Gå til innhold

Diskusjon.no kårer: Tidenes beste krigsfilmer 11.01 - 25.01


Jonas2k

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Eller, Lawrence er kanskje grei. Men Barry Lyndon og Pan's Labyrinth som foregår under krigen, men ikke har noe med krig og gjøre (filmens poeng), da synes jeg det blir litt rart.

Såklart den har noe med krigen å gjøre. Mye av poenget med filmen er at det er ikke eventyr figurer men folk som Vidal og det han gjør (blant annet under krigen) som er monstrøse. Mye av det Ofelia opplever kan også tolkes som symboler for Franco's Spania og det som hendte under borgerkrigen der

Lenke til kommentar
Eller, Lawrence er kanskje grei. Men Barry Lyndon og Pan's Labyrinth som foregår under krigen, men ikke har noe med krig og gjøre (filmens poeng), da synes jeg det blir litt rart.

Såklart den har noe med krigen å gjøre. Mye av poenget med filmen er at det er ikke eventyr figurer men folk som Vidal og det han gjør (blant annet under krigen) som er monstrøse. Mye av det Ofelia opplever kan også tolkes som symboler for Franco's Spania og det som hendte under borgerkrigen der

Men når vi kårer tidenes beste krigsfilmer, så kan ikke Pans Labyrinth komme på toppen i selskap med Apocalypse Now og Deer Hunter. Alle skjønner at det blir gærent.

Lenke til kommentar

01.Schindler's List (1993)

02.The Deer Hunter (1978)

03.Inglourious Basterds (2009) ( selv om den ikke er helt korrekt)

04.Full Metal Jacket (1987)

05.Saving Private Ryan (1998)

06.Braveheart (1995)

07.Letters from Iwo Jima (2006)

08.The Pianist (2002)

09Platoon (1986)

10.Forrest Gump (1994)

Lenke til kommentar
Eller, Lawrence er kanskje grei. Men Barry Lyndon og Pan's Labyrinth som foregår under krigen, men ikke har noe med krig og gjøre (filmens poeng), da synes jeg det blir litt rart.

 

Larry of arabia er helt klart en krigs film, hele filmen handler jo om en krig.

 

Pans labyrinth, er en fantasi film.

 

 

Jeg tar ikke med filmer som were eagles dare, kellys heroes, dirty dozen da de ikke er krigs filmer, men action filmer, som bruker en krig som undskylding for å lage action

Lenke til kommentar

1. The Thin Red Line (1998)

 

 

 

 

 

2. Lawrence of Arabia (1962)

3. Andrey Rublyov (1966)

4. Full Metal Jacket (1987)

5. Inglourious Basterds (2009)

6. El laberinto del fauno (2006)

7. The General (1926)

8. Letters from Iwo Jima (2006)

9. Apocalypse Now (1979)

10. The Deer Hunter (1978)

Lenke til kommentar

1. Andrey Rublyov (usikker på denne, men IMDb kvalifiserer den som krigsfilm, såe...)

2. The Deer Hunter

3. Idi i Smotri

4. Hotaru no haka

5. Schindler's list

6. Apocalypse Now

7. The Great Escape

8. Saving Private Ryan

9. The Bridge on the River Kwai

10. Inglourious Basterds

 

 

Utelot Zerkalo, Pan's labyrinth og Un condamné à mort s'est échappé ou Le vent souffle où il veut ettersom jeg følte at de var litt for langt i fra min egen definisjon av krigsfilm.

EDIT: Så Grave of the Fireflies i kveld, og fy faen i helvete.

Endret av Skreifiskaren
Lenke til kommentar
2. Tropic Thunder

 

Kommer ikke på noen flere gode krigs filmer jeg har sett akkuratt nå. Syntes ofte de blir kjedelige.

Hehe, et meget godt valg som nok de fleste her er enig i. Hvorfor har du imidlertid oppført den som nest beste krigsfilm, når det vitterlig er tidenes beste?

 

 

 

Tropic Thunder :yucky:

 

Den filmen er den dårligste jeg har sett i mitt liv...

 

Nei jeg nominerer kun en film jeg

 

Flyboys :love:

Lenke til kommentar
Men når vi kårer tidenes beste krigsfilmer, så kan ikke Pans Labyrinth komme på toppen i selskap med Apocalypse Now og Deer Hunter. Alle skjønner at det blir gærent.

Hvorfor? Må krigsfilmen handle om soldatene? I filmer som Pans labyrint, Om forlatelse og en En langvarig forlovelse så handler filmene i større grad om hvordan krigen preger menneskene som ikke nødvendigvis er på frontlinjen av kamphandlingene, og da er Pans labyrint spesiell, fordi den tar opp borgerkrigen i Spania fra et barns ståsted. Å avskrive disse filmene på grunn av at det ikke er nok krig blir for tåpelig.

 

Det er heller andre filmer jeg ville satt spørsmålstegn ved enn de tre overnevnte. :)

Lenke til kommentar
Men når vi kårer tidenes beste krigsfilmer, så kan ikke Pans Labyrinth komme på toppen i selskap med Apocalypse Now og Deer Hunter. Alle skjønner at det blir gærent.

