Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Om jeg forstår denne rett: Ulempen med UZB1 er om jeg vil benytte Z-way (og det vet jeg ikke om jeg vil?) siden jeg da må ha lisens. Forstår jeg det rett så kan jeg bruke den "as is" mot feks HS3 og domoticz etc?

Jeg tror vi misforstår hverandre her.

 

Om du velger UZB1 eller RaZberry har utelukkende med interface å gjøre, så vidt jeg vet er det ingen lisenser blandet inn i det. Fordelen UZB1 har er at den også fungerer fint koblet til en PC, noe RaZberry ikke gjør uten videre siden en PC ikke har GPIO-porter. Utenom det er de vel kanskje like?

 

 

Igjen takk for at du tar deg tid til å også hjelpe de nye i gang!

 

Må visst ha  lisens på UZB for å bruke Z-way. 

http://www.z-wave.me/index.php?id=28

 

Er Tronika en bra plass å handle? Evt andre gode?

Lenke til kommentar

 

Må visst ha  lisens på UZB for å bruke Z-way. 

http://www.z-wave.me/index.php?id=28

 

Er Tronika en bra plass å handle? Evt andre gode?

 

Tronika er et fint sted å handle. :)

 

 

Jeg forstår fremdeles ikke dette med lisens. Slik jeg leser det:

Hvis du vil bruke programvaren Z-way, så må du ha en lisens til det (forståelig nok). Hvis ikke, så kan du bruke UZB1 til hvilken som helst annen Z-wave programvare. :)

Lenke til kommentar

Jepp slik jeg også forstår det, derimot om jeg noengang vil få bruk for z-way er en annen sak. Får gruble litt mens jeg setter sammen bestillingen av litt div z-wave utstyr :)

 

Den eneste forskjellen på UZB1 og UZBWAY er at UZBWAY versjonen allerede har en lisensnøkkel installert i firmwaren slik at den kan ta i bruk z-wave.me sin geniale Z-Way programvare. Har du planer om å bruke UZB1 til f.eks Homeseer eller lignende så kommer det ingen ekstra lisens kostnader.

 

Og selv om du kjøper en plain UZB1 idag, men down the road finner ut at du vi bruke Z-Way programvaren isteden så er ikke det noe problem da dette kun er software basert og kan lett oppgraderes fra UZB1 til UZBWAY ved å kjøpe en lisens og aktivere den i z-wave.me programvaren.

 

Men hvis du er en z-wave junkie som meg så vil du så klart ha i både pose og sekk. 

 

Selv så kjører jeg HS3 med UZB1 som hovedkontroller (SIS/SUC modus) og Z-Way med RaZberry som andrekontroller (SUC modus). 

 

Grunnen for dette er et par ting:

 

Z-Way programvaren har flere funksjoner i z-wave motoren enn hva HS3 har slik som å skifte SIS/SUC modus på kontrollerne, topologi kart over mesh nettverket, en utrolig detaljert event logg som gjør det lett å debuge problemer osv. 

 

Z-Way sin REST API implementering i JSON er en del kraftigere enn f.eks HS3 sin JSON API og støtten er bredere i andre programmer for implementering av Z-Way. Dvs at du kan få 100% z-wave støtte i hvilket som helst program ved å bruke APIen til Z-Way da den lar deg kontrollere z-wave kontrolleren direkte. 

 

RaZberry med Z-Way har støtte for Apple Homekit noe som er helt genialt da det lar meg bruke en hvilken som helst iOS App med støtte for Homekit og vips så har jeg full kontroll på enhetene mine fra en annen app.

Men det viktigste med Homekit er at den gir Siri full tilgang til enhetene dine slik at du kan styre huset ditt via tale. Dette er spesielt interresant da iOS 9 som kommer om ikke alt for lenge endelig gir støtte for Norsk Siri. Jeg har selv lastet ned Beta 1 og installert den på en iPad Mini som alltid er koblet til strøm for å teste. Selv om det er en del funksjoner og ord norske Siri ikke har støtte for enda så fungerer det faktisk overraskende bra. Jeg får en herlig følelse når jeg går forbi iPaden og sier "Hei Siri, det er litt kalt i stuen nå." og får til svar "Ok Andreas, jeg skal sette opp varmen i stuen". :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jepp slik jeg også forstår det, derimot om jeg noengang vil få bruk for z-way er en annen sak. Får gruble litt mens jeg setter sammen bestillingen av litt div z-wave utstyr :)

 

Den eneste forskjellen på UZB1 og UZBWAY er at UZBWAY versjonen allerede har en lisensnøkkel installert i firmwaren slik at den kan ta i bruk z-wave.me sin geniale Z-Way programvare. Har du planer om å bruke UZB1 til f.eks Homeseer eller lignende så kommer det ingen ekstra lisens kostnader.

