Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Det finnes flere taktikker for å tjene penger, når det gjelder salg kan man gjerne selge mye for lite, eller lite for mye. Hva som lønner seg varierer, men med en såpass høy sum er det bare de mest ihugga som kjøper.

Når det er sagt, det er ikke bare at jeg er gjerrig, jeg er i en flytteprosess og kan ikke se helt si at jeg kan forsvare å kaste flere hundre dollar etter slik programvare for øyeblikket.

 

Domoticz så derimot rimelig greit ut, ser kanskje ut som noe som kan passe meg. Skal sjekke det ut mer.

Det jeg trenger for oppstart er vel bare en eller anna random zwave stick? og et par av/på eller dimme dingser?

(Rask spm: Kan dimmere også fungere som av/på enheter?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg trenger for oppstart er vel bare en eller anna random zwave stick? og et par av/på eller dimme dingser?

(Rask spm: Kan dimmere også fungere som av/på enheter?)

"En eller anna random zwave stick" kan selvsagt fungere. Denne er imidlertid anbefalt: https://www.tronika.no/no/interface/760-pc-interface-uzb1.html

 

En dimmer skal kun brukes på utstyr som kan dimmes. :)

Lenke til kommentar

Takk for svar, jeg har vel ikke noe som skal dimmes sånn i utgangspunktet så får for de vanlige. Ser disse er billigere på Class Olson

 

 

Da går jeg nok for den.

 

Etterhvert kunne jeg nok tenkt meg noen slike RGB pærer (det blir i fremtiden), kan disse kobles direkte mot denne usb "dingsen"? https://www.tronika.no/no/lysstyring/128-led-rgbw-lampe.html

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

En dimmer skal kun brukes på utstyr som kan dimmes. :)

 

Egentlig ikke helt korrekt. Bare se på f. eks. en Fibaro dimmer. I manualen står det:

 

"Remotely controlled Dimmer of Fibaro System is designed to operate with or without neutral lead. It may be used as a switch in systems without neutral lead...

 

Moreover, as an electronic switch it may work with:

- compact fluorescent lamps

- LED bulbs

- fluorescent lamps with electronic stabilisers and majority of conventional stabilisers..."

Endret av hkmod25
Lenke til kommentar

 

En dimmer skal kun brukes på utstyr som kan dimmes. :)

 

Egentlig ikke helt korrekt. Bare se på f. eks. en Fibaro dimmer. I manualen står det:

 

"Remotely controlled Dimmer of Fibaro System is designed to operate with or without neutral lead. It may be used as a switch in systems without neutral lead...

 

Moreover, as an electronic switch it may work with:

- compact fluorescent lamps

- LED bulbs

- fluorescent lamps with electronic stabilisers and majority of conventional stabilisers..."

 

... men ikke akkurat noe å kjøre kaffemaskinen sin med...

Lenke til kommentar

Forslag til hvordan man kan håndtere strømbrudd? Akkurat kommet hjem til et dødt kjøl/frys og mye ødelagt mat :(

 

lilfire

 

JEG har valgt å gjøre det slik:

Homeseer sender meg en mail hver dag når jeg er på ferie og sier "jeg er i live"

Hytta gjør det samme når jeg ikke er der.

 

På hytta er jeg avhengig av å kunne resette ADSLmodem, Router og PC så der har jeg en "ring hytta varm" GSM SMS sak. Den gir meg på kjøpet en SMS om strømmen går.

 

Hjemme har jeg problemer med at jordfeilbrytere slår ut eller sikringer går på viktige ting som kjøl, frys og kloakkpumpe.

Der bruker jeg en batteridrevet "Nexa" sender av denne typen:

http://www.klikaanklikuit.nl/shop/nl/producten-1/inbouwzender-awmt-231/

for hver kurs jeg ønsker å overvåke. (Hver enhet kan overvåke 2 kurser)

Bruker jo minimalt med batteri når den kun sender ved AV eller PÅ.

