Gå til innhold

Automatisering av kurslokale/møterom - innspill? :)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Forumet heter riktig nok "Hjemmeautomasjon", men er det noen som har automatisert litt andre lokaler? :)

 

Har akkurat pusset opp ett kurslokale/møterom på ett lokalt Røde Kors-hus og i den forbindelse fikk eg ideen om å prøve å automatisere det i mindre eller større grad. Vi har fått en del midler for å kjøpe og montere prosjektor og diverse IKT-utstyr og så har vi selv påkostet oppussing av selve lokalet(maling og diverse).

 

Vi har nå en fastmontert Ultra Short Throw prosjektor, en HDMI switch, ett sett aktive høytalere og en Chromecast. Samlet sett så får altså brukerene av rommet tilgang til en fastmontert(og "ute av veien") prosjektor, mulighet for å koble seg til med egen PC eller bruke Chromecast til presentasjon av innhold fra PC, nettbrett og mobiltelefon. I tillegg har rommet eget accesspunkt for trådløst nett, tilkoblet en kontroller fra Ubiquiti.

 

Alt dette fungerer knallbra for de som kan håndtere det men av erfaring så har vi brukere av lokalene som rangerer mellom alt fra selveklærte IT-eksperter til helt uerfarne som helst ikke vil røre knapper.

 

Målet er derfor at ALT skal låses ned så godt det lar seg gjøre og at de som bruker lokale kun skal ha tilgang til de knappene de absolutt må ha:

- prosjektor av/på

- inngang for Chromecast

- inngang for egen PC

- volumkontroll

 

Har derfor kommet på ideen til å prøve med automatisering, så dette blir enkelt.

 

Har valgt å gå for OpenHAB som programvare installert på en RPi. Raspberry'en som har OpenHAB får også den oppgaven med å være tilkoblet veggbrytere som da skal styre OpenHAB(som igjen da styrer rommet).

 

Rommet er nå pusset opp og eg er kommet til jobben med å få alt til å fungere. Dessverre oppdaget eg i går at prosjektoren vi har montert ikke støtter telnet direkte, kun PJLink og Crestron. Eg må derfor ta i bruk RS232 porten i stede for, og da må eg enten flytte RPi'en som er koblet til bryterene opp til prosjektoren og strekke ledning mellom(ca 7 meter), strekke en RS232 kabel ned fra prosjektoren til RPi'en, eller kjøpe en ekstra RPi som kun da skal styre prosjektor.

 

Både høytalerene og HDMI switchen har RS232 porter og tanken er å koble høytalerene til samme RPi som kjører OpenHAB og en egen RPi som da styrer HDMI switchen.

 

I tillegg til dette så har eg en helt egen skjerm(19") festet på veggen i det ene hjørnet i rommet tilkoblet nok en RPi som egentlig skal vise klokka(veldig greit for både deltakere og instruktører/møteledere). Leker nå med tanken på å utvide infoen på skjermen litt til å kanskje inkludere status på utstyr osv.

 

Her er ett bilde av kursdelen av lokalet, hvor en kan skimte prosjektoren øverst til høyre samt bryterene på veggen som skal styre alt. Skjermen med klokke og informasjon er montert i hjørnet bakerst.

post-14502-0-38970400-1447848263_thumb.jpg

 

Her er rommet fra motsatt ende. Mest mulig av IKT-utstyr blir plassert inni skapet som står i hjørnet der, ute av syne og ute av sinn. På veggen der ser man og accesspunktet som gir veldig god dekning i rommet(og i gangen utenfor).

post-14502-0-84043500-1447848347_thumb.jpg

 

Dette er da planene så langt. Dette skulle egentlig være en liten kommentar med spørsmål om innspill i sticky tråden i forumet, men ble såpass lang at eg valgte å lage egen tråd om prosjektet. Håper det ikke ble for rotete :)

 

Siden det nå blir OpenHAB som skal styre utstyret så ser eg og på mulighetene fremover med å automatisere og styre langt mer i rommet, og ikke minst resten av huset. Litt av det eg har lyst til å se på fremover:

- styring av rullegardiner i vinduet

- styring av lyset(med direkte dimming)

- bevegelsessensor i rommet

- temperatursensor i rommet

- mulighet for å aktivere ventilasjonsanlegget

 

Noen innspill til noe av det tekniske eg/vi ikke har tenkt på? Noe vi bør ta med som gjør det enklere/smartere for brukere av rommet å ta det i bruk?

