Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei. Nå har jeg bestemt meg for at det er tid for å automatisere leiligheter :) 
 
Jeg har lest en del i denne tråden (og andre steder), og funnet ut at jeg vil bruke z-wave og 433MHz om hverandre. Kjøpe dimmere til stua og soverommet i z-wave. Og bruke nexa på av/på brytere i kontakter/brytere.

Det skal styres med Raspberry Pi 2 B med RFXTRX433E Transceiver og UZB1 Pc interface, som skal kjøre Domoticz. 

 

Hva tror dere om det oppsette? Er det noe jeg har bomma på? Noe som ikke fungerer, eller burde gjøre annerledes?

 

Har ikke råd til å kjøpe alt med en gang, men blir kjøpt 2-3 dimmere og ca 10 av/på brytere i starten tror jeg. 

 

Er det noen som har erfaring med denne?: 6-veis-stromforgrener-np210-f

Tenker å bruke den på databenken slik at noe skrur seg av når jeg er ute (skjermer og lys men ikke Pi og router).

 

Også lurer jeg på hvordan dere løser det med brytere. Bør jeg kjøpe like mange nexa brytere, som jeg har brytere i dag? Eller er det mulig å bruke manuelle brytere? F.eks. på dimmer med "hold inne for å dimme" bryter. 

 

Blir mange spm. dette, men håper på at noen vil dele litt erfaringer. 

 

Hilsen Sigurd

Lenke til kommentar

Hei. Nå har jeg bestemt meg for at det er tid for å automatisere leiligheter :) 

 

Jeg har lest en del i denne tråden (og andre steder), og funnet ut at jeg vil bruke z-wave og 433MHz om hverandre. Kjøpe dimmere til stua og soverommet i z-wave. Og bruke nexa på av/på brytere i kontakter/brytere.

Det skal styres med Raspberry Pi 2 B med RFXTRX433E Transceiver og UZB1 Pc interface, som skal kjøre Domoticz. 

 

Hva tror dere om det oppsette? Er det noe jeg har bomma på? Noe som ikke fungerer, eller burde gjøre annerledes?

 

Har ikke råd til å kjøpe alt med en gang, men blir kjøpt 2-3 dimmere og ca 10 av/på brytere i starten tror jeg. 

 

Er det noen som har erfaring med denne?: 6-veis-stromforgrener-np210-f

Tenker å bruke den på databenken slik at noe skrur seg av når jeg er ute (skjermer og lys men ikke Pi og router).

 

Også lurer jeg på hvordan dere løser det med brytere. Bør jeg kjøpe like mange nexa brytere, som jeg har brytere i dag? Eller er det mulig å bruke manuelle brytere? F.eks. på dimmer med "hold inne for å dimme" bryter. 

 

Blir mange spm. dette, men håper på at noen vil dele litt erfaringer. 

 

Hilsen Sigurd

Har akkurat investert i strømforgreneren, men ikke fått prøvd den enda. Spør igjen om et par dager :)

 

Ellers, som Morgens sier - gå for z-wave med en gang.

Lenke til kommentar

Sigurd, velkommen.

 

Av egen dyrkjøpt erfaring vil jeg anbefale Z-Wave på alt det innebygde. Du vil ikke angre...

Takk :)

Jeg hører hva du sier, og lommeboka mi griner ;) Hvis jeg går for z-wave på alt innebygd, hvilke brytere bør jeg kjøpe? Er det DEC18/19 jeg bør gå for?

Lenke til kommentar

Jeg hører hva du sier, og lommeboka mi griner ;) Hvis jeg går for z-wave på alt innebygd, hvilke brytere bør jeg kjøpe? Er det DEC18/19 jeg bør gå for?

Hvilke bryter har du fra før? Det er ikke sikkert du trenger mer enn en pulsfjær for å kunne bruke eksisterende brytere til å styre Z-wave-modulene. :)
Lenke til kommentar

 

Jeg hører hva du sier, og lommeboka mi griner ;) Hvis jeg går for z-wave på alt innebygd, hvilke brytere bør jeg kjøpe? Er det DEC18/19 jeg bør gå for?

Hvilke bryter har du fra før? Det er ikke sikkert du trenger mer enn en pulsfjær for å kunne bruke eksisterende brytere til å styre Z-wave-modulene. :)

 

Det er vanlig ELCO brytere alle steder, bortsett fra på badet tror jeg. 

