Gå til innhold

Diskusjon.no kårer: Tidenes beste krigsfilmer 11.01 - 25.01


Jonas2k

Anbefalte innlegg

En krigsfilm må basere seg på enhendelse eller opplevelsen til soldater i en krig.

 

Platoon tar ikke for seg en spesifik platoon eller slag, men handler om hvordan noe soldater opplevde vietnam.

 

Kellys heroes har ikke noe med WW2 å gjøre annet et utstyr og våpen, det er en eventyr film, den viser ikke en spesifik hendelse og jeg tviler på mange soldater var bankranere under krigen, for å ikke nevne hippie tanks oppratører og annet komisk, som diskvalifiserer den.

 

 

Windtalkers, diskvalifiseres både på hvordan filmen er laget og inholdet.

Det er tydlig at Woo bare brukte filmen som en undskylding for å lage action, og brydde seg lite om de ekte windtalkers som kunne være en god film om gjort realistisk.

Så har du diverse tenkniske rare saker som gjør at filmen går fra krigsfilm til action film, da spesielt små brannbomber som eksplosjoner og hvordan soldater håndterer våpenene, det er tydlig at de ikke fikk noe av treningen, som folka I SPR, band of brother eller til og med a bridge too far fikk.

 

Det er en tullete action film, der inglourios bastards har mer autentitet enn windtalkers.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Band of Brothers

 

2. Saving Private Ryan

3. Platoon

4. Brotherhood of war

5. The Thin Red Line

6. Braveheart

7. Schindler's List

8. Full Metal jacket

9. Der Untergang

10. Black Hawk down.

 

 

Desverre har jeg ikke set saa mange krigsfilmer. Men det er de beste. ;) Og hvis man regner med at BoB er en krigsfilm

Lenke til kommentar
En krigsfilm må basere seg på enhendelse eller opplevelsen til soldater i en krig.

 

Neineinei. Det eneste kravet en krigsfilm har som sjanger er at den må faktisk handle om krig, ikke nødvendigvis slagene og soldatene.

 

 

Windtalkers, diskvalifiseres både på hvordan filmen er laget og inholdet.

Det er tydlig at Woo bare brukte filmen som en undskylding for å lage action, og brydde seg lite om de ekte windtalkers som kunne være en god film om gjort realistisk.

Så har du diverse tenkniske rare saker som gjør at filmen går fra krigsfilm til action film, da spesielt små brannbomber som eksplosjoner og hvordan soldater håndterer våpenene, det er tydlig at de ikke fikk noe av treningen, som folka I SPR, band of brother eller til og med a bridge too far fikk.

 

Det er en tullete action film, der inglourios bastards har mer autentitet enn windtalkers.

 

Spøker du?

Lenke til kommentar
Krigen mot jødene? Er usikker på om Schindler's List, La vita è bella og The Pianist hører med på en krigsfilmliste. Hvorfor mener du de gjør det?

 

Øhm. Meiner du det ikkje var ein krig mot jødane? Eventuelt at jødeutryddingane ikkje var ein del av den andre verdskrigen?

Joda. Jeg forbinder krigsfilm med krigføring, men det er nå meg. Trådstarterne i disse trådene kunne jo vurdert å trekke noen retningslinjer.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
Gunfreak:

 

Om Platoon ikke handler om et spesielt slag, eller en historisk platoon gjør fortsatt den representerende for hvordan soldatene opplevde krigen og hvordan krigen var. En stor del av krig er jo netopp psykologisk drama.

Ja og det er derfor jeg har den på lista mi, alt det man ser i filmen, har skjedd med en eller annen soldat under krigen, men alle tingene skjedde ikke med samme soldat eller platoon.

 

Soldater under vitenam ville kanskje oppleve strid innad i enheten, ja selv drap på egene soldater.

 

En annen soldat ville kanskje oppleve at enheten hans begynnte å drepe sivile osv.

Så alt det man ser i filmen har antagligvis skjedd med forskjellige soldater, filmen tar bare å sammler alt i en enhet.

En film jeg kaller Nam the experience

Lenke til kommentar

Hvordan kan Band Of Brothers være med i kåringen når det ikke er en film? Da kan man jo liksågodt ta med tv-serier i alle filmkåringene vi har.

 

Liste:

 

1. Apocalypse, Now!

2. Saving Private Ryan

3. Das Boot

4. The Thin Red Line

5. Schindlers List

6. La Vita e Bella

7. Black Hawk Down

8. Grave Of The Fireflies

9. Letters From Iwo Jima

10. Braveheart

Lenke til kommentar
Band of Brothers er ikke en tv-serie, men en mini-serie. Aner ikke hva den eksakte definisjonen på de to er, men jeg tror jeg har en viss skuring. Vi har tidligere godtatt mini-serier. Så lenge ikke annet er nevnt, vil jeg ikke fjerne BoB fra lista mi.

 

Sjølv om ein godtek at tv-serie og miniserie er ulike ting, så gjer det jo ikkje Band of Brothers til ein film?

Lenke til kommentar
Band of Brothers er ikke en tv-serie, men en mini-serie. Aner ikke hva den eksakte definisjonen på de to er, men jeg tror jeg har en viss skuring. Vi har tidligere godtatt mini-serier. Så lenge ikke annet er nevnt, vil jeg ikke fjerne BoB fra lista mi.

 

Sjølv om ein godtek at tv-serie og miniserie er ulike ting, så gjer det jo ikkje Band of Brothers til ein film?

 

Jeg er helt enig med deg at det ikke er en film. Jeg burde egentlig ikke ha BoB på lista mi, men så lenge det ikke er regler som nekter meg det, kommer jeg til å ha det. Jeg vil selvfølgelig fjerne den om vi innfører nulltoleranse mot mini-serier :)

Lenke til kommentar

Jobber med saken, men viss du har så dårlig tid må du bare gjør jobben selv ;)

 

Min liste. Jada vet at det er etter fristen, men er tatt med lister før som er kommet etter fristen.

 

1. The Deer Hunter

2. Schindler's List

3. Max Manus

4. Where Eagles Dare

5. Stalag 17

6. Enemy At The Gates

7. La vita è Bella

8. Saving Private Ryan

9. Der Untergang

10. Inglourious Basterds

Endret av Jonas2k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...