Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kult! Egentlig så burde jo støvsugeren (eller dockingen til den) har mulighet for å kobles til et automasjons-system, nå i disse IoT tider...

Helt klart, men gammel modell :)

 

Er dog skuffende lite smart funksjonalitet også i nye støvsugere, men jeg vet det finnes noen som kan implementeres i ihvertfall domoticz, ikke Z-wave dog, men JSON elns via WIFI. Har ikke satt meg inn i akkurat det da jeg ikke har en slik halvsmart modell.

 

 

Tenker kanskje få lyset til å slå seg på mens støvsugeren er ute å kjører, den bruker et slags kamera som fungerer noe bedre i lys

 

post-74970-0-35692700-1451522050_thumb.png

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

http://www.thinkingcleaner.com/

 

Hvis du har Roomba. Har vurdert å kjøpe en sånn selv til en gammel roomba jeg har stående som nesten ikke brukes.

 

Har selv en Roomba 630 med Thinkingcleaner. Det finnes en gratis plugin til HomeSeer. Dette gjør at du ikke trenger å kjøpe en dyrere modell med scheduling, men kan benytte logikken i Homeseer til å styre når støvsugingen skal starte. Jeg har satt den til å kjøre tre ganger i uka, og starte når sistemann har gått på jobb/skole for dagen. Dette trigges i sin tur ved at alarmen i huset slås på, ved hjelp av den eminente Verisure plugin-en til lilfire. 

Lenke til kommentar

 

 

ok, så da vil du at hs sender deg en sms meldig når alarmen går.

Joda... men ikke slik du tenker på. Når Z-wave sensorene trigger og jeg er ute får jeg SMS. Men da burde også alarmsentralen ringe meg opp (for husets alarm skal ha gått).

 

Det jeg er ute etter er at når "armerer" alarmen, så vet HomeSeer at jeg er ute og styrer lys som passer. Når jeg kommer hjem og taster koden på alarmpanelet, så vet HomeSeer at jeg har kommet hjem.

 

 

Når vi først snakker om sms, hvordan kan man få homeseer til å gjøre dette? og hva trenger man av ustyr.

Jeg bruker Telenor sin API og sender SMS over internett.

 

Se følgende script:

Public Sub Main(ByVal params As String)
	Dim url As String = "https://telenormobil.no/smapi/3/sms?sender=DITT_TELEFON_NUMMER&password=DITT_PASSORD&recipients=DITT_TELEFON_NUMMER&sId=1000000000&content=" & params
	Dim req As Net.HttpWebRequest = System.Net.HttpWebRequest.Create(url)
	Dim output As String
	Dim response As System.Net.HttpWebResponse = req.GetResponse
	Dim responsestream As IO.StreamReader = New IO.StreamReader(response.GetResponseStream, System.Text.Encoding.GetEncoding("UTF-8")) '"iso-8859-1"'
	output = responsestream.ReadToEnd
	responsestream.Close()
	responsestream = Nothing
	response.Close()
	response = Nothing
	req = Nothing
	If output.Contains("status=""OK""") Then
		hs.WriteLog("SMS log", "SMS sent OK")
	Else
		hs.WriteLog("SMS error", "SMS not sent!")
	End If
		output = Nothing
	End Sub
Lagre som "Min_SMS.vb" i script-katalogen.

 

Parametre settes slik: ("Main","Dette er en tekstmelding!")

 

 

Jeg forsøker å sette opp HomeSeer til å sende meg SMS, og har bl.a testet dette scriptet, - men jeg får det ikke til å funke. Får tilbake  "Service not available for customer." Jeg kan sende SMS fra Telenor sine sider når jeg logger meg inn på vanlig måte. Funker dette scriptet fortsatt for deg, Moskus? Noen som evt kan hjelpe med en måte å få sendt SMS fra HS med et Telenor-abb.?

 

Er det ikke enklere å bruke en meldingstjeneste som for eksempel pushover.net nå?

Lenke til kommentar

Noen som har ett script-eksempel til homeseer på hvordan man kjører en spørring mot en SQLite database og lagrer resultatet i en variabel eller en virtuell device?

 

Etter hva jeg skjønner så kan man ha flere koblinger mot en sqlite-database så lenge de andre er READ ONLY.

 

Har test noen spørringer via ett DB admin-verktøy mot databasen til pluginen "Device History" som jeg gjerne skulle ha brukt.

Lenke til kommentar

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

 

ok, så da vil du at hs sender deg en sms meldig når alarmen går.

Joda... men ikke slik du tenker på. Når Z-wave sensorene trigger og jeg er ute får jeg SMS. Men da burde også alarmsentralen ringe meg opp (for husets alarm skal ha gått).

 

Det jeg er ute etter er at når "armerer" alarmen, så vet HomeSeer at jeg er ute og styrer lys som passer. Når jeg kommer hjem og taster koden på alarmpanelet, så vet HomeSeer at jeg har kommet hjem.

