Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tipper at Komplett har brukt ca. ørten-millioner på sitt system.

 

De vet jo størrelsen på alt i forkant, du får ikke store varer til over 1000,- som brev.

 

Robotene som plukker varene tåler neppe regnet i Bergen.

Takk, det var bra ang. roboter og regnet i Bergen :-)

Men så snart vi kommer til 1/20 eller til og med 1/50 del av omsetning til Komplett/Itegra så skal vi ansette flere folk som skal drive daglig bare ved å ta mål og vekt på alle varer for å gjøre det mulig automatisk BREVPOST oppdatering...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk ZME_USB1 i posten i dag og installerte Ubuntu Server + Domoticz i går.

Får nok ikke gjort noe mer enda uten enheter da.

 

 

Uansett, var innom en bruktbutikk for et par dager siden og tok med meg en WiWo-S20-E2 som forøvrig kan finnes her:

http://www.dx.com/p/orvibo-wiwo-s20-smart-wi-fi-eu-standard-wall-mounted-socket-white-343066#.VaGNdPntlBc

 

Er det noe som kan implementeres i et slikt system?

Lenke til kommentar

Har Class Olson sluttet med Z-Wave?

Skulle sjekke ut lagerstatus på TZ68 , men den er tydeligvis ikke i noen butikker i området, og heller ikke resten av landet, sjekekt så dimmeren TZ67, men ikke den heller..

Sjekket så DSC24, vel, ikke den heller.

Klikket meg inn på det aller emste av Z-Wave produkter, ingenting på lager i butikk ser det ut til.

 

Edit: vært på class Olson. Nexa så langt øyet kan se, personalet trodde det var Nexa som ble satsingsområdet fremover

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Jeg har en eldre "dum" vaskemaskin som jeg gjerne vil kunne starte på ettermiddagen så jeg kan komme hjem til nyvaskede klær etter jobb. Tanken er å klargjøre en vask om morgenen, og så trykke på "start"-knappen på automatisk eller fjernstyrt vis på ettermiddagen. Jeg har Tellstick Net, men ønsker ikke å modifisere vaskemaskinen elektronisk. Jeg ser mer for meg noe mekanisk, noe som fysisk trykker på knappen. 

Fins det noen kreative og gode DIY-løsninger for noe slikt? :)

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar

Hei,

 

Mine foreldre er interessert i å få satt opp hjemmeautomasjon i et hus de skal bygge, så her er det muligheter for mye. Jeg har en del erfaring med automasjon, programmering, ubiquitous computing, og server-oppsett, men er ikke så oppdatert i hva det finnes av utstyr til hjemmeautomasjon.

 

Så vi leker med tanken på:

  • Én sentral server for både medialagring og kontrollering. Dette skal være en maskin som varer i ihvertfall 10 år uten særlig med kjærlighet, men som ikke trenger å være noe enterprise-opplegg
  • Kontrollering av lys
  • Kontrollering av varmepumpe
  • Kontrollering av gardiner (ikke superkrise)
  • Kontrollering av garasjeporter (Åpne garasjeporten med mobiltelefonen f.eks)
  • Mulighet for overvåkningskamera
  • Alt skal styres fra enten en hoved-tablet, eller fra våres mobiltelefoner
  • Kommunikasjon gjennom wifi, og helst med minst mulig fragmentering av diverse IR-sendere
  • NAS-server med NFS og Samba filsystem
  • Kodi/XBMC på TV koblet til NAS (Egen server typ Zotac Nano/Intel NUC?)
  • Mest mulig "hackable" med Arduino og whatever
  • Kabler kan trekkes, men helst så lite som mulig
  • GOD PROGRAMVARE - Dette er ikke noe som må bli ubrukelig neste år
  • Sentralisert system, helst med Linux støtte - Ingen "diverse dingsebomser" for hver ting som skal kontrolleres

 

Så hva tenker dere? Noen gode utgangspunkter til å starte med?

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Tja. VMWare blir vel litt for tullete.

 

Det er i hovedsak disse tingene som er viktig:

  • Standardisert
  • Mulighet for utvidelse
  • Sentralisering (Ikke fragmenterte dingser, der vi må styre 7 forskjellige enheter per dag)
  • Robust
  • Sikkert

Tenker det hadde vært morsomt med en Kodi/XBMC-server i skapet også, og ha en PVR-dekoder (TV-kort) som gjør at all TV blir sentralisert på den ene mediaserveren. Dette blir litt adskilt fra selve hjemmeautomasjons-delen, men siden vi har en HAL9000 i skapet så kan den like godt underholde oss også.

 

Slik jeg forstår det så er det Z-wave dingser vi ønsker å ha. Da har vi en rimelig robust standard med diverse relé, temp-sensorer, dørlås-sensorer, kodepaneler, garasjeåpnere osv. Finnes det en annen standard som går over 802.11 istedet?

 

Forøvrig så er det bare å kaste prosjektet i søppelet om det ikke blir gjort skikkelig. Det skal være en viktig del av huset, og skal være der så lenge huset står. Budsjettet er fritt frem, men bør ikke være usaklig dyrt.

 

For å være litt mer spesifikk med spørsmål: Er det bunnsolid PC-programvare som kan styre all automasjonen fra dørlåser til garasjeporter, og fra romtemperatur til lysbrytere via en standard som Z-wave? Helst noe á LinuxMCE, og helst ikke SuperHomeAutomation 2016 Pro edition til 5000kr som må oppgraderes en gang i året.

 

Spørsmål 2: Er GSM noe å satse på? De selger diverse hjemmeautomasjons-utstyr på Ebay med GSM-kommunikasjon. Men vi ønsker ikke fragmentering, så sentral-serveren må ta imot dette.

 

Edit: Fant nettopp OpenHAB. Det var nesten perfekt jo. Noen som har erfaring med det? http://www.openhab.org/features.html

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...