Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

 

 

Har fått UZB1 i posten jeg også.

 

MEN jeg får den overhode ikke til å fungere. :( Har testet 2 maskiner nå og 2 forskjellige noder - men får ikke includa noe på controlleren. Jeg ser i manualen at den støtter flere frekvenser og mistenker at den kan være satt opp med feil frekvens? Noen som har noen erfaringer å dele?

Fasiten er her:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1658712&p=22716181

Nei Nei Nei Nei NEI!

 

Det Fermate beskriver i den posten er hvordan han overførte z-wave nettverket fra en Aeon Stick II til en UZB1 kontroller som er noe helt annet enn hva lilfire må gjøre siden han starter fra scratch.

 

Dette er hva du må gjøre lilfire;

  • Deaktiver Z-Wave pluginen i HomeSeer
  • På samme maskin last ned og installer Z-Way Server for Windows
  • Trykk på Windows key + R og skriv services.msc deretter trykk Enter
  • I Services på høyre kolonne så scroller du deg helt ned til du finner Z-Way Service. Høyreklikk på denne og velg Properties.
  • I Properties under Startup type: så forandrer du den fra Automatic til Manual slik at Z-Way ikke starter under oppstart av Windows og lager konflikter med HS3 Z-Wave pluginen (Alltid deaktiver z-wave pluginen til HS3 før du starter z-way-server og vise versa)
  • Åpne opp en web browser og skriv inn http://IPADRESSE:8083 og trykk enter.
  • Login på smarthome med brukernavn/passord: admin/admin
  • Når du er logget inn så trykker du på det lille tannhjulet oppe i høyre hjørne og velger Apps
  • Under aktive apps så skal du ha en app som heter Z-Wave Network Access uses app Z-Wave Network Access. Trykk på denne og forsikre deg om at den er konfigurert med riktig COM port til UZB1 stikken din.
  • Når dette er gjort så skriver du inn følgende adresse i web browser for å komme til Z-Wave Expert UI: http://IPADRESSE:8083/expert/#/
  • Når du er i Z-Wave Expert UI så velger du fra menyen Network/Controller Info. Deretter scroller du deg ned til du finner en knapp som heter Show controller data og trykker på denne.
  • Nå skal du kunne se all info som har med UZB1 kontrolleren din å gjøre som f.eks radio frequency. Står det ikke EU under frequency så laster du ned følgende linux script for å forandre frekvensen http://www.z-wave.me/fileadmin/download/changezwf.sh
  • Det du også bør gjøre nå som du har z-way serveren oppe å går er å oppgradere firmwaren til siste versjon som er 5.04 (den kommer som regel med firmware 5.01 fra butikk).
  • Når dette er gjort så må du huske på å stoppe Z-Way Service før du aktiverer HS3 Z-wave Plugin igjen.

EDIT: Får du fortsatt problemer med UZB1 i HS3 etter at du har forsikret deg om at du bruker riktig frekvens og har oppgradert firmwaren så aktiverer du Debug Logging i z-wave pluginen og gjenskaper de punktene som feiler.

 

Deretter laster du opp Debug loggen på forumet og beskriver for oss nøyaktig hva du gjorde for å gjenskape feilen. Uten denne infoen blir det vanskelig for oss å kunne hjelpe deg videre.

 

Lykke til :)

Endret av _iblis_
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, for meg var det bare å plugge den i, gå til Plugins -> Z-wave -> Controllers, og legge til en og velge riktig COM-port. Restore en tidligere backup av Z-stick, optimize (x3-4) og ferdig! Mye raskere og bedre nett. :)

 

 

 

Har fått UZB1 i posten jeg også. 

 

MEN jeg får den overhode ikke til å fungere. :( Har testet 2 maskiner nå og 2 forskjellige noder - men får ikke includa noe på controlleren. Jeg ser i manualen at den støtter flere frekvenser og mistenker at den kan være satt opp med feil frekvens? Noen som har noen erfaringer å dele? 

