prøver 180 baseclock senere. Men synes igrunnen at 25x166 er en ypperlig 24/7 klokk når det går på såppas lav spenning.

 

Mente ikke at det bastant blir ustabilt med speedstep, men det er større muligheter enn ved fast spenning. Jeg kan ha prosentvis regulering av spenningen og det virker tilsynelatende bra.

 

Så lenge PCen din virker som den skal og mer til så er vel alt bra.

 

God helg.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Jeg lurte om du hadde et eget parameter for sette feks. 32x ved bruk av 6 kjerner. Hvis jeg setter 32x turbomulti så får jeg det bare på en kjerne

 

Hmm, det hørtes rart ut. Jeg har ikke opplevd noe slikt (ingen separate parametre).

 

Greier 22x200 men da har må jeg ha 1.32 v. Da tar jeg heller 25x166. Kan være Jeg prøver 180 baseclock senere. Men synes igrunnen at 25x166 er en ypperlig 24/7 klokk når det går på såppas lav spenning.

 

Hvilken vifte bruker du forresten? Må du kjøre med høyeste viftehastighet under last for å holde temperaturen i sjakk?

 

Så lenge PCen din virker som den skal og mer til så er vel alt bra.God helg.

 

Ja, jeg er veldig fornøyd så langt. Kanskje jeg vil forsøke å pushe ytelsen litt lenger senere, men nå vil jeg la systemet kjøre med nåværende oppsett en stund for å se hvordan det klarer seg i praktisk bruk over tid. God helg!

Lenke til kommentar

Speedstep og strømsparing ved klokk syns ikke jeg er tull, har alltid på det med 24\7 klokk og aldri opplevd noe tull med det.

Lavere temps er grunnen til at jeg gjør det da siden at den skal stå på full guffe hele tiden ser jeg ikke poenget med;)

 

Høy bclk på 980 bringer ganske fort ustabilitet med seg, men klarer man og ha 200bclk uten og måtte ha høy vtt\qpi volt så er det ypperlig :thumbup:

Lenke til kommentar

Bruker de 2 viftene som var bundlet med Noctua NH-U12P. Kjører de på full hastighet uten adapter. Har ikke testet med adapteren. Kjøleren gjør jobben sin, men jeg kunne ha tenkt meg en kjøler med fler varmerør (tror det er for få varmerøt til å effektivt trsnsportere bort varme ved full last) eller vannkjøling.

 

Ser ut til at jeg greier både høyere frekvens, mer stabilt og med lavere spenning ved 166 BCLK enn 200. Får nok bittelitt bedre syntetisk ytelse med 200, men skal komme ganske nært bare jeg får rett innstillinger på minne og uncore.

Lenke til kommentar

Har vurdert det, men sokkelen står langt til venstre på hovedkortet og da tror jeg det blir vanskelig å få på viftene med det kabinettet jeg har. Det er vanskelig nok med den kjøleren jeg har nå, men der er det i det minste 5 cm klaring mellom kjøler og bakplaten av kabinettet, slik at jeg så vidt får lirket det på plass med spesialverktøy. Mot toppen er det 0,5 cm for der er det en gigantisk vifte. Med NH-D14 tror jeg det ville bli null klaring i begge retninger, men nå har ikke jeg sett den live da. Får se til høsten om det ikke blir nytt kabinett, men jeg er nå veldig fornøyd med det kabinettet jeg har selv om det er litt trangt.

 

Får sammenligne målene på D14 mot målene på U12P.

Lenke til kommentar

Skjønner. Som jeg forstår er det mulig å montere D14 begge veiene, det vil si nord/sør og øst/vest. Kanskje du får plass med en av dem? Det går også ann å skifte plassen man har den ene vifta, slik at man kjører med en i midten og en til høyre.

 

Jeg skal sannsynligvis kjøre D14 som luftkjøler, men det blir ikke før jeg får flyttet inn i et Obsidian. Må også skru av kjølefinnene på Dominatorbrikkene :hmm:

Endret av DuraN
Lenke til kommentar

Har vurdert det, men sokkelen står langt til venstre på hovedkortet og da tror jeg det blir vanskelig å få på viftene med det kabinettet jeg har.

 

Du bør sjekke kompatibilitetslisten og diagrammene til Noctua. Utifra dette så bør du få en god ide om hvor bra kjøleren vil passe inn i ditt oppsett.

Lenke til kommentar

Skjønner. Som jeg forstår er det mulig å montere D14 begge veiene, det vil si nord/sør og øst/vest. Kanskje du får plass med en av dem? Det går også ann å skifte plassen man har den ene vifta, slik at man kjører med en i midten og en til høyre.

 

Det finnes flere muligheter. På mitt oppsett er kjøleren orientert slik at viftene skyver luften ut mot viften bak i kabinettet. Jeg har sett at enkelte har snudd kjøleren slik at viftene skyver luften over grafikk-kortet, men for meg er dette uaktuelt siden jeg ønsker å få varmluften ut av kabinettet raskest mulig.

 

Jeg skal sannsynligvis kjøre D14 som luftkjøler, men det blir ikke før jeg får flyttet inn i et Obsidian. Må også skru av kjølefinnene på Dominatorbrikkene :hmm:

 

Det er en bi-effekt som jeg liker med D14: På grunn av de to store viftene så forhindrer den varmelommer like rundt grafikk-kortet (dette skjedde i mitt forrige oppsett). Den ene viften er plassert like over minnebrikkene og gir en moderat kjøleeffekt da den danner en luftstrøm like over brikkene.

 

Plasseringen av denne viften kan imidlertid være en bakdel dersom du har store kjølefinner på RAM-brikkene dine. Det går helt greit å plassere alle brikkene, unntatt den som er nærmest kjøleren (på mitt hovedkort). Da må du enten skyve viften opp eller fjerne finnene på brikken. Kanskje jeg kommer til å erstatte de tre 2 GB brikkene jeg har nå med 4 GB brikker. Da ender jeg opp med 12 GB fordelt over 3 slotter og jeg kan la finnene stå på.

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...