Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

"WI-FI HALOW - Tingenes internett får egen Wi-Fi-standard" http://www.digi.no/tele-kommunikasjon/2016/01/05/tingenes-internett-far-egen-wi-fi-standard

 

Hva tror dere om dette? kanskje vi får noen enkle og villige sensorer`?

https://www.wi-fi.org/news-events/newsroom/wi-fi-alliance-introduces-low-power-long-range-wi-fi-halow

Hver gang det kommer en ny standard som skal redde verden, så tenker jeg på denne:

 

standards.png

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
TU-artikkelen skriver at du har kastet babycallen til fordel for IP-kamera. Har du noen spesielle anbefalninger her? Ser ut til at kamera-babycallen vi har arvet tar kvelden, så jeg har en gyllen mulighet til å starte innkjøp ^^

Ingen spesielle anbefalinger. Så lenge det viser et bilde og er stabilt (og har nattsyn) så fungerer det fint.

 

Men kameraet er greit nok. Lydtriggeren er selve kjernen av oppsettet.

Lenke til kommentar

 

"WI-FI HALOW - Tingenes internett får egen Wi-Fi-standard" http://www.digi.no/tele-kommunikasjon/2016/01/05/tingenes-internett-far-egen-wi-fi-standard

 

Hva tror dere om dette? kanskje vi får noen enkle og villige sensorer`?

https://www.wi-fi.org/news-events/newsroom/wi-fi-alliance-introduces-low-power-long-range-wi-fi-halow

Hver gang det kommer en ny standard som skal redde verden, så tenker jeg på denne:

 

standards.png

 

Godt poeng, og stort sett er jeg egentlig helt enig :)

Z-wave funker helt greit til slikt, men dessverre har Z-wave en veldig stor bakdel: overpriset.

Lenke til kommentar

 

Det mest spennende med denne er nok prislappen den får, og om man den kan brukes med andre systemer enn Zipato...

 

Jeg kunne tenke meg en mini-controller med skjerm i Elko-format. :)

 

 

Den ser fint ut, men jeg kunne også tenke meg noe litt mindre. Dessverre er det jo ofte slik med zipato at man kun kan bruke deres moduler mot zipatos egen kontroller, ja. De har jo også keypad'en som jeg har hatt lyst på lenge.

Lenke til kommentar

 

Godt poeng, og stort sett er jeg egentlig helt enig :)

Z-wave funker helt greit til slikt, men dessverre har Z-wave en veldig stor bakdel: overpriset.

"Overpriset"? Sammenlignet med hva?

Kan du nevne noe som er bedre og like billig, eventuelt like bra men billigere? ;)

 

når jeg ser inni Z-wave dingser er det stort sett en liten ussel chip og ikke stort mer, litt plast og metall

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Jeg fikk UZB1 dag og fulgte da oppskriften for å flytte alt over fra Z-sticken via backup/restore.

Fikk beskjed at alt var OK, men den klarte ikke å overføre nettet og nodene likevel.

 

Fant da dette på homeseer-forumet :(

 

Here's the official word from Z-Wave.me support. It seems that there definitely needs to be an update to the Z-Wave Plugin 3.0.1.54. 
 

Quote:

No, we don't have "downgrade" function. Though in theory it is possible.

As for backup/restore, this is "proprietary" undocumented function and implemented by controllers in tight relation with specific hardware. Indeed, in UZB1 firmware 5.04 we have changed a lot to fix our own backup/restore function. Unfortunatelly Homeseer people need to change something to supprot our new UZB1 firmware (as they had to make restore work on all previous versions too - in each firmware this changed due to internal problems introduct by Z-Wave SDK). So, the only way is to let Homeseer contact us (or they can fix it by themself) or you can use Z-Way to do backup/restore.

Er det en alternativ måte å  flytte over alle enhetene mine til UZB1 uten å måtte kjøre include og sette opp alt igjen?

Eller må jeg bare vente til homeseer oppdaterer sin plugin til å støtte endringene zwave.me har gjort?

