Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

 

 

Takk for svar :) Den Nexa senderen så handy ut, men tror jeg heller mer mot Mr. A sin løsning 2. Men om man er bortreist så løser jo dette varselet ingen ting.

 

Tja, om jeg hadde fått en SMS om at strømmen gikk på side-by-side kjøreskapet/fryseren for 14 dager siden hadde ringt til sønnen min og bedt han dratt innom og skru på sikringen igjen FØR alle isbitene i isbitmaskinen hadde smeltet og rent ut over furugulvet på kjøkkenet..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Tja, om jeg var deg ville jeg være forsiktig med å kalle de rådene du får her for tullete...

 

 

Jeg vet ikke hvordan du tolket svaret mitt, men jeg er langt ifra utakknemlig til forslagene jeg får. Med tullete så mener jeg at dette skal være en server som kjører 24/7 med minst mulig strømforbruk, og være bunnsolid. Virtuelle maskiner vil resultere i en drøss med emuleringslag og enda flere operativsystemer å holde styr på. Jeg har dessuten tro på at jeg skal klare meg med et operativsystem.

 

Var det en god nok forklaring til at jeg skal kunne fraskrive meg som en utakknemlig drittsekk?

Lenke til kommentar

Gavekort: Jeg tror ikke du får til alt du beskriver med bare en maskin, være det seg virtuell eller fysisk. Dermed er løsningen med én VMware-server med flere virtuelle maskiner nokså fornuftig. Jeg har prøvd å kjøre mediaserver, HomeSeer og kameraovervåking fra en maskin (fysisk), og det går dårlig. Du vil få en dårlig brukeropplevelse av det rett og slett.

 

Personlig har jeg separate fysiske maskiner til disse tre oppgavene, og kan ikke tenke meg å kjøre de sammen. Men det kommer selvfølgelig an på kravene man har, men jeg oppfatter deg dithen at dette skal fungere 'hele tiden', og da sliter du med bare en maskin.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Tja, om jeg var deg ville jeg være forsiktig med å kalle de rådene du får her for tullete...

 

Jeg vet ikke hvordan du tolket svaret mitt, men jeg er langt ifra utakknemlig til forslagene jeg får. Med tullete så mener jeg at dette skal være en server som kjører 24/7 med minst mulig strømforbruk, og være bunnsolid. Virtuelle maskiner vil resultere i en drøss med emuleringslag og enda flere operativsystemer å holde styr på. Jeg har dessuten tro på at jeg skal klare meg med et operativsystem.

 

Var det en god nok forklaring til at jeg skal kunne fraskrive meg som en utakknemlig drittsekk?

Hvorfor vil du ikke ha kablet? Det er veldig kompatibelt med dine krav om sentralisering og robusthet.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Hvorfor vil du ikke ha kablet? Det er veldig kompatibelt med dine krav om sentralisering og robusthet.

 

AtW

 

 

Jeg har ikke noe problem med kablet system, siden veggene skal opp uansett. Men jeg tenkte at 802.11 er vel så greit nå om dagene. Men kablet kan føre litt problemer med tanke på videre utvidelse og eventuelle modifikasjoner. Gitt at det er fleksibelt så har jeg ikke problemer med et kablet system.

 

Gavekort: Jeg tror ikke du får til alt du beskriver med bare en maskin, være det seg virtuell eller fysisk. Dermed er løsningen med én VMware-server med flere virtuelle maskiner nokså fornuftig. Jeg har prøvd å kjøre mediaserver, HomeSeer og kameraovervåking fra en maskin (fysisk), og det går dårlig. Du vil få en dårlig brukeropplevelse av det rett og slett.

 

Personlig har jeg separate fysiske maskiner til disse tre oppgavene, og kan ikke tenke meg å kjøre de sammen. Men det kommer selvfølgelig an på kravene man har, men jeg oppfatter deg dithen at dette skal fungere 'hele tiden', og da sliter du med bare en maskin.

 

Jeg tenker at media-boksen kan være separert fra resten av systemet, siden det krever litt beefy maskinvare. En Intel NUC eller Zotac Nano koblet til sentral NAS vil vel gjøre jobben der. En Linux-server som kjører OpenHAB/LinuxMCE, et NFS-filsystem og overvåknings-program tror jeg skal være realistisk. Overvåkningen trenger ikke nødvendigvis å kjøre på samme maskin, men da er det viktig at det kan kontrolleres fra samme grensesnitt for å hindre fragmentering.

 

Jeg er enig i at en mediaserver blir litt for upålitelig å kjøre på en maskin som skal være bunnsolid, men resten tror jeg en ok spesifisert server skal klare. Det som er viktig er at vi ikke skal kunne trenge å røre serveren med mindre vi har lyst. Restarte Kodi for ørtende gang er ikke noe som skal skje.