 

Om noen lurer: JA den går på batteri og tar 230V signaler inn for å sende AV/PÅ

Lenke til kommentar

 

Det jeg trenger for oppstart er vel bare en eller anna random zwave stick? og et par av/på eller dimme dingser?

(Rask spm: Kan dimmere også fungere som av/på enheter?)

"En eller anna random zwave stick" kan selvsagt fungere. Denne er imidlertid anbefalt: https://www.tronika.no/no/interface/760-pc-interface-uzb1.html

Kjøpt og betalt, hårreisende fraktpris for en slik pinne, menmen.

Lenke til kommentar

 

 

Det jeg trenger for oppstart er vel bare en eller anna random zwave stick? og et par av/på eller dimme dingser?

(Rask spm: Kan dimmere også fungere som av/på enheter?)

"En eller anna random zwave stick" kan selvsagt fungere. Denne er imidlertid anbefalt: https://www.tronika.no/no/interface/760-pc-interface-uzb1.html

Kjøpt og betalt, hårreisende fraktpris for en slik pinne, menmen.

 

Hah ja. Tipper de at på til sender den som brevpost som koster de typ 10kr. :p

Lenke til kommentar

 

Hah ja. Tipper de at på til sender den som brevpost som koster de typ 10kr. :p

Tronika sender sporbare pakke. Koster 140 kr til Posten, så har de sikkert lagt på usle 10 kr for håndtering.

 

Koster faktisk 155kr for sporbar pakke. Så fremt de ikke har en egen avtale med posten da. Uansett. for sånne småting burde man få valget mellom brevpost eller sporing. 155kr er jo litt penger om man kjøper fra samme sted 10 ganger. :p

Lenke til kommentar

Noen som bruker eventghost eller girder i disse dager, som har noe synspunkt på hva som er best? Snakk om hovedsaklig "på PCen-kontroll", dvs i liten grad styre noe ekstern hardware, utenom kanskje IR, og noe interaksjon med fjernkontroller.

Girder ble vel iallfall tidligere regnet som "best". Men EventGhost er "gratis".

 

 

 

(Å gud, som jeg ønsker at du slutter å skrive det fullstendig overflødige "AtW" nederst. Hvis det er viktig for deg, så har vi signaturer ;)).

Lenke til kommentar

 

Snip

Har ikke så stor kunnskap innen hjemmeautomasjon så hvordan du må koble dette opp og hva du trenger av hardware vet jeg ikke, men på sensorfronten kan du enten bruke et relè som henter styrestrøm fra samme kurs som kjøleskapet eller så kan du bruke en såkalt current clamp som måler strømforbruket på kjøleskapet. 

 

Valg nummer 2 gir jo da litt muligheter utover det å se om strømmen er av eller på. Der kan du få opp strømforbruk, hvor ofte kjøleskapets kompressor skrur seg på osv.

 

 

snip

 

Hjemme har jeg problemer med at jordfeilbrytere slår ut eller sikringer går på viktige ting som kjøl, frys og kloakkpumpe.

Der bruker jeg en batteridrevet "Nexa" sender av denne typen:

http://www.klikaanklikuit.nl/shop/nl/producten-1/inbouwzender-awmt-231/

for hver kurs jeg ønsker å overvåke. (Hver enhet kan overvåke 2 kurser)

Bruker jo minimalt med batteri når den kun sender ved AV eller PÅ.

 

Om noen lurer: JA den går på batteri og tar 230V signaler inn for å sende AV/PÅ

 

Takk for svar :) Den Nexa senderen så handy ut, men tror jeg heller mer mot Mr. A sin løsning 2. Men om man er bortreist så løser jo dette varselet ingen ting. Det fins vel ikke noen sikring som man kan styre da?

