Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

 

Kjøpte en slik https://www.tronika.no/en/zwave-appliance-control/779-6-way-power-strip-np310-f.html hos Tronika for en tid tilbake, koblet den opp i TV-benken i går. Genial sak, nå kan jeg se om tv er på, om forsterker er på, om PVR'en er på etc. Gjør det enklere å korrigere dersom IR-blasteren bommer på en kommando til en av enhetene.

 

Også leker jeg meg med Kinect-plugin'en til HS3, det hever WAF betraktelig å kunne snakke til f**enskapet, og systemet faktisk skjønner hva som blir sagt. :) Riktignok må man snakke på engelsk, men det går.

 

Har du fått instant status til å virke på denne? Jeg har tre stykker av den, og den ene har jeg tenkt å benytte til det samme du nevner. I HomeSeer 2 mener jeg at dette fungerte, men etter at jeg oppgraderte til HomeSeer 3 for et års tid siden har jeg ikke fått det til. Benytter derfor polling av de forskjellige uttakene, men det blir jo ikke det samme. 

 

Det virket sånn litt innimellom, men jeg endte opp med å sette på polling jeg også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Da jeg var så fornøyd med den andre av\på + energimåleren jeg kjøpte igår, kjøpte jeg 2stk til idag.

... og om et par år så er det mer vanlig at alle dingser kan skrus av eller på fra HS, enn at de ikke kan. ;)

 

Du er bitt av basillen! :D

 

Haha. ja. tror det kan bli en dyr affære.

 

Da jeg ble bitt av RC Multikopter bassillen røk det fort 100-150k de neste 3 årene :p

Er nok begrenset hva dette vil koste meg, men har jo allerede gått 5000,- den første uken :dontgetit:

 

får ta det litt rolig :)

Lenke til kommentar

Haha. ja. tror det kan bli en dyr affære.

 

Da jeg ble bitt av RC Multikopter bassillen røk det fort 100-150k de neste 3 årene :p

Er nok begrenset hva dette vil koste meg, men har jo allerede gått 5000,- den første uken :dontgetit:

 

får ta det litt rolig :)

Bare husk at smarthus er vesentlig mer nyttig... :D

Lenke til kommentar

Nå er det like før jeg går tilbake til Fibaro HCL og fortsetter å bruke en pi til å skripte.... Frustrasjonen med HomeSeer begynner å bli ganske høy. Jeg synes det er vanskelig å ha oversikt over hvilke 'child devices' som tilhører hvilken root, men show stopper'en er at det ikke er mulig å sette assosiasjoner. Jeg har nylig nevnt problemet i tråden her, men jeg har først nå skjønt hva som egentlig skjer.

 

Altså: Jeg forsøker å sette en assosiasjon, velger target, og får beskjeden: "Bad devices selected. To add an association, select a source, destination, and group." (Dette gjelder for alle devices bortsett fra HomeSeer selv, der kan jeg velge endpoint.) Dersom jeg allikevel fortsetter og velger "Add association", blir assosiasjonen satt, og jeg får positiv bekreftelse. Den aller første assosiasjonen jeg satte, var til en device med kun én child, så det var greit, men på alle de andre jeg prøver, settes assosiasjonen til alle andre Endpoint enn switchen (f.eks. watt, ampere, jeg kan jo ikke velge). Så av alle mine z-waveenheter, er det bare én eneste jeg faktisk kan assosiere til. Jeg forsøkte å oppgradere til betaversjonen av z-waveplugin'en, men det hjalp ikke.

 

Jeg kan jo ikke bruke HomeSeer dersom jeg ikke får assosiert! Noen tips?

 

Jeg kjører forresten full HS3 på en raspberry pi2 med en Aeon Labs Z-stick II Gen5.

Jeg har ingen minneproblemer og pi'en virker være mer enn kraftig nok.

 

Edit: Det er forresten ingen feilmelding i loggen.

