Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

 

Sannsynligvis har han ingen Eventer enda, det er det han lurer på... ;)

Jeg har fått det til delvis, men når jeg ønsker å skru på sonos bad med tlf app går det ikke pga at sensor har vært uten bevegelse for lenge.

Leste du ikke hele posten Moskus?

 

Jo, men jeg så ikke "hs", jeg leste "ha" (som i "HjemmeAutomasjon"). :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Ah så du trenger egentlig bare en W-wave kontrollert bryter som erstatter den du har på tegningen over da?

Fibaro sin 2x1,5kW switch har relee kontakter som er potensialfrie.

 

Med dem kan du erstatte den bryteren du har tegnet men fremdeles la den styre Fibaroen manuelt ved å koble den eksisterende bryteren til S1 på Fibaroen.

Så kan du lukke og åpne kontaktene i riktige rekkefølger med software. Bare pass på at ikke begge er lukket samtidig noen gang!

Med begge åpne kan du da overstyre automatikken og skru den helt av også :)

 

 

Stemmer.

 

Jeg var faktisk inne på tanken å bruke to Z-Wave brytere/releer (eller en Fibaro dobbel-bryter, som du sier), men jeg slo det egentlig fra meg. Jeg tenkte at jeg ikke ønsket å ta risikoen med at begge bryterne kan bli lukket samtidig, enten pga finger-trøbbel eller ved en teknisk feil.

 

Kanskje jeg kan få satt inn en diode på hver av tilførselsledningene, som hindrer strømmen å gå andre veier enn gjennom viftemotoren? Da gjør det ingenting om begge bryterne er lukket samtidig.

 

Du kan ikke bruke dioder til det her er det jo AC.

 

Men når jeg tenker etter så kan du jo bruke et vekslende relee (med 220V spole) og la en Fibaro styre den igjen.

Da er du safe.

Lenke til kommentar

Du har selvsagt rett mhp diodene. Dumt tenkt av meg. :confused:

 

Bruk av releet blir vel det samme som Moskus foreslo i post 7976, men takk likevel. Tror kanskje jeg heller mot et dobbel Fibaro likevel.

 

det jeg tror vil virke, er å ha en dobbel fibaro, der den ene skrur av/på tilførselen, så har du en som styrer et rele for hastighetsvalg,

 

se koblingsskjema :)

post-120077-0-38175300-1464214476_thumb.png

Endret av HåvardGj
Lenke til kommentar

Jeg har tenkt litt på å sette opp automasjonssystem i huset, men har ikke peiling på hva jeg skal velge, har vurdert zipabox da jeg har forstått det slik at den også har støtte for 433MHz og nexa-protokoller osv. Andre fabrikater støtter sikkert også dette, men jeg har altså veldig lite peiling. Muligens et upresist spørsmål, men hvordan er mulighetene for å bruke sensorer og legge inn selvdefinert logikk, f.eks om lys skal settes på automatisk når det er mørk, at vifter skal gå på redusert hastighet når det er ekstra kaldt. Eventuelt at man kan slå av vifter helt i f.eks 20 minutter når man skal tenne opp osv?

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt litt på å sette opp automasjonssystem i huset, men har ikke peiling på hva jeg skal velge, har vurdert zipabox da jeg har forstått det slik at den også har støtte for 433MHz og nexa-protokoller osv. Andre fabrikater støtter sikkert også dette, men jeg har altså veldig lite peiling. Muligens et upresist spørsmål, men hvordan er mulighetene for å bruke sensorer og legge inn selvdefinert logikk, f.eks om lys skal settes på automatisk når det er mørk, at vifter skal gå på redusert hastighet når det er ekstra kaldt. Eventuelt at man kan slå av vifter helt i f.eks 20 minutter når man skal tenne opp osv?

Zipato kan nok gjøre dette for deg, men hvis du vil dra det lenger (og hvem vil vel ikke det! ;) ), så se heller på programvare som Domoticz eller (foretrukket) HomeSeer.

Lenke til kommentar

 

Jeg har tenkt litt på å sette opp automasjonssystem i huset, men har ikke peiling på hva jeg skal velge, har vurdert zipabox da jeg har forstått det slik at den også har støtte for 433MHz og nexa-protokoller osv. Andre fabrikater støtter sikkert også dette, men jeg har altså veldig lite peiling. Muligens et upresist spørsmål, men hvordan er mulighetene for å bruke sensorer og legge inn selvdefinert logikk, f.eks om lys skal settes på automatisk når det er mørk, at vifter skal gå på redusert hastighet når det er ekstra kaldt. Eventuelt at man kan slå av vifter helt i f.eks 20 minutter når man skal tenne opp osv?

Zipato kan nok gjøre dette for deg, men hvis du vil dra det lenger (og hvem vil vel ikke det! ;) ), så se heller på programvare som Domoticz eller (foretrukket) HomeSeer.

