Gå til innhold

Diskusjon.no kårer: Tidenes beste krigsfilmer 11.01 - 25.01


Jonas2k

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg fjerner gledelig 300 fra listen min hvis det er generell stemning for at den ikke er en krigsfilm. Jeg var usikker selv.

Ut med 300, inn med Redmond Barry.

 

Njaaa... Prøv å si denne setningen: "Barry Lyndon er en av mine favoritt krigsfilmer". Det blir ikke riktig vettu.

Lenke til kommentar
Er Miniserier lov? Så at noen lista opp Band of Brothers.. Uansett

 

Filmer som Barry Lyndon, RAN og Lawrence Of Arabia har "War" på IMDb, men tar kun med filmer jeg selv ser på som krigsfilmer (ikke periode-krigsfilmer, m.a.o.)

 

Også har vi filmer som Inglourious Basterds, men det ser jeg heller på som en action-komedie. Nuit et Brouillard er en krigsdokumentar, og denne kommer heller ikke med.

 

01. Schindler's List (1993)

Krigen mot jødene? Er usikker på om Schindler's List, La vita è bella og The Pianist hører med på en krigsfilmliste. Hvorfor mener du de gjør det?

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke hat noe problem med å ha en krigsfilm fra 800tallet med på lista, problemet er bare at alle "sword and shield" eller sword and sandel" er mye mer drama enn krig.

 

Braveheart er jo en ypperlig drama film, men den har fint lite med krig å gjøre, selve krigs senene er der bare for å lage action og drama, filmen er jo en persjonlig historie om en ca. historisk persjon.

 

Samme med Troy, den har jo krig, men også her er det for det meste drama, og ikke minst er de hisotriske bevisene for hele krigen er manglende.

Lenke til kommentar

Her er det mye rart som blir sagt ja. Det er da mye mer ved kriger enn to parter som skyter på hverandre. Dersom en film handler om krig, men ikke inneholder noen slag, er det da ingen krigsfilm?

 

Også teller jeg kun "moderne kriger", altså kriger etter at de oppfant skytevåpen. Tar ikke med ridder, samurai eller sci-fi kriger.

 

Hvorfor?

 

Fordi dette er noe helt annet.

 

Jaså? Ble krig oppfunnet sammen med industrialiseringen?

Lenke til kommentar
Her er det mye rart som blir sagt ja. Det er da mye mer ved kriger enn to parter som skyter på hverandre. Dersom en film handler om krig, men ikke inneholder noen slag, er det da ingen krigsfilm?

 

Også teller jeg kun "moderne kriger", altså kriger etter at de oppfant skytevåpen. Tar ikke med ridder, samurai eller sci-fi kriger.

 

Hvorfor?

 

Fordi dette er noe helt annet.

 

Jaså? Ble krig oppfunnet sammen med industrialiseringen?

 

Nei. Hva så? Når man tenker krigsfilm ser man for seg menn med hjelmer, tanks, osv. ikke sverd. Men hvis folk mener motsatte blir det noen få endringer pålisten min. Ringenes Herre oppfyller jo for eksempel slike krav.

Lenke til kommentar
Men om du ikke synes taktikkene og strategiene i en krig ikke er interessante, betyr ikke det at det ikke er en krigsfilm.

 

Nei det gjør det ikke, men som jeg vente før, filmer fra den perioden er skjeldent krigsfilmer de er drama filmer

 

En av de få filmene fra den perioden som nesten kan kvalifiseres som krigsfilm er The Messenger: The Story of Joan of Arc, der følger du faktisk en militær kampanje, men den er fremdeles masse drama og lite krig

Lenke til kommentar

1. Saving private Ryan

2. Letters from Iwo Jima

3. Jarhead

4. Black Hawk Down

5. Flags of our Fathhers

6. Enenmy at the Gates

7. Taegukgi - The Brotherhood of War

8. Apocalypse now

9. 9th company

10. Windtalkers

 

Pearl Harbor

The Thin Red Line

 

Ikke filmer, men anbefales:

Band of brothers

Generation kill

 

Rart at ingen har nevnt 9th company, Pearl Harbor, Jarhead eller Windtalkers..

 

Er bildet på forsiden fra en film?

Endret av Bust3r
Lenke til kommentar
1. Saving private Ryan

2. Letters from Iwo Jima

3. Jarhead

4. Black Hawk Down

5. Flags of our Fathhers

6. Enenmy at the Gates

7. Taegukgi - The Brotherhood of War

8. Apocalypse now

9. 9th company

10. Windtalkers

 

Pearl Harbor

The Thin Red Line

 

Ikke filmer, men anbefales:

Band of brothers

Generation kill

 

Rart at ingen har nevnt 9th company, Pearl Harbor, Jarhead eller Windtalkers..

 

Er bildet på forsiden fra en film?

 

Den listen er ikke godkjent, da windtalkers ikke er en krigsfilm, det er en veldig veldig veldig vedlig dårlig action film

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...