Lenke til kommentar

Har du fått netcam studio til å snakke med homeseer Moskus? F.eks skru på ett lys ved motion.

Og har du noen tips for å unngå at måser utløser motion detection trigger?

 

1. Jobber med saken. Har begynt på en plugin. ;)

 

 

2. Nope. Har selv problemer når skydekket er for skiftende.

 

 

 

[...]

Jeg gjør stort sett hele smørbrød-lista di (og det er det vel flere som gjør her inne). Jeg har kanskje litt annet valg av programvare (Windows fremfor Linux der jeg kan jeg velge, og Plex over Kodi, f.eks.), men det er kun snakk om smak og behag. Jeg har heller ikke "kommunikasjon" (hva det betyr i denne sammenhengen) via Wifi primært, men bruker Z-wave til strøm, og kablet nett og Wifi til annet (for mye kommunikasjon via Wifi er ikke nødvendigvis en god ide).

 

Jeg har prøvd å tvinge all denne funksjonaliteten inn på diverse forskjellig maskinvare. Mitt liv ble komplett da jeg fikk meg en ordentlig server til virtualisering (VMware ESXi). Virtualisering løser "alt". Har du ikke bruk for så mye ressurser på en maskin som du trodde? Null problem, flytt det til noe annet. Trenger du en ny maskin til noe? Kjør på!

 

Hos oss er det "set it and forget it" på de aller, aller fleste virtuelle maskiner. Og de som ikke er det, er det fordi jeg selv velger å leke med dem.

Lenke til kommentar

 

 

Har du fått netcam studio til å snakke med homeseer Moskus? F.eks skru på ett lys ved motion.

Og har du noen tips for å unngå at måser utløser motion detection trigger?

1. Jobber med saken. Har begynt på en plugin. ;)

 

 

2. Nope. Har selv problemer når skydekket er for skiftende.

 

 

[...]

Jeg gjør stort sett hele smørbrød-lista di (og det er det vel flere som gjør her inne). Jeg har kanskje litt annet valg av programvare (Windows fremfor Linux der jeg kan jeg velge, og Plex over Kodi, f.eks.), men det er kun snakk om smak og behag. Jeg har heller ikke "kommunikasjon" (hva det betyr i denne sammenhengen) via Wifi primært, men bruker Z-wave til strøm, og kablet nett og Wifi til annet (for mye kommunikasjon via Wifi er ikke nødvendigvis en god ide).

 

Jeg har prøvd å tvinge all denne funksjonaliteten inn på diverse forskjellig maskinvare. Mitt liv ble komplett da jeg fikk meg en ordentlig server til virtualisering (VMware ESXi). Virtualisering løser "alt". Har du ikke bruk for så mye ressurser på en maskin som du trodde? Null problem, flytt det til noe annet. Trenger du en ny maskin til noe? Kjør på!

 

Hos oss er det "set it and forget it" på de aller, aller fleste virtuelle maskiner. Og de som ikke er det, er det fordi jeg selv velger å leke med dem.

Fungere esxi vesentlig bedre enn "normal" viritualisering, dvs å kjøre det på et host os?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor vil du ikke ha kablet? Det er veldig kompatibelt med dine krav om sentralisering og robusthet.

 

AtW

 

Jeg har ikke noe problem med kablet system, siden veggene skal opp uansett. Men jeg tenkte at 802.11 er vel så greit nå om dagene. Men kablet kan føre litt problemer med tanke på videre utvidelse og eventuelle modifikasjoner. Gitt at det er fleksibelt så har jeg ikke problemer med et kablet system.

.

Personlig har jeg et kablet system som kan utvides med trådløst om man trenger det. Jeg vil anbefale å vurdere det ved nybygg. Fleksibiliteten på kabling bestemmes i stor grad av planleggingen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Fungere esxi vesentlig bedre enn "normal" viritualisering, dvs å kjøre det på et host os?

ESXi er "bare metal" hypervisor, så ja, det er en viss forskjell på det og "normal" (OS i OSet) virtualisering. Om den er merkbar rent ytelsesmessig vet jeg ikke nok om, og ikke er det så interessant heller. Men det skal ekstremt mye til for at selve hypervisoren tar kvelden, det kan vel neppe sies om andre gjeste-OS, uansett hva det er.

 

VMene kjører rett og slett "nærmere metallet" eller hardware'n om du vil.

 

EDIT: Men jeg er amatør på området. Kjørte virtualisering før også, med VMware Server 2.0 og Workstation, samt prøvd meg på Microsoft sin Virtual PC, men ESXi er noe helt annet (for meg).

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

...