 

Setter pris på innspill :)

 

Vi har ett selskapslokale/kurslokale som er langt større, med både PA anlegg, PC og prosjektor der også. Det er ett mareritt ved utleige da brukere går og plukker på ledninger og kobler til/fra etter eget ønske uten å koble alt til igjen etterpå. Som regel fordi de ikke vet hvordan det skal kobles til igjen. Dersom eg får styringen her til å fungere som tiltenkt så skal eg umiddelbart utvide det til det store lokalet også, og få alt låst ned. Så ser enorme muligheter fremover :)

Endret av nomore
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Istedet for å bruke RS232 grensesnitt, hva med å bare bruke en harmony hub (IR) istedet (evt. anna IR blaster type)? det er det jeg benytter mellom både tv,prosjektor,stereo, canal digital dekoder osv. mot openhab sin harmony binding

Endret av lfs
Lenke til kommentar

Harmony støtter masse utstyr, så det er litt avhengig av hvor perifer HDMI-switchen er så kan den være støttet. Min HDMI-matrise var det (selv om den nøyaktige modellen ikke var i databasen).

 

RS-232 er derimot stort sett et vesentlig raskere interface, og dermed foretrukket i et møterom (etter min mening). Harmony bruker litt tid på å switche inputs...

Lenke til kommentar

Tja... 2-3 sekunder blir nok mer 6-10 sekunder i praksis hvis det er flere enheter. RS-232 er nok mer jobb å sette opp, men også sannsynligvis mer stabilt i lengden.

 

Men det er absolutt ingenting i veien for å bruke begge deler. Det gjør jeg. ;)

Som du sier, med Harmony er det mye lettere å legge til fremtidig utstyr.

Lenke til kommentar

Harmony Hub har eg tenkt på, men eg vil unngå trådløs styring så langt det lar seg gjøre. Spesielt IR, som kun er enveiskommunikasjon. Kobler eg alt opp med RS232 så vil det meste støtte toveiskommunikasjon, og OpenHAB vil dermed kunne vite status på utstyr selv om noen har vært "lure" og gått utenom veiledningen :)

 

I tillegg er hastighet viktigere enn en skulle tro. 2-3 sekunder pr enhet gir fort 10-15 sekunder totalt. For de som da ikke har brukt utstyret før så vil dette virke for lenge og at noe gikk galt. Noe som fører til at man gjerne trykker en gang til, og en gang til og så er man i gang.

 

Noe som kanskje gir meg en ide om at eg bør lage noe som gir tilbakemelding med lyd på at systemet fikk med seg trykket. En form for bekreftelse, for å unngå tvil :)

 

Når det gjelder bruk av OpenHAB så tok det noen timer før eg forstod prinsippet men er nå såpass i gang at eg skal klare å få det til på det meste vi trenger (tror eg). Største utfordringen blir å få det slik vi ønsker uten å tømme pengekassen helt. Vi er en frivillig organisasjon tross alt :)

 

I tillegg ser eg viktigheten av å få systemet til å fungere på en god og intuitiv måte. Vi snakker i første omgang bare om å slå av/på en prosjektor her samt velge en inngang på en HDMI switch, men i løpet av de siste årene så vet eg at disse to enkle oppgavene fremstår som særdeles kompliserte for de som ikke er vant med å bruke slikt utstyr. Noe som mer enn en gang har ført til at vedkommende selv begynner å koble om på det som er tilgjengelig av kabler, eller at en av deltakerene melder seg som frivillig ekspertise å gjør det. I beste fall slutter det garantert å fungere. I værste fall ødelegges utstyr/kabler. Og det er dette eg har som mål å løse.

