Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oppdatering på innbygging av iPod.

Kobla opp og virker som berre det med strømforsyninga. Fint å til slutt finne ei løysing for skjult strømtilførsel.

 

Har tidlegare skåret ut rammer i plexi sjølv, men utan skikkelig verktøy (fres, sag til formålet) er det vanskeleg å få eit godt resultat. Kjøpte dørskilt med ringeklokke hos Foldal Stempel og Skilt og fekk dei til å lage ei pleksiplate til meg for å teste ut. Det blei ikkje berre tidbesparende, men av ein heilt anna kvalitet. Dei kan heilt sikkert lage modeller til større produkt som iPad o.l. om det skulle vera av interesse for nokre her inne. Eg sendte skisse på mail med mål på plata, utskjæring til iPod, skruehull osv.

post-378924-0-53772100-1451773651_thumb.jpg

post-378924-0-17383600-1451773664_thumb.jpg

post-378924-0-92994600-1451773678_thumb.jpg

Endret av Lasarus
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ville nå heller ventet ti Homeseer er på 50% tilbud som det vanligvis er.

 

Ellers blir det jo en del penger i programvare.

En viktig ting å tenke på med Homeseer er at prisen av programvaren bare er en del av det, noen av plugins'a koster også penger. (selv om det selvfølgelig ikke er i nærheten av den samme prislappen!)

 

Når man er på ett nivå at man kan kalle huset sitt for smart er det kanskje en verdifull investering, men når man egentlig har ett "total-budsjett" på fem tusen for "smart-ifisering" er ikke programvare til 2-3000 spesielt interessant.

 

Domoticz funker, det er kanskje ikke så "smart" som Homeseer - men så er det jaggu gratis også, og det har etterhvert fått ganske bred støtte for ting.

I mitt hode er det bedre å bruke 3000 på z-wave-brytere og Domoticz enn nexa-brytere og Homeseer.

Så får du heller revurdere dersom/om/når du blir ordentlig bitt av basillen.

 

Jepp! Det er mitt generelle råd om å bruke noen tusenlapper på programvare: Det er greit å være sikker på at det er verdt investeringen. For meg er det f.eks. helt udiskutabelt, men også jeg har startet i det små. Den gangen var det riktignok ikke så mange gode alternativer,

 

Hvis man vil bygge ut mer enn 2-3 kontakter, så oppgrader gjerne, jo før jo heller. Men hvis det ikke er aktuelt, så er en prislapp på 0 vanskelig å slå.

 

Jeg tenkte lenge på å bygge noe selv, men endte opp med å kjøpe denne:

http://www.konseptor.no/products/senior-100a

 

Fornøyd med den så langt. Bygde kasse selv og resultatet ble slik:

https://www.dropbox.com/s/tfafdcucicqluvl/2015-12-22%2015.36.39.mp4?dl=0

 

Ser de har en demobrukt en til litt lavere pris nå:

http://www.konseptor.no/products/senior-100a2

 

Wow.

 

Bare.... wow! :D

 

 

 

... men selv hvor kult det er, så sliter også jeg med å bruke det dobbelte av det TVen vår koster på en heis... :p

 

 

 

 

alternativt om du vil vite om PC er på eller av kan du ihvertfall i domoticz kjøre ping mot PC for å få status "av/på" (System Alive Checker)

 

Takk for tips, men jeg var kanskje litt uklar, vil ikke vite når PCen er på, den er alltid på, jeg vil vite når den er i bruk, dvs feks når skjermen er på.

Jeg hadde nok personlig gått for å måle strømforbruket på skjermene, som nevnt tidligere.

 

Hvis du skal bruke programvare, så må du se nærmere på WMI:

http://stackoverflow.com/questions/3913025/detect-if-monitor-is-on-c-sharp

 

 

 

Aaaaargh. Jeg gikk på en smell i går, med noen overtidskroner brennende i lomma. Så jeg forhåndsbestilte overmadrassen Luna.