 

Er det en sånn du tenker på? Impulsfjær

 

Får jeg montert z-wave modul inni i eksisterende stikkontakt, slik en som sitter utapå veggen?

Lenke til kommentar

 

 

Jeg hører hva du sier, og lommeboka mi griner ;) Hvis jeg går for z-wave på alt innebygd, hvilke brytere bør jeg kjøpe? Er det DEC18/19 jeg bør gå for?

Hvilke bryter har du fra før? Det er ikke sikkert du trenger mer enn en pulsfjær for å kunne bruke eksisterende brytere til å styre Z-wave-modulene. :)

 

Det er vanlig ELCO brytere alle steder, bortsett fra på badet tror jeg. 

 

Er det en sånn du tenker på? Impulsfjær

 

Får jeg montert z-wave modul inni i eksisterende stikkontakt, slik en som sitter utapå veggen?

 

 

Impulsfjærer fra Clas:http://www.clasohlson.com/no/Impulsfjær-til-strømbryter/36-4989

25 kr stk :(

fra elby.no http://elby.no/Bryter-og-Dimmer/Bryter-tilbehoer-ELKO/Impulsfjaer-T47-for-Elko-bryter-El

11,25 pr stk

Litt bedre men fremdeles dyrt for en fjær...

 

G

 

Lenke til kommentar

 

så z-wave plus ja'et i listen der er bare skryt og vås? skuffende...

Woops! Der var jeg for kjapp på avtrekkeren. Sist jeg så den lista, og det er ikke lenge siden, så var det ingenting om Z-wave der. Men for alt jeg vet så er det en Smartly-låst Z-wave-dings, á la Villavent. (Eller: Villavent har tilgode å nevne at andre kan bruke Z-wave-modulen dems).

Har selv vært i kontakt med System air om deres smartly adapter. Westcontrol utenfor Stavanger har laget adapteren de har også laget bryterne til Smartly. System air sier at adapteren er en ren modbus til Z wave adapter og burde derfor fungere greit mot de fleste kontrollerne. Lyse smartly er skreddersydd for den og vil ha bedre funksjonalitet men Systemair har ikke låst den på noen måte så det er opp til andre kontrollere om å integrere på samme måte. Adapteren kommer for salg i midten av september. Ca pris 1650,-

Lenke til kommentar

Får opp masse feilmelding på Domoticz som sier dette:

2015-08-07 23:06:41.404 Error: SQL Query("UPDATE DeviceStatus SET SignalLevel=12, BatteryLevel=255, nValue=0, sValue='21.23', LastUpdate='2015-08-07 23:06:41' WHERE (ID = 1)") : disk I/O error

2015-08-07 23:06:41.406 Error: EventSystem: Error accessing lua script directory /home/pi/domoticz/scripts/lua/

2015-08-07 23:06:41.421 Error: SQL Query("UPDATE DeviceStatus SET SignalLevel=12, BatteryLevel=255, nValue=0, sValue='5.19', LastUpdate='2015-08-07 23:06:41' WHERE (ID = 5)") : disk I/O error

2015-08-07 23:06:41.423 Error: EventSystem: Error accessing lua script directory /home/pi/domoticz/scripts/lua/

 

Altså, masse disk I/O error.

Litt frustrerende ettersom jeg endelig har fått det oppe å gå igjen, nå får jeg bare slått på ting, ikke av, etter som jeg kun kan slå på ting nå, ikke av. Databasen oppdateres tilsynelatende ikke med ny status når jeg slår av eller på ting :(

 

edit: Tror jeg klarte å fikse det med 2 restart, men nå vil ikke status på brytere oppdatere seg før jeg oppdaterer siden, plagsomt...

Har satt opp demoticz med en usb stick, men prøver å adde en av/på svitsj, kunne du skrevet kort og enkelt fremgangsmåten? jeg får det virkelig ikke til

Lenke til kommentar
Har selv vært i kontakt med System air om deres smartly adapter. Westcontrol utenfor Stavanger har laget adapteren de har også laget bryterne til Smartly. System air sier at adapteren er en ren modbus til Z wave adapter og burde derfor fungere greit mot de fleste kontrollerne. Lyse smartly er skreddersydd for den og vil ha bedre funksjonalitet men Systemair har ikke låst den på noen måte så det er opp til andre kontrollere om å integrere på samme måte. Adapteren kommer for salg i midten av september. Ca pris 1650,-

 

Måtte sitere denne - som huskelapp... :)

 

Takk for tipset!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...