Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

 

Forslag til hvordan man kan håndtere strømbrudd? Akkurat kommet hjem til et dødt kjøl/frys og mye ødelagt mat :(

 

lilfire

Sensor av noe slag som måler om det er strøm i huset, og et gsm basert system på batteri som gir deg melding ved strømbrudd?

 

.... eller en UPS som har strøm nok til å holde server, router og modem i gang lenge nok til å få sendt et hint om at nå forsvant hovedstrømmen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ups på serveren, så den sender melding ved strømbrudd, men kjøleskapet er jo på en annen kurs. OG det var jo det som skjedde nå det var bare 3 kurser som gikk.

 

Må vel ha en sensor ja, men hvordan sensor? Og siden den skal kunne rapportere når det ikke er strøm så må den vel gå på batteri? Er ikke noe glad i batteri sensorer. Kunne kanskje at en type sensors som jeg kan polle hvert x min isteden? 

Lenke til kommentar

Har ups på serveren, så den sender melding ved strømbrudd, men kjøleskapet er jo på en annen kurs. OG det var jo det som skjedde nå det var bare 3 kurser som gikk.

Oi, det er jo litt spesielt. Iallfall når det ikke er folk hjemme... Vanligvis er det vel jordfeilbryteren som slår ut?
Lenke til kommentar

Har ups på serveren, så den sender melding ved strømbrudd, men kjøleskapet er jo på en annen kurs. OG det var jo det som skjedde nå det var bare 3 kurser som gikk.

 

Må vel ha en sensor ja, men hvordan sensor? Og siden den skal kunne rapportere når det ikke er strøm så må den vel gå på batteri? Er ikke noe glad i batteri sensorer. Kunne kanskje at en type sensors som jeg kan polle hvert x min isteden? 

 

Binær inngang koblet på slike brytere som slår ut når sikringen går?

 

AtW

Lenke til kommentar

Hei.
Ettersom førsteposten er noen år gammel og tråden er på godt over 300 sider har jeg et par spm:
Da jeg om kort tid får meg min første leilighet tenker jeg at det kan være aktuelt å automatisere. Litt fordi det er praktisk, men også fordi jeg liker konseptet.

 

Kunnskaper: Grei nok på "datating" generelt, men kan ikke særlig programmering eller elektro. Derfor er det nok ferdige enheter som er aktuelt. Samtidig er jeg lite fan av lukkede løsninger man kun kan styre i et egen program fra produsenten og kun fra telefonen f.eks.

 

Jeg tenker da Telldus TellStick Net da den har ok pris, og billig tilbehør, er vist også open source, så jeg antar jeg kan bruke egen programvare på min server for å styre denne?

 

Oppgaver jeg ser for meg skal gjøres:

- Slå kupevarmer på om vinteren (tidsstyrt og manuelt)

- Slå lamper av og på (tidsstyrt og manuelt) vil også gjerne kunne legge flere lamper i "grupper" slik at jeg f.eks kan ta flere av og på i et.

- Etterhvert ønsker jeg kjøpe slike RGB LED WLAN pærer som kan stikkes rett inn i lamper, er dette noe jeg kan styre med Telldus? Hadde vært kult om jeg kunne det, kanskje med noe disco-effekter osv av og til, eventuelt bare skifte farge gjevnlig, vel, alt til sin anledning.

 

Et par spm:

- Kan jeg bruke egen programvare med TellStick? Burde jeg ha Net eller USB versjonen? hva er forskjellen utover tilkoblingen?

- Hvilken programvare burde jeg kjøre på server? (Har i utgangspunktet windows, men kjører VMWare, så kan legge til "hva jeg vil" av OS).

- Burde være noe funksjonelt, men likevel mulig å sette seg inn i uten for mye hodebry og scripting.

- Ønsker kontrollere ting både fra mobil og PC, (Webinterface hadde kanskje vært noe?)

 

- Gjerne mulighet for å lage et eget enkelt GUI.

- Vil gjerne kunne se om lys/motorvarmer osv er på eller av.

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Hvis det er åpenhet du er ute etter, så gå heller for en RFXtrx433. Bedre enhetsstøtte, og friere valg av programvare. Den kan du styre med veldig mye (se HomeSeer, Domoticz, Domotiga, OpenHAB, Indogo, og mange, mange fler), også egen programvare hvis du har fritid nok til å lage det selv.