Har du fått denna enda, venter spent på hva du synes?

 

 

Nei, den har ikke kommet enda. Skal komme i løpet av januar/februar, og jeg venter spent! :)

 

 

 

Sikkert dumme spørsmål om assosiasjon.

 

Har i dag ein del Qubino dimmere DENNE som blant anna styrer spotter i gangen. Skal no sette inn lys i trappegang og treng då to av/på-moduler (vegglys og trappebelysning). Til ein av desse modulene ønsker eg å koble inn ein bryter som assosieres med dimmeren til takspottene. Altså:

VEGGBOKS1 Qubino dimmer som styrer takspotter.

VEGGBOKS2 Qubino av/på bryter(e) som styrer lys i trappegang. Mulighet for å koble inn bryter som styrer dimmeren i BOKS1. 

 

1) Produsenter

Kan ein Qubinomodul settes opp til å assosieres med Fibaro eller er det mest fornuftig å holde seg til samme merke med f.eks DENNE. Det er enklere å kjøpe Fibaro sin siden den er hyllevare i butikk, men om Qubino er betre/nødvendig mot Qubino bestiller eg den frå Tronika.

 

2) 2-VEIS

DENNE er i utgangspunktet genial siden der toveis og kan løyse mine to soner i trappa. Slik eg les manualen har den berre to innganger for bryter og assosiasjon lar seg ikkje ordne. 

Riktig?

Det ser derfor ut til at løysinga er 2x av modellen i punkt 1.

 

Takker for svar, er som alltid takknemlig for hjelp :)

Det du leter etter er "assosiasjon", knapp 2 på en device skal assosieres til device 1. Du kan fint bruke Qubino til det hvis du vil.

 

Hvordan du setter dette opp er avhengig av controlleren/programvaren din, så det er litt vanskelig å forklare på stående fot.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Sikkert dumme spørsmål om assosiasjon.

 

Har i dag ein del Qubino dimmere DENNE som blant anna styrer spotter i gangen. Skal no sette inn lys i trappegang og treng då to av/på-moduler (vegglys og trappebelysning). Til ein av desse modulene ønsker eg å koble inn ein bryter som assosieres med dimmeren til takspottene. Altså:

VEGGBOKS1 Qubino dimmer som styrer takspotter.

VEGGBOKS2 Qubino av/på bryter(e) som styrer lys i trappegang. Mulighet for å koble inn bryter som styrer dimmeren i BOKS1. 

 

1) Produsenter

Kan ein Qubinomodul settes opp til å assosieres med Fibaro eller er det mest fornuftig å holde seg til samme merke med f.eks DENNE. Det er enklere å kjøpe Fibaro sin siden den er hyllevare i butikk, men om Qubino er betre/nødvendig mot Qubino bestiller eg den frå Tronika.

 

2) 2-VEIS

DENNE er i utgangspunktet genial siden der toveis og kan løyse mine to soner i trappa. Slik eg les manualen har den berre to innganger for bryter og assosiasjon lar seg ikkje ordne. 

Riktig?

Det ser derfor ut til at løysinga er 2x av modellen i punkt 1.

 

Takker for svar, er som alltid takknemlig for hjelp :)

Det du leter etter er "assosiasjon", knapp 2 på en device skal assosieres til device 1. Du kan fint bruke Qubino til det hvis du vil.

 

Hvordan du setter dette opp er avhengig av controlleren/programvaren din, så det er litt vanskelig å forklare på stående fot.

 

 

 

Altå eg bruker fortsatt HS3 (burde nevnt det) og er kjent med korleis eg setter opp assosiasjon i Z-Wavemenyen (root device). Bruker då mikromoduler bak Elkobrytere der ein bryter er koblet til inngang 1 (styrer den aktuelle modulen) og ein bryter er koblet til inngang 2 (assosiasjon, annen device).