Lenke til kommentar

 

 

Hah ja. Tipper de at på til sender den som brevpost som koster de typ 10kr. :p

Tronika sender sporbare pakke. Koster 140 kr til Posten, så har de sikkert lagt på usle 10 kr for håndtering.

 

Koster faktisk 155kr for sporbar pakke. Så fremt de ikke har en egen avtale med posten da. Uansett. for sånne småting burde man få valget mellom brevpost eller sporing. 155kr er jo litt penger om man kjøper fra samme sted 10 ganger. :p

 

Ser ut at det er nødvendig med forklaring av type "How the things work" ;-)

1. Selve fraktkostnaden (pakkepost) inneholder betaling til selve Posten, betaling til EDI leverandør og betaling for rekvisita (spes. printruller), embal., osv.

2. Vi kan sende (noen av varer) som "brevpost". Og det finnes kunder som benytter seg av dette. Problemmet ligger at det er ganske vanskelig (kanskje umulig) å automatisere selve bestillingsprosessen. Kunne dette gå bare på vekt, en ting. Men Posten har gått på Vekt+Volum prissetting. Og ikke nok med det. Det er "tykkelsen" på brevet som er Prioritet nr. 1

En liten eske som ligger i konv. "flatt" koster å sende ett beløp. Plasserer man det samme "på kant", vil prisen bli det dobbelte, om ikke mer.

Derfor, av alle disse praktiske årsaker, de som ønsker "brevpost" frakten (og de ser at dette er mulig etter varens vekt/volum) legger bestillingen i webshoppen slik:

1 - Varen i kurven

2 - Fraktalternativ: Henting i Tronika butikken

3 - Betaling: Forhåndsbetaling via nettbank

4 - Skriver i kommentarboksen at de vil ha vareforsendelse som brevpost

Etter en slik ordremottakk har vi mulighet til å redigere bestillingen med den fraktkostnad som passer best. Faktura blir tilsvarende oppdatert og klar for betaling via nettbanken...

Uff!!! :p

Endret av hkmod25
Lenke til kommentar
Ser ut at det er nødvendig med forklaring av type "How the things work" ;-)

 

Uff!!! :p

 

Har vært kunde hos Tronika siden ordre nr. 37 i 2004 - har aldri reagert på fraktprisene. Logistikk koster, man kan også planlegge og kombinere sine innkjøp.

 

Ser at den som reagerte ville gå piratveien for Homeseer, det sier mye.

 

Irritert i sommerkulden! :nei: 

Lenke til kommentar

 

2. Vi kan sende (noen av varer) som "brevpost". Og det finnes kunder som benytter seg av dette. Problemmet ligger at det er ganske vanskelig (kanskje umulig) å automatisere selve bestillingsprosessen. Kunne dette gå bare på vekt, en ting.

 

 

Da er det kanskje på tide med en oppgradering av nettbutikken, hvor dere inkluderer ting som fysiske mål og vekt. Da vil nettbutikken enkelt kalkulere om dette er noe som går i brevpost eller annet.

 

Komplett har vel gjort dette i flere år allerede. Man får heller bare vente til man skal handle inn en del ting så kjøpe samlet. Så blir ikke prisen så voldsom. :)

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

 

 

2. Vi kan sende (noen av varer) som "brevpost". Og det finnes kunder som benytter seg av dette. Problemmet ligger at det er ganske vanskelig (kanskje umulig) å automatisere selve bestillingsprosessen. Kunne dette gå bare på vekt, en ting.

 

 

Da er det kanskje på tide med en oppgradering av nettbutikken, hvor dere inkluderer ting som fysiske mål og vekt. Da vil nettbutikken enkelt kalkulere om dette er noe som går i brevpost eller annet.

 

Komplett har vel gjort dette i flere år allerede. Man får heller bare vente til man skal handle inn en del ting så kjøpe samlet. Så blir ikke prisen så voldsom. :)

 

Sender Komplett noe av varer som "Brevpost" ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...