Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal litt for gøy teste noe Z-wave-utstyr for betaen av et program. Hva er en grei "pakke" for bare å teste? (tenker en bryter, bryter som settes direkte i støpsel, og en sender).

 

AtW

Jeg ville ha startet med å gi full støtte for produktene fra denne listen: https://www.tronika.no/no/best-sales

 

Men hvorfor skal folk alltid prøve å finne opp hjulet på nytt?

 

Hadde det vært mitt produkt ville jeg i steden brukt 1/10 av tiden på å lage en plugin/bridge for Z-Way programvaren som allerede har en av de beste z-wave motorene i bransjen og heller brukt de resterende 9/10 av tiden min på smarte automasjonløsninger og GUI til programvaren.

Lenke til kommentar

Hei. 
Trenger litt hjelp til et event. Jeg har en virtuell device kalt "dører", med status åpen/lukket.
For at denne skal endre status til lukket, må alle dører være lukket. 
Legger ved bilde av åpen event.. Denne virker fint,
 
 
*edit: her er noe av det jeg har forsøkt uten hell på lukket delen:
 

IF 1 etg Verandadør Sensor changes and becomes Closed
    AND IF 1 etg Entré Ytterdør sensor Sensor has a value equal to Closed
    AND IF 1 etg Sov. P Verandadør Sensor has a value equal to Closed
    AND IF 1 etg Stue Verandadør Sensor has a value equal to Closed
    AND IF 2 etg Sov. Jakob Verandadør Sensor has a value equal to Closed
 
Then Set Device Virtuelle enheter Virtuelle enheter Status dører to Lukket
Then Speak All doors are closed
 

 

 

-------------

Lurte også på om noen har en formening om hva som er "riktig" bruk av forsinkelse.
eks: taklys skal slå seg av etter 5 min. 
 
IF 1 etg Bod Lys has been On for exactly 5m, 0s
Then Set Device 1 etg Bod Lys to Off

 

Eller er dedikerte timere mer velegnet?

post-281625-0-94013000-1463926284_thumb.png

Endret av Mr. Larsen
Lenke til kommentar

Men hvorfor skal folk alltid prøve å finne opp hjulet på nytt?

 

Hadde det vært mitt produkt ville jeg i steden brukt 1/10 av tiden på å lage en plugin/bridge for Z-Way programvaren som allerede har en av de beste z-wave motorene i bransjen og heller brukt de resterende 9/10 av tiden min på smarte automasjonløsninger og GUI til programvaren.

Dette er jo enkelt å svare på:

Det er mindre vedlikehold for de aller fleste å holde seg til ETT interface, istedenfor å prøve å få mange til å snakke sammen. Det er ikke et godt salgsargument å si "Hey, vi støtter selvfølgelig Z-wave men det er knotete og arbeidskrevende å sette opp, og du må ha enda en komponent kjørende, helst på en egen server, men du kan, hvis du må, installere det på en RPi".

 

Da har du allerede skremt vannet av de (snålingene) som ikke har hjemmeautomasjon som hobby... ;)

 

 

Jeg har ikke noe med programmet å gjøre direkte, er bare en betatester, og har ikke noe med programmets utforming som sådan, skal bare teste interfacen og litt ymse, så trenger bare 3 "enkle" produkter, det vil si en sender, bryter og rele.

Da skal du ha Fibaro FGD-212, Fibaro Wall Plug og AeoTec Multisensor, så har du dekket det aller meste.

 

 

 

*edit: her er noe av det jeg har forsøkt uten hell på lukket delen:

 

IF 1 etg Verandadør Sensor changes and becomes Closed

    AND IF 1 etg Entré Ytterdør sensor Sensor has a value equal to Closed

    AND IF 1 etg Sov. P Verandadør Sensor has a value equal to Closed

    AND IF 1 etg Stue Verandadør Sensor has a value equal to Closed

    AND IF 2 etg Sov. Jakob Verandadør Sensor has a value equal to Closed

 

Eller er dedikerte timere mer velegnet?

Dette vil BARE trigge når verandadør sensor blir skrudd på. Ikke når de andre blir lukket. Du må altså lage tilsvarende oppsett for hver dør du har (HVIS dør nr 2 blir lukket, og dør 1, dør 3... dør N er lukket).

 

Men her er det en mulighet.

Legg til en Group Condition, og sett opp alle dørene der:

IF 1 etg Verandadør Sensor has a value equal to Closed
AND IF 1 etg Entré Ytterdør sensor Sensor has a value equal to Closed
AND IF 1 etg Sov. P Verandadør Sensor has a value equal to Closed
AND IF 1 etg Stue Verandadør Sensor has a value equal to Closed
AND IF 2 etg Sov. Jakob Verandadør Sensor has a value equal to Closed

så må du lage triggerene dine i eventet, og legge til Group conditions til hver av dem, slik:

IF 1 etg Verandadør Sensor changes and becomes Closed
AND IF The Group Conditions are all TRUE

OR IF 1 etg Entré Ytterdør sensor Sensor changes and becomes Closed
AND IF The Group Conditions are all TRUE

OR IF 1 etg Sov. P Verandadør changes and becomes Closed
AND IF The Group Conditions are all TRUE

OR IF 1 etg Stue Verandadør Sensor changes and becomes Closed
AND IF The Group Conditions are all TRUE

OR IF 2 etg Sov. Jakob Verandadør Sensor  changes and becomes Closed
AND IF The Group Conditions are all TRUE

Voilá! :)

Lenke til kommentar

Takker så mye Moskus! 

