Gå til innhold

"Gulfkrigen" Gulftown og Radeon 5XXX testes i Norge


Anbefalte innlegg

Sant, men det er kombinasjonen hovedkort + kabinett. Den går nok på hovedkortet. Tidligere hadde jeg et til 1366 hovedkort og det hadde sokkelen lenger mot midten. Der gikk det helt fint å montere kjølingen.

 

DuraN: Det kan faktisk hende at det går siden den ene viften på D14 er i midten. Ser også at festeskruene er i midten, så da går det muligens. Er jo annerledes festeklips også.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker de 2 viftene som var bundlet med Noctua NH-U12P. Kjører de på full hastighet uten adapter. Har ikke testet med adapteren. Kjøleren gjør jobben sin, men jeg kunne ha tenkt meg en kjøler med fler varmerør (tror det er for få varmerøt til å effektivt trsnsportere bort varme ved full last) eller vannkjøling.

 

Nå er Noctua kjent for å lage forholdsvis støysvake vifter, så selv på maks turtall er vel støyen ikke så ille med U12P vil jeg anta. NH-D14 er ganske støysvak på maks effekt sammenlignet med mitt gamle oppsett, der jeg brukte to vifter (en for hver Xeon-prosessor). Når hovedkortet oppdaget at Xeon'ene begynte å bli litt svette, så skrudde den opp viftehastigheten betydelig, og da lagde viftene en sjenerende ule-lyd (omtrent som når DVD-leseren din spinner på maks hastighet). D14 bruker også to vifter, men siden de er vesentlig større enn Xeon-viftene, så kan turtallet holdes nede og dermed støyer de langt mindre, selv på maks effekt.

 

Med D14 følger det forresten med en veldig bra varmepasta, NT-H1, som anses av mange for å være markedets beste (ihvertfall hvis du bruker Noctua-kjølere med små 'grooves' på kjøleflaten).

Lenke til kommentar
DuraN: Det kan faktisk hende at det går siden den ene viften på D14 er i midten. Ser også at festeskruene er i midten, så da går det muligens. Er jo annerledes festeklips også.

 

Viftene kan flyttes fritt. Du trenger ikke engang bruke begge viftene. Det følger med ekstrautstyr i tilfelle du ønsker å bruke den ene viften som kabinettvifte.

Lenke til kommentar

Den pastaen har vært med på alle Nocua-kjølerne jeg har kjøpt de siste årene. Tror nok jeg kan prøve med vifteadapteren for ribben kjennes ikke varm. I tester har det også sett ut til at det var små forskjeller mellom 1 og 2 vifter på kjøleren. Jeg tror det skyldes i at varmerørene ikke er effektive nok slik at 2 vifter på fult turtall i praksis blir overdimensjonert hva varmerørene greier å transportere.

Lenke til kommentar

Den pastaen har vært med på alle Nocua-kjølerne jeg har kjøpt de siste årene. Tror nok jeg kan prøve med vifteadapteren for ribben kjennes ikke varm.

 

Jeg brukte vifteadapteren (ultra low noise-kabelen) til å begynne med, men fant ut at viftekontrollpanelet var mer praktisk for meg. Jeg kan via panelet kontrollere hastigheten på hver av viftene uavhengig av hverandre. Siden jeg ikke bruker ULN-kabelen så er ikke makshastigheten begrenset av kabelen lenger, og jeg kan øke viftehastigheten til full styrke dersom det skulle bli nødvendig (uten å måtte fjerne kabelen igjen).

 

I tester har det også sett ut til at det var små forskjeller mellom 1 og 2 vifter på kjøleren. Jeg tror det skyldes i at varmerørene ikke er effektive nok slik at 2 vifter på fult turtall i praksis blir overdimensjonert hva varmerørene greier å transportere.

 

Glemte å kommentere dette: Ja, jeg har sett i noen tester at det ikke er så veldig stor forskjell på om du bruker en eller to vifter. Men på den annen side så fungerer den ene viften som minnekjøler i mitt oppsett, og den bidrar til at det ikke dannes varmelommer. Kald/kjølig luft suges inn fra bunnen av kabinettet (via en kabinettvifte) og denne friske luften beveger seg så over RAM-brikkene og inn i luftstrømmen til CPU-viftene.

Endret av hal9k
Lenke til kommentar

Hovedkortet er på listen over kort som støtter NH-14D, men det er verre å få den inn i kabinettet da det virker som den blir en liten centimeter for stor.