 

Spørsmål 1 var meint slik: Er det ein fordel å assosiere moduler frå samme produsent, eksempelvis Qubino mot Qubino eller om dette er likegyldig.

 

Spørsmål 2 var litt hjelp ang Qubino (eller Fibaro) sine toveis moduler som kan styre to soner/lamper. Slik eg les manualen har den to innganger. Siden denne kan og skal styre to soner/lyskilder er vel begge inngangene brukt opp til respektive lysbrytere = ikkje mulig med assosiasjon?

Endret av Lasarus
Lenke til kommentar

 

Jeg holder på å lage en event i homeseer som tar ett bilde av inngangspartiet når noen ringer på.

Har funnet dette scriptet som fungerer fint, men hvordan kan jeg få dette scriptet til å lagre bildet to ganger - latest og ett med timestamp som filnavn?

 

Altså slik:

latest.jpg

2016-01-02 12:34.33.jpg

Sub Main(parm as object)

Dim S As Object = hs.GetURLImage ("http://xx.xx.xx.xx","/cgi-bin/CGIProxy.fcgi?cmd=snapPicture2&usr=xxxxxxxxx&pwd=xxxxxxxxx",false,xx,"html/images/kamera/garasjen.jpg")

End Sub

Kikk på NetCAM plugin'en til HS. Den kan trigge fra en event at du tar et bilde og lagrer både som "latest" så du kan mailen den og med Timestamp til senere.

Lenke til kommentar

 

Jeg forsøker å sette opp HomeSeer til å sende meg SMS, og har bl.a testet dette scriptet, - men jeg får det ikke til å funke. Får tilbake  "Service not available for customer." Jeg kan sende SMS fra Telenor sine sider når jeg logger meg inn på vanlig måte. Funker dette scriptet fortsatt for deg, Moskus? Noen som evt kan hjelpe med en måte å få sendt SMS fra HS med et Telenor-abb.?

 

 

Hm Den meldingen høres ut som om det handler om abonnementet ditt.

Mener å huske at du må ha en tjeneste som heter "mobil data" eller noe tilsvarende...

Du kan eventuellt bruke en annen service som også kan sende fra HTTP.

Jeg bruker denne http://www.cardboardfish.com/ på jobb.

Den er morsom fordi avsender kan være en tekst.

 

Problemet med den er at for enkelte operatører bruker den LANG tid på å nå fram.

Men om du bare skal sende til deg selv burde det gå bra.

Si ifra om du vil ha HTTP syntax

Lenke til kommentar

 

 

Jeg holder på å lage en event i homeseer som tar ett bilde av inngangspartiet når noen ringer på.

Har funnet dette scriptet som fungerer fint, men hvordan kan jeg få dette scriptet til å lagre bildet to ganger - latest og ett med timestamp som filnavn?

 

Altså slik:

latest.jpg

2016-01-02 12:34.33.jpg

Sub Main(parm as object)

Dim S As Object = hs.GetURLImage ("http://xx.xx.xx.xx","/cgi-bin/CGIProxy.fcgi?cmd=snapPicture2&usr=xxxxxxxxx&pwd=xxxxxxxxx",false,xx,"html/images/kamera/garasjen.jpg")

End Sub

Kikk på NetCAM plugin'en til HS. Den kan trigge fra en event at du tar et bilde og lagrer både som "latest" så du kan mailen den og med Timestamp til senere.

 

Jeg installerte den i dag tidlig. Den gir meg det som trengs :) Takk for 

 

 

 

Jeg holder på å lage en event i homeseer som tar ett bilde av inngangspartiet når noen ringer på.

Har funnet dette scriptet som fungerer fint, men hvordan kan jeg få dette scriptet til å lagre bildet to ganger - latest og ett med timestamp som filnavn?

