Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

 

Er det noen som har erfaring med slike i HomeSeer?

http://www.amazon.com/Aeon-Labs-Aeotec-Edition-DSB28-ZWUS/dp/B00FKJBUX2

 

Vil den der fungere i Norge?  (Måler strømforbruk som man kan plassere i sikkringskapet(?)).

 

Evt hvor andre steder jeg kan kjøpe slikt.

Du kan uansett ikke kjøpe dem på Amazon, for US bruker et annet frekvensbånd enn vi gjør her i Europa.

 

Men det finnes, se på tronika.no :)

 

Flott. Takk.

 

Har du erfaring med dem?

 

https://www.tronika.no/no/zwave-spesielle-enheter/63-energimaler-dsb28-2c.html

 

Den med "60 amper versjon" er vel grei nok for mitt bruk, da jeg kun har en liten leilighet (85kwm)?

Lite erfaring når det kommer til slikt :)

 

Tenker det blir en sånn på meg så fort jeg får hørt med elektriker ol. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat dette er bare to Fibaro wall plugs. Jeg forsøker å assosiere den ene (source) til den andre (target). Dvs. dersom jeg slår på den ene ved å trykke fysisk på dingsen, skal den andre også slås på.

 

Men dette gjelder jo da ikke bare disse devicene, det gjelder alt jeg har hatt inkludert og forsøkt å assosiere. Jeg får feilmeldingen "Bad devices selected..." og kan ikke velge Endpoint (for alt annet en HomeSeer som target device). Jeg kan allikevel sette assosiasjon, men da til et tilfeldig endpoint. Den eneste devicen dette i praksis har fungert på, er den ene devicen jeg har (en Popp plug-in dimmer) som bare har ett endpoint (og tilfeldig endpoint dermed nødvendigvis må bli switch'en).

Du skal vel ikke velge Endpoint for associations, det bestemmes av hvilken Group du har valgt.

 

Jeg har nå satt opp dette:

7dETm.jpg

 

... så skal jeg sjekke når jeg kommer hjem om det fungerer.

 

Det viktigste er denne teksten:

Associate 1. etg Stue Støvsuger, Root

with 1. etg Toalett Ovn, Root

at group 1

Result: Association set successfully

Jeg får opp "Bad devices selected. To add an association, select a source, destination, and group" uansett hvilken node jeg velger for assosiasjon fra Fibaro Wall Plug. (Ikke så rart, Fibaro har en historie med å gjøre litt som de vil med Associations for enheter før Z-wave Plus.)

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Tusen takk for tilbakemelding!

 

Jeg er ikke hjemme heller, men jeg får også opp tekst omtrent som den du får med "Association set successfully". Problemet er bare at assosiasjonen settes til noe annet enn av/på, i skjermdumpen i min post over ser man at den ble satt til "Notification" (i andre eksempler Volt, Watt eller Ampere).

 

Jeg trodde Group var gruppe fra source, og Endpoint var hva som skulle styres på target, men her kan jeg jo godt ta feil i og med at jeg jo aldri har hatt fungerende assosiasjoner her.

 

Jeg har googlet "Bad devices selected", og finner bare en referanse på forumet til HomeSeer der noen sier at de bare ikke bryr seg om feilmeldigen, men assosiasjoner settes allikevel korrekt. Hos meg settes ni av ti assosiasjoner galt.

Lenke til kommentar

Tusen takk for tilbakemelding!

 

Jeg er ikke hjemme heller, men jeg får også opp tekst omtrent som den du får med "Association set successfully". Problemet er bare at assosiasjonen settes til noe annet enn av/på, i skjermdumpen i min post over ser man at den ble satt til "Notification" (i andre eksempler Volt, Watt eller Ampere).

 

Jeg trodde Group var gruppe fra source, og Endpoint var hva som skulle styres på target, men her kan jeg jo godt ta feil i og med at jeg jo aldri har hatt fungerende assosiasjoner her.

 

Jeg har googlet "Bad devices selected", og finner bare en referanse på forumet til HomeSeer der noen sier at de bare ikke bryr seg om feilmeldigen, men assosiasjoner settes allikevel korrekt. Hos meg settes ni av ti assosiasjoner galt.

Jeg har masse fungerende assosiasjoner, så jeg vet det går fint. ;)

 

Hvis du ser nøye etter så får du "Notification", jeg får "kW hours".

 

 

Group  er fra source, ja. Endpoint er ikke mulig å velge, og heller ikke nødvendig, iallfall ikke for Wall Plug: Den kan jo kun skrues av eller på.

EDIT: Jeg ser at dette er dålig formulert. Endpoint er selvfølgelig mulig å velge for devicer som har flere endpoints. Wall Plug har bare ett.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

 

Tusen takk for tilbakemelding!

 

Jeg er ikke hjemme heller, men jeg får også opp tekst omtrent som den du får med "Association set successfully". Problemet er bare at assosiasjonen settes til noe annet enn av/på, i skjermdumpen i min post over ser man at den ble satt til "Notification" (i andre eksempler Volt, Watt eller Ampere).