Da er det på tide å begynne å bruke group conditions  :)

*edit;

Det virker!!  Takk!

Bare hyggelig! :)

 

Bra det virket, det var egentlig helt utestet, men jeg tror det var den enkleste måten å oppnå det på. Det er i slike tilfeller jeg ønsker meg muligheten for "Apply the Group Conditions to ALL triggers" eller noe slikt.

Lenke til kommentar

I leiligheten har jeg en ventilasjonsvifte med avsug på kjøkken og bad. Den går alltid, på ganske lav hastighet, men hastigheten kan økes ved behov.Tanken er å la en luftfuktighetsmåler øke hastigheten automatisk ved for eksempel dusjing. Fuktighetsmåler har jeg. Da trenger jeg en Z-Wave enhet som kan velge mellom to spenninger til viften, innringet i rødt på tegningen, men jeg klarer ikke å finne en slik "bryter". Noen har noen tips?

Presentation1-2.jpg?dl=0

 

Er du sikker på at vifta di kan endre hastighet med å senke spenningen?

Om det er en 220V vifte er det lite sannsynlig.

 

Og legg ut tegningen din på nytt

Lenke til kommentar

 

I leiligheten har jeg en ventilasjonsvifte med avsug på kjøkken og bad. Den går alltid, på ganske lav hastighet, men hastigheten kan økes ved behov.Tanken er å la en luftfuktighetsmåler øke hastigheten automatisk ved for eksempel dusjing. Fuktighetsmåler har jeg. Da trenger jeg en Z-Wave enhet som kan velge mellom to spenninger til viften, innringet i rødt på tegningen, men jeg klarer ikke å finne en slik "bryter". Noen har noen tips?

Presentation1-2.jpg?dl=0

 

Er du sikker på at vifta di kan endre hastighet med å senke spenningen?

Om det er en 220V vifte er det lite sannsynlig.

 

Og legg ut tegningen din på nytt

 

Ja, helt sikker. Det er en bryter for valg av viftehastighet, som velger ulike uttak på en transformator. Man kan velge mellom høy (220 V), medium (130 V) eller lav (60 eller 90 V, avhengig av en annen bryter). Kretsskjema vedlagt.

 

Scan.jpg

 

 

Dette var den tegningen i forrige post, som var ment å være en forenkling av den over. 150 V er da en generisk spenning fra den manuelle bryteren, som jeg ville overstyre med en Z-Wave-enhet til full hastighet (220 V). Håper dette ble forståelig.

Presentation1-2.jpg

Endret av DeVille
Lenke til kommentar

Skikkelig hs noob som lurer på;

 

Ønsker å styre sonos høytalere med bevegelsessensor.

Når jeg entrer rommet som f.eks bad og sensor bad får bevegelse skal den skru på sonos bad. Og når det har vært null bevegelse bad i f.eks 15 min skal sonos bad stoppe. Jeg har fått det til delvis, men når jeg ønsker å skru på sonos bad med tlf app går det ikke pga at sensor har vært uten bevegelse for lenge.

 

Noen tips?

Lenke til kommentar

Skikkelig hs noob som lurer på;

 

Ønsker å styre sonos høytalere med bevegelsessensor.

Når jeg entrer rommet som f.eks bad og sensor bad får bevegelse skal den skru på sonos bad. Og når det har vært null bevegelse bad i f.eks 15 min skal sonos bad stoppe. Jeg har fått det til delvis, men når jeg ønsker å skru på sonos bad med tlf app går det ikke pga at sensor har vært uten bevegelse for lenge.

 

Noen tips?

Kan du ta et screenshot av eventet som styrer dette? Enklere å se hva som er galt da :)

Lenke til kommentar

 

Har aldri hatt brukt for smart-tv, men å pinge TV-en for å sjekke on/off status var ganske greit.

attachicon.gifUten navn.png

Hvilken TV har du? Panasonic sine har egen integrering i Domoticz, det samme har vel samsung.

Philips kan også kontrolleres med JointSpace APIet.

 

På philips tv-er fra 2011 og til i dag kan du feks bruke http://ip-adresse:1925/1/audio/volume for å få status for volum, det samme kan du for kanallister, kilde osv.