 

Altså slik:

latest.jpg

2016-01-02 12:34.33.jpg

Sub Main(parm as object)

Dim S As Object = hs.GetURLImage ("http://xx.xx.xx.xx","/cgi-bin/CGIProxy.fcgi?cmd=snapPicture2&usr=xxxxxxxxx&pwd=xxxxxxxxx",false,xx,"html/images/kamera/garasjen.jpg")

End Sub

Kikk på NetCAM plugin'en til HS. Den kan trigge fra en event at du tar et bilde og lagrer både som "latest" så du kan mailen den og med Timestamp til senere.

 

Takker! Den ser ut til å gi meg det som trengs :)

Lenke til kommentar

Finnes det noen greie notifikasjoner plugins til HS3 som sender varsling til Android enhet med bilde?

Bruker Pushover, men ser ikke ut som man kan sende bilde her?

 

Vil altså at bildet skal være i selve varsel-meldingen. Ikke at jeg må åpne et program (eks epost) før jeg får sett bilde.

Lenke til kommentar

Så da er spørsmålene jeg håper dere kan bidra til:

1. Kan jeg få det som jeg vil uten å blakke meg helt, og uten å ha dette som en tidkrevende hobby?

2. Hvor ville dere ha startet, og hvilket system er mest dekkende?

3. Hva er den mest praktiske funksjonen dere har idag?

 

Jeg ser det fortsatt er Homeseer som brukes mye, så hvis jeg skal komme i gang igjen må jeg vel bare bite i det sure eplet og kjøpe det? 

 

Jeg føler jeg fikk delvis svar på 1 og 2, men hørte ikke noe om spørsmål 3 her :)

 

Z-wave virket som det greie valget med litt bedre kvalitet og gjennomtenkte løsninger ift Nexa, og at jeg starter med gratis Software frem til jeg blir hekta.

Lenke til kommentar

Altå eg bruker fortsatt HS3 (burde nevnt det) og er kjent med korleis eg setter opp assosiasjon i Z-Wavemenyen (root device). Bruker då mikromoduler bak Elkobrytere der ein bryter er koblet til inngang 1 (styrer den aktuelle modulen) og ein bryter er koblet til inngang 2 (assosiasjon, annen device).

 

Spørsmål 1 var meint slik: Er det ein fordel å assosiere moduler frå samme produsent, eksempelvis Qubino mot Qubino eller om dette er likegyldig.

 

Spørsmål 2 var litt hjelp ang Qubino (eller Fibaro) sine toveis moduler som kan styre to soner/lamper. Slik eg les manualen har den to innganger. Siden denne kan og skal styre to soner/lyskilder er vel begge inngangene brukt opp til respektive lysbrytere = ikkje mulig med assosiasjon?

Assosiasjon er ikke produsent-avhengig. Det går helt fint å assosiere en node fra en produsent med en node fra en annen. Men det er et lite aber, visstnok, som jeg har lært av _iblis_ her på forumet: Qubino kan ha tre brytere koblet til seg, Fibaro kun to. Men Fibaro kan sende dimme-kommandoer via assosiasjon, noe Qubino dessverre ikke kan.

 

Fibaro har tre grupper til assosiasjon, Qubino har fire. Dette er vel uansett modell, tror jeg, men husk at en av gruppene KUN er til controller-assosiasjon. Ergo: Hvis det er doble moduler (f.eks 2x1,5kW relé), så har Fibaro ingen ledige ekstrabrytere til assosiasjon, men du kan likevel assosiere knapp 1 og 2 til andre noder (men trykker du da på en knapp vil du også styre lyset lokalt, selvfølgelig).

 

 

Finnes det noen greie notifikasjoner plugins til HS3 som sender varsling til Android enhet med bilde?

Bruker Pushover, men ser ikke ut som man kan sende bilde her?

 

Vil altså at bildet skal være i selve varsel-meldingen. Ikke at jeg må åpne et program (eks epost) før jeg får sett bilde.

Det skulle være mulig med Pushalot (som protokoll, mener jeg) og jeg trodde jeg hadde sett andre gjøre det...

