Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dog har jeg fått et annet problem. (Bakgrunnen er at dingsen fortsatt er inkludert i Z-stick'en som er er slettet.) Jeg må reinkludere en Popp plug-in dimmer. Da må jeg først resette den, og jeg kan altså ikke ekskludere den fordi controlleren ikke eksisterer lenger. I manualen fins ingen instruksjon om hvordan man gjør dette: http://www.vesternet.com/downloads/dl/file/id/71/product/1079/z_wave_popp_dimmer_socket_manual.pdf

 

Siden jeg løste dette, svarer jeg på mitt eget spørsmål i tilfelle noen andre skulle lure. Jeg synes jo det er ganske merkelig å lage en sak som i utgangspunktet ikke kan resettes på annen måte enn fra controlleren. Dvs. dersom controlleren din blir ødelagt, kan du ikke lenger bruke dingsen. Bortsett fra det, fungerer dimmingen på denne bra, og i motsetning til mange av alternativene kan du faktisk skru HELT av det blå lyset på selve dingsen.

 

Selv om min z-stick er satt tilbake til fabrikkinnstillinger, satte jeg den i exclusion mode, og fikk på den måten resettet plug-in dimmeren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Dog har jeg fått et annet problem. (Bakgrunnen er at dingsen fortsatt er inkludert i Z-stick'en som er er slettet.) Jeg må reinkludere en Popp plug-in dimmer. Da må jeg først resette den, og jeg kan altså ikke ekskludere den fordi controlleren ikke eksisterer lenger. I manualen fins ingen instruksjon om hvordan man gjør dette: http://www.vesternet.com/downloads/dl/file/id/71/product/1079/z_wave_popp_dimmer_socket_manual.pdf

 

Siden jeg løste dette, svarer jeg på mitt eget spørsmål i tilfelle noen andre skulle lure. Jeg synes jo det er ganske merkelig å lage en sak som i utgangspunktet ikke kan resettes på annen måte enn fra controlleren. Dvs. dersom controlleren din blir ødelagt, kan du ikke lenger bruke dingsen. Bortsett fra det, fungerer dimmingen på denne bra, og i motsetning til mange av alternativene kan du faktisk skru HELT av det blå lyset på selve dingsen.

 

Selv om min z-stick er satt tilbake til fabrikkinnstillinger, satte jeg den i exclusion mode, og fikk på den måten resettet plug-in dimmeren.

 

Hmmm... det var synd, for Popp-dimmeren er uten om det en utmerket plugin-dimmer. Synes det er rart at den overhodet ellers ikke kan settes tilbake til fabrikkinnstillinger.

 

Har du hørt med produsenten?

Lenke til kommentar

ja prisen var jo en tanke stiv men med tid og stunder kommer vel forhåpentligvis noen flere produsenter med samme type teknologi.

jeg likte heller ikke helt at de måtte plugges i en stikkontakt.. hadde vært bedre å kunne gjemt de inne i en veggboks..

Endret av iceanger
Lenke til kommentar

ja prisen var jo en tanke stiv men med tid og stunder kommer vel forhåpentligvis noen flere produsenter med samme type teknologi.

jeg likte heller ikke helt at de måtte plugges i en stikkontakt.. hadde vært bedre å kunne gjemt de inne i en veggboks..

Ah, ikke helt "EU ready" heller da. :(

 

Jeg har ønsket meg noe slikt lenge! Har lurt på å få til noe med Bluetooth Low Energy siden jeg alltid enten har Fitbit One eller mobilen på meg (eller begge), men noen som fungerer uavhengig av det hadde jo vært enda bedre. Men som du sier, hvis dette slår an så kommer det sikkert flere på banen etter hvert. :)

Lenke til kommentar

 

 

Dog har jeg fått et annet problem. (Bakgrunnen er at dingsen fortsatt er inkludert i Z-stick'en som er er slettet.) Jeg må reinkludere en Popp plug-in dimmer. Da må jeg først resette den, og jeg kan altså ikke ekskludere den fordi controlleren ikke eksisterer lenger. I manualen fins ingen instruksjon om hvordan man gjør dette: http://www.vesternet.com/downloads/dl/file/id/71/product/1079/z_wave_popp_dimmer_socket_manual.pdf

 

Siden jeg løste dette, svarer jeg på mitt eget spørsmål i tilfelle noen andre skulle lure. Jeg synes jo det er ganske merkelig å lage en sak som i utgangspunktet ikke kan resettes på annen måte enn fra controlleren. Dvs. dersom controlleren din blir ødelagt, kan du ikke lenger bruke dingsen. Bortsett fra det, fungerer dimmingen på denne bra, og i motsetning til mange av alternativene kan du faktisk skru HELT av det blå lyset på selve dingsen.

 

Selv om min z-stick er satt tilbake til fabrikkinnstillinger, satte jeg den i exclusion mode, og fikk på den måten resettet plug-in dimmeren.

 

Hmmm... det var synd, for Popp-dimmeren er uten om det en utmerket plugin-dimmer. Synes det er rart at den overhodet ellers ikke kan settes tilbake til fabrikkinnstillinger.

 

Har du hørt med produsenten?

 

 

Jeg var i ferd med å maile dem, men så klarte jeg altså å resette den ved å bruke en Z-stick som dimmeren ikke var inkludert til. Litt rart, men det funket,

 

ja prisen var jo en tanke stiv men med tid og stunder kommer vel forhåpentligvis noen flere produsenter med samme type teknologi.

jeg likte heller ikke helt at de måtte plugges i en stikkontakt.. hadde vært bedre å kunne gjemt de inne i en veggboks..