 

Når det er sagt, så er det en ting som 433MHz teknologi ikke kan, og det er statusoppdatering. Da må du over på noe smartere, som f.eks. Z-wave. Flere av løsningene over støtter også Z-wave, så da er det bare å mixe og matche. Jeg kjører HomeSeer, lager UIer selv (web og apper, både med HStouch og egenprogrammering), og bruker Z-wave og RFXtrx433 om hverandre uten at det merkes. HomeSeer koster riktignok noen kroner, men sammenlignet med hva man bruker på hardware, så er det en liten dråpe i havet, og da har man noe som er enkelt å bruke, men som samtidig er mulig å utvide i alle bauger og kanter uten for mye dikkedarer. Men det er mitt valg.

Lenke til kommentar

Hva legger du forresten i at det ikke kan motta statusoppdateringer? at de ikke kan rapportere tilbake om dem f.eks er på eller av?

 

TellStick Duo så jo grei ut, men kjedelig om den ikke kan motta info.

Om så er tilfellet regner jeg med slike adaptere som "sender svar tilbake" kanskje og er dyrere?

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Hva legger du forresten i at det ikke kan motta statusoppdateringer? at de ikke kan rapportere tilbake om dem f.eks er på eller av?

 

TellStick Duo så jo grei ut, men kjedelig om den ikke kan motta info.

Om så er tilfellet regner jeg med slike adaptere som "sender svar tilbake" kanskje og er dyrere?

Ja, statusoppdatering er akkurat det: Enheten kan ikke gi svar til controlleren din om den er av eller på. Ikke for det, RFXtrx433 (og Tellstick Duo) har begge både innebygd sender og mottakere (såkalte "transceivere"), men utstyret du bruker kan enten sende signaler (som temperatursensorer) eller motta signaler (som strømbrytere, etc). Ingen har begge deler.

 

"Slike adaptere" som kan gi svar tilbake (altså som nevnte Z-wave, f.eks.) er ikke dyrere, snarere tvert imot, men det tilhørende utstyret er derimot noe dyrere. Så får du jo også det du betaler for.

Lenke til kommentar

Hei, takk for svar.

Jeg er rimelig klar til å kjøpe inn.

Kunne du linket meg til en anbefalt enhet å "stikke inn i serveren", kanskje den du linket meg til 398kr er grei nok?

Og gjerne et par "av-på" dingser jeg kan koble til enheter (lamper osv) som kan rapportere tilbake om på eller av.  

 

Her er forøvrig den nye leiligheten, mest sannsynlig vil serveren og nettverks-utstyret stå i rommet merket "Bod".

Burde ha noe rekkevidde slik at det dekker hele leiligheten.

Zf2UUGh.jpg

 

 

Om det er noe jeg kan kjøpe på class Olson eller noe hadde det vært flott, men andre steder med rask levering går også.

Bor forøvrig i Kristiansand

 

 

Hva er prisen på HomeSeer? ser ikke det står oppgitt pris på websiden dems.

Og hvilket OS skal jeg kjøre dette på?

 

PS: Kan dette kombineres med 433MHz enheter? i de tilfellene hvor det holder, f.eks temperaturmålere ser jeg ikke hensikt med toveiskommunikasjon med.

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Hei, jeg blander meg litt inn med noen "eksempelpriser" fra Clas Ohlson:

 

På/Av:
Z-Wave 329,-
http://www.clasohlson.com/no/Z-wave-TZ68-på-av-mottaker/36-5741

Nexa 169,-
http://www.clasohlson.com/no/Nexa-EYCR-2300-på-av-mottaker/36-4604

 

Dimming:
Z-Wave 369,-
http://www.clasohlson.com/no/Z-Wave-TZ67-dimmermottaker/36-5743
Nexa 199,-
http://www.clasohlson.com/no/Nexa-EYCR-201-mottaker-med-dimmefunksjon-/36-5231

 

Innbygging:

På/Av:
Z-Wave 449,-
http://www.clasohlson.com/no/Z-Wave-DSC18103-innbyggingsmottaker-på-av-/36-5744
Nexa 179,-
http://www.clasohlson.com/no/Nexa-LCMR-1000-på-av-innbygingsmottaker/36-4608

 

Dimming:
Z-Wave 479,-
http://www.clasohlson.com/no/Z-Wave-DSC19103-innbyggingsmottaker,-dimmer/36-5745
Nexa 229,-
http://www.clasohlson.com/no/Nexa-CMR-101-dimmermottaker/36-5273

 

Skal du følge mitt råd går du direkte på Z-Wave, ellers ser vi deg her om 1-2 år hvor du skriver om det. :-)

 

Hvis du "kun" vil ha fjernstyring så kan du like godt gå på Nexa, men hvis du vil ha prikken over i'en og en ny hobby så velger du Z-Wave, Rfxcom, Homeseer, Owl og Oregon. Tror jeg har med det meste da...

