Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Da har jeg skaffet meg Philips Hue starter pack. Må si meg fornøyd med systemet.

Virker som en meget god løsning på lyspærene som jeg vil ha automatikk på.

 

Allerede koblet opp mot homeseer, fungerer ypperlig av de jeg har testet :)

 

Så vidt meg bekjent er det stort sett kun stor sokkel man får av de vanlige lyspærene fra Philips, så nå er det bestilt inn en del liten sokkel > Stor sokkel adaptere.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Merko., er også fornøyd med de men jeg liker ikke at de går PÅ etter strømbrudd. Vil ha default AV.

Dette henger jo sammen med at folk i mindre smarte hus fremdeles har uvanen å skru av lyset når de går ut av et rom. Dermed må det gå på når du skrur lyset på igjen.

 

... men det burde jo være mulig å stille?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har akkurat kjøpt meg nytt hus og forrige eier har begynt såvidt med å montere NEXA sine trådløse brytere til noen lys I 1 etg.

Så har begynt å snuse litt på smarthus nå som jeg har begynt å pusse opp kjellern. Så først litt på xComfort fra Eaton, men det virker litt som om disse produktene ikke er compatible med andre systemer. Litt som Apple... Men så fant jeg denne tråden og tenkte jeg skulle prøve Homeseer. Har bare et par spørsmål som jeg håper dere litt mer erfarne enn meg kan svare på

 

1. Kan jeg koble opp flere receivere og transmittere på same PC'en som kjøre Homeseer?

NEXA kjører såvidt jeg har klart å lese meg opp til på 433,92 MHz og Zwave kjører på 868,42MHz blir det problem og mixe de to?

 

2. Hvis jeg kjøper en PC til å kjøre programmet er det noe spesielt å ta hensyn til?

 

3. Annet enn PC, receiver og transmitter er det noe mer jeg trenger? Annet enn evt. receiver og transmitter til Zwave etterhvert da?

 

4. Er det noen som veit helt sikkert at xComfort ikke kan kjøres med for eks. da Homeseer? Jeg ser på hjemmesidene til Homeseer at de er compatible med Cooper som er fra Eaton. Noen erfaringer?

 

Takk for svar til en nybegynner.

Lenke til kommentar

Har akkurat kjøpt meg nytt hus og forrige eier har begynt såvidt med å montere NEXA sine trådløse brytere til noen lys I 1 etg.

Så har begynt å snuse litt på smarthus nå som jeg har begynt å pusse opp kjellern. Så først litt på xComfort fra Eaton, men det virker litt som om disse produktene ikke er compatible med andre systemer. Litt som Apple... Men så fant jeg denne tråden og tenkte jeg skulle prøve Homeseer. Har bare et par spørsmål som jeg håper dere litt mer erfarne enn meg kan svare på

 

1. Kan jeg koble opp flere receivere og transmittere på same PC'en som kjøre Homeseer?

NEXA kjører såvidt jeg har klart å lese meg opp til på 433,92 MHz og Zwave kjører på 868,42MHz blir det problem og mixe de to?

 

2. Hvis jeg kjøper en PC til å kjøre programmet er det noe spesielt å ta hensyn til?

 

3. Annet enn PC, receiver og transmitter er det noe mer jeg trenger? Annet enn evt. receiver og transmitter til Zwave etterhvert da?

 

4. Er det noen som veit helt sikkert at xComfort ikke kan kjøres med for eks. da Homeseer? Jeg ser på hjemmesidene til Homeseer at de er compatible med Cooper som er fra Eaton. Noen erfaringer?

 

Takk for svar til en nybegynner.

 

1: RFXtrx til 433MHz og Uzb til Z-Wave går helt fint.

2: Nei.

3: RFXtrx er receiver og transmitter i samme box. Skal du satse på 433Mhz og Z-Wave trenger du ikke noe mer.

4: Ja. Er ikke mulig med HomeSeer per dags dato.

Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

 

Kan du si meg om det finnes en dobbel dimmer fra zwave?

Har tenkt til å ha 2 soner nede I kjellern og har mest lyst til en bryter som ikke er trådløs til en dimme modul, slik som NEXA har såvidt jeg kan finne.

 

https://www.tronika.no/no/lysstyring/163-dimmer-05433ex.html

 

Helst denne varianten I dobbel da.

Finner noe på zwave sine hjemmesider, men det er jo amerikanske brytere... ikke veldig fine etter min mening.

 

Noen tips?

Lenke til kommentar

Kan du si meg om det finnes en dobbel dimmer fra zwave?

 

 

det er nok ingen z-wave dimmere som kan dimme 2 kanaler samtidig.

 

det blir nok i så fall en enkel dimmer med assosiasjon på S2 til en annen dimme-modul. @moskus eller noen andre z-wave guruer kan nok forklare bedre.

 

 

Finner noe på zwave sine hjemmesider, men det er jo amerikanske brytere... ikke veldig fine etter min mening.

 

Amerikansk z-wave er forskjellig fra europeisk z-wave. små forskjeller i frekvens gjør at de ikke samarbeider.

Lenke til kommentar

Hei. 
Eg stilte tidlegare mange spørsmål ang ledstripe og fekk gode svar. Tenkte difor å legge ut ein liten oppdatering (ikkje berre spørre og grave uten å gi meir lyd frå meg).
Kanskje eg heller skulle gå over til hjemmeautomasjon.no? Verkar som tråden meir eller mindre fortsetter der?