 

Fasiten er her:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1658712&p=22716181

 

 

Siden jeg skal gå over fra Z-stick II til UZB var dette nyttig info. Hvis nå bare posten kunne få levert pakken som stadig blir mer og mer forsinket...

 

Hvordan sjekker man forresten hvilken frekvens UZB er satt opp med fra fabrikk? changezwf.sh skall-skriptet burde jo være enkelt å bruke (i alle tilfelle for oss linux-folk), men man har jo aldri lyst å kjøre slikt dersom man ikke må. Jeg tittet på koden, og det ser ikke ut som om det gir noen tilbakemelding om nåværende frekvens. Det skader sikkert ikke å starte med å sette dingsen til EU-frekvens.

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar

 

 

Takk.

 

Gi beskjed hvordan det går er du grei. Jeg kjøpte ny siden de kun koster 169,-.

 

Foretrekker Nexa på julepynt siden Moskus har sagt det.  :nei:  Nei, fordelen er at de kan fjernes 1 år og fungerer igjen uten problemer. Mens Z-Wave må stå tilkoblet hele tiden som en følge av topologien. Utrolig hva jeg fanger opp...  :dribble: 

 

Satt den opp på nytt. Fungere inne, Fikk ikke tid til å teste ute igår kveld. Plugget likevel bilen inn, men den gik ikke på idag tidlig :-( 

 

Tror det har med rekkevidde å gjøre. 

 

Har litt mere tid ikveld,s å skal teste litt mere. 

Lenke til kommentar

Hvordan sjekker man forresten hvilken frekvens UZB er satt opp med fra fabrikk? changezwf.sh skall-skriptet burde jo være enkelt å bruke (i alle tilfelle for oss linux-folk), men man har jo aldri lyst å kjøre slikt dersom man ikke må. Jeg tittet på koden, og det ser ikke ut som om det gir noen tilbakemelding om nåværende frekvens. Det skader sikkert ikke å starte med å sette dingsen til EU-frekvens.

Som jeg skrev i forrige post så kan du lett finne ut hvilken frekvens den står på ved å installere z-way-server.

Lenke til kommentar

 

Hvordan sjekker man forresten hvilken frekvens UZB er satt opp med fra fabrikk? changezwf.sh skall-skriptet burde jo være enkelt å bruke (i alle tilfelle for oss linux-folk), men man har jo aldri lyst å kjøre slikt dersom man ikke må. Jeg tittet på koden, og det ser ikke ut som om det gir noen tilbakemelding om nåværende frekvens. Det skader sikkert ikke å starte med å sette dingsen til EU-frekvens.

Som jeg skrev i forrige post så kan du lett finne ut hvilken frekvens den står på ved å installere z-way-server.

 

 

Beklager. Jeg skummet innlegget ditt fordi det var point-by-point Windows-spesifikt -- og jeg har ingen windows-maskin.

 

Men du foreslår altså å installere z.wave.mes egen software for å sjekke innstillinger og ev. oppgradere firmware, for så å deaktivere og gå tilbake til HomeSeer.

 

Edit: Mulig jeg er ute og sykler, men kan man i det hele tatt bruke Z-way med UZB1? Jamfør nettsidene til z.wave.me:

"The UZB comes with two versions: UZB1 is the plain stick without any additional software license. It can be used with any third party Z-Wave controller software. UZBWAY is the combination of the UZB stick plus a license key for the Z-way controller software."

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar

---Snip--

 

Lykke til :)

Takk for fin beskrivelse :)

 

Kommer til punk 12 så detter jeg litt av.

35b9p1l.png

Som du ser er frequency unknow

 

Linux er ikke min sterkeste side meg jeg lastet ned script og ser at det tar to paramtere inn USB_PORT og COUNTRY_CODE

 

Har en gamel Linux mint laptop som jeg dro frem pluget i UZB1 men aner ikke hvordan jeg finner usb port så prøvde bare å kjøre scriptet mange ganger med forskjellig port fra 1-13 og CONTRY_CODE eu (altså: sh changezwf.sh x eu)

 

Tok ut sticken og tilbake på windows maskinen hvor jeg har Z-WAY installert, men var ingen endring. :(

 

EDIT:

 

Oppdatere firmware til 5.04 og nå ser jeg at frecvency er EU så den er hvertfall riktig.

