Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-A7VIlhBsZy

 

 

Hei, Har planer om å bytte ut USB-kontrolleren min til zwave nå, hvilken er anbefalt? Jeg bruker domoticz. 433mhz som ekstra hadde vært flott, men det er zwave den primært skal brukes til.

 

Hvorfor "bytte ut"? Bruk begge deler. :)

 

Finn "UZB" hos Tronika. Koster rundt 400 kr.

Oj, verdens dårligste formulering av meg... :-P

Litt lengre/bedre formulert, min gamle z-wave-kontroller skal havne på hytta for å styre noen fibaro-moduler - fremfor å kjøpe en ny en til ett sted som "aldri" skal se mer enn tre enheter, så kjøper jeg heller en ny til heimen og flytter den gamle til hytta.

 

.. hvis jeg derimot finner en zwave-kontroller som også tar imot 433mhz blir det motsatt! :-)

 

http://www.prisjakt.no/product.php?p=3201982

Denne du mener?

Endret av Slettet-A7VIlhBsZy
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Har en Dimplex Topaz panelovn som jeg helst skulle fått til en eller annen form for varmesenking på. En "enkel" termostat med nattsenking ville vært nok.

 

Ser det fantes slike, men at de nå er listet som utgått produkt. Er det noen som helst vits i å prøve å få tak i en slik allikevel, eller er det for sent når den er utgått? http://www.glendimplex.no/produkt/dimplex-2nc9-812

 

(Regner med at det ikke fins noe tredjeparts-utstyr som bare kan stikkes inn på den orginale termostaten, og at jeg må koble vekk den hvis jeg ikke får tak i orginalt utstyr?)

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg trenger litt starthjelp, og tenkte å høre her pga mye kloke hoder..

 

Jeg skal sette opp et alarm/varsling/automasjons-anlegg i "mini" format. Det jeg ønsker med dette er å utforske området, så det må 

være et system som er fleksibelt og lar meg konfigurere mye selv.

 

Jeg ser for meg er raspberry pi løsning men trenger litt starthjelp.

 

Ting som jeg ønsker dette anlegget kan gjøre eller ha koblet til:

Alt mulig av sensorer(bevegelse, dør, lys, osv..)(hovedsakelig trådløse)

Ha mulighet til å rapportere ut, feks til mail, sms, en database eller lignende.

Kunne gjøre oppgaver som i hjemmeautomasjon.

 

En viktig faktor er at jeg ønsker at jeg enkelt kan plukke det ned og ha det i ei kasse, slik at det ikke tar opp plass i huset. Og at det er fleksibelt, jeg har ikke behov at dette skal være noe kvalitetsystem, men heller at jeg har mulighet til å bestille en billig sensor eller lignende på ebay for å teste ut og ikke binder meg til noe dyrt som elko, xcomfort, z-wave nå i første omgang.

 

Beklager dårlig formuleringer, men det går rett og slett på at jeg er litt usikker på hjva jeg trenger.

 

Noen som har noe tips å komme med eventuelt lignende prosjekt?

Lenke til kommentar

En viktig faktor er at jeg ønsker at jeg enkelt kan plukke det ned og ha det i ei kasse, slik at det ikke tar opp plass i huset. Og at det er fleksibelt, jeg har ikke behov at dette skal være noe kvalitetsystem, men heller at jeg har mulighet til å bestille en billig sensor eller lignende på ebay for å teste ut og ikke binder meg til noe dyrt som elko, xcomfort, z-wave nå i første omgang.

Øh.... det var jo en god liste...

 

En "eBay-sensor" er ikke en definert sensor. Klart du kan koble den til en RPi og lese ut av den, men det krever jo både at du har de nødvendig elektrokunnskapene og de nødvendige programmeringskunnskapene. Eller viljen og tiden til å lære begge deler. :)

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg trenger litt starthjelp, og tenkte å høre her pga mye kloke hoder..

 

Jeg skal sette opp et alarm/varsling/automasjons-anlegg i "mini" format. Det jeg ønsker med dette er å utforske området, så det må 

være et system som er fleksibelt og lar meg konfigurere mye selv.

