Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

 

 

 

Jeg har tenkt litt på å sette opp automasjonssystem i huset, men har ikke peiling på hva jeg skal velge, har vurdert zipabox da jeg har forstått det slik at den også har støtte for 433MHz og nexa-protokoller osv. Andre fabrikater støtter sikkert også dette, men jeg har altså veldig lite peiling. Muligens et upresist spørsmål, men hvordan er mulighetene for å bruke sensorer og legge inn selvdefinert logikk, f.eks om lys skal settes på automatisk når det er mørk, at vifter skal gå på redusert hastighet når det er ekstra kaldt. Eventuelt at man kan slå av vifter helt i f.eks 20 minutter når man skal tenne opp osv?

Zipato kan nok gjøre dette for deg, men hvis du vil dra det lenger (og hvem vil vel ikke det! ;) ), så se heller på programvare som Domoticz eller (foretrukket) HomeSeer.

 

 

Hva koster det å komme i gang med Homeseer da?

 

Hvis du kjøper i dag eller i morgen, så koster det $125 for vanlig og $250 for Pro. I tillegg kommer RFXtrx433 og/eller Z-wave interface, men det kan du kjøpe hos Tronika, og du kan bruke det både til Domoticz og HomeSeer (og andre, f.eks. OpenHAB).

 

 

RFXtrx433 er da trådløs sendermodul til 433MHz enheter? Er dette da kompatibelt med f.eks Nexa osv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har fått satt opp været fra world weather online i hs3touch? Jeg er helt i startfasen av min homeseer karriere, men fikk yr til å funke via plugg-in, men synes bildene som kommer fra yr er fryktelig lite tilfredsstillende. Har forsøkt å bytte ut plassering og satt inn kode fra api til wwo, men får denne beskjedden: AT 0, rotelementet mangler.

 

Anyone please? :)

Lenke til kommentar

Så fetteren min bygger nytt hus, hvor han har blitt tilbudt "smarthus" -funksjon til rundt 80.000kr + mva.

Det lille han fortalte, så virket det bare som det var hjernen man betalte for, med at man kunne slå på diverse brytere på nettbrett\tlf.

 

Det er jo bare fjas? Da bør man heller bruke noen få tusenlapper på ordentlig hjemmeautomasjon med z-wave\homeseer(evt de andre gratis alternativene) ol?

 

Har jo selv startet smått, så må nesten se om jeg kan få han i gang på noe slikt..

Lenke til kommentar

Så fetteren min bygger nytt hus, hvor han har blitt tilbudt "smarthus" -funksjon til rundt 80.000kr + mva.

Det lille han fortalte, så virket det bare som det var hjernen man betalte for, med at man kunne slå på diverse brytere på nettbrett\tlf.

 

Det er jo bare fjas? Da bør man heller bruke noen få tusenlapper på ordentlig hjemmeautomasjon med z-wave\homeseer(evt de andre gratis alternativene) ol?

 

Har jo selv startet smått, så må nesten se om jeg kan få han i gang på noe slikt..

 

Han bør i alle fall få tak i litt mer dokumentasjon på hva han får, utvidelsesmuligheter, kompatibilitet med andre systemer, osv.

Lenke til kommentar

Så fetteren min bygger nytt hus, hvor han har blitt tilbudt "smarthus" -funksjon til rundt 80.000kr + mva.

Det lille han fortalte, så virket det bare som det var hjernen man betalte for, med at man kunne slå på diverse brytere på nettbrett\tlf.

 

Det er jo bare fjas? Da bør man heller bruke noen få tusenlapper på ordentlig hjemmeautomasjon med z-wave\homeseer(evt de andre gratis alternativene) ol?

 

Har jo selv startet smått, så må nesten se om jeg kan få han i gang på noe slikt..

Du kan jo si til han at hvis han bruker Z-wave så vil han kunne automatisere hele huset for 25-30.000 kr, og det inkluderer HomeSeer-lisensen. ;)

Lenke til kommentar

Har noen av dere fått til automasjon av Chromecast? Helst uten Autoinput.

Jeg har lekt meg litt med Pychromecast. det er et Python-bibliotek som gir kontroll over det viktigste. Vet ikke om CC Audio støttes, men gammel type fungerte greit. Hele greia strandet på lekestadiet, da Synology NASen min ikke ville installere noen dependencies mener jeg å huske. Lekte meg med kall til Google tts-tjeneste (translate?) for å gjøre om tekst til lyd på norsk. Funket overraskende bra (raskt).

Lenke til kommentar

Lekte meg med kall til Google tts-tjeneste (translate?) for å gjøre om tekst til lyd på norsk. Funket overraskende bra (raskt).

TTS = Text To Speech.

 

Jeg har hatt litt problemer med Google TTS etter nyttår. Den tillater ikke lenger nedlasting av MP3-filer, eller er det jeg som ikke har fått med meg en eller annen endring?

Lenke til kommentar

 

Så fetteren min bygger nytt hus, hvor han har blitt tilbudt "smarthus" -funksjon til rundt 80.000kr + mva.

Det lille han fortalte, så virket det bare som det var hjernen man betalte for, med at man kunne slå på diverse brytere på nettbrett\tlf.

 

Det er jo bare fjas? Da bør man heller bruke noen få tusenlapper på ordentlig hjemmeautomasjon med z-wave\homeseer(evt de andre gratis alternativene) ol?