 

Har prøvd sticken hos en kompis som bestilte UZB1 samtidig som meg - og fungerer i hans system (samme versjon av HS som meg), men klarte ikke include noen av hans noder heller med min UZB1

 

 

Endret av lilfire
Lenke til kommentar

 

---Snip--

 

Lykke til :)

Takk for fin beskrivelse :)

 

Kommer til punk 12 så detter jeg litt av.

35b9p1l.png

Som du ser er frequency unknow

 

Linux er ikke min sterkeste side meg jeg lastet ned script og ser at det tar to paramtere inn USB_PORT og COUNTRY_CODE

 

Har en gamel Linux mint laptop som jeg dro frem pluget i UZB1 men aner ikke hvordan jeg finner usb port så prøvde bare å kjøre scriptet mange ganger med forskjellig port fra 1-13 og CONTRY_CODE eu (altså: sh changezwf.sh x eu)

 

Tok ut sticken og tilbake på windows maskinen hvor jeg har Z-WAY installert, men var ingen endring. :(

 

EDIT:

 

Oppdatere firmware til 5.04 og nå ser jeg at frecvency er EU så den er hvertfall riktig.

 

Har prøvd sticken hos en kompis som bestilte UZB1 samtidig som meg - og fungerer i hans system (samme versjon av HS som meg), men klarte ikke include noen av hans noder heller med min UZB1

 

Ja, manualen er kke akkurat klokkeklar, men du skal vel bruke COM-port, som ifølge manualen

 

(http://www.z-wave.me/fileadmin/download/ZMEXUZB1_Manual.pdf)

 

er

 

/dev/ttyACM0

 

Ifølge skriptet jeg har brukt (men ikke helt vet hvordan jeg har satt sammen eller har fått fra) som skanner for USB-dingser og hvilke COM-porter de får, fikk også min Aeon Z-stick denne dev.

 

Så:

 

sh changezwf.sh /dev/ttyACM0 EU

 

eller

 

./changezwf.sh /dev/ttyACM0 EU

 

antakeligvis må du bruke sudo eller su. Jeg har enda ikke fått min, så jeg har ikke fått testet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Edit: Mulig jeg er ute og sykler, men kan man i det hele tatt bruke Z-way med UZB1? Jamfør nettsidene til z.wave.me:

"The UZB comes with two versions: UZB1 is the plain stick without any additional software license. It can be used with any third party Z-Wave controller software. UZBWAY is the combination of the UZB stick plus a license key for the Z-way controller software."

 

 

Ja, du kan bruke UZB1 med Z-Way uten lisens, men det er da tillat å legge til kun 1 node for testing. 

 

 

 

---Snip--

 

Lykke til :)

Takk for fin beskrivelse :)

 

Kommer til punk 12 så detter jeg litt av.

35b9p1l.png

Som du ser er frequency unknow

 

Linux er ikke min sterkeste side meg jeg lastet ned script og ser at det tar to paramtere inn USB_PORT og COUNTRY_CODE

 

Har en gamel Linux mint laptop som jeg dro frem pluget i UZB1 men aner ikke hvordan jeg finner usb port så prøvde bare å kjøre scriptet mange ganger med forskjellig port fra 1-13 og CONTRY_CODE eu (altså: sh changezwf.sh x eu)

 

Tok ut sticken og tilbake på windows maskinen hvor jeg har Z-WAY installert, men var ingen endring. :(

 

EDIT:

 

Oppdatere firmware til 5.04 og nå ser jeg at frecvency er EU så den er hvertfall riktig.

 

Har prøvd sticken hos en kompis som bestilte UZB1 samtidig som meg - og fungerer i hans system (samme versjon av HS som meg), men klarte ikke include noen av hans noder heller med min UZB1

 

 

Jeg tror jeg har funnet årsaken til dette. Kontrolleren din er av en eller annen grunn konfigurert som SUC/SIS uten at du har en sekundær kontroller i systemet ditt. Som eneste kontroller i systemet skal den være konfigurert som SUC slik at den ikke prøver å gi fra seg rettigheter til å inkludere og konfigurere andre noder via SIS. 