 

Jeg ser for meg er raspberry pi løsning men trenger litt starthjelp.

 

Ting som jeg ønsker dette anlegget kan gjøre eller ha koblet til:

Alt mulig av sensorer(bevegelse, dør, lys, osv..)(hovedsakelig trådløse)

Ha mulighet til å rapportere ut, feks til mail, sms, en database eller lignende.

Kunne gjøre oppgaver som i hjemmeautomasjon.

 

En viktig faktor er at jeg ønsker at jeg enkelt kan plukke det ned og ha det i ei kasse, slik at det ikke tar opp plass i huset. Og at det er fleksibelt, jeg har ikke behov at dette skal være noe kvalitetsystem, men heller at jeg har mulighet til å bestille en billig sensor eller lignende på ebay for å teste ut og ikke binder meg til noe dyrt som elko, xcomfort, z-wave nå i første omgang.

 

Beklager dårlig formuleringer, men det går rett og slett på at jeg er litt usikker på hjva jeg trenger.

 

Noen som har noe tips å komme med eventuelt lignende prosjekt?

kan en RPi, med Domoticz og en z-wave og/eller 433MHz dongle være noe da?

 

jeg vil gjerne anbefale Homeseer, siden det har muligheter for å gjøre alt du spør om,(eller bli programmert til det via plugin, eller script) men siden du vil ha rimeligste sort er det vel Domoticz som vinner. med et z-wave interface får du styrt plug-in moduler eller fast monterte om det blir aktuelt senere.

 

Nexa/proove/ikea etc har også et rikt utvalg i rimelige enheter, men da med 433MHz. da er en rfx-trx være å anbefale. den snakker med både temperatursensorer, trådløse brytere og plug-in moduler

 

Fordelen med z-wave er at det er 2-veis kommunikasjon, dvs styringen vet om signalet kom fram eller ikke. det har man ikke på 433mhz

 

en ting som kan være lurt når man skal begynne med noe sånt er å lage en plan på hva som skal automatiseres. begynn gjerne i det små, det har vel omtrent alle av oss med litt avanserte hus gjort.

Endret av HåvardGj
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hei.

 

Jeg trenger litt starthjelp, og tenkte å høre her pga mye kloke hoder..

 

Jeg skal sette opp et alarm/varsling/automasjons-anlegg i "mini" format. Det jeg ønsker med dette er å utforske området, så det må 

være et system som er fleksibelt og lar meg konfigurere mye selv.

 

Jeg ser for meg er raspberry pi løsning men trenger litt starthjelp.

 

Ting som jeg ønsker dette anlegget kan gjøre eller ha koblet til:

Alt mulig av sensorer(bevegelse, dør, lys, osv..)(hovedsakelig trådløse)

Ha mulighet til å rapportere ut, feks til mail, sms, en database eller lignende.

Kunne gjøre oppgaver som i hjemmeautomasjon.

 

En viktig faktor er at jeg ønsker at jeg enkelt kan plukke det ned og ha det i ei kasse, slik at det ikke tar opp plass i huset. Og at det er fleksibelt, jeg har ikke behov at dette skal være noe kvalitetsystem, men heller at jeg har mulighet til å bestille en billig sensor eller lignende på ebay for å teste ut og ikke binder meg til noe dyrt som elko, xcomfort, z-wave nå i første omgang.

 

Beklager dårlig formuleringer, men det går rett og slett på at jeg er litt usikker på hjva jeg trenger.

 

Noen som har noe tips å komme med eventuelt lignende prosjekt?

kan en RPi, med Domoticz og en z-wave og/eller 433MHz dongle være noe da?

 

jeg vil gjerne anbefale Homeseer, siden det har muligheter for å gjøre alt du spør om,(eller bli programmert til det via plugin, eller script) men siden du vil ha rimeligste sort er det vel Domoticz som vinner. med et z-wave interface får du styrt plug-in moduler eller fast monterte om det blir aktuelt senere.