 

 

Når vi først snakker om sms, hvordan kan man få homeseer til å gjøre dette? og hva trenger man av ustyr.

Jeg bruker Telenor sin API og sender SMS over internett.

 

Se følgende script:

Public Sub Main(ByVal params As String)
	Dim url As String = "https://telenormobil.no/smapi/3/sms?sender=DITT_TELEFON_NUMMER&password=DITT_PASSORD&recipients=DITT_TELEFON_NUMMER&sId=1000000000&content=" & params
	Dim req As Net.HttpWebRequest = System.Net.HttpWebRequest.Create(url)
	Dim output As String
	Dim response As System.Net.HttpWebResponse = req.GetResponse
	Dim responsestream As IO.StreamReader = New IO.StreamReader(response.GetResponseStream, System.Text.Encoding.GetEncoding("UTF-8")) '"iso-8859-1"'
	output = responsestream.ReadToEnd
	responsestream.Close()
	responsestream = Nothing
	response.Close()
	response = Nothing
	req = Nothing
	If output.Contains("status=""OK""") Then
		hs.WriteLog("SMS log", "SMS sent OK")
	Else
		hs.WriteLog("SMS error", "SMS not sent!")
	End If
		output = Nothing
	End Sub
Lagre som "Min_SMS.vb" i script-katalogen.

 

Parametre settes slik: ("Main","Dette er en tekstmelding!")

 

 

 

Jeg forsøker å sette opp HomeSeer til å sende meg SMS, og har bl.a testet dette scriptet, - men jeg får det ikke til å funke. Får tilbake  "Service not available for customer." Jeg kan sende SMS fra Telenor sine sider når jeg logger meg inn på vanlig måte. Funker dette scriptet fortsatt for deg, Moskus? Noen som evt kan hjelpe med en måte å få sendt SMS fra HS med et Telenor-abb.?

 

Dette fungerer fremdeles fint for meg. Prøv kundeservice?

Lenke til kommentar

Er det ikke enklere å bruke en meldingstjeneste som for eksempel pushover.net nå?

Jo, for de fleste formål. SMS har imidlertid den fordelen at det "alltid" fungerer, helt uavhengig av dataforbindelse, f.eks. hvis du er i utlandet eller ikke hadde en smartmobil akkurat da.

Lenke til kommentar

 

Er det ikke enklere å bruke en meldingstjeneste som for eksempel pushover.net nå?

Jo, for de fleste formål. SMS har imidlertid den fordelen at det "alltid" fungerer, helt uavhengig av dataforbindelse, f.eks. hvis du er i utlandet eller ikke hadde en smartmobil akkurat da.

 

Godt poeng :)

Lenke til kommentar

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

 

ok, så da vil du at hs sender deg en sms meldig når alarmen går.

Joda... men ikke slik du tenker på. Når Z-wave sensorene trigger og jeg er ute får jeg SMS. Men da burde også alarmsentralen ringe meg opp (for husets alarm skal ha gått).

 

Det jeg er ute etter er at når "armerer" alarmen, så vet HomeSeer at jeg er ute og styrer lys som passer. Når jeg kommer hjem og taster koden på alarmpanelet, så vet HomeSeer at jeg har kommet hjem.

 

 

Når vi først snakker om sms, hvordan kan man få homeseer til å gjøre dette? og hva trenger man av ustyr.

Jeg bruker Telenor sin API og sender SMS over internett.

 

Se følgende script:

Public Sub Main(ByVal params As String)
	Dim url As String = "https://telenormobil.no/smapi/3/sms?sender=DITT_TELEFON_NUMMER&password=DITT_PASSORD&recipients=DITT_TELEFON_NUMMER&sId=1000000000&content=" & params
	Dim req As Net.HttpWebRequest = System.Net.HttpWebRequest.Create(url)
	Dim output As String
	Dim response As System.Net.HttpWebResponse = req.GetResponse
	Dim responsestream As IO.StreamReader = New IO.StreamReader(response.GetResponseStream, System.Text.Encoding.GetEncoding("UTF-8")) '"iso-8859-1"'
	output = responsestream.ReadToEnd
	responsestream.Close()
	responsestream = Nothing
	response.Close()
	response = Nothing
	req = Nothing
	If output.Contains("status=""OK""") Then
		hs.WriteLog("SMS log", "SMS sent OK")
	Else
		hs.WriteLog("SMS error", "SMS not sent!")
	End If
		output = Nothing
	End Sub
Lagre som "Min_SMS.vb" i script-katalogen.

 

Parametre settes slik: ("Main","Dette er en tekstmelding!")

 

 

 

Jeg forsøker å sette opp HomeSeer til å sende meg SMS, og har bl.a testet dette scriptet, - men jeg får det ikke til å funke. Får tilbake  "Service not available for customer." Jeg kan sende SMS fra Telenor sine sider når jeg logger meg inn på vanlig måte. Funker dette scriptet fortsatt for deg, Moskus? Noen som evt kan hjelpe med en måte å få sendt SMS fra HS med et Telenor-abb.?