 

Jeg trodde Group var gruppe fra source, og Endpoint var hva som skulle styres på target, men her kan jeg jo godt ta feil i og med at jeg jo aldri har hatt fungerende assosiasjoner her.

 

Jeg har googlet "Bad devices selected", og finner bare en referanse på forumet til HomeSeer der noen sier at de bare ikke bryr seg om feilmeldigen, men assosiasjoner settes allikevel korrekt. Hos meg settes ni av ti assosiasjoner galt.

Jeg har masse fungerende assosiasjoner, så jeg vet det går fint. ;)

 

Hvis du ser nøye etter så får du "Notification", jeg får "kW hours".

 

 

Group  er fra source, ja. Endpoint er ikke mulig å velge, og heller ikke nødvendig, iallfall ikke for Wall Plug: Den kan jo kun skrues av eller på.

 

 

 

Så hos deg mener du det virker det selv med "Bad devices selected..." og assosiasjon til "kW hours"? Jeg får dobbeltsjekke og prøve igjen når jeg kommer hjem, men jeg mener dette ikke fungerer hos meg.

 

Lenke til kommentar

Jeg bruker nesten ikke assosiasjoner og finner Zwave meningsfull for det (kjører alt gjennom HS3) så jeg er ingen asosiasjons ekspert, men jeg stusser litt her:

 

Det er vel ikke ROOT devicen du skal velge som "Device to be controlled"?

Om det er en Fibaro 2x1,5kW switch må du vel velge en av child devicene??

Lenke til kommentar

Jeg bruker nesten ikke assosiasjoner og finner Zwave meningsfull for det (kjører alt gjennom HS3) så jeg er ingen asosiasjons ekspert, men jeg stusser litt her:

 

Det er vel ikke ROOT devicen du skal velge som "Device to be controlled"?

Om det er en Fibaro 2x1,5kW switch må du vel velge en av child devicene??

Du får ikke mulighet til å velge noe annet enn "root" devicer. Det er root'en som tar seg av all trafikk inn og ut fra noden, og hva som skjer med trafikken. Association skjer på node-nivå, altså fra en node til en annen.

 

Hvis en node er multi_endpoint (f.eks. 2x1,5 reléer), så får man mulighet til å velge hvilket endpoint man skal assosiere til.

 

 

 

Når det er sagt, så gjør jeg det samme som Fermate i situasjoner som dette: La HomeSeer gjøre jobben, det er mye enklere å holde orden på! :)

Men med veggbrytere bruker jeg assosiasjoner mye: Knapp 2 i gangen i 1. etasje skrur av lyset i 2. etasje. Hendig!

Lenke til kommentar

Jeg bruker nesten ikke assosiasjoner og finner Zwave meningsfull for det (kjører alt gjennom HS3) så jeg er ingen asosiasjons ekspert, men jeg stusser litt her:

 

Det er vel ikke ROOT devicen du skal velge som "Device to be controlled"?

Om det er en Fibaro 2x1,5kW switch må du vel velge en av child devicene??

 

Jo, z-wave kan brukes uten assosiasjoner, men overgang til HomeSeer skulle være en opp-, ikke nedgradering). For meg er assosiasjoner noe av det mest grunnleggende.

 

Når jeg velger "Device to be controlled" er det bare en oppføring per node (dvs. en oppføring per fysisk z-wave-dings. En Fibaro 2x1,5kW switch dukker bare opp som én oppføring, og så antar jeg at jeg da ville måtte velge Endpoint 2 for å assosiere switch 2, men dette kan jeg ikke si sikkert fordi dette aldri har fungert hos meg/jeg får ikke opp Endpoint-menyen.)

 

Edit: Der svarte Moskus akkurat før jeg trykket «Post».

Og det er nettopp dette med veggbryterne jeg vil få til. Brytern ved døra i stua/soverommet/arbeidsrommet &c slår av og på alt lys i rommet. I mange av rommene bruker jeg bevegelsessensor, men allikevel kan det være at jeg trenger veggbryteren, og på soverommet har jeg ikke sensor.

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar

 

Jeg bruker nesten ikke assosiasjoner og finner Zwave meningsfull for det (kjører alt gjennom HS3) så jeg er ingen asosiasjons ekspert, men jeg stusser litt her:

 

Det er vel ikke ROOT devicen du skal velge som "Device to be controlled"?

Om det er en Fibaro 2x1,5kW switch må du vel velge en av child devicene??

 

Jo, z-wave kan brukes uten assosiasjoner, men overgang til HomeSeer skulle være en opp-, ikke nedgradering). For meg er assosiasjoner noe av det mest grunnleggende.

 

Når jeg velger "Device to be controlled" er det bare en oppføring per node (dvs. en oppføring per fysisk z-wave-dings. En Fibaro 2x1,5kW switch dukker bare opp som én oppføring, og så antar jeg at jeg da ville måtte velge Endpoint 2 for å assosiere switch 2, men dette kan jeg ikke si sikkert fordi dette aldri har fungert hos meg/jeg får ikke opp Endpoint-menyen.)

 

Edit: Der svarte Moskus akkurat før jeg trykket «Post».

