Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Benytter HS3. Er det noen av dere som kan gi noen tips om gode måter å automatisk kontrollere om en eller flere z-wave noder er innen rekkevidde?

 

Har en lensepumpe og vannlekasjesensor i brønn i krypkjeller som er utenfor rekkevidde fra z-wave interface, og kommuniserer bare via en nabonode. Fravær av varsler er selvfølgelig normalen her, og jeg er redd for at det vil ta lang tid før jeg oppdager det om disse nodene faller utenfor rekkevidde.

 

Da huset står halvveis på fjell som er vanskelig å drenere, er pumpen nødvendig for å holde grunnvannsnivå under kjellergulvets nivå ved store nedbørsmengder.

Lenke til kommentar

Nja, er under ene hushjørnet så det er litt vanskelig. Har egentlig to noder i rommet over krypkjeller som burde kunne fungere som nettverksnoder for krypkjelleren, men bare den ene blir lagt til, til tross for en rekke forsøk på å optimere nodene.

 

Jeg har planer om få noder i andre deler av kjelleren (krypkjeller under halve huset, full kjeller under resten), men tviler litt på om de vil nå frem, siden det er murvegger i kjelleren.

Lenke til kommentar

Fått mine aeon 4in1 sensorer i dag fra CO kampanjen i helgen som var.

Tester nå lysstyring fra bevegelse og lurer på om noen her har noen erfaringer fra bygging av events i HS?

 

Etter at lampe slås av 2 minutter etter bevegelse så er det ikke mulig å trigge den på nytt.

Jeg har satt opp motion timeout til 30 sec. Men det er ofte det kan ta mange minutter før motion-child devicen resettes. Tenkte så å legge inn en .. "Then control a device, after 30sec" og sette til No Motion, manuellt. Men denne enheten dukker ikke opp i denne listen.

Noen ganger fungerer 30 sec timeout på motion, slik at bevegelse trigges og lampen blir værende på i ytterligere 2 minutter.

 

Kan man sette Device Status til Nomotion via et intermediate script? Eller bør jeg satse på kjappere polling av zwave?

 

Event ser slik ut.

 

post-49307-0-27083400-1433365326_thumb.png

 

Lenke til kommentar

Fått mine aeon 4in1 sensorer i dag fra CO kampanjen i helgen som var.

Tester nå lysstyring fra bevegelse og lurer på om noen her har noen erfaringer fra bygging av events i HS?

 

Etter at lampe slås av 2 minutter etter bevegelse så er det ikke mulig å trigge den på nytt.

Jeg har satt opp motion timeout til 30 sec. Men det er ofte det kan ta mange minutter før motion-child devicen resettes. Tenkte så å legge inn en .. "Then control a device, after 30sec" og sette til No Motion, manuellt. Men denne enheten dukker ikke opp i denne listen.

Noen ganger fungerer 30 sec timeout på motion, slik at bevegelse trigges og lampen blir værende på i ytterligere 2 minutter.

 

Kan man sette Device Status til Nomotion via et intermediate script? Eller bør jeg satse på kjappere polling av zwave?

 

Event ser slik ut.

 

attachicon.giflys-motion.PNG

Du kan sette device status via et script. Egenetlig setter du devicevalue. Hvis enheten går på batteri nytter det ikke med polling.

Prøv dette: &hs.SetDeviceValueByRef(deviceref_heltall_til_enheten, 0, True)

 

Men det er ikke sikkert dette løser problemet. Det er batterisensoren som styrer showet.

 

 

Men når jeg ser på skjermbildet ditt en gang til er det mulig det kan løses enda lettere.

Bytt "changes and becomes"

til "is set to".

Lenke til kommentar

Hvorfor vil "is set to" fungere bedre/annerledes enn "changes and becomes" Dette er vel egentlig to helt like ting, bare at "changes and becomes" kun skjer ved endringen av value, mens "is set to" vil være sann hele tiden value=motion. (dvs den vil kjøre uendlig mange ganger så lenge value=motion)

 

Uansett, problemet mitt er tiden det tar før HS devicen går tilbake til nomotion. 