 

Det letteste vil være å ta en factory reset av kontrolleren din ved å gå til Network/Control i Z-Wave Expert UI og deretter trykke på Controller Factory Default. Hvis den etter en reset fortsatt er programmert som SUC/SIS så må vi fjerne SIS manuelt ved bruk av Zensys-Tools.

 

 

 

antakeligvis må du bruke sudo eller su. Jeg har enda ikke fått min, så jeg har ikke fått testet.

 

 

Så lenger brukeren er medlem av gruppe "dialout" så trenger du ikke være root. 

Endret av _iblis_
Lenke til kommentar

 

--Snip--

 

Jeg tror jeg har funnet årsaken til dette. Kontrolleren din er av en eller annen grunn konfigurert som SUC/SIS uten at du har en sekundær kontroller i systemet ditt. Som eneste kontroller i systemet skal den være konfigurert som SUC slik at den ikke prøver å gi fra seg rettigheter til å inkludere og konfigurere andre noder via SIS. 

 

Det letteste vil være å ta en factory reset av kontrolleren din ved å gå til Network/Control i Z-Wave Expert UI og deretter trykke på Controller Factory Default. Hvis den etter en reset fortsatt er programmert som SUC/SIS så må vi fjerne SIS manuelt ved bruk av Zensys-Tools.

 

Må bare si tusen takk for hjelp dette er langt utenfor hva jeg kunne ha funnet ut selv!

Vel jeg har kjørt Controller Factory Default dog ikke sikker på hva jeg skal se etter men klarte fremdeles ikke include noen noder i HS.

 

10xwvbt.png

Lenke til kommentar

 

Må bare si tusen takk for hjelp dette er langt utenfor hva jeg kunne ha funnet ut selv!

Vel jeg har kjørt Controller Factory Default dog ikke sikker på hva jeg skal se etter men klarte fremdeles ikke include noen noder i HS.

 

 

Det jeg ser etter er SISPresent: som skal være false hvor den i ditt tilfelle står som true.

 

La oss prøve følgende før vi tar i bruk Zensys-Tools;

 

Gå til Network/Controller Info i Z-Wave Expert UI og trykk på View Job Queue. Ha dette vinduet åpent mens vi går til neste steg.

 

Gå til Network/Control og scroll deg ned til seksjonen SUC/SIS management. Trykk på Disable SUC/SIS on node 1.

 

Nå skal det komme opp litt info i View Job Queue som viser hva kontrolleren jobber med. Vent til jobbkøen er klarert (altså ingen mer info i view job queue).

 

Gå tilbake til Network/Control og scroll deg ned til seksjonen SUC/SIS management igjen. Trykk deretter på Assign SUC on node 1. 

 

Igjen tar du en titt på View Job Queue og venter til den er ferdig. Når kontrolleren ikke har flere jobber igjen så restarter du z-way-server og sender oss et nytt bilde av Show controller data.

 

Forhåpentligvis vil SISPresent: nå være false. Hvis den er det så prøver du igjen å legge til en node i HS. Hvis SISPresent: fortsatt står på true så må vi ty til Zensys-Tools.

 

Står det SISPresent: false og du fortsatt har problemer med å inkludere en node fra HS så må du som jeg skrev tidligere enable Debug Logging i HS3 Z-Wave Plugin og sende oss denne. 

Lenke til kommentar

I dag har www.m.nu 10 % avslag på Z-Wave "varme- og kjøleprodukter". I og med at de har Heatit-termostaten til en anstendig pris fra før er den nå nede i 1255 - nesten til å leve med. Kampanjekode "dcb26da5". De trekker forøvrig av svensk mva ved bestilling, men har forholdsvis friske 350 SEK i frakt til Norge.