Lenke til kommentar

Du må telle lamper og lys, siden dette er din første bolig tar du nok litt av...

 

Fermate har testet kvaliteten på disse dingsene som Clas selger, han eller andre må kommentere på de. Jeg bidro "kun" med illustrasjon av priser.

 

Homeseer koster 250 - 600 dollar, jeg ville gått for Pro til 600 men kjøpt den når de har 50% - noe som er ofte. Da har du absolutt alt, iPad eller Anderoid-plug-ins osv. Husk at den varer i mange år, verdt hver eneste krone. Men det finnes andre alternativer, jeg lukker øynene når jeg leser om de, her må andre bidra.

 

Lykke til med ny hobby. :)

Lenke til kommentar

Har ups på serveren, så den sender melding ved strømbrudd, men kjøleskapet er jo på en annen kurs. OG det var jo det som skjedde nå det var bare 3 kurser som gikk.

 

Må vel ha en sensor ja, men hvordan sensor? Og siden den skal kunne rapportere når det ikke er strøm så må den vel gå på batteri? Er ikke noe glad i batteri sensorer. Kunne kanskje at en type sensors som jeg kan polle hvert x min isteden? 

Har ikke så stor kunnskap innen hjemmeautomasjon så hvordan du må koble dette opp og hva du trenger av hardware vet jeg ikke, men på sensorfronten kan du enten bruke et relè som henter styrestrøm fra samme kurs som kjøleskapet eller så kan du bruke en såkalt current clamp som måler strømforbruket på kjøleskapet. 

 

Valg nummer 2 gir jo da litt muligheter utover det å se om strømmen er av eller på. Der kan du få opp strømforbruk, hvor ofte kjøleskapets kompressor skrur seg på osv. 

Lenke til kommentar

En lisens i den størrelsen blir nok uaktuelt, med mindre piratmarkedet tillater det(?)

Tenker starte smått med vanlige eksterne lamper osv, og heller fortsette etterhvert med innebygde osv, men det blir nok litt med tiden. 

Piratmarkedet "tillater" nok ingenting, nei... Men seriøst: Jeg tror ikke du finner det, og igjen: Om litt er det kun en liten del av det du har brukt på hardware. Hvis du først blir bitt av basillen... ;)

 

Det finnes mange open source-løsninger som fungerer. Hvis du er genuint interessert i open source-programvare og har kunnskapen som er nødvendig for å få det til å fungere (etter min erfaring så er lærekurven forholdsvis bratt, spesielt med løsninger for hjemmeautomasjon). Ikke at HomeSeer nødvendigvis er selvsagt å bruke, men etter min mening er det mer intuitivt.

 

Hvis ens tilnærming til open source-programvare er "fordi det er gratis", så kan det være at man finner like god og bedre programvare ved å bruke litt penger.

 

 

 

Har ups på serveren, så den sender melding ved strømbrudd, men kjøleskapet er jo på en annen kurs. OG det var jo det som skjedde nå det var bare 3 kurser som gikk.

 

Må vel ha en sensor ja, men hvordan sensor? Og siden den skal kunne rapportere når det ikke er strøm så må den vel gå på batteri? Er ikke noe glad i batteri sensorer. Kunne kanskje at en type sensors som jeg kan polle hvert x min isteden? 

Har ikke så stor kunnskap innen hjemmeautomasjon så hvordan du må koble dette opp og hva du trenger av hardware vet jeg ikke, men på sensorfronten kan du enten bruke et relè som henter styrestrøm fra samme kurs som kjøleskapet eller så kan du bruke en såkalt current clamp som måler strømforbruket på kjøleskapet. 

 

Valg nummer 2 gir jo da litt muligheter utover det å se om strømmen er av eller på. Der kan du få opp strømforbruk, hvor ofte kjøleskapets kompressor skrur seg på osv. 

