Gå til innhold

Hjemmeautomasjon - Hva er det og hvorfor skulle jeg bry meg? (Automasjonskaféen)


Anbefalte innlegg

 

 

DVS, trenger kanskje ikke forsyninga i det hele tatt? Arduinoen har jo 5V innebygd.

Jo. Men Arduinoen trenger strøm. Men burde ikke trenge en ekstern utenom det, nei. ;)

 

 

Jo, men det er i boks via POE. Skal se om jeg kan få til noe der. Takk for tips alle sammen.

 

Et alternativ kan kanskje være usb til jack som foreslått over, men vet ikke om du kan slå på og av spenning på usb via software.

 

AtW

 

Nei, må være RS232 i i så fall og prøve å styre en faktisk pin på controlleren. Jeg har sett det gjort, men jeg kan ikke fortelle deg hvordan.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hvorfor vil "is set to" fungere bedre/annerledes enn "changes and becomes" Dette er vel egentlig to helt like ting, bare at "changes and becomes" kun skjer ved endringen av value, mens "is set to" vil være sann hele tiden value=motion. (dvs den vil kjøre uendlig mange ganger så lenge value=motion)

Fordi hvis du bruker "change" så må modulen gå tilbake til "no motion" før eventet kan trigges igjen. Mens "set to" kan trigges med den samme statusen flere ganger etter hverandre. Den vil ikke kjøre "uendelig mange ganger etter hverandre" fordi det kun skjer når statusen faktisk blir satt (det er med andre ord ikke det samme som "has a value equal to", noe som kun kan brukes som en Condition).

 

Tror du den blir "set to" motion på nytt, uten at den har vært tilbake til no motion først?

Jeg vet ikke.

 

Skal teste litt nå

Lenke til kommentar

Jo kan nok være det, trodde slike ting ble sendt utenom pollingen. At bevegelse, og timeout til nomotion kunne skje uavhengig, slik at jeg kan ha et lavt polling intervall for å spare batteriene.

 

Men etter litt fikling frem og tilbake så fungerer det nå som det skal. Endre da triggeren til "device is value set" ikke "changed"

Lenke til kommentar

Har "gitt opp" min raspberry, og skal sette opp en laptop i stedet.

Men, noe enkel måte man kan sette opp dette på, type ferdig satt opp installasjon som gjør all jobben?

Hva slags utstyr vil du styre? Hva har du evt fra før av?

 

Det finnes nok ingen fiks ferdig løsninger til installasjon på pc, noe må man alltids gjøre selv, men det er som regel overkommelig.

Lenke til kommentar

Har "gitt opp" min raspberry, og skal sette opp en laptop i stedet.

Men, noe enkel måte man kan sette opp dette på, type ferdig satt opp installasjon som gjør all jobben?

 

http://www.homeseer.com :D

 

... men som MirusMentis sier, ingenting kommer av seg selv. Noe må du belage deg på å sette opp uansett, og uavhengig av løsning vil det være en relativt bratt lærekurve i begynnelsen.

Lenke til kommentar

Har en rfxtrx433 og skal styre nexa-bokser i første(antagelig også siste) omgang.

At jeg gjør noe selv er nå ok, ingenting er gratis, men med raspberry er det ett sjansespill om det fungerer eller ikke, de siste månedene har det vært helt dødt(ok, har ikke brukt veldig mye tid på det).

 

Hva det er driter jeg litt i, bare det er enkelt å sette opp. Kjenner meg selv såpass godt at jeg ikke gidder bruke ukesvis på å få det til å fungere...

Lenke til kommentar

Har en rfxtrx433 og skal styre nexa-bokser i første(antagelig også siste) omgang.

At jeg gjør noe selv er nå ok, ingenting er gratis, men med raspberry er det ett sjansespill om det fungerer eller ikke, de siste månedene har det vært helt dødt(ok, har ikke brukt veldig mye tid på det).

 

Hva det er driter jeg litt i, bare det er enkelt å sette opp. Kjenner meg selv såpass godt at jeg ikke gidder bruke ukesvis på å få det til å fungere...

Hei,

 

Kjører selv RFXtrx433E på en raspberry pi mot Nexa utstyr. Det var plankekjør å sette dette opp da man kan laste ned ferdig image og legge dette over på ett SD kort. Bare spør hvis du trenger hjelp.

 

Har fått satt opp diverse funksjoner som slår av og på lys automatisk når jeg drar, og kommer hjem fra jobb. skrur av varme automatisk på kvelden og aktiveres en time før jeg våkner osv.

Det siste jeg har jobbet med er å benytte seg av Tasker, Autovoice og Google now for å styre alt med talekommandoer rett på mobilen :)

Lenke til kommentar

Beklager hvis dette har vært tatt opp før (og det har det helt sikkert). 

Jeg ønsker å benytte meg av PLS  som styringsenhet. Selve PLS biten har jeg kontroll på, tenker bruke en S7-1200 og lage HTML/javascript webløsning til den, evt en app om jeg skulle få god tid. Der jeg er på bar bakke er selve termostater bryter etc. Noen som kan peke meg i rett retning? 

 

Lenke til kommentar

Har selv vært borti 1200 serien til Siemens. Skal du kun benytte denne til termostatstyring?

 

Blant annet. Håpet er å kunne lese og sende data, så lager jeg selv en applikasjon i PLS for styring, logging, HMI, varsling osv. Vet det er litt å finne opp hjulet på nytt, men har lyst å kunne lage det akkurat slik jeg selv ønsker og synes det er gøy å pusle med.

Har lest litt og z-wave virker helt topp, problemet er å få dette konvertert til noe en PLS kan tygge...

Endret av Dundersalt
Lenke til kommentar

 

 

Har selv vært borti 1200 serien til Siemens. Skal du kun benytte denne til termostatstyring?

Blant annet. Håpet er å kunne lese og sende data, så lager jeg selv en applikasjon i PLS for styring, logging, HMI, varsling osv. Vet det er litt å finne opp hjulet på nytt, men har lyst å kunne lage det akkurat slik jeg selv ønsker og synes det er gøy å pusle med.

Har lest litt og z-wave virker helt topp, problemet er å få dette konvertert til noe en PLS kan tygge...

Høres spennende ut! :) slik jeg forstår det ønsker du å benytte deg av z-wave for styring av lys og diverse, men benytte pls'en for styring og grafisk fremvisning av dette?

 

Søkte litt på google og fant dette. Kan det være til hjelp?

 

http://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?f=28&t=951

Lenke til kommentar

Takker, den skal studeres! Håpet er å kunne gjøre alt fra PLSen, dvs at Z-wave bare brukes for å kommunisere signaler til de forskjellige enhetene. 

Hvis du skal blande inn Z-wave, så gå for Z-wave. Å blande både Z-wave og PLS tror jeg kommer til å bli rotete.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...