Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

 

Hvem selger dette?, finner de ikke hos Tronika Eller er det disse du mener?https://www.tronika.no/no/zwave-klimastyring/764-termostat-multireg.html Disse er 1 polet og da kan jeg vel ikke bruke de på bad;(

Ja, HeatIt og Multireg er samme termostat. Og ja, du kan bruke den på bad for det er ikke krav om to-polet brudd på varmekabler.Hvis det er en annen varmekilde kan du ha en ekstern to-polet modul.Jeg hadde kjøpt UZB1 mange ganger over Z-stick.https://www.tronika.no/no/interface/760-interface-uzb1.html

Hva må jeg gjøre når jeg skal bytte ut min gamle USB stick?

Og hva gjør jeg med den nye.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Du kan trøste deg med at pengene du kommer til å bruke på hardware er MYE mer, slik at denne lille kostnaden forsvinner i regnskapet ditt. :D

Betryggende! :p "ikke bekymre deg for at det blir dyrt - for dette blir MYE dyrere enn du har forestilt deg"

 

Betryggende eller ikke, men det er vel fakta...

Lenke til kommentar

 

Du kan trøste deg med at pengene du kommer til å bruke på hardware er MYE mer, slik at denne lille kostnaden forsvinner i regnskapet ditt. :D

Betryggende! :p "ikke bekymre deg for at det blir dyrt - for dette blir MYE dyrere enn du har forestilt deg"

 

Du bruker ikke HomeSeer hvis du bare skal automatisere nattbordslampen din. ;)

 

 

Betryggende eller ikke, men det er vel fakta...

Spikeren på hodet. :D

 

 

Men definer "dyrt". Ja, det er selvfølgelig mye dyrere enn å ikke kjøpe det. Men da er alt dyrt. Hvis man vil automatisere lysene i huset, så ja, da koster det en del penger. Hvis du derfor ikke får råd til brød og melk, så er kanskje ikke automasjon noe å satse på. Men hvis det er "dyrt" fordi "da kan jeg ikke drikke 10 øl på byen hver helg neste år", så har det mer med interesse enn pris å gjøre.

Lenke til kommentar

 

Takk for gode svar!

 

Høyere pris behøver ikke sette en stopper for noe, så lenge det er en investering som er verdt det.

 

Homeseer er bare et serverprogram som kjører på feks RPien? Her setter du opp alt av logikk og kan samtidig bygge opp et interface som kan kan betjenes via mobil/pc?

 

Jeg ser jo at det kan være veldig kjekt å ha 2-veis kommunikasjon, men mye av det jeg tenker i første omgang er ikke så avhengig av 2-veis, da det er mye sensorer som jeg tenker å teste ut i starten. Og da skal de rett og slett bare logge feks til en hjemmeside eventuelt mail.

 

Jeg trenger heller ikke noe fancy interface nå, det jeg skal bruke dette til er kun å bli kjent innenfor denne teknologien, så kan jeg heller utvide etterhvert når jeg først skal bruke det til noe seriøst.

 

Så det jeg egentlig trenger er:

Sentral: RPi i mitt tilfelle.

Transceiver: feks en rfx-trx. Hva slags andre alternativer finnes? Er det kun 433MHz man bruker?

Sensorer som passer med transceiver.

Ja, HomeSeer er et program du kan installere på en Raspberry Pi. Du får mindre begrensninger hvis du gjør det selv enn hvis kjøper en Zee2, men også høyere kostnad.

Lær om HomeSeer i HomeSeer-skolen: http://www.hjemmeautomasjon.no/forside/guider/homeseer/

Men i ditt tilfelle kan du også se nærmere på Domoticz.

 

En RFXtrx433 vil du komme langt med. Den har ikke toveis kommunikasjon, men det trenger du heller ikke.

Med halv pris på homeseer om dagen så skal det vell godt gjøres å bli dyrere? Mange har en rasp liggende, meg inkludert. Betalte vell rundt en tusenlapp for uzb1 og homeseer:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...