 

 

 

 

Så da er spørsmålene jeg håper dere kan bidra til:

1. Kan jeg få det som jeg vil uten å blakke meg helt, og uten å ha dette som en tidkrevende hobby?

2. Hvor ville dere ha startet, og hvilket system er mest dekkende?

3. Hva er den mest praktiske funksjonen dere har idag?

 

Jeg ser det fortsatt er Homeseer som brukes mye, så hvis jeg skal komme i gang igjen må jeg vel bare bite i det sure eplet og kjøpe det?

 

Jeg føler jeg fikk delvis svar på 1 og 2, men hørte ikke noe om spørsmål 3 her :)

 

Z-wave virket som det greie valget med litt bedre kvalitet og gjennomtenkte løsninger ift Nexa, og at jeg starter med gratis Software frem til jeg blir hekta.

 

 

Her er en beskrivelse av mitt system, men hva som er mest praktisk er jeg ikke så sikker på. Det er vanskelig å bare velge én funksjon... det jeg liker er:

  1. At jeg vet at ytterdøren er låst når den skal være det.
  2. At jeg ikke lenger egentlig trykker på lysbrytere.
  3. At jeg får beskjed når jeg må gjøre noe manuelt (henge opp tøy fordi vaskemaskinen er ferdig, sjekke om jentene griner eller bare hoster (via kamera), sjekke hvem som ringte på døra, etc).
  4. At huset prøver å passe på at vi får nok søvn, selv om vi har små barn.

 

Det som gjør at jeg fremdeles smiler om hjemmeautomasjonen er småting, som f.eks.:

  • At hvis jeg lukker vinduet om kvelden på soverommet, så går rullegardinet ned automatisk.
  • At juletreet skrur seg på ved første bevegelse i stua, og skrur seg av hvis alarmen blir skrudd på ellerhuset går i nattmodus.
  • At huset vekker oss litt senere hvis gradestokken tilsier at det ikke er mulig å sykle, så vi tar heller bil og buss.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det skulle være mulig med Pushalot (som protokoll, mener jeg) og jeg trodde jeg hadde sett andre gjøre det...

Så vidt jeg ser så fungerer Pushalot bare med Windows enheter :(

 

D'oh! Blandet litt i farten. Jeg bruker Pushalot, og det skal være mulig også der.

 

Om det er mulig med Pushover er jeg ikke sikker på. Men Pushbullet burde vel støtte det?

Lenke til kommentar

Moskus:

 

Jeg leste litt i tu.no-artikkelen og der står det: "Akselerometer på vaskemaskin/tørketrommel (istedenfor strømmåling som er den vanligste metoden) forteller om de er i bruk eller ikke"

 

Hva og hvordan har du løst det der? Bruker du ett z-wave akselerometer?

Lenke til kommentar

Moskus:

 

Jeg leste litt i tu.no-artikkelen og der står det: "Akselerometer på vaskemaskin/tørketrommel (istedenfor strømmåling som er den vanligste metoden) forteller om de er i bruk eller ikke"[/size]

 

Hva og hvordan har du løst det der? Bruker du ett z-wave akselerometer?[/size]

Twine: http://supermechanical.com/twine/

(Jeg støttet Kickstarteren for et par år siden)

Lenke til kommentar

Moskus:

 

Jeg leste litt i tu.no-artikkelen og der står det: "Akselerometer på vaskemaskin/tørketrommel (istedenfor strømmåling som er den vanligste metoden) forteller om de er i bruk eller ikke"

 

Hva og hvordan har du løst det der? Bruker du ett z-wave akselerometer?

 

http://www.kjell.com/no/produkter/hus-helse-fritid/alarm-sikkerhet-og-overvaking/alarmer/detektorer-sensorer-brytere/vibrasjonsdetektor-p50546

 

Koblet til en dørsensor med ekstrainngang f.eks. Burde fungere i teorien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...