 

 

Valg nr 2 er smart, det tror jeg jeg hadde gjort hvis jeg skulle overvåke kurser, MEN fail-safen må da ligge i at det nå er så og så lenge siden strømmen har blitt oppdatert, fordi måleren ikke vil sende noe som helst hvis den ikke har strøm... ;)

Lenke til kommentar

Jeg tenkte kanskje mere i retning Raspberry pi med batteri backup og wifi. Du klarer fint å kjøre en raspberry pi et par timer på en billig usb powerbank. Nettverksutstyret regner jeg nesten med er koblet opp mot ups, så da har man tid nok til å sende mail. 

Lenke til kommentar

 

En lisens i den størrelsen blir nok uaktuelt, med mindre piratmarkedet tillater det(?)

Tenker starte smått med vanlige eksterne lamper osv, og heller fortsette etterhvert med innebygde osv, men det blir nok litt med tiden. 

Piratmarkedet "tillater" nok ingenting, nei... Men seriøst: Jeg tror ikke du finner det, og igjen: Om litt er det kun en liten del av det du har brukt på hardware. Hvis du først blir bitt av basillen... ;)

 

Det finnes mange open source-løsninger som fungerer. Hvis du er genuint interessert i open source-programvare og har kunnskapen som er nødvendig for å få det til å fungere (etter min erfaring så er lærekurven forholdsvis bratt, spesielt med løsninger for hjemmeautomasjon). Ikke at HomeSeer nødvendigvis er selvsagt å bruke, men etter min mening er det mer intuitivt.

 

Hvis ens tilnærming til open source-programvare er "fordi det er gratis", så kan det være at man finner like god og bedre programvare ved å bruke litt penger.

 

 

 

Fant noe på piratmarkedet, så kanskje jeg får prøve og heller kjøpe lisens med tiden om det blir "en stor hobby".

Hvorvidt noe er Open Source eller ikke har ikke noe direkte å si for meg da jeg ikke skriver kode selv, men open source løsninger har gjerne en tendens til å ha mer funksjonalitet i form av at brukere lager plugins osv.

 

Men det betyr forøvrig ikke så mye, jeg vil ha det gratis, eller om så ikke betale altfor mye for det.

Jeg syns det er rart dem skal ta slike hårreisende priser for slik programvare, blir jo ikke akkurat for hvem som helst da.

 

Noen som vet om en grei måte å få en pop-up på skjermen (på en normal PC) via telnet, en wecommando eller liknende?

 

AtW

 

Netsend, men må aktiveres manuelt på nyere OS. Spørs om det eksisterer i de aller nyeste dog (windows)

Lenke til kommentar

Fant noe på piratmarkedet, så kanskje jeg får prøve og heller kjøpe lisens med tiden om det blir "en stor hobby".

Hvorvidt noe er Open Source eller ikke har ikke noe direkte å si for meg da jeg ikke skriver kode selv, men open source løsninger har gjerne en tendens til å ha mer funksjonalitet i form av at brukere lager plugins osv.

 

Men det betyr forøvrig ikke så mye, jeg vil ha det gratis, eller om så ikke betale altfor mye for det.

Jeg syns det er rart dem skal ta slike hårreisende priser for slik programvare, blir jo ikke akkurat for hvem som helst da.

Ja, du finner vel versjon 1.7 (fra 2005), og kanskje nå av versjon 2 (sist oppdatert i 2012-13?). Men ingen av de har du egentlig lyst til å bruke lenger. Dessuten får du ikke installert plugins uten gyldig lisens, så du er nok like langt (mulig det ikke gjelder gratislisenser, som f.eks. til FitbitSeer).

 

Hvis du ikke koder selv, eller har noen annen tilnærming til  open source annet enn at det er "gratis", så har du fremdeles mange alternativer. Men velg med omhu. F.eks. OpenHAB er et kraftig og utvidbart system, og absolutt et flott ett, men det krever en del know-how til både oppsett og vedlikehold (etter min erfaring). Hvis slikt som dette er for deg, så bare kjør på. Et annet eksempel er Domoticz, som nok er vesentlig lettere både å sette opp og å bruke, men kanskje ikke like kraftig.

 

Her er det vel mest prøv-og-feil som gjelder. :)

 

 

HomeSeer koster penger. Det fordi folkene bak det faktisk prøver å leve av det. Igjen koster det mindre enn 3 Z-wave-dimmere, så den store formuen er det ikke. Nå finnes det jo folk som ikke kjøper app'er heller hvis de koster $1, så akkurat dette med begrepet "dyrt" er tydeligvis relativt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...