 

Nexa/proove/ikea etc har også et rikt utvalg i rimelige enheter, men da med 433MHz. da er en rfx-trx være å anbefale. den snakker med både temperatursensorer, trådløse brytere og plug-in moduler

 

Fordelen med z-wave er at det er 2-veis kommunikasjon, dvs styringen vet om signalet kom fram eller ikke. det har man ikke på 433mhz

 

en ting som kan være lurt når man skal begynne med noe sånt er å lage en plan på hva som skal automatiseres. begynn gjerne i det små, det har vel omtrent alle av oss med litt avanserte hus gjort.

 

Takk for gode svar!

 

Høyere pris behøver ikke sette en stopper for noe, så lenge det er en investering som er verdt det. 

 

Homeseer er bare et serverprogram som kjører på feks RPien? Her setter du opp alt av logikk og kan samtidig bygge opp et interface som kan kan betjenes via mobil/pc?

 

Jeg ser jo at det kan være veldig kjekt å ha 2-veis kommunikasjon, men mye av det jeg tenker i første omgang er ikke så avhengig av 2-veis, da det er mye sensorer som jeg tenker å teste ut i starten. Og da skal de rett og slett bare logge feks til en hjemmeside eventuelt mail.

 

Jeg trenger heller ikke noe fancy interface nå, det jeg skal bruke dette til er kun å bli kjent innenfor denne teknologien, så kan jeg heller utvide etterhvert når jeg først skal bruke det til noe seriøst. 

 

Så det jeg egentlig trenger er:

Sentral: RPi i mitt tilfelle.

Transceiver: feks en rfx-trx. Hva slags andre alternativer finnes? Er det kun 433MHz man bruker?

Sensorer som passer med transceiver.

Lenke til kommentar

Hvem selger dette?, finner de ikke hos Tronika

 

Eller er det disse du mener?

https://www.tronika.no/no/zwave-klimastyring/764-termostat-multireg.html

 

Disse er 1 polet og da kan jeg vel ikke bruke de på bad;(

Ja, HeatIt og Multireg er samme termostat. Og ja, du kan bruke den på bad for det er ikke krav om to-polet brudd på varmekabler.

 

Hvis det er en annen varmekilde kan du ha en ekstern to-polet modul.

 

 

 

Jeg hadde kjøpt UZB1 mange ganger over Z-stick.

https://www.tronika.no/no/interface/760-interface-uzb1.html

Lenke til kommentar

Takk for gode svar!

 

Høyere pris behøver ikke sette en stopper for noe, så lenge det er en investering som er verdt det. 

 

Homeseer er bare et serverprogram som kjører på feks RPien? Her setter du opp alt av logikk og kan samtidig bygge opp et interface som kan kan betjenes via mobil/pc?

 

Jeg ser jo at det kan være veldig kjekt å ha 2-veis kommunikasjon, men mye av det jeg tenker i første omgang er ikke så avhengig av 2-veis, da det er mye sensorer som jeg tenker å teste ut i starten. Og da skal de rett og slett bare logge feks til en hjemmeside eventuelt mail.

 

Jeg trenger heller ikke noe fancy interface nå, det jeg skal bruke dette til er kun å bli kjent innenfor denne teknologien, så kan jeg heller utvide etterhvert når jeg først skal bruke det til noe seriøst. 

 

Så det jeg egentlig trenger er:

Sentral: RPi i mitt tilfelle.

Transceiver: feks en rfx-trx. Hva slags andre alternativer finnes? Er det kun 433MHz man bruker?

Sensorer som passer med transceiver.

 

Ja, HomeSeer er et program du kan installere på en Raspberry Pi. Du får mindre begrensninger hvis du gjør det selv enn hvis kjøper en Zee2, men også høyere kostnad.

Lær om HomeSeer i HomeSeer-skolen: http://www.hjemmeautomasjon.no/forside/guider/homeseer/

Men i ditt tilfelle kan du også se nærmere på Domoticz.

 

En RFXtrx433 vil du komme langt med. Den har ikke toveis kommunikasjon, men det trenger du heller ikke.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...