 

http://jointspace.sourceforge.net/projectdata/documentation/jasonApi/1/doc/API.html

Det eneste du ikke kan er å skru på tv-en om den er i standby, men har du en RPi koblet til kan du feks bruke CEC klienten til å styre tv-en (og andre hdmi enheter).

 

Her i huset slås tv-en automatisk på og settes på NRK super på morran (og nyheter på kjøkkenet) :)

 

Ikke dumt, jeg har en Finlux TV, finner ingen info om hvordan jeg kan gjøre dette, men er en app jeg fant på google play som virker

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.finlux.SmartRemote

 

Så ettersom den appen fungerer så er det teknisk mulig å fjernstyre TV-en, spørsmålet er hvordan, URL-eksemplet ditt fungerte ikke med min TV, også prøvd gå inn på bare IP i browser.

Lenke til kommentar

 

Dette var den tegningen i forrige post, som var ment å være en forenkling av den over. 150 V er da en generisk spenning fra den manuelle bryteren, som jeg ville overstyre med en Z-Wave-enhet til full hastighet (220 V). Håper dette ble forståelig.

Presentation1-2.jpg

 

 

Ah så du trenger egentlig bare en W-wave kontrollert bryter som erstatter den du har på tegningen over da?

Fibaro sin 2x1,5kW switch har relee kontakter som er potensialfrie.

 

Med dem kan du erstatte den bryteren du har tegnet men fremdeles la den styre Fibaroen manuelt ved å koble den eksisterende bryteren til S1 på Fibaroen.

Så kan du lukke og åpne kontaktene i riktige rekkefølger med software. Bare pass på at ikke begge er lukket samtidig noen gang!

Med begge åpne kan du da overstyre automatikken og skru den helt av også :)

Lenke til kommentar

Skikkelig hs noob som lurer på;

 

Ønsker å styre sonos høytalere med bevegelsessensor.

Når jeg entrer rommet som f.eks bad og sensor bad får bevegelse skal den skru på sonos bad. Og når det har vært null bevegelse bad i f.eks 15 min skal sonos bad stoppe. Jeg har fått det til delvis, men når jeg ønsker å skru på sonos bad med tlf app går det ikke pga at sensor har vært uten bevegelse for lenge.

 

Noen tips?

 

 

Hei! Jeg gjør dette med lys i HomeSeer, men det kan selvfølgelig overføres til lyd (jeg gjør det ikke siden vi er flere i huset). Hvis du først skal gjøre dette, så hadde jeg kikket nærmere på hva du kunne fått ut av automasjonen, ettersom et Z-wave-nettverk har godt av flere noder (f.eks. dimmere til lys eller av/på-moduler).

 

 

Kan du ta et screenshot av eventet som styrer dette? Enklere å se hva som er galt da :)

Sannsynligvis har han ingen Eventer enda, det er det han lurer på... ;)

Lenke til kommentar

Sannsynligvis har han ingen Eventer enda, det er det han lurer på... ;)

Jeg har fått det til delvis, men når jeg ønsker å skru på sonos bad med tlf app går det ikke pga at sensor har vært uten bevegelse for lenge.

 

Leste du ikke hele posten Moskus?

 

 

Tvins, hvilken trigger bruker du for å slå av musikken? Jeg hadde noe lignende problem på en lampe fordi jeg brukte "if ... have been on for xx min - then" (eller hva den nå het)

Dette førte til at hs gjentok av-kommandoen med ca 1-2 sek mellomrom.

 

Et alternativ er å bruke "if 'bev.det.' changes and becomes 'off' - then" og så legge inn en "delay" på noen minutter på av-kommandoen

 

Det kan med fordel legges inn "remove delayed actions for" som første action, ellers kan det legge seg flere av-kommandoer i kø hvis du bruker metoden med forsinkelse.

 

Håper dette hjelper :)

Lenke til kommentar

 

Ah så du trenger egentlig bare en W-wave kontrollert bryter som erstatter den du har på tegningen over da?

Fibaro sin 2x1,5kW switch har relee kontakter som er potensialfrie.

 

Med dem kan du erstatte den bryteren du har tegnet men fremdeles la den styre Fibaroen manuelt ved å koble den eksisterende bryteren til S1 på Fibaroen.

Så kan du lukke og åpne kontaktene i riktige rekkefølger med software. Bare pass på at ikke begge er lukket samtidig noen gang!

Med begge åpne kan du da overstyre automatikken og skru den helt av også :)

 

 

Stemmer.

 

Jeg var faktisk inne på tanken å bruke to Z-Wave brytere/releer (eller en Fibaro dobbel-bryter, som du sier), men jeg slo det egentlig fra meg. Jeg tenkte at jeg ikke ønsket å ta risikoen med at begge bryterne kan bli lukket samtidig, enten pga finger-trøbbel eller ved en teknisk feil.

 

Kanskje jeg kan få satt inn en diode på hver av tilførselsledningene, som hindrer strømmen å gå andre veier enn gjennom viftemotoren? Da gjør det ingenting om begge bryterne er lukket samtidig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...