Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

 

Hver enkelt personer satt opp som "brytere", av eller på. På så er personen hjemme, av så er personen borte. Måten eg har tenkt å sjekke dette på er via tilkobling til trådløst nett. Er vedkommende tilkoblet det trådløse nettet så er vedkommende hjemme, er vedkommende frakoblet er personen borte. Ser for meg å lage ett python script eller lignende som kjører regelmessig for dette.

Du tenker på å sjekke om vedkommende sin telefon er tilkoblet wlifi? Merk at enkelte telefoner (ihvertfall med iOS) ikke svarer på ping alltid når de ikke er i bruk, noe strømsparingsgreier. Jeg har måttet basere meg på Bluetooth for å få til noe tilsvarende,

 

 

 

Det var det som var tanken ja. Godt poeng, er vel strømsparing inne i bildet der. Alternativt kan eg bruke info fra trådløs kontroller. Den har info om hvor lenge siden sist enhet sist var tilkoblet og selv med strømsparing på er de fleste mobiler innom på det trådløse nettverket og oppdaterer seg jevnlig. Da må eg evnt finne API til kontrolleren, men det tror eg skal gå. Er en Ubiquty Unifi kontroller. :)

 

I huset vi bodde før hadde vi IKKE alarm, så der prøvde jeg meg på Wifi precense detection. På grunn av strømsparingen ble dette veldig upålitelig, og WAF falt som en stein (for ikke å si mitt eget humør). Noen bruker Tasker til å sette at "hvis jeg er hjemme, så skru av alt som heter strømsparing for Wifi", men da jeg brukte Android opplevde jeg at det tappet telefonen for strøm ganske raskt. Og det er vel heller ingen mulighet på iOS eller Windows Mobile.

 

Jeg har også brukt bluetooth, det finnes ferdige pakker allerede til HomeSeer som gjør akkurat det, men til og med der har jeg opplevd strømspareproblemer. Konas Blackberry skrudde av bluetooth etter 3 minutters inaktivitet, og mine Androider og WM-telefoner var ustabile, eller hadde ikke nok dekning, eller PCen kranglet med bluetooth-dongelen, etc. Det er jo flere år siden nå så kanskje det er verdt å prøve igjen.

 

 

Men min store drøm er å bruke Bluetooth LE til slikt. BLE gir signalstyrke, og bruker absolutt minimalt med strøm. Kona og jeg har Fitbit One på oss hele tiden (selv når det er natt), og det er mulig å sy noen BLE beacons inn i jakkene på småjentene. Med flere "mottakere" som måler hver sin signalstyrke så burde man kunne triangulere ganske bra!

 

 

 

Egentlig er det juks, det er ikke integrert i smarthuset. Men jeg støttet Kickstarteren til disse gutta: http://www.illumibowl.com/

Jeg synes fremdeles idéen er festlig! :D

Den var så kul at jeg la inn en bestilling selv. :D

 

Pimpe opp det lille toalettet mitt.

 

Edit: Hvor lenge varer det om det står på heletiden? Batteriet.

 

Den står ikke på hele tiden. Det er bevegelessensor i kassen som henger på utsiden av toalettet. Den skrur seg heller ikke på hvis det er veldig lyst i rommet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Trøblete Nexa enhet

 
nexa-lgdr-3500extra(182957)_Normal_Large
 
Jeg har en skikkelig trøblete Nexa som tas frem hver jul, etter jeg gikk til HS3 har den vært et problem.
 
Dvs. at de fungerer fra HS3 litt som skjult kamera. Jeg husket at det var problemer, koblet den opp i labben hvor den fungerte topp.
 
Tok den ut, helt dødt. Tok den inn, helt OK. Vurderte avstand, tok den ut i garasjen som er MYE lenger fra antennen enn terrassen. Alt OK.
 
Har 2 andre av samme type som er helt topp.
 
Det jeg mener å huske er at den ble lagt til 2 ganger i HS3, uten at den ble slettet slik Moskus en gang sa. Uten at jeg helt husker hva det var.
 
Noen ide hva det kan være? Liker den ikke kulde?
 
Skal jeg bare si vannari siden en ny koster hele 169,-?
 
Takk.

 

Hatt en sånn i en uke for motorvarmer og har fungert. Igår begynte den å være vansklig. 

 

Hvis den var på, ville ikke den av og hvis den var av ville ikke den på.. Lærte den opp nytt men igen hell. Skal fjæne helt fra Telldus og begynne på nytt. Hvis det ikke funker, tilbake til Clas med den. 

 

De andre Nexa pruduten jeg har fungere bra, men innser at å ikke vite om en sak er på eller av gir for mye usikkerhet...... 

Blir nok Homeseer og Z-Wave etterhvert. 

 

 

Lenke til kommentar

Hatt en sånn i en uke for motorvarmer og har fungert. Igår begynte den å være vansklig. 

 

Hvis den var på, ville ikke den av og hvis den var av ville ikke den på.. Lærte den opp nytt men igen hell. Skal fjæne helt fra Telldus og begynne på nytt. Hvis det ikke funker, tilbake til Clas med den. 

 

De andre Nexa pruduten jeg har fungere bra, men innser at å ikke vite om en sak er på eller av gir for mye usikkerhet...... 

Blir nok Homeseer og Z-Wave etterhvert. 

 

Takk.

 

Gi beskjed hvordan det går er du grei. Jeg kjøpte ny siden de kun koster 169,-.

 

Foretrekker Nexa på julepynt siden Moskus har sagt det.  :nei:  Nei, fordelen er at de kan fjernes 1 år og fungerer igjen uten problemer. Mens Z-Wave må stå tilkoblet hele tiden som en følge av topologien. Utrolig hva jeg fanger opp...  :dribble: 

Lenke til kommentar

 

Hatt en sånn i en uke for motorvarmer og har fungert. Igår begynte den å være vansklig. 