Får greie meg med den jeg har enn så lenge selv om det muligens er 6-10 grader å hente ved full last.

 

Har kjørt 166x25 1.287v en uke nå helt uten problemer og jeg er kjempefornøyd med prosessoren. En av de beste komponentkjøpene jeg har gjort.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet så går 1600 CL7 med to sett bra i 9 av 10 tilfeller bare man pumper VTT ca 0.05-0.1v. og finner rett minnespenning. Det krever omtrent samme å få igang CL6 med 1 sett som CL7 på 2 sett, selvfølgelig med forbehold om at chipene på minnebrikkene er av god kvalitet. Fler av de gode 1600-7 settene har chips fra Elpida og har gode karakteristikker. Kan være enkelte hovedkort / BIOS-revisjoner er vanskelige. Vil også variere mellom ulike BIOS-revisjoner hvor godt diverse "nemorychips" er støttet.

 

De som vil ha 12 GiB CL7 skal greie det dersom de går inn for det og gjør litt research før de kjøper minne, men prisen har gått opp på de gode settene. Feks Corsair XMS3 1600-7-7-7-20-1T koster 2100-2200 kr nå mot at det kostet 1400kr tidligere. Det blir jo 14-1600kr dyrere for 2 sett enn tidligere.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Ikke helt sikker, men da jeg hadde 2000 virket det som jeg måtte videre opp med VTT (tror jeg hadde 1.3-1.36) og med tanke på at hovedkortet mitt overvolter så kan det ha vært en del. Tror den enkelte må prøve seg frem. Vil ikke anbefale å presse minnekontrolleren for hardt. Det er ikke allverden å hente på ytelse og systemet kan bli ustabilt.

 

Tror ikke jeg ville gått for noe slikt for 24/7.

Lenke til kommentar

Jg rotet litt når jeg sa det første gangen, for det er på 1866\2000 det begynner og bli tøft med 12gb og tighte timings.

Jeg lærte det når jeg leste guiden Eva2000 skrev om Dfi-kortet, at det er ofte de med 12gb må opp med vtt, hvor mye er som du sier at man må prøve seg frem.

 

Aldri kjørt med 12gb selv så jeg prater utifra det jeg leser og blir fortalt, og derfor spør jeg også :yes:

 

Har du tweaket noe mer på oppsettet ditt?

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar
Er ofte noen som må styre litt med volt osv. for og få det til, men godt og høre:D Er du fornøyd så langt med oppsettet ditt?

 

Jeg har ikke måttet justere på spenninger eller noe av denslags :) Hovedkortet er veldig stabilt.

 

Ja, jeg er veldig fornøyd, men litt av grunnen til dette er at jeg også oppgraderte til Windows 7. Jeg hoppet bukk over Vista og brukte inntil nylig Windows XP. Er ganske fornøyd med W7 så langt, selv om det må en liten tilvenning til i forhold til menyvalg og oppsett.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet så går 1600 CL7 med to sett bra i 9 av 10 tilfeller bare man pumper VTT ca 0.05-0.1v. og finner rett minnespenning.

 

Med ASUS-kortet har det så langt fungert helt greit uten noen endring i spenninger. Minnespenningen var på de installerte minnebrikkene oppjustert til 1.65 v, som er anbefalt spenning ved 1600 MHz. Da jeg satte i de nye brikkene behøvde jeg ikke gjøre noe i tillegg.

 

Feks Corsair XMS3 1600-7-7-7-20-1T koster 2100-2200 kr nå mot at det kostet 1400kr tidligere. Det blir jo 14-1600kr dyrere for 2 sett enn tidligere.

 

Jeg betalte 1950 kr for mine på Komplett.no (3.900 kr totalt), men prisene varierer nok med noen hundre kroner fra butikk til butikk.

Lenke til kommentar

Et lite spørsmål til dere som har lengre erfaring med Dominator-brikker med finner:

 

Jeg måtte fjerne finnene på den ene brikken nærmest Noctua-viften. Selv om finnene bør være montert, så bør det vel gå greit å bruke dem uten? (selv under last over lengre tid) De skal vel takle 1600 MHz uten at de blir for varme? (med "for varme" mener jeg altså at temperaturen blir såpass høy at applikasjoner krasjer, maskinen henger seg eller BSOD'er).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...