 

Har jo selv startet smått, så må nesten se om jeg kan få han i gang på noe slikt..

Du kan jo si til han at hvis han bruker Z-wave så vil han kunne automatisere hele huset for 25-30.000 kr, og det inkluderer HomeSeer-lisensen. ;)

 

Eller 23-28.000 kr, og det inkluderer Domoticz lisensen :D

Lenke til kommentar

 

 

Så fetteren min bygger nytt hus, hvor han har blitt tilbudt "smarthus" -funksjon til rundt 80.000kr + mva.

Det lille han fortalte, så virket det bare som det var hjernen man betalte for, med at man kunne slå på diverse brytere på nettbrett\tlf.

 

Det er jo bare fjas? Da bør man heller bruke noen få tusenlapper på ordentlig hjemmeautomasjon med z-wave\homeseer(evt de andre gratis alternativene) ol?

 

Har jo selv startet smått, så må nesten se om jeg kan få han i gang på noe slikt..

Du kan jo si til han at hvis han bruker Z-wave så vil han kunne automatisere hele huset for 25-30.000 kr, og det inkluderer HomeSeer-lisensen. ;)

 

Eller 23-28.000 kr, og det inkluderer Domoticz lisensen :D

 

 

Ikke glem at tid også er penger :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det en slik jeg må kjøpe inn om jeg vil fjernstyre lysene i taket?

 

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/z-wave/fibaro-innfelt-z-wave-dimmermottaker-250-w-p50389

 

altså sette inn en sånn fibaro sak på bryteren på veggen?

 

På bryteren på veggen, så er det 2 knapper (en for hvert lys). Syntes jeg så for noen måneder siden at man fikk en slik fibaro sak som kunne styre begge bryterene, eller kan den jeg linker til gjøre dette?

Lenke til kommentar

Er det en slik jeg må kjøpe inn om jeg vil fjernstyre lysene i taket?

 

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/smarte-hjem/z-wave/fibaro-innfelt-z-wave-dimmermottaker-250-w-p50389

 

altså sette inn en sånn fibaro sak på bryteren på veggen?

 

På bryteren på veggen, så er det 2 knapper (en for hvert lys). Syntes jeg så for noen måneder siden at man fikk en slik fibaro sak som kunne styre begge bryterene, eller kan den jeg linker til gjøre dette?

 

den du linker til kan dimme ett lys, men denne her: (link) kan skru av/på to stk

Lenke til kommentar

Har 3 vinduer i stua som jeg vil ha rullegardin m/ motorer på.

 

Er det 3stk av denne pakken jeg må ut med da?

https://www.m.nu/paket-styra-rullgardin-fran-ikeajyskkirshgardinia-zwave-p-2302.html

 

Eller velger jeg Antall Motorer: 3st, slik at totalen blir 2195,- har jeg alt jeg trenger da (utenom selve rullegardinet fra ikea)?

 

Isåfall, vil jeg kunne gi strøm til alle 3 med et strømadapter, eller må jeg ha 3stk?

Lenke til kommentar

Har 3 vinduer i stua som jeg vil ha rullegardin m/ motorer på.

 

Er det 3stk av denne pakken jeg må ut med da?

https://www.m.nu/paket-styra-rullgardin-fran-ikeajyskkirshgardinia-zwave-p-2302.html

 

Eller velger jeg Antall Motorer: 3st, slik at totalen blir 2195,- har jeg alt jeg trenger da (utenom selve rullegardinet fra ikea)?

 

Isåfall, vil jeg kunne gi strøm til alle 3 med et strømadapter, eller må jeg ha 3stk?

slik jeg ser det, skulle det være nok med å velge 3st motorer, da transformatoren blir byttet ut med 1 stk 24v 1,2A, istedenfor 0,5A

dette er avhengig av om du vil ha muligheten til å styre rullgardinene separat, eller om alle skal gå synkront.

 

hvis du vil styre rullgardinene separat må du ha flere motorkontrollere. (enklest å bestille et kit pr rullgardin)

Lenke til kommentar

slik jeg ser det, skulle det være nok med å velge 3st motorer, da transformatoren blir byttet ut med 1 stk 24v 1,2A, istedenfor 0,5A

dette er avhengig av om du vil ha muligheten til å styre rullgardinene separat, eller om alle skal gå synkront.

 

hvis du vil styre rullgardinene separat må du ha flere motorkontrollere. (enklest å bestille et kit pr rullgardin)

Men det blir så vidt jeg kan se også 1000kr dyrere?

 

Vinduene det er snakk om er slik, så da gjør det vel ikke stort om de er 'synkront' for alltid? Ser ikke for meg scenarioer hvor jeg kun har én nede feks.

cSg54wr.jpg

 

 

Edit: Vil jeg kunne bruke disse type rullegardinene da?

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/00290537/#/10290532

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

Jeg hadde valgt separat for alle vinduene. Tenk hvis du vil lufte i et av vinduene, men ha igjen de andre? :)

Kjøpte det som én enhet, da vinduene vil være synkront fremover.

Bodd her i snart 1 år. aldri luftet derifra, så tror ikke det blir et problem. Skulle det gå helt banans så får jeg jo bare kjøpe nytt så flytte de på andre rom.

 

skal jo ha på de andre rommene etterhvert :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...