 

Hvis den var på, ville ikke den av og hvis den var av ville ikke den på.. Lærte den opp nytt men igen hell. Skal fjæne helt fra Telldus og begynne på nytt. Hvis det ikke funker, tilbake til Clas med den. 

 

De andre Nexa pruduten jeg har fungere bra, men innser at å ikke vite om en sak er på eller av gir for mye usikkerhet...... 

Blir nok Homeseer og Z-Wave etterhvert. 

 

Takk.

 

Gi beskjed hvordan det går er du grei. Jeg kjøpte ny siden de kun koster 169,-.

 

Foretrekker Nexa på julepynt siden Moskus har sagt det.  :nei:  Nei, fordelen er at de kan fjernes 1 år og fungerer igjen uten problemer. Mens Z-Wave må stå tilkoblet hele tiden som en følge av topologien. Utrolig hva jeg fanger opp...  :dribble: 

 

Har et par slike. Fungerer OK. 

Benytter de for motorvarmer hjemme og på hytta.

Trenger bilen til ulike tider og benytter derfor sender WTE-1 som er plassert i gangen og sender direkte.

Lenke til kommentar

 

Hver enkelt personer satt opp som "brytere", av eller på. På så er personen hjemme, av så er personen borte. Måten eg har tenkt å sjekke dette på er via tilkobling til trådløst nett. Er vedkommende tilkoblet det trådløse nettet så er vedkommende hjemme, er vedkommende frakoblet er personen borte. Ser for meg å lage ett python script eller lignende som kjører regelmessig for dette.

Du tenker på å sjekke om vedkommende sin telefon er tilkoblet wlifi? Merk at enkelte telefoner (ihvertfall med iOS) ikke svarer på ping alltid når de ikke er i bruk, noe strømsparingsgreier. Jeg har måttet basere meg på Bluetooth for å få til noe tilsvarende,

 

 

Hvordan gjør du det ifht Bluetooth?

Lenke til kommentar

Eg er mer og mer på vei bort fra planen :)

 

I første omgang begynner eg med veggbryter som manuelt setter hjemme/borte-modus og så får vi se om det blir noen god løsning på å gjøre det automatisk uten å måtte installere alarm. =)

Knapp fungerer fint. Hvis du ser Ikea-fjølen min i trådens første post, så ser du hva vi brukte i 2008... ;)

 

post-13975-1263200299.jpg

... en plantegning over rekkehuset, med brytere for lys, alarm og de fire nederst til høyre er multirom-musikk... :p

Lenke til kommentar

 

 

Hver enkelt personer satt opp som "brytere", av eller på. På så er personen hjemme, av så er personen borte. Måten eg har tenkt å sjekke dette på er via tilkobling til trådløst nett. Er vedkommende tilkoblet det trådløse nettet så er vedkommende hjemme, er vedkommende frakoblet er personen borte. Ser for meg å lage ett python script eller lignende som kjører regelmessig for dette.

Du tenker på å sjekke om vedkommende sin telefon er tilkoblet wlifi? Merk at enkelte telefoner (ihvertfall med iOS) ikke svarer på ping alltid når de ikke er i bruk, noe strømsparingsgreier. Jeg har måttet basere meg på Bluetooth for å få til noe tilsvarende,

 

 

Hvordan gjør du det ifht Bluetooth?

 

Bruker Jon00 Bluetooth Proximity Detector for Homeseer 3 - fungerer faktisk bra.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hver enkelt personer satt opp som "brytere", av eller på. På så er personen hjemme, av så er personen borte. Måten eg har tenkt å sjekke dette på er via tilkobling til trådløst nett. Er vedkommende tilkoblet det trådløse nettet så er vedkommende hjemme, er vedkommende frakoblet er personen borte. Ser for meg å lage ett python script eller lignende som kjører regelmessig for dette.

Du tenker på å sjekke om vedkommende sin telefon er tilkoblet wlifi? Merk at enkelte telefoner (ihvertfall med iOS) ikke svarer på ping alltid når de ikke er i bruk, noe strømsparingsgreier. Jeg har måttet basere meg på Bluetooth for å få til noe tilsvarende,

 

 

Hvordan gjør du det ifht Bluetooth?

 

Bruker Jon00 Bluetooth Proximity Detector for Homeseer 3 - fungerer faktisk bra.

 

Takk for svar. Får vel snart emigrere til Homeseer jeg også....

Lenke til kommentar

Har fått UZB1 i posten jeg også. 

 

MEN jeg får den overhode ikke til å fungere. :( Har testet 2 maskiner nå og 2 forskjellige noder - men får ikke includa noe på controlleren. Jeg ser i manualen at den støtter flere frekvenser og mistenker at den kan være satt opp med feil frekvens? Noen som har noen erfaringer å dele? 

Lenke til kommentar

Har fått UZB1 i posten jeg også. 

 

MEN jeg får den overhode ikke til å fungere. :( Har testet 2 maskiner nå og 2 forskjellige noder - men får ikke includa noe på controlleren. Jeg ser i manualen at den støtter flere frekvenser og mistenker at den kan være satt opp med feil frekvens? Noen som har noen erfaringer å dele? 

Hvilket hjemmeautomasjonsystem bruker du?

Lenke til kommentar

Har fått UZB1 i posten jeg også. 

 

MEN jeg får den overhode ikke til å fungere. :( Har testet 2 maskiner nå og 2 forskjellige noder - men får ikke includa noe på controlleren. Jeg ser i manualen at den støtter flere frekvenser og mistenker at den kan være satt opp med feil frekvens? Noen som har noen erfaringer å dele? 

 

Fasiten er her:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1658712&p=22716181

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...