Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har en eldre "dum" vaskemaskin som jeg gjerne vil kunne starte på ettermiddagen så jeg kan komme hjem til nyvaskede klær etter jobb. Tanken er å klargjøre en vask om morgenen, og så trykke på "start"-knappen på automatisk eller fjernstyrt vis på ettermiddagen. Jeg har Tellstick Net, men ønsker ikke å modifisere vaskemaskinen elektronisk. Jeg ser mer for meg noe mekanisk, noe som fysisk trykker på knappen. 

Fins det noen kreative og gode DIY-løsninger for noe slikt? :)

 

Jeg fant nylig en løsning på dette, og fungerende prototype er montert. En vannballong er teipet over på-knappen. Denne vannballongen pumpes opp med luft i ca 5 sekunder via en nexa-bryter, tellstick, luftpumpe og luftslange. To sistnevnte er til overs fra hydroponien (signatur). Når ballongen blåses opp, trykkes på-knappen inn. Fungerer fint, men ser ikke så bra ut. Må jobbe med designet :)

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar

 

Så kraftig du kan :) ...

Så kraftig man har råd til, er alltid det beste.

 

Det er ganske langt mellom Celeron og Xeon, både i ytelse og pris. For å unngå å brenne av mer enn nødvendig, hva er minste prosesser som kan håndtere mediaserver, HomeSeer (eller tilsv) og kameraovervåking med noenlunde ok respons? Core i3, i5?

Lenke til kommentar

 

Jeg har en eldre "dum" vaskemaskin som jeg gjerne vil kunne starte på ettermiddagen så jeg kan komme hjem til nyvaskede klær etter jobb. Tanken er å klargjøre en vask om morgenen, og så trykke på "start"-knappen på automatisk eller fjernstyrt vis på ettermiddagen. Jeg har Tellstick Net, men ønsker ikke å modifisere vaskemaskinen elektronisk. Jeg ser mer for meg noe mekanisk, noe som fysisk trykker på knappen. 

Fins det noen kreative og gode DIY-løsninger for noe slikt? :)

 

Jeg fant nylig en løsning på dette, og fungerende prototype er montert. En vannballong er teipet over på-knappen. Denne vannballongen pumpes opp med luft i ca 5 sekunder via en nexa-bryter, tellstick, luftpumpe og luftslange. To sistnevnte er til overs fra hydroponien (signatur). Når ballongen blåses opp, trykkes på-knappen inn. Fungerer fint, men ser ikke så bra ut. Må jobbe med designet :)

 

 

Hahaha! Dette må være verdt en video, ja! Gleder seg! :) :) :)

 

 

Jeg har spekulert i å bruke en robotarm til å skru på kaffemaskinen. Da kan den først skrus på, og så flytte kaffekoppen under dysen etter at den er varmet opp og renset. ;)

 

 

 

 

Så kraftig du kan :) ...

Så kraftig man har råd til, er alltid det beste.

 

Det er ganske langt mellom Celeron og Xeon, både i ytelse og pris. For å unngå å brenne av mer enn nødvendig, hva er minste prosesser som kan håndtere mediaserver, HomeSeer (eller tilsv) og kameraovervåking med noenlunde ok respons? Core i3, i5?

 

Igjen, så er det litt vanskelig å si. Alt er mulig, men ikke alt flyter like greit. Jeg hadde valgt i5 over i3 rett og slett fordi den er kraftigere.

 

Det er sannsynligvis mediaserveren som krever mest, så det er den som setter begrensningene. Prøv å finne ut hva en grei mediaserver ville bruke, og så "legg på litt" for å håndtere virtuelle maskiner.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Driver å pusser opp om dagen og i den forbindelse tenkte jeg at jeg skulle legge opp strøm til noen aeon labs multisensor 6 rundt om der de trengs. Jeg lurer da litt på hvordan folk har løst det? de går jo på usb 5v men jeg kunne godt tenkt meg å holde mest mulig som skjult anlegg.. føler det hjelper lite å ha en liten hvit "usynlig" sensor når det står et stor stygt 5v adapter i kontakten ved siden av:\

 

Noen gode ideer?

Noen som har sett noe mer info om det recessor tilbehøret til den?

Lenke til kommentar

Jeg har spekulert i å bruke en robotarm til å skru på kaffemaskinen. Da kan den først skrus på, og så flytte kaffekoppen under dysen etter at den er varmet opp og rens

Kan du ikke bare åpne den opp da, sette på en av/på bryter så skru den igjen? Om du paralellkobler bryterene kan du bruke både bryteren og automatikken. Har fundert på det selv, men er litt usikker på om jeg har lyst til å fikle sånn inni der, alt jeg mekker sånn med ender stort sett på dynga :p

Lenke til kommentar

Hei.

 

Driver å pusser opp om dagen og i den forbindelse tenkte jeg at jeg skulle legge opp strøm til noen aeon labs multisensor 6 rundt om der de trengs. Jeg lurer da litt på hvordan folk har løst det? de går jo på usb 5v men jeg kunne godt tenkt meg å holde mest mulig som skjult anlegg.. føler det hjelper lite å ha en liten hvit "usynlig" sensor når det står et stor stygt 5v adapter i kontakten ved siden av:\

 

Noen gode ideer?

Noen som har sett noe mer info om det recessor tilbehøret til den?

Jeg kjøpte noen mini-USB adaptere på eBay som jeg koblet en hvit, tynn, anonym ledning på. Tok en slik, klippet av enden og koblet på min egen ledning med en sukkerbit. :)

 

Da er det mye lettere å skjule ledningen, og man kan trekke ledning til hvor det passer (nesten, den ute måtte jeg øke spenningen fra 5V til 6V pga spenningstapet over strekket, men det er godt over 20 m).

 

Kan du ikke bare åpne den opp da, sette på en av/på bryter så skru den igjen? Om du paralellkobler bryterene kan du bruke både bryteren og automatikken.

Du svarer jo på hvorfor jeg ikke har gjort det selv:

Har fundert på det selv, men er litt usikker på om jeg har lyst til å fikle sånn inni der, alt jeg mekker sånn med ender stort sett på dynga :p

:D

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Takk for tips Moskus.

Blir nok en blanding på meg ser det ut til. kjører et par kontakter der jeg kan skjule kontakten bak / over et skap også får vi prøve å skjule ledingen best mulig de andre stedene. Blir nok også en stk http://www.elektroimportoren.no/plus-usb-lader-i-ph/6630095/Product.html?Event=bestselleri et hjørne.

 

har dere sett denne forresten? http://www.nordansmart.com/

pris og når den kommer på markedet hadde jo vært kjekt men..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...