 

Ser ut som en utmerket teknologi, men fortsatt early days, sikkert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var i ferd med å maile dem, men så klarte jeg altså å resette den ved å bruke en Z-stick som dimmeren ikke var inkludert til. Litt rart, men det funket,

 

Slik har alle Z-Wave enhetene jeg har vært borti fungert. Pleier alltid å exclude de før jeg includer de i nettverke i tilfelle de har blitt koblet mot andre Z-Wave nettverk før.

Lenke til kommentar

 

Jeg var i ferd med å maile dem, men så klarte jeg altså å resette den ved å bruke en Z-stick som dimmeren ikke var inkludert til. Litt rart, men det funket,

 

Slik har alle Z-Wave enhetene jeg har vært borti fungert. Pleier alltid å exclude de før jeg includer de i nettverke i tilfelle de har blitt koblet mot andre Z-Wave nettverk før.

 

 

 

Hvis de allerede er inkludert i et nettverk, får du ikke lagt dem til et nytt...

 

Ja. Men poenget her var at kontrolleren den var inkludert til ikke eksisterte mer. Derfor forsøkte jeg å resette den på annet vis (som er mulig på alle de andre modulene jeg har).

Lenke til kommentar

 

Ja. Men poenget her var at kontrolleren den var inkludert til ikke eksisterte mer. Derfor forsøkte jeg å resette den på annet vis (som er mulig på alle de andre modulene jeg har).

 

 

Jepp, slik er det på alle z-wave enheter, de kan resettes/excludes fra hvilken som helst annen z-wave kontroller.

 

 

Det ante jeg ikke, men greit å vite. Og flaks for meg. Da slipper jeg å sitte med en ubrukelig plug-in dimmer.

Jeg har forresten flere mikromoduler der jeg trodde jeg måtte åpne veggen, og gjennomgå en innfløkt resettingsprosedyre. Da skal jeg heller forsøke å ta med en av mine z-sticks (som per nå ikke er i bruk) og resette på denne måten.

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar

Ikke akkurat så mye Hjemmeautomasjon men...

 

HS3 styrer altså julelysene i syrinen ute og inne i tuja-hekken i innkjørselen.

(Skrus på første søndag i advent og av 1/3. Skrus på 30 min etter solnedgang og av 30 min før soloppgang)

 

MEN i helga kjøpte jeg en 10W LED vanntett arbeidslampe, satte en "plast krage" på den (saget bunnen av en gammel IKEA plastkasse)  og satte den under en annen syrin.

 

Det ble faktisk ganske stilig og kan brukes hele året:

(Skrus på 30 min etter solnedgang og av 30 min før soloppgang)

 

post-275475-0-50805100-1449610552_thumb.jpg

Lenke til kommentar

http://www.tu.no/bygg/2015/12/08/slik-gjorde-han-passivhuset-til-et-smarthus.-og-snart-blir-det-et-plusshus

 

Jeg trigga veldig på tv-benken med nedsenkbar TV, har noen av dere gjort noe lignende?

Jeg mener å huske fra min tidligere gjennomlesing av Automasjonskafèen at det er noen her inne som har en lignende løsning?

Min første tanke er at det burde kunne gjøres relativt enkelt med en benk fra IKEA som har motor i beinene.

Men med de så må man jo ha noe som fyisisk trykker inn "opp" eller "ned"-knappene.

 

Mulig man kan bare gjøre det via et rele eller noe sånt?

 

Tenker da modifisering av noe slikt:

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S39022505/

 

Koster jo litt da.

Lenke til kommentar

 

http://www.tu.no/bygg/2015/12/08/slik-gjorde-han-passivhuset-til-et-smarthus.-og-snart-blir-det-et-plusshus

 

Jeg trigga veldig på tv-benken med nedsenkbar TV, har noen av dere gjort noe lignende?

Jeg mener å huske fra min tidligere gjennomlesing av Automasjonskafèen at det er noen her inne som har en lignende løsning?

Min første tanke er at det burde kunne gjøres relativt enkelt med en benk fra IKEA som har motor i beinene.

Men med de så må man jo ha noe som fyisisk trykker inn "opp" eller "ned"-knappene.

 

Mulig man kan bare gjøre det via et rele eller noe sånt?

 

Tenker da modifisering av noe slikt:

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S39022505/

 

Koster jo litt da.

 

Jeg har sett noen slike i USA, men det var så dyrt at det ikke var noe å tenke på. Det finnes også noen "kit" man kan kjøpe (eller ferdig montert), se f.eks. her:

http://www.konseptor.no/categories/tvlifter

 

... men det koster også litt. For meg ble det en begrensning i hva slags størrelse man kunne ha innen rimelighetens grenser.

 

 

Kunne evt. hatt en liten TV med hev/senk og en projektor og lerret med motor. :hmm:

Lenke til kommentar

Julelys av/på - litt random?

 

Jeg har en "dings" som jeg ønsker skal gå av og på om kvelden, ikke lyse i mer enn 5-15 minutter, ha en pause på 20-40 minutter før den igjen lyser i 5-15 minutter.

 

Noen ideer hvordan jeg gjør det på en enkel måte i HS3?

 

Jeg har laget to script, det ene er på 7 minutt og det andre på 14 minutter. Som blir kjørt 12 ganger på visse tider etter sunset.

 

Moskus ler nok godt av meg nå, men...

 

:eek:  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...