Lenke til kommentar

Her er ett skjermbilde fra styringen i OpenHAB for rommet.

post-14502-0-20406000-1447930058_thumb.png

 

Ikke så fancy, men eg kan styre tilstanden på disse enhetene fra GPIO på Raspberry'en, og de sender de rette kommandoene ut på serieportene når status endres. Med andre ord så fungerer nå dette i teorien, nå gjelder det bare å få alt koblet opp og se at det faktisk gjør det i praksis og :)

Lenke til kommentar

Takker :)

 

I går fikk eg til å velge rett kilde på HDMI switchen. Først virket ikke RS232 til USB adapteren, så fikk eg litt problemer med å finne rett hastighet på porten med den nye. Men når det var på plass så fungerte det veldig bra, og veldig raskt :)

 

Nå må eg bare få handlet inn 2 RPi'er og RS232 adaptere til. En til å styre prosjektoren og en til veggbryterene og høytalerene. Blir totalt 4 RPi'er i rommet. Litt moro!

 

En fordel med dette prosjektet som eg ikke tenkte på i starten er at eg nå kan se på status på utstyret og fjernstyre det via internett. En åpenbar mulighet, men det slo meg ikke før i går hvor stor fordel dette gir meg. Dersom noen nå sliter med utstyret i rommet og ringer meg så kan eg faktisk både se og styre utstyret slik at de kan få det til å virke - via telefon. Åpenbart egentlig :)

Lenke til kommentar

Den første og viktigste er den med OpenHAB installert på. Denne er da samtidig koblet til HDMI switchen med en seriell til USB overgang, og koblet til OpenHAB via Serial Binding. Dette fungerer veldig bra og raskt. Så snart eg har trykket i grensesnittet så endrer porten seg(forsinkelsen er minimal).

 

Den andre og nest viktigst er den som kobles til veggbryterene. Her blir bryterene(enkle NO-brytere) koblet til GPIO pinnene på RPi'en som står i kabelkanalen. Her har eg laget ett python script som sjekker status(HIGH/LOW) på inngangene og så snart en er HIGH så sendes en HTTP forespørsel til OpenHAB. Har testet dette på testbenken her og der fungerte det ypperlig og uten merkbar forsinkelse. For valg av kilde er dette en god løsning siden det kun er en HTTP forepørsel som sendes avhenging av hvilken bryter som trykkes på, men for strøm av/på for prosjektor så blir det litt værre. Eg har valgt at også denne bryteren skal være fjærbelastet så man bare trykker den inn og så skal prosjektoren slå seg på om den er av, eller av om den er på. Her må eg nok gjøre scriptet litt smartere slik at det faktisk henter status på prosjektoren fra OpenHAB regelmessig sånn at scriptet sender kommandoen for å slå på prosjektoren når den faktisk er på, og ikke motsatt. Evnt så kan eg gjøre det enkelt og bytte denne ut med en topolt bryter hvor den ene bryteren er på og den andre er av. Det kan være at dette blir ett bedre alternativ :)

 

For at denne RPi'en skal kunne styre høytalerene via RS232 så blir det her og en RS232 til USB adapter, og denne serieporten blir gjort synlig for OpenHAB via ser2net proxy'en som da gjør det mulig for OpenHAB å koble til porten via standard TCP. Bruker da TCP bindingen på OpenHAB for å få det til.

 

Den tredje, som skal styre prosjektoren, gjør akkurat det samme som over, via ser2net.

 

Den fjerde er egentlig kun tiltenkt å vise ei klokke på veggen. Denne starter opp skrivebordsmiljøet med autopålogging, starter nettleseren, går mot hjemmeside som kun er ei html-fil med klokke(og dato) og går i fullskjerm. Fungerer veldig greit. Men ser for meg at denne også kan utvides til å hente litt info fra OpenHAB som for eks temperatur, hvilken kilde som er valgt osv. Dette blir da enkle JS/REST forespørsler innebygget i html-filen. Dette skal være enkelt å få til, og vil da være selvstendig og ikke avhengig av resten for å fungere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...