Gå til innhold

Hjelp til valg av enkelt speilrefleks max 5000


Anbefalte innlegg

Hei

Som helt ny og blank på speilrefleks fronten må jeg ty til dere eksperter for råd og hjelp.

I dag har jeg et kamera av typen Casio Exilim 10.1MP ( EX-X1080 )

 

Dette har fungert helt greit da jeg egentlig aldri har vært intresert i å ta bilder.

 

Men 24 nov forandret dette seg, da ei lita jente kom til verdenen :)

 

Dette vil jeg forevige med litt bedre enn de mørke ufokuserte bildene som blir tatt nå.

 

Huset vi bor i er forhåldsvis mørkt ( ikke tak belyst, kun vegglys )

Bildene med mitt nåværende kamera blir veldig kornete og mørke, bruker jeg blitz blir bildene altfor lyse, folk blir som zombier.

 

 

Så det jeg er på utkikk etter er ett speilrefleks som er enkelt å bruke, tar bra bilder selv i litt mørke rom.

Mitt budsjett er maks 5000,- helst mindre. Tror jeg ønsker bildestabilisator i kamerahuset.

 

Ser bla elkjøp har tilbud på Olympus E-620 Kit til 4995,-

 

Lefdal skulle få dette på tilbud til 4995 i romjula sa de.

 

Samme kamera har de også på kampanje her.

 

Så kan noen komme med noen anbefalinger til hva jeg bør velge eller har andre forslag ?

 

Å kjøpe brukt er jeg heller ikke i mot visst noe kan linke til bra kamera ;)

Ble litt langt detta, beklager.

 

Fortsatt god Jul !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dagens digitale speilreflekskameraer er veldig gode,men de vil ikke automatisk gi deg bedre bilder.

 

Det er hvilken objektiv "linse" du bruker som vil gi deg bedre bilder,det objektivet som typisk følger med et kamera er et rimelig alternativ og ikke så veldig lyssterk.Du kan bøte på det ved og kjøpe kamera/objektiv hver for seg eller du kan kjøpe litt lyssetting i tillegg,en blits og en softboks kommer du langt med.

 

Hvis du er villig til å bruke litt tid på å forstå hvordan et bilde blir riktig eksponert og hvordan et speilreflekskamera virker vil du få bedre bilder.

Lenke til kommentar

Hei

Jeg skjønner at jeg ikke automatisk får bedre bilder.

Men jeg vil nå tro at mulighetene for bedre bilder er til stede med speilrefleks istedenfor ett sliten 1000kr´s kamera ?

 

Men jeg vil ha ett kamera som er enkelt å bruke, ikke ett kamera som en må lese flere lærebøker for å kunne bruke.

 

På Lefdal ble jeg anbefalt Sony kameraet da karen der mente dette var ett superenkelt kamera for nybegynnere.

 

Men ikke vet jeg hva som er enkelt å bruke da jeg aldri har eid speilrefleks før.

 

Lånte ett D90 av en kamerat, og de bildene ble helt supre her i mitt hus, men det er langt over mitt budsjett.

Lenke til kommentar

For å få gode innebilder på et budsjett, så er det viktig at pakken du kjøper inkluderer en ekstern blits. En ekstern blits kan vris mot taket sånn at du får spredd lyset pent ut, i stedet for å få et hvitt spøkelse mot svart bakgrunn.

 

Da blir Nikon D3000 med 18-55mm VR + blits SB-400 et av få forslag som tar deg i mål før budsjettet er brukt opp, uten å gå på bruktmarkedet.

 

Hvis du synes brukt er ok så se på foto.no. Det er det samme hvilken kameramodell du kjøper, men pass på at du også får tak i en blits som passer til kamerahuset.

 

Men kanskje er et bedre kompaktkamera et bedre valg for deg?

Lenke til kommentar

Elkjøp/Lefdal anbefaler tilsynelatende alltid Sony. Nikon har de enkleste nybegynerkameraene (spesielt D3000, men også D5000), med innebyggede hjelpefunksjoner, men D3000 henger ikke med i dårlig lys. Om du utsyrer den med en billig SB-400 blits, så kan du like vel ta fine bilder innendørs.

 

D5000, som tar like gode bilder som D90, får du for like under 6000 med SB-400.

 

De andre merkene er også gode, og alle er bedre enn D3000 i dårlig lys uten blits, men ingen har de samme hjelpefunksjonene for nybegynnere som Nikon.