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar

Nå er det like før jeg går tilbake til Fibaro HCL og fortsetter å bruke en pi til å skripte.... Frustrasjonen med HomeSeer begynner å bli ganske høy. Jeg synes det er vanskelig å ha oversikt over hvilke 'child devices' som tilhører hvilken root, men show stopper'en er at det ikke er mulig å sette assosiasjoner. Jeg har nylig nevnt problemet i tråden her, men jeg har først nå skjønt hva som egentlig skjer.

 

Altså: Jeg forsøker å sette en assosiasjon, velger target, og får beskjeden: "Bad devices selected. To add an association, select a source, destination, and group." (Dette gjelder for alle devices bortsett fra HomeSeer selv, der kan jeg velge endpoint.) Dersom jeg allikevel fortsetter og velger "Add association", blir assosiasjonen satt, og jeg får positiv bekreftelse. Den aller første assosiasjonen jeg satte, var til en device med kun én child, så det var greit, men på alle de andre jeg prøver, settes assosiasjonen til alle andre Endpoint enn switchen (f.eks. watt, ampere, jeg kan jo ikke velge). Så av alle mine z-waveenheter, er det bare én eneste jeg faktisk kan assosiere til. Jeg forsøkte å oppgradere til betaversjonen av z-waveplugin'en, men det hjalp ikke.

 

Jeg kan jo ikke bruke HomeSeer dersom jeg ikke får assosiert! Noen tips?

 

Jeg kjører forresten full HS3 på en raspberry pi2 med en Aeon Labs Z-stick II Gen5.

Jeg har ingen minneproblemer og pi'en virker være mer enn kraftig nok.

 

Edit: Det er forresten ingen feilmelding i loggen.

Jeg har brukt HomeSeer i mange varianter, og aldri hatt noen problemer med å sette opp assosiasjoner. Det er heller ikke selve HomeSeer som styrer assosiasjonene, det er i hovedsak controlleren.

 

Det aller første er å sjekke om du kjører siste HS3-versjon.

 

Deretter ville jeg prøvd på var å optimalisere nettverket (Plugins -> Z-wave -> Controller Management -> Actions: Optimize network, no return route changes). Det er mulig at noen beskjeder ikke kommer frem slik de skal.

l6FvP.jpg

 

Når det er gjort (gjerne flere ganger) kan du kjøre en rescan på de actuelle enhetene dine.

 

Deretter ville jeg vurdert å bytte ut Z-stick'en med en UZB1. Liten kostnad, bedre produkt. Backup Z-stick, restore til UZB. Da må du optimalisere nettverket noen ganger.

 

 

 

Hvor mange noder har du i nettverket ditt?

 

Vi hjelper deg gjerne, unner ingen å måtte nedgradere til Fibaro HC2/L. ;)

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelpen!

 

Jeg kjører HS3 Standard Edition 3.0.0.208 (Linux). Så vidt jeg kan se er det fortsatt siste versjon.

 

"Optimize network, no return route changes." Gjorde dette (med positiv tilbakemelding) to ganger. Fortsatt samme problem.

 

Forsøkte "Fully optimize a network", og deretter "Rescan" på alle aktuelle noder, men heller ikke det hjalp.

 

Jeg har funnet én node (en helt ny Fibaro double relay) der jeg fortsatt får feilmeldingen "Bad devices selected. To add an association, select a source, destination, and group." men der jeg får opp menyen med Endpoints. Da kan jeg fint sette assosiasjoner til tross for feilmeldinger. Dessverre er ikke dette en node jeg har behov for å sette som target.

 

Jeg har også kjørt "Full optimize" på nodene, men det hjelper ikke. Og i loggen er det ingenting nyttig.

 

Da vet jeg ikke hva annet jeg kan forsøke enn å gjøre backup av controlleren, resette den til fabrikkinstillinger og prøve igjen.

 

Edit: Foreløpig har jeg bare åtte noder, men det kommer flere så snart jeg får flyttet dem over. Signalstyrke og slikt rapporteres som "Excellent".