 

 

Hva koster det å komme i gang med Homeseer da?

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har tenkt litt på å sette opp automasjonssystem i huset, men har ikke peiling på hva jeg skal velge, har vurdert zipabox da jeg har forstått det slik at den også har støtte for 433MHz og nexa-protokoller osv. Andre fabrikater støtter sikkert også dette, men jeg har altså veldig lite peiling. Muligens et upresist spørsmål, men hvordan er mulighetene for å bruke sensorer og legge inn selvdefinert logikk, f.eks om lys skal settes på automatisk når det er mørk, at vifter skal gå på redusert hastighet når det er ekstra kaldt. Eventuelt at man kan slå av vifter helt i f.eks 20 minutter når man skal tenne opp osv?

Zipato kan nok gjøre dette for deg, men hvis du vil dra det lenger (og hvem vil vel ikke det! ;) ), så se heller på programvare som Domoticz eller (foretrukket) HomeSeer.

 

 

Hva koster det å komme i gang med Homeseer da?

 

Hvis du kjøper i dag eller i morgen, så koster det $125 for vanlig og $250 for Pro. I tillegg kommer RFXtrx433 og/eller Z-wave interface, men det kan du kjøpe hos Tronika, og du kan bruke det både til Domoticz og HomeSeer (og andre, f.eks. OpenHAB).

Lenke til kommentar

Hvis jeg kjøper en HomeSeer Z-Net, så må jeg også kjøpe HS3, men hvis jeg kjøper en HomeTroller Zee S2, så er HS3 inkludert i prisen.

Har jeg forstått det rett?

Ja og nei.

 

Den HS3-versjonen som følger med Zee2 er riktignok den "fulle" HS3 (det er ingen begrensninger i Event-motoren eller noe slikt), men den har noen andre begrensninger: Du kan f.eks. kun bruke 5 plugins til sammen (på grunn lite minne på RPi2), og du kan ikke installere den på noe annet, lisensen er bundet til Zee2.

 

Men du MÅ ikke ha Z-net med en gang. Du kan bruke UZB1, f.eks. som er et glimrende USB-interface. Z-NET har fordelen at det bruker nettverket, og dermed enklere å plassere på et gunstig sted (og enklere å håndtere for oss som bruker virtuelle maskiner).

Lenke til kommentar

Takk for svar. Fortsatte å lese litt mer etterpå, og skjønte at det var enkelte begrensninger på Zee.

Da blir det nok HS3 på billigsalg, og en UZB1 i første omgang. Serveren min står rett nok bortgjemt i en bod, men leiligheten er ikke større enn at den bør ha dekning likevel. (Selv om jeg nå brått ble usikker på hvor godt en VM håndterer USB-enheter. Har aldri hatt behov for å koble til noe på den måten før)

Lenke til kommentar

Jeg tester for tiden løsninger som skal erstatte Tellstick Net for meg. Nå har jeg en Wemo switch og en D-Link Motion sensor, linket sammen med en regel i IFTTT.

3-5 sekunder responstid fra D-linken ser en bevegelse til switchen slås på er jeg meget fornøyd med  :) At det kommuniserer gjennom wifi er det beste  :wee:

Bruker noen her IFTTT til noe kult innen hjemmeautomasjon? Med f.eks Wemo Maker og IFTTT Maker er jo mulighetene nesten endeløse  :ohmy:

Lenke til kommentar

Jeg styrer ingen ting kritisk, så litt nedetid er ikke verdens ende. Tellsticken, som jeg har brukt i over 4 år, er like online som IFTTT, og der har jeg ikke opplevd online-avhengighet som noen stor ulempe. Men i prinsippet er jeg enig.

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar

Takk for svar. Fortsatte å lese litt mer etterpå, og skjønte at det var enkelte begrensninger på Zee.

Da blir det nok HS3 på billigsalg, og en UZB1 i første omgang. Serveren min står rett nok bortgjemt i en bod, men leiligheten er ikke større enn at den bør ha dekning likevel. (Selv om jeg nå brått ble usikker på hvor godt en VM håndterer USB-enheter. Har aldri hatt behov for å koble til noe på den måten før)

USB i VMware er litt så som så. Noen får det til å fungere fint, det gjorde imidlertid ikke jeg. Men det finnes USB-over-nettverksforlengere (jeg har Belkin sine, Silex er jo også et godt alternativ) som løser det relativt greit.

 

 

Bruker noen her IFTTT til noe kult innen hjemmeautomasjon? Med f.eks Wemo Maker og IFTTT Maker er jo mulighetene nesten endeløse  :ohmy:

For meg høres det ut som om du blir mer og mer klar for litt mer automasjon. Det skal ikke så mye til for å møte veggen med IFTTT. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...