 

Edit: uansett kamera, bør du så fort som mulig også supplere med et lyssterkt fastobjektiv (uten zoom) med normalbrennvidde (som gir ca. samme perspektiv som øynene). For Nikon er det AF-S 35mm f/1.8 DX.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Nikon har de enkleste nybegynerkameraene (spesielt D3000, men også D5000), med innebyggede hjelpefunksjoner

Hvorfor vil du si at Nikon er enklere for nybegynnere?

 

Tvert imot vil jeg si at Sony-kameraene er de som gir mest valuta for pengene og som er enklest og bruke for nybegynnere. Spesielt av en grunn. LiveView. Bare Sony har full autofokus når man bruker skjermen, og den aktiveres med en bryter oppe ved okularet. Veldig enkelt. Virkelig bra for de som kommer fra digitalt kompaktkamera.

 

Dessuten har Sony-kameraet hjelpefunksjoner som overgår Nikons, mener jeg. Der ser man alltid hva en instilling på blender eller lukker har å si i praksis. Veldig kjekt.

Endret av Svein_Jarle
Lenke til kommentar
Tvert imot vil jeg si at Sony-kameraene er de som gir mest valuta for pengene og som er enklest og bruke for nybegynnere.

Men kommer man i mål med kit + ekstern blits for 5000, som er oppgitt som maks budsjett?

 

Ellers er tipset om heller å starte med en god bok det beste så langt.

Ja. 3995,- kr for kamera og kit (α330 med 18-55), og 1295,- kr for blitz (det kan prutes litt på Elkjøp, veit jeg, så pakkepris på 5000,- kr er ingen umulighet.).

Lenke til kommentar
Lånte ett D90 av en kamerat, og de bildene ble helt supre her i mitt hus, men det er langt over mitt budsjett.

 

Hvis du fikk ok bilder med en D90, vil du også få gode bilder med hvilket som helst nytt speilrefleks-kamera, også med vanlig kit-objektiv som er gode objektiver. (Men styr unna Canon sin 18-55 uten IS.) Jeg ser ingen spesiell grunn til å kjøpe Sony (som anbefalt av Elkjøp), velg gjerne Nikon, Canon eller Olympus.

 

Som flere her har uttalt, vil en ekstern blitz som kan vendes mot tak eller vegger være en god investering.

 

boos

Lenke til kommentar
Nikon har de enkleste nybegynerkameraene (spesielt D3000, men også D5000), med innebyggede hjelpefunksjoner

Hvorfor vil du si at Nikon er enklere for nybegynnere?

Derfor. D3000 har en ny "guide-modus", men også D5000 har betydelig fyldigere hjelpefunksjoner enn andre kameraer.

 

Se mer her:

(guide-mode presenteres fra 6:40 i videoen)

 

I tillegg har Nikon (i likhet med mange, men ikke Canon under 7D) en velfungerende auto-ISO, og AF-A (som jeg tror er unikt) hvor kameraet automatisk bytter mellom single-shot og kontinuerlig autofokus, avhengig av om målet du fokuserer på beveger seg, eller ikke.

 

Det gjør det i sum enklere for en nybegynner å lykkes med å få ok bilder. På hvilken måte hjelper live view?

Lenke til kommentar

Takker for all hjelp og tips.

Det er heller ikke snakk om at jeg ikke forstår hvorfor bildene med kompaktkamera ikke blir bra. Det har jeg vel heller ikke skrevet.

 

Jeg kommer nok til å velge ett kamera med bildestabilisator i kamerahuset, lefdal sin såkalte ekspert mente det ble litt i overkant å kjøpe uten for en hobbyfotograf, da linser koster langt mindre visst jeg vil kjøpe flere senere.

 

Kommer i allefall ikke til å kjøre uten IS visst det blir uten stabilisator.

Lenke til kommentar
Derfor. D3000 har en ny "guide-modus", men også D5000 har betydelig fyldigere hjelpefunksjoner enn andre kameraer.

 

Se mer her:

(guide-mode presenteres fra 6:40 i videoen)

Jeg har hørt fra nybegynnere med D40, D40x og D60 at de har hatt stor hjelp av den grafiske fremstillingen de kamaeraene har. D3000 og D5000 tar den et par steg videre.

 

I tillegg har Nikon (i likhet med mange, men ikke Canon under 7D) en velfungerende auto-ISO, og AF-A (som jeg tror er unikt) hvor kameraet automatisk bytter mellom single-shot og kontinuerlig autofokus, avhengig av om målet du fokuserer på beveger seg, eller ikke.

Canon har noe som tilsvarer AF-A, og har hatt de siden 90-tallet. Auto-ISO har de