Ledstripe
Eg enda opp med ei 14,4w, CRI90 led stripe frå Nordesign. Den kosta litt pr meter, men siden den skal nyttast til leselys over senga var det verdt det i forhold til lyskvaliteten.
Denne: http://www.lysbutikken.no/teknisk-led-belysning/led-strips/varmhvit-led-strip-smd-ip20-14-4w-pr-meter-hoy-cri-1-meter

 

Strømforsyning
Det viste seg å vera vanskelig (umulig) å finne ei strømforsyning som enkelt fekk plass i ein standard elkoboks. Enten var den ikkje dimbar, krevde meir watt (mi stripe er kun ein meter = 14,4w), ikkje berekna på LED, ikkje for innbygning eller ukurant vare frå ebay o.l. som elektrikaren ikkje ville koble opp. Eg løyste det difor med å bygge ein "boks bak boksen" som vist på bildene. 
Trafo: http://www.lysbutikken.no/led-trafo-45w-12v-dc-dimbar-nordesign

 

Styring HS3
I utganspunktet tenkte eg å benytte Fibaro Dimmer2 siden eg hadde slike liggande og stripa berre er kvit. Problemet var at den dimma ujamt og støya litt. Enda difor opp med Fibaro sin RGBW mikromodul.

 

 

post-378924-0-75914700-1468925998_thumb.jpg

post-378924-0-60314800-1468926010_thumb.jpg

post-378924-0-98347500-1468926018_thumb.jpg

post-378924-0-27431000-1468926028_thumb.jpg

post-378924-0-17314600-1468926038_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg for min del synes i alle fall at det er supert med slike oppdateringer - jeg lærer mye av det.

 

Spørsmål: Med boks, ledstripe, strømforsyning og RGBW modul ble jo prisen ikke ubetydelig. Vurderte du Lightstrip Plus fra Philips Vue til denne jobben? Jeg spør fordi jeg skal ha lys over kjøkkenbenken, og vurderer Vue til det.

Lenke til kommentar

Jeg for min del synes i alle fall at det er supert med slike oppdateringer - jeg lærer mye av det.

 

Spørsmål: Med boks, ledstripe, strømforsyning og RGBW modul ble jo prisen ikke ubetydelig. Vurderte du Lightstrip Plus fra Philips Vue til denne jobben? Jeg spør fordi jeg skal ha lys over kjøkkenbenken, og vurderer Vue til det.

 

 

Grunnen til at eg ikkje valte Philips Hue lightstrip var:

- Har frå før berre erfaring med z-wave (og Nexa).

- Trengte ikkje farga lys over senga, men best mulig kvitt lys.

- CRI90 gir eit betre leselys enn CRI80. Dette var eit poeng då hylla er plassert rett over senga og ikkje under eit overskap (kjøkkenbenk) som du er på jakt etter.

- Eg var avhengig av skjult opplegg til straum og kunne ikkje benytte strømadapter for stikkontakt. Philips sin variant er berekna for den medfylgjande strømforsyninga for stikk (slik eg har forstått det).

- Eg ville gjerne ha ein z-wave modul for å bruke bryter nummer to (lysbrytarane montert på vegg under hylla) til assosiasjon. Dette gjer det mulig å slå av dei andre lysa i rommet utan å stå opp eller hente fram mobilen/iPad`en/fjernkontrollen.

 

Godt mulig det kunne vore løyst enklare og betre, men det var i alle fall denne løysinga eg kom fram til.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skal snart flytte inn i huset, og har starta å planlegge litt :)

Er der noen gode måter å få det helt lystett på soverom via automasjon?

Jobber turnus så jeg sover gjerne på dagen, men hadde vært veldig greit å bli vekket/våkne med sollys på rommet.

Våkner stort sett uten å vite om klokka er 10 eller 17 uten å sjekke klokka nå.

Lenke til kommentar

Skal snart flytte inn i huset, og har starta å planlegge litt :)

Er der noen gode måter å få det helt lystett på soverom via automasjon?

Jobber turnus så jeg sover gjerne på dagen, men hadde vært veldig greit å bli vekket/våkne med sollys på rommet.

Våkner stort sett uten å vite om klokka er 10 eller 17 uten å sjekke klokka nå.

automatiske rullergardiner? :p

Lenke til kommentar

Tenker tettere enn det, har rullgardin på soverommet mitt nå, men det er fortsatt lyst der da lyset kommer inn på siden og over. Er nesten like lyst som ha på taklyset.

 

Noe slikt kanskje, går vel under rullgardin dette også, men med ramme.

Får man til noe slikt automagisk?

45288.jpg

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Trenger jo strengt tatt ikke lage ramme heller når jeg tenker meg om, en litt bred list vil jo funke, bare spikre fast med en liten sprekk mot vinduskarmen slik at det er ett spor rullgardinen kan gå.

 

Altså, spikre den fast i utforingen med mellomrom mellom vinduet  :hmm:

Om man fester rullgardinen som dette, bare enda tettere mot karmen så er det egentlig ganske lett tror jeg.

 

18788.jpg

 

 

Problemet er jo at vinduskarmen blir litt uvanlig, ettersom det blir en ekstra list som ikke hører helt hjemme...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...