 

Nå ser det imidlertid ut til at det fungerer fint når jeg satt polling intervallet på root devicen til 30 sek. Polling på child device hadde ikke noe å si.

post-49307-0-35014600-1433448148_thumb.png

 

Det virker da altså som at Motion-off timeouten ikke har noe å si...

post-49307-0-60558200-1433448157_thumb.png

 

Lenke til kommentar

Jeg tenker en usb lader og en usb til jack.

http://i00.i.aliimg.com/img/pb/961/573/482/482573961_953.jpgen slik en. Så kan du ha en pluggin modul fra nexa/zwave, eller kjørte du knx?

 

Ja, det er en løsning, men det er veldig omstendelig, for da må jeg ha en usblader, og en strømuttak med rele, da kan jeg like gjerne bare koble forsterkeren på releet og koble strømmen på og av, er litt det jeg vil unngå. 

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvorfor vil "is set to" fungere bedre/annerledes enn "changes and becomes" Dette er vel egentlig to helt like ting, bare at "changes and becomes" kun skjer ved endringen av value, mens "is set to" vil være sann hele tiden value=motion. (dvs den vil kjøre uendlig mange ganger så lenge value=motion)

Fordi hvis du bruker "change" så må modulen gå tilbake til "no motion" før eventet kan trigges igjen. Mens "set to" kan trigges med den samme statusen flere ganger etter hverandre. Den vil ikke kjøre "uendelig mange ganger etter hverandre" fordi det kun skjer når statusen faktisk blir satt (det er med andre ord ikke det samme som "has a value equal to", noe som kun kan brukes som en Condition).

Lenke til kommentar

 

Jeg tenker en usb lader og en usb til jack.

http://i00.i.aliimg.com/img/pb/961/573/482/482573961_953.jpgen slik en. Så kan du ha en pluggin modul fra nexa/zwave, eller kjørte du knx?

 

Ja, det er en løsning, men det er veldig omstendelig, for da må jeg ha en usblader, og en strømuttak med rele, da kan jeg like gjerne bare koble forsterkeren på releet og koble strømmen på og av, er litt det jeg vil unngå. 

 

AtW

 

... men det er vel ikke så mange andre måter å trylle på.

 

Som du sier selv så trenger du et signal mellom 3 og 20 V, noe som helt automatisk innebærer en trafo (men hvis du har f.eks noe 12V utstyr i området så kan vel det brukes). En Arduino eller tilsvarende med et relé er vel en relativt billig og enkel måte å sende et slikt signal på?

 

Kanskje det er mulig å "hacke" en RS232-port siden spenningen er såpass lav (og det kun er snakk om av eller på)... ?

Lenke til kommentar

 

 

Jeg tenker en usb lader og en usb til jack.

http://i00.i.aliimg.com/img/pb/961/573/482/482573961_953.jpgen slik en. Så kan du ha en pluggin modul fra nexa/zwave, eller kjørte du knx?

 

Ja, det er en løsning, men det er veldig omstendelig, for da må jeg ha en usblader, og en strømuttak med rele, da kan jeg like gjerne bare koble forsterkeren på releet og koble strømmen på og av, er litt det jeg vil unngå. 

 

AtW

 

... men det er vel ikke så mange andre måter å trylle på.

 

Som du sier selv så trenger du et signal mellom 3 og 20 V, noe som helt automatisk innebærer en trafo (men hvis du har f.eks noe 12V utstyr i området så kan vel det brukes). En Arduino eller tilsvarende med et relé er vel en relativt billig og enkel måte å sende et slikt signal på?

 

Kanskje det er mulig å "hacke" en RS232-port siden spenningen er såpass lav (og det kun er snakk om av eller på)... ?

 

 

Har en 5V-forskyning like ved som jeg kanskje kan loope innom en arduino jeg også har der, så det er kanskje ikke så dumt, må få ordnet en overgang da, regner med at man ikke trenger så mye strøm.

 

DVS, trenger kanskje ikke forsyninga i det hele tatt? Arduinoen har jo 5V innebygd.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

 

DVS, trenger kanskje ikke forsyninga i det hele tatt? Arduinoen har jo 5V innebygd.

Jo. Men Arduinoen trenger strøm. Men burde ikke trenge en ekstern utenom det, nei. ;)

 

 

Jo, men det er i boks via POE. Skal se om jeg kan få til noe der. Takk for tips alle sammen.

 

Et alternativ kan kanskje være usb til jack som foreslått over, men vet ikke om du kan slå på og av spenning på usb via software.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...