Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte mine fra HarbourFreight.com for 5-6 år siden. Finner de ikke der igjen.

Men jeg tror det er denne: http://www.amazon.com/Ideal-Security-SK630-Pressure-Alarm/dp/B00GUNX7WY/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1441005545

Det hendige med den spesifikke, er at du kan koble den til en hvilken som helst krets (som en DS10 eller DS90 eller Fibaro sensor) og så sender den signal.

Lenke til kommentar

Hei hei. Jeg holder på med et prosjekt hvor jeg trenger batteri baserte sendere og mottakere. Jeg har foreløpig tenkt å benytte meg av en ringerklokke. Men det hadde vært utrolig greit om det fantes en mottaker som kune skille mellom hvilke sender som sendte. Noen som vet om noe?

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg er helt ny i dette. (fruen kom hjem med en Telldus pakke fra Clas Ohlsen)

Så da rekner jeg med at hun vil ha et litt smartere hus.

 

Så det viktigste først.

Termostaten på badet har krepert. Finnes det en termostat som kan styre gulvvarmen og kan kontrolleres fra Telldus?

 

 

Også det andre.

Ser at Telldus ikke er det mest avanserte sakene.

Kan jeg bygge ut telldus systemet for så gå over til et litt mer avansert system senere uten å bytte ut alt utstyret?

Lenke til kommentar

Jeg er helt ny i dette. (fruen kom hjem med en Telldus pakke fra Clas Ohlsen)

Heldiggris! Gi gass! :D

 

 

Så det viktigste først.

Termostaten på badet har krepert. Finnes det en termostat som kan styre gulvvarmen og kan kontrolleres fra Telldus?

Det tror jeg ikke. Termostater og slikt krever typisk to-veis kommunikasjon, så da må du nok bruke noe annet. Det finnes termostater med Z-wave (Plus).

 

 

Ser at Telldus ikke er det mest avanserte sakene.

Kan jeg bygge ut telldus systemet for så gå over til et litt mer avansert system senere uten å bytte ut alt utstyret?

Tja... ja... nei...

Alt er relativt.

 

Hvis du synes hjemmeautomasjon er nyttig og spennende, så vil jeg råde deg til å bytte protokoll og plattform med en gang, altså FØR du investerer i mye tid og utstyr. Hvis det imidlertid bare er noe du vil teste ut, så kjør gjerne Telldus.

Lenke til kommentar

Ser at Telldus ikke er det mest avanserte sakene.

Kan jeg bygge ut telldus systemet for så gå over til et litt mer avansert system senere uten å bytte ut alt utstyret?

Hei.

Jeg har nettopp møtt veggen med Telldus. 

Skulle ha fulgt rådene om å gå for en annen protokoll med en gang. Man får ganske mye Wife Agro når man sier : "Nei, du skjønner de 2 årene og pengene jeg har brukt til nå, var bare for å lære. Nå skal jeg rive alt ned og kjøpe noe som er litt dyrere og begynne på nytt.". :D

 

Nå har jeg kjøpt Z-stick og en del Z-wave enheter. Litt dyrere - funker mye bedre.

Lenke til kommentar

Tviler på at jeg får løpe ut og kjøpe noe annet hehe.

 

Men finnes det brytere som er kompatibel med telldus og som også er kompatibel med RFx (eller hva det heter?) for å unngå den velkjente wife Agro om 2 år?

 

Er det mulig å ha en fysisk dimmer på veggen og styre med telldus?

Endret av Dsolvik
Lenke til kommentar

Tviler på at jeg får løpe ut og kjøpe noe annet hehe.

 

Men finnes det brytere som er kompatibel med telldus og som også er kompatibel med RFx (eller hva det heter?) for å unngå den velkjente wife Agro om 2 år?

 

Er det mulig å ha en fysisk dimmer på veggen og styre med telldus?

Alle brytere som Telldus støtter, støttes også av RFXCOM (dvs RFXtrx433).

 

Dimmer på vegg går helt fint, men du får ikke dimmehjul.

Lenke til kommentar

Har overtatt hele huset med telldus og tasker på mobilen , enkelt å greit kan man styre at lyset slår seg på når man kommer hjem, og slår seg av når man forlater huset :) Ganske kult å si " slå av lyset " på moto 360 klokka via autowear og vips så slår den av lyset, eller dimmer osv uendelig med muligheter.

Har fått blant annet å styre led lysa når filmen starter , slå på spotify med talekommando via klokka osv her kan man gjøre ufattelig mye rart og fett.

Lenke til kommentar

Kommet meg hjem nå..

 

Får det fint til på Fibaro modulene men Qubino får jeg det ikke til på. Kan assosiere dem med andre devicer da. Har du/noen fått til å se status på disse I2/I3 i HS? Ser ut som det er flere som sliter med det på forumet til HS. Får ikke noe opp i loggen heller.  

Du skal ikke få se noe "STATUS" på disse. I2 og I3 har ikke noe "fysisk tilkobling" (i en dimmer enh.). I2 og I3 styringsinnganger er beregnet for MANUELL styring av ASSOSIERTE enheter. Du kan vel tenke her på knapper til "en fjernkontroll".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...