 

Dette fungerer fremdeles fint for meg. Prøv kundeservice?

 

Jeg testet scriptet og det fungerer fint for meg også.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Lurer på om jeg skal la meg lokke litt tilbake til hjemmeautomasjon etter at jeg totalt ga det opp forrige gang (2-3 år siden). Fra den gang har jeg 4 trådløse temperatursensorer, OWL-strømmåler som står i sikringsskapet og en RFXCOM-transiever som står ubrukt. Det har kommet utrolig mange spennende produkter på dette markedet, så jeg ville høre om deres innspill. Først har jeg noen "krav" til produktene:

- De må være funksjonelt ekvivalente med dagens ikke-automatiserte løsninger. Da mener jeg at lysbrytere må fortsatt fungere uten apper og fjernkontroller. Det må gå an for gjester å bruke huset uten opplæring. Jeg hadde en del Nexa-lysbrytere tidligere, men kvaliteten og utførelsen av disse var så dårlig at jeg ikke ville bruke de.

- Jeg vil ha en så enhetlig løsning som mulig etterhvert som jeg legger til nye ting, blanding mellom mange systemer blir bare rot.

- Det må ha praktisk nytte. Jeg syns mye av hjemmeautomasjonsproduktene er mye gimick. Temperaturstyring er noe av det første jeg vil ha. Huset vårt har mye gulvvarme, og ellers kun panelovner.

- Det må være estetisk pent og minst mulig, ikke store klumper og styr rundt om kring.

 

Så da er spørsmålene jeg håper dere kan bidra til:

1. Kan jeg få det som jeg vil uten å blakke meg helt, og uten å ha dette som en tidkrevende hobby?

2. Hvor ville dere ha startet, og hvilket system er mest dekkende?

3. Hva er den mest praktiske funksjonen dere har idag?

 

Jeg ser det fortsatt er Homeseer som brukes mye, så hvis jeg skal komme i gang igjen må jeg vel bare bite i det sure eplet og kjøpe det? 

Endret av Mixy
Lenke til kommentar

 Hei. 

Har kjøpt meg en Nodon Octan remote som jeg bruker med Homeseer. Den støtter Central Scene, og det fungerer fint i Events. Det vil si at jeg kan lage events som enten skruer et device av eller på når jeg trykker på en knapp, eller setter en dimbar device til en spesifikk "dimmeverdi".

 

Men jeg vil at når jeg for eksempel velger å holde ned en knapp så dimmer den til jeg slipper. 

Det får jeg ikke til med events da man kun kan velge en spesifikk "dimmeverdi", eksempel 50%.

 

Er det noen som har tips? 

 

Er dette riktig måte å bruke Central Scene via Events på, eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

 

Johannes.

 

 

post-55356-0-05747700-1451678320_thumb.gif

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-A7VIlhBsZy

Ville nå heller ventet ti Homeseer er på 50% tilbud som det vanligvis er.

 

Ellers blir det jo en del penger i programvare.

En viktig ting å tenke på med Homeseer er at prisen av programvaren bare er en del av det, noen av plugins'a koster også penger. (selv om det selvfølgelig ikke er i nærheten av den samme prislappen!)

 

Når man er på ett nivå at man kan kalle huset sitt for smart er det kanskje en verdifull investering, men når man egentlig har ett "total-budsjett" på fem tusen for "smart-ifisering" er ikke programvare til 2-3000 spesielt interessant.

 

Domoticz funker, det er kanskje ikke så "smart" som Homeseer - men så er det jaggu gratis også, og det har etterhvert fått ganske bred støtte for ting.

I mitt hode er det bedre å bruke 3000 på z-wave-brytere og Domoticz enn nexa-brytere og Homeseer.

Så får du heller revurdere dersom/om/når du blir ordentlig bitt av basillen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

Har kjøpt meg en Nodon Octan remote som jeg bruker med Homeseer. Den støtter Central Scene, og det fungerer fint i Events. Det vil si at jeg kan lage events som enten skruer et device av eller på når jeg trykker på en knapp, eller setter en dimbar device til en spesifikk "dimmeverdi".

 

Men jeg vil at når jeg for eksempel velger å holde ned en knapp så dimmer den til jeg slipper.

Det får jeg ikke til med events da man kun kan velge en spesifikk "dimmeverdi", eksempel 50%.

 

Er det noen som har tips?

 

Er dette riktig måte å bruke Central Scene via Events på, eller er det noe jeg ikke har fått med meg?

 

Johannes.

Du kan lage en event som f.eks dimmer et lys fra 0% til 100% som du aktiverer med "key pressed down" også lager du en ny event som kansellerer forrige event som du aktiverer med "key released".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...