Hvorfor? Må krigsfilmen handle om soldatene? I filmer som Pans labyrint, Om forlatelse og en En langvarig forlovelse så handler filmene i større grad om hvordan krigen preger menneskene som ikke nødvendigvis er på frontlinjen av kamphandlingene, og da er Pans labyrint spesiell, fordi den tar opp borgerkrigen i Spania fra et barns ståsted. Å avskrive disse filmene på grunn av at det ikke er nok krig blir for tåpelig.

 

Det er heller andre filmer jeg ville satt spørsmålstegn ved enn de tre overnevnte. :)

Jeg har egentlig ingen problemer med krigsfilmer hvor det ikke handler om frontlinjen. Jeg har jo Schindler's List og The Pianist på listen min. Men Pans Labyrinth handler ikke om krig i det hele tatt nesten. Det er ikke en "krigsfilm."

 

Men er Barry Lyndon? Må ha et ja/nei her, for skal endre på lista mi (legge inn Lawrence, bl.a.)

Lenke til kommentar
Jeg har egentlig ingen problemer med krigsfilmer hvor det ikke handler om frontlinjen. Jeg har jo Schindler's List og The Pianist på listen min. Men Pans Labyrinth handler ikke om krig i det hele tatt nesten. Det er ikke en "krigsfilm.

Den har handling fra borgerkrigen, har karakterer fra hæren og motstandsbevegelsen og hovedpersonen er jo midt oppe i det hele. Problemet ditt med den er fantasielementene, men hvorfor skal det stoppe filmen fra å være en krigsfilm?

Lenke til kommentar

Fælt så mye styr det skulle bli da. Kan ikke alle bare inkludere de filmene man selv synes er riktig? Så ser vi 25.01 hvor mange som mente hva. Kommer Pan's Labyrint blant toppen av lista var det tydeligvis et flertall av de som mente at det var riktig å ha med den i en kåring av tidenes beste krigsfilmer. Personlig tror de fleste er enige om hva en krigsfilm er og forventer ikke å se verken Pan's Labyrint eller Barry Lyndon blant de øverste 10 når alles bidrag forhåpentligvis summeres.

Lenke til kommentar

Gammel

 

01. Schindler's List (1993)

02. Apocalypse Now! (1979)

03. The Deer Hunter (1978)

04. Born on the Fourth of July (1989)

05. The Pianist (2002)

06. Full Metal Jacket (1987)

07. Hotaru No Haka (1988)

08. Letters from Iwo Jima (2006)

09. Platoon (1986)

10. Der Untergang (2004)

 

 

 

Ny:

01. Barry Lyndon (1975)

02. Lawrence Of Arabia (1962)

03. Schindler's List (1993)

04. Apocalypse Now! (1979)

05. The Deer Hunter (1978)

06. Ran (1985)

07. Born On The Fourth Of July (1989)

08. The Pianist (2002)

09. Full Metal Jacket (1987)

10. Hotaru No Haka (1988)

 

Barry Lyndon, 'Awrence og Ran inn.

Letters, Platoon og Der Untergang går vekk.

 

Har fortsatt ikke med Pan's selv om jeg liker den (faller utenfor "krigsfilm" for min del.)

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar
Men når vi kårer tidenes beste krigsfilmer, så kan ikke Pans Labyrinth komme på toppen i selskap med Apocalypse Now og Deer Hunter. Alle skjønner at det blir gærent.

Hvorfor? Må krigsfilmen handle om soldatene? I filmer som Pans labyrint, Om forlatelse og en En langvarig forlovelse så handler filmene i større grad om hvordan krigen preger menneskene som ikke nødvendigvis er på frontlinjen av kamphandlingene, og da er Pans labyrint spesiell, fordi den tar opp borgerkrigen i Spania fra et barns ståsted. Å avskrive disse filmene på grunn av at det ikke er nok krig blir for tåpelig.

 

Det er heller andre filmer jeg ville satt spørsmålstegn ved enn de tre overnevnte. :)

Jeg har egentlig ingen problemer med krigsfilmer hvor det ikke handler om frontlinjen. Jeg har jo Schindler's List og The Pianist på listen min. Men Pans Labyrinth handler ikke om krig i det hele tatt nesten. Det er ikke en "krigsfilm."

 

Men er Barry Lyndon? Må ha et ja/nei her, for skal endre på lista mi (legge inn Lawrence, bl.a.)

 

Barry Nei,

Barry har vel nøyaktig 2 sener som har med krig å gjøre, kanskje 5 minutter total av 2 og en halv times film, det meste handler om barry sitt eventyr rundt i europa

 

 

Larry, ja

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med thesinner. Om El laberino del fauno kommer på lista over de beste krigsfilmene, betyr jo det at mange mener den er en krigsfilm. Dette er den beste demokratiske måten å avgjøre det på.

 

Min liste:

 

1. Apocalypse Now (Coppola, 79)

2. Der Untergang (Hirschbiegel, 04)

3. Paths of Glory (Kubrick, 57)

4. "Band of Brothers" (01)

5. Inglourious Basterds (Tarantino, 09)

6. The Deer Hunter (Cimino, 78)

7. La vita è bella (Benigni, 97)

8. The Great Escape (Sturges, 63)

9. Full Metal Jacket (Kubrick, 87)

10. Nuit et brouillard (Resnais, 55)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...