 

Og selv om du kjøper en plain UZB1 idag, men down the road finner ut at du vi bruke Z-Way programvaren isteden så er ikke det noe problem da dette kun er software basert og kan lett oppgraderes fra UZB1 til UZBWAY ved å kjøpe en lisens og aktivere den i z-wave.me programvaren.

 

Men hvis du er en z-wave junkie som meg så vil du så klart ha i både pose og sekk. 

 

Selv så kjører jeg HS3 med UZB1 som hovedkontroller (SIS/SUC modus) og Z-Way med RaZberry som andrekontroller (SUC modus). 

 

Grunnen for dette er et par ting:

 

Z-Way programvaren har flere funksjoner i z-wave motoren enn hva HS3 har slik som å skifte SIS/SUC modus på kontrollerne, topologi kart over mesh nettverket, en utrolig detaljert event logg som gjør det lett å debuge problemer osv. 

 

Z-Way sin REST API implementering i JSON er en del kraftigere enn f.eks HS3 sin JSON API og støtten er bredere i andre programmer for implementering av Z-Way. Dvs at du kan få 100% z-wave støtte i hvilket som helst program ved å bruke APIen til Z-Way da den lar deg kontrollere z-wave kontrolleren direkte. 

 

RaZberry med Z-Way har støtte for Apple Homekit noe som er helt genialt da det lar meg bruke en hvilken som helst iOS App med støtte for Homekit og vips så har jeg full kontroll på enhetene mine fra en annen app.

Men det viktigste med Homekit er at den gir Siri full tilgang til enhetene dine slik at du kan styre huset ditt via tale. Dette er spesielt interresant da iOS 9 som kommer om ikke alt for lenge endelig gir støtte for Norsk Siri. Jeg har selv lastet ned Beta 1 og installert den på en iPad Mini som alltid er koblet til strøm for å teste. Selv om det er en del funksjoner og ord norske Siri ikke har støtte for enda så fungerer det faktisk overraskende bra. Jeg får en herlig følelse når jeg går forbi iPaden og sier "Hei Siri, det er litt kalt i stuen nå." og får til svar "Ok Andreas, jeg skal sette opp varmen i stuen". :D

 

 

Wow.... og jeg trodde jeg var nerd!  :hmm:

 

:green:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har tips til utendørskamera som integreres lett med Homeseer? Etter at robotklipperen min ble stjålet i natt og slengt i skogen en par hundre meter fra huset må den overvåkes. Eventuelt andre tips til sikring av robotklipper.

Foscam, og Foscam-kloner som det går 13 på dusinet på på eBay, integreres enklest. Men man får ingen "fancy" funksjonalitet i HS. Skal du ha bevegelsessensor og video-opptak, så må du ha annen programvare. Jeg bruker Netcam Studio.

Lenke til kommentar

Angi tidspunkt Event skal kjøre via HSTouch?

 

Normalt blir vi vekket "grytidlig" men de neste ukene, nå vi er hjemme, er det ønskelig å sette tidspunktet manuelt.

 

Noen "gode" ideer til hvordan dette kan løses? :hmm:

 

Har fra før laget Ja/Nei om vekking kl. 06:00 skal kjøres, i tillegg har jeg laget "knapper" for 06:30, 07:00 og 07:30.

 

I går sa kona at hun ville stå opp kvart over 8, men så ombestemte hun seg til kvart på 9.

 

Det er noe med "variabler" osv. i Homeseer, er det veien å gå eller må jeg finne opp kruttet selv?

 

God sommer!

Lenke til kommentar

Forslag til hvordan man kan håndtere strømbrudd? Akkurat kommet hjem til et dødt kjøl/frys og mye ødelagt mat :(

 

lilfire

Sensor av noe slag som måler om det er strøm i huset, og et gsm basert system på batteri som gir deg melding ved strømbrudd?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...