Lenke til kommentar

 

 

Godt poeng, og stort sett er jeg egentlig helt enig :)

Z-wave funker helt greit til slikt, men dessverre har Z-wave en veldig stor bakdel: overpriset.

"Overpriset"? Sammenlignet med hva?

Kan du nevne noe som er bedre og like billig, eventuelt like bra men billigere? ;)

 

når jeg ser inni Z-wave dingser er det stort sett en liten ussel chip og ikke stort mer, litt plast og metall

 

 

Enig, men Z-wave ligger på linje med sammenliknbart utstyr. 

 

AtW

Lenke til kommentar

Byttet akkurat batteri på 2 Oregon temp sensorer. Har dere opplevd at RFXCOM plugin da ikke finner de lenger, men heller finner en ny sensor?

Jepp. Du må gå inn på batteri-devicen til sensoren og bytte sensoren den er satt opp med og da velge den nye IDen den har fått. Oregon bytter ID hver gang man tar ut batteriet. Lønner seg å bytte batteri i en og en sensor så du har track på hvilken ID den får. Da er det enklere å velge rett.

 

Søk på "Homeseer change battery Oregon" i Google så finner du oppskriften. Tror det står i RFXcom pdfen som ligger under docs i Homeseer-katalogen også.

Lenke til kommentar

 

 

Det mest spennende med denne er nok prislappen den får, og om man den kan brukes med andre systemer enn Zipato...

 

Jeg kunne tenke meg en mini-controller med skjerm i Elko-format. :)

 

 

Den ser fint ut, men jeg kunne også tenke meg noe litt mindre. Dessverre er det jo ofte slik med zipato at man kun kan bruke deres moduler mot zipatos egen kontroller, ja. De har jo også keypad'en som jeg har hatt lyst på lenge.

 

Det finnes ikke ett eneste modul (untatt selve gateways + respekvive addons enheter) som Zipato produserer (utvikler om du vil) selv. Alt er OEM produksjon. :)

Lenke til kommentar

 

 

Godt poeng, og stort sett er jeg egentlig helt enig :)

Z-wave funker helt greit til slikt, men dessverre har Z-wave en veldig stor bakdel: overpriset.

"Overpriset"? Sammenlignet med hva?

Kan du nevne noe som er bedre og like billig, eventuelt like bra men billigere? ;)

 

når jeg ser inni Z-wave dingser er det stort sett en liten ussel chip og ikke stort mer, litt plast og metall

 

Slik er det med ALLE dingser. Hvis du bryter det langt nok ned er det bare et lite kretskortt, litt plast og metall.

 

Men du svarte ikke på spørsmålet. ;)

 

 

 

 

 

 

Det mest spennende med denne er nok prislappen den får, og om man den kan brukes med andre systemer enn Zipato...

 

Jeg kunne tenke meg en mini-controller med skjerm i Elko-format. :)

 

 

Den ser fint ut, men jeg kunne også tenke meg noe litt mindre. Dessverre er det jo ofte slik med zipato at man kun kan bruke deres moduler mot zipatos egen kontroller, ja. De har jo også keypad'en som jeg har hatt lyst på lenge.

 

Det finnes ikke ett eneste modul (untatt selve gateways + respekvive addons enheter) som Zipato produserer (utvikler om du vil) selv. Alt er OEM produksjon. :)

 

... og derfor har ikke Zipato kompabilitetsproblemer?

 

Så bra. Fortell meg da hvordan jeg legger en RFID-brikke til WT-RFID i HomeSeer. :)

Lenke til kommentar

Byttet akkurat batteri på 2 Oregon temp sensorer. Har dere opplevd at RFXCOM plugin da ikke finner de lenger, men heller finner en ny sensor?

Jepp. Oregon (og andre 433MHz-produkter) får ny ID når du bytter batteri.

 

Gå inn på device'n, gå til RFXCOM-tab'en, og velg den nye IDen i nedtrekksmenyen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...