Endret av abraxa
Lenke til kommentar

Ting har begynt å fungere hos meg nå med Raspberry Pi som maskin, OpenHAB som software, 90% Philips Hue lyspærer, en Fibaro Dimmer og en Fibaro bevegelsessensor. Det meste styres automatisk og basert på regler i OpenHAB basert på borte, hjemme og nattmodus samt bevegelsessensoren. Fibaro røykdetektoren sliter eg veldig med, men eg skal forske videre på det i helgen og har troen på den :)

 

Men eg sliter med en ting og eg lurer på om det kan skyldes svak maskinvare. Hver gang eg har startet opp OpenHAB så tar det fort 5 minutter før lysstyring basert på regler fungerer som det skal. Eg kan som regel styre enkeltlys eller grupper etter noen få minutt, mens automatisk på/av basert på modus eller bevegelse har ofte en forsinkelse på 5 minutt - eller mer. Og ofte må eg trigge regelen minst en gang før systemet virker normalt.

 

Noen som har vært borti noe tilsvarende med OpenHAB? Det er ikke aktuelt med egen fysisk dedikert pc til jobben, men vurderer å bytte til for eks Beagleboard for å få kraftigere CPU og mer minne. :)

Lenke til kommentar

Ting har begynt å fungere hos meg nå med Raspberry Pi som maskin, OpenHAB som software, 90% Philips Hue lyspærer, en Fibaro Dimmer og en Fibaro bevegelsessensor. Det meste styres automatisk og basert på regler i OpenHAB basert på borte, hjemme og nattmodus samt bevegelsessensoren. Fibaro røykdetektoren sliter eg veldig med, men eg skal forske videre på det i helgen og har troen på den :)

 

Men eg sliter med en ting og eg lurer på om det kan skyldes svak maskinvare. Hver gang eg har startet opp OpenHAB så tar det fort 5 minutter før lysstyring basert på regler fungerer som det skal. Eg kan som regel styre enkeltlys eller grupper etter noen få minutt, mens automatisk på/av basert på modus eller bevegelse har ofte en forsinkelse på 5 minutt - eller mer. Og ofte må eg trigge regelen minst en gang før systemet virker normalt.

 

Noen som har vært borti noe tilsvarende med OpenHAB? Det er ikke aktuelt med egen fysisk dedikert pc til jobben, men vurderer å bytte til for eks Beagleboard for å få kraftigere CPU og mer minne. :)

 

Jeg har kjørt Domoticz samt en rekke node.js-applikasjoner ++ på en Raspberry Pi Model B første generasjon. Det var den mer enn kraftig til. Jeg gjorde noen ørsmå eksperimenter med z-wave, og alt hang seg. Jeg konkluderte med driverproblemer.

Nå kjører jeg HomeSeermed z-wave på en Raspberry Pi2, og der har jeg ikke kapasitetsproblemer.

Lenke til kommentar

Dette kjører i dag på samme modell RPi som du nevner, model B. Eg tror ikke det er spesielt z-wave som er problemet, da eg har en Fibaro dimmer og 5 Hue lyspærer som alltid skal av eller på, men ingen av de får kommandoen når modus endres. Dvs det er to separate bindings.

 

Eg kjører på siste Rasbian versjon(jessie), OpenHAB 1.7.1 mens z-wave bindingen er 1.8.0.

 

Det kan jo være naturligvis at z-wave bindingen lager forsinkelse for alle bindings, men i reglene eg har satt opp så har eg lagt til en debug-logg for å vise i loggen når regelen kjører. Denne dukker ikke opp første gangen.

Endret av nomore
Lenke til kommentar

Det slo meg akkurat nå hva eg tror årsaken er til at eg må trigge bevegelsessensoren/modus-scenen en gang før den fungerer normalt.

 

I rules oppsettet har eg satt "changed from OPEN to CLOSED" og motsatt. Første gang regelen kjører er ikke item'en hverken OPEN eller CLOSED men uninitialized. Så regelen vil ikke treffe første gang den går til CLOSED(bevegelse), men når den går fra CLOSED til OPEN(ingen bevegelse på x-antall sekund). Som ett eksempel fra bevegelsessensoren.

 

Rart hva man selv klarer å tenke på når man først skal forklare andre det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...