 

Edit 2:

Da har jeg visst rotet det grundig til... Det er jo ikke mulig å "restore" til z-stick

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar

Da har jeg visst rotet det grundig til... Det er jo ikke mulig å "restore" til z-stick

Nei. Z-stick er en katastrofe av en USB-kontroller, sammenlignet med andre kontrollere som har kommet i det siste. Men hvis du tok backup først, så kan du restore til en UZB1.

 

Kan du ta et skjermskudd av feilmeldingen?

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

 

Da har jeg visst rotet det grundig til... Det er jo ikke mulig å "restore" til z-stick

Nei. Z-stick er en katastrofe av en USB-kontroller, sammenlignet med andre kontrollere som har kommet i det siste. Men hvis du tok backup først, så kan du restore til en UZB1.

 

Kan du ta et skjermskudd av feilmeldingen?

 

 

Det er en UZB1 i posten på vei fra Tronika...

 

Jeg skulle gjerne tatt en dump av feilmeldingen, men jeg har kjørt reset (tilbake til fabrikkinnstillinger) på Z-stick'en, og siden jeg ikke kan kjøre restore, får jeg (åpenbart) ikke kontakt med noen av nodene og kan dermed ikke forsøke å sette assosiasjon. Feilmeldingen består bare i teksten "Bad devices selected. To add an association, select a source, destination, and group." som dukker opp i rød skrift litt langt opp på skjermen. Jeg har nok oversett den til å begynne med.

Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne tatt en dump av feilmeldingen, men jeg har kjørt reset (tilbake til fabrikkinnstillinger) på Z-stick'en, og siden jeg ikke kan kjøre restore, får jeg (åpenbart) ikke kontakt med noen av nodene og kan dermed ikke forsøke å sette assosiasjon. Feilmeldingen består bare i teksten "Bad devices selected. To add an association, select a source, destination, and group." som dukker opp i rød skrift litt langt opp på skjermen. Jeg har nok oversett den til å begynne med.

Ja, det er dette jeg stusser litt på. Association-menyene skal KUN vise devicer som kan settes opp til assosiasjon Jeg har aldri sett den feilmeldingen.

 

Eneste muligheten jeg ser at du ikke har valgt Gruppe etter at du har valgt device.

Lenke til kommentar

Jeg skulle selvfølgelig tatt skjermdump mens det enda var mulig, men jeg prøve både å endre gruppe og endpoint. Nedtrekksmenyen for endpoint var rett og slett borte, mens nedtrekksmenyen for gruppe var meget smal og inneholdt intet. For den ene modulen (valgt som target) jeg fikk opp nedtrekksmenyen for endpoint, mener jeg at jeg ikke fikk noe valg for for gruppe fra source.

 

(Dersom man laster siden på nytt, kan man jo velge både gruppe og Endpoint når HomeSeer står som device. For å ha forsøkt, satte jeg disse riktig først. Men når man da velger ny device, får man først symbolet for relasting, så kommer feilmedlingen opp, og man kan verken velge gruppe eller endpoint, jamfør over.)

 

Jeg håper ny controller løser saken.

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar

Trøblete Nexa enhet

 
nexa-lgdr-3500extra(182957)_Normal_Large
 
Jeg har en skikkelig trøblete Nexa som tas frem hver jul, etter jeg gikk til HS3 har den vært et problem.
 
Dvs. at de fungerer fra HS3 litt som skjult kamera. Jeg husket at det var problemer, koblet den opp i labben hvor den fungerte topp.
 
Tok den ut, helt dødt. Tok den inn, helt OK. Vurderte avstand, tok den ut i garasjen som er MYE lenger fra antennen enn terrassen. Alt OK.
 
Har 2 andre av samme type som er helt topp.
 
Det jeg mener å huske er at den ble lagt til 2 ganger i HS3, uten at den ble slettet slik Moskus en gang sa. Uten at jeg helt husker hva det var.
 