Jeg har prøvd å tvinge all denne funksjonaliteten inn på diverse forskjellig maskinvare. Mitt liv ble komplett da jeg fikk meg en ordentlig server til virtualisering (VMware ESXi). Virtualisering løser "alt". Har du ikke bruk for så mye ressurser på en maskin som du trodde? Null problem, flytt det til noe annet. Trenger du en ny maskin til noe? Kjør på!

...

 

 

Kjører også esxi til det meste og har brukt det i mange år nå. Anbefales.

 

Hvor kraftig maskinvare bør man da satse på?

Lenke til kommentar

 

...

Jeg har prøvd å tvinge all denne funksjonaliteten inn på diverse forskjellig maskinvare. Mitt liv ble komplett da jeg fikk meg en ordentlig server til virtualisering (VMware ESXi). Virtualisering løser "alt". Har du ikke bruk for så mye ressurser på en maskin som du trodde? Null problem, flytt det til noe annet. Trenger du en ny maskin til noe? Kjør på!

...

 

 

Kjører også esxi til det meste og har brukt det i mange år nå. Anbefales.

 

Hvor kraftig maskinvare bør man da satse på?

 

Så kraftig du kan :) Kjørte en stund de virtuelle maskinene over NFS på en NAS, men det gikk for tregt - byttet til SSD lokalt på serveren, det var som natt og dag.

 

Vær obs på at gratisutgaven av ESXi støtter maks 32GB RAM.

Endret av mk1 black limited
Lenke til kommentar

Det er ikke en begrensning nå lenger, man kan faktisk ha opp til 4TB ram.

Det er dog limit på max 1 fysisk CPU per fysiske server. Flere kjerner er dog ok.

EDIT: Faktisk kan man ha 2 fysiske CPU-er, ref https://www.virten.net/2015/03/free-esxi-6-0-how-to-download-and-get-license-keys-features-and-limitations/

 

Det er ikke en begrensning nå lenger, man kan faktisk ha opp til 4TB ram.

Det er dog limit på max 1 fysisk CPU per fysiske server. Flere kjerner er dog ok.

EDIT: Faktisk kan man ha 2 fysiske CPU-er, ref https://www.virten.net/2015/03/free-esxi-6-0-how-to-download-and-get-license-keys-features-and-limitations/

Jøss, når ble det endret? Kanskje jeg må oppgradere da...:)

Lenke til kommentar

Så kraftig du kan :) Kjørte en stund de virtuelle maskinene over NFS på en NAS, men det gikk for tregt - byttet til SSD lokalt på serveren, det var som natt og dag.

Så kraftig man har råd til, er alltid det beste. Men man kan imidlertid komme ganske langt med "middelmådig" maskinvare. Det praktiske med VMer er jo at det bare er å flytte dem når man får råd til ny og bedre server! :)

 

Jeg har testet med en dedikert nettverk mellom datastore på SAN/NAS og VMware-maskinen, det var to forskjellige ting det også. så jeg må nok gjøre det permanent (i løpet av høsten). Jeg tar meg ikke råd til å ha SSDer i maskinen, det blir for dyrt i lengden, datastore'n er på 5-600 GB and counting.

Lenke til kommentar

Hmm... har litt lyst på smartere strømstyring på dingser og lys. Relativt enkelt behov, jeg ønsker kun å ha flere lysbrytere som går på samme lys + skru av og på strøm til forsterkere, dac/lydkort, lerret og projektor. På dingsene er det viktig at kontrolleren får statusbekreftelse på at av eller påskruving har gått i orden. Det er fint om jeg kan få inn en termostat på samme system, for en enkelt panelovn, ønsker å få til nattsenking, og å automatisk skru den av når den herlige varme forsterkeren står på. (2x30W Klasse A. :love:  )

 

Jeg har såpass små behov at jeg ønsker å styre unna store og kompliserte styringssystemer. Det bør være mulig å dekke mine behov med en enkel og brukervennlig løsning. Homeseer er noe jævla herk, og selv om jeg kan forstå meg på det, så vil jeg helst ikke røre det makkverket. Har 2012 R2 kjørende på min ESXi-server, og regner med at det skal være uproblematisk å finne styringssystem som trives der. Kan selvfølgelig kjøre opp en linux-instance, men tipper jeg rett så vil løsningene det innebærer fort være like brukerfiendtlige som homeseer?

 

Sånn litt ukvalifisert gjetning: zwave bør vel være en aktuel kandidat for hardwarestandard som dekker mine behov?

 

Btw når det gjelder ESXi, er man i tvil og ønsker å komme igang, så er det to ting som gjelder - "rett" nettverkskort, og hardwarestøtte for normal virtualisering. Utover det, så er det bare å se på hva man kan tenke seg å kjøre for å se hvor kraftig maskin man trenger i bunn.

 

( Om det skulle være noen med meget begrenset budsjett som ønsker en billig rfxcom sender, så selger jeg min brukt - til nesten gibortpris. )

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...