Og det er nettopp dette med veggbryterne jeg vil få til. Brytern ved døra i stua/soverommet/arbeidsrommet &c slår av og på alt lys i rommet. I mange av rommene bruker jeg bevegelsessensor, men allikevel kan det være at jeg trenger veggbryteren, og på soverommet har jeg ikke sensor.

 

HomeSeer er alltid en oppgradering, så det går fint. ;)

 

... dette skal virke så vidt jeg har sett på forumet uten problemer (jeg har ingen multi-endpoint reléer, men ser jo at andre får det til fra z-wave plugin .64, og det er leeenge siden).

 

Har du inkludert multi_endpoint reléer i nettverket ditt enda?

 

(Har jeg spurt før om hvilken versjon du kjører? Hvilken versjon av Z-wave plugin'en har du?)

Lenke til kommentar

 

 

Jeg bruker nesten ikke assosiasjoner og finner Zwave meningsfull for det (kjører alt gjennom HS3) så jeg er ingen asosiasjons ekspert, men jeg stusser litt her:

 

Det er vel ikke ROOT devicen du skal velge som "Device to be controlled"?

Om det er en Fibaro 2x1,5kW switch må du vel velge en av child devicene??

 

Jo, z-wave kan brukes uten assosiasjoner, men overgang til HomeSeer skulle være en opp-, ikke nedgradering). For meg er assosiasjoner noe av det mest grunnleggende.

 

Når jeg velger "Device to be controlled" er det bare en oppføring per node (dvs. en oppføring per fysisk z-wave-dings. En Fibaro 2x1,5kW switch dukker bare opp som én oppføring, og så antar jeg at jeg da ville måtte velge Endpoint 2 for å assosiere switch 2, men dette kan jeg ikke si sikkert fordi dette aldri har fungert hos meg/jeg får ikke opp Endpoint-menyen.)

 

Edit: Der svarte Moskus akkurat før jeg trykket «Post».

Og det er nettopp dette med veggbryterne jeg vil få til. Brytern ved døra i stua/soverommet/arbeidsrommet &c slår av og på alt lys i rommet. I mange av rommene bruker jeg bevegelsessensor, men allikevel kan det være at jeg trenger veggbryteren, og på soverommet har jeg ikke sensor.

 

HomeSeer er alltid en oppgradering, så det går fint. ;)

 

... dette skal virke så vidt jeg har sett på forumet uten problemer (jeg har ingen multi-endpoint reléer, men ser jo at andre får det til fra z-wave plugin .64, og det er leeenge siden).

 

Har du inkludert multi_endpoint reléer i nettverket ditt enda?

 

(Har jeg spurt før om hvilken versjon du kjører? Hvilken versjon av Z-wave plugin'en har du?)

 

Akkurat nå betsår nettverket av kun to Fibaro wallplugs. Jeg mistet alt da jeg forsøkte å bytte fra Z-stick til UZB1. Jeg har en backup av Z-stick, men den lar seg ikke restore til UZB1. Dvs. restore går greit uten feilmeldinger, men når jeg forsøker å hente nodene fra UZB1 inn i HomeSeer, får jeg feilmeldinger for alle andre noder enn UZB1. Så jeg må da fysisk resette mine devices slik at de lar seg inkludere nok en gang.

 

Mens jeg enda hadde Z-stick'en, hadde jeg flere Fibaro 2x1.5 kW moduler inkludert. For den som var helt ny, dukket Endpoint-menyen opp, men jeg fikk ikke satt assosiasjoner som virket (på tross av tilsynelatende suksess).

 

Jeg kjører siste versjon av HomeSeer på linux. Jeg har testet med både siste stabile z-wave plugin, og beta-versjonen, men merker ingen forskjell.

Endret av DiderikFrom
Lenke til kommentar

Nå virker faktisk assosiasjoner hos meg også. Jeg får fortsatt samme feilmelding "Bad devices selected...", men assoiasjonene jeg setter fungerer. Så det er veldig bra! Jeg skjønner ikke helt hva som er forskjellen nå og tidligere, jeg gjør akkurat det samme.

 

Dog har jeg fått et annet problem. (Bakgrunnen er at dingsen fortsatt er inkludert i Z-stick'en som er er slettet.) Jeg må reinkludere en Popp plug-in dimmer. Da må jeg først resette den, og jeg kan altså ikke ekskludere den fordi controlleren ikke eksisterer lenger. I manualen fins ingen instruksjon om hvordan man gjør dette: http://www.vesternet.com/downloads/dl/file/id/71/product/1079/z_wave_popp_dimmer_socket_manual.pdf

 

Noen innspill?

Lenke til kommentar

Foreslår at assosiasjoner tas i en egen tråd.

 

Takk for spennende og relevante poster.

 

Så slipper jeg så mange bokmerker...  :eek:

 

Det hadde ikke vært dumt om det ble opprettet tråd for de mest populære programvarene, gjerne sticky også. Bare i denne tråden ligger det svært mye god kunnskap som er vanskelig å finne, blir fort at spørsmålene går igjen.

Endret av Woods
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...