Noen ide hva det kan være? Liker den ikke kulde?
 
Skal jeg bare si vannari siden en ny koster hele 169,-?
 
Takk.
Lenke til kommentar

Etter å ha startet prosjektet med automatisering av kurslokale så har eg nå blitt enda mer bitt av basillen og holder på å bytte ut Nexa-utstyret mitt hjemme med Z-wave. Har allerede kjøpt inn en startpakke med Hue-pærer som har blitt montert(og blir montert) alle steder hvor eg har E27-sokkel og GU10-sokkel, mens resten blir satt opp med dimmer/bryter-moduler. Har satt opp OpenHAB på en Raspberry Pi som styringsprogramvare :)

 

I gangen har eg satt opp ett gammelt nettbrett som ellers ikke ble brukt, med oversikt over alle lys.

post-14502-0-80872100-1448840534_thumb.jpg

 

Målet mitt er i størst mulig grad unngå å måtte manuelt styre lys og la det meste gå av og på av seg selv. Dette har eg tenkte å oppnå ved å bruke bevegelsessensorer.

 

Men, eg ønsker å ha tre "moduser" på styringen som sikkert flere og har satt opp; borte, hjemme, natt.

- Ved bevegelse på natten ønsker eg at lysene kun slår seg på svakt så en ser hvor en går, ikke for mye lys. Dette blir kanskje ikke aktuelt på soverommet, men det får eg teste litt ut når eg får bevegelsessensorene for å se hvor følsomme de er.

- Ved bevegelse i hjemmemodus så vil eg at lys i det rommet skal slå seg på, og etter ei tid slå seg av.

- Ved bevegelse når alle er borte så vil eg ha beskjed på mobilen.

 

Dette er i det minste starten. Blir spennende å se hvordan det utvikler seg. I utgangspunktet så skal eg få det overnevnte til å fungere i OpenHAB med litt koding og scripting :)

 

Det eg dog lurer på er hvordan dere andre velger mellom disse modusene? Eg antar flere bruker egen modus for borte? :)

 

Når eg legger meg så starter eg appen Sleep as Android på telefonen. Dette kan eg bruke som en trigger i Tasker til å sende kommando til OpenHAB om å gå i "nattmodus". Og når eg stopper søvnsporingen så kan eg gjøre motsatt med å sende kommando til OpenHAB om å gå i "hjemmemodus". Dette skal gå fint, har brukt Tasker opp mot Squeezebox i lang tid og det fungerer.

 

Men hva med "bortemodus"? Eg ser for meg følgende alternativ:

- "Borte"-knapp på skjermen med døra. Kan bli glemt om en har dårlig tid.

- Fysisk "borte"-bryter rett ved døra. Fortsatt manuell men lettere å bruke.

- Automatikk ved bruk av GPS og geofence, egen snarvei på hjemmeskjermen på telefonen eller evnt tilkoblingstatus på hjemmenettverk på mobilen.

 

Av disse tre alternativene er kanskje dette med tilkoblingsstatus på hjemmenettverk det mest robuste. Og kanskje enda bedre om eg snur på det slik at det blir "noe" hjemme som sjekker nettverket etter spesifike mobiltelefoner som tilhører husstanden, og dersom en av disse er koblet til er det hjemmemodus. Og dersom ingen av de er tilkoblet blir det automatisk bortemodus.

 

Kanskje. Hva har andre gjort? :)

Lenke til kommentar

 

Skal jeg bare si vannari siden en ny koster hele 169,-?

Sikkerhetsmoduler må legges til og oppdatere kode når du bytter batteri. Slik er ikke sånne enheter, så enten fungerer den eller så gjør den ikke. Godt mulig den ikke liker kulde, hvor kaldt er det nå?

 

6 grader er det her, det er ikke kulden siden den andre fungerer.

 

Jeg ålstrer ikke mer med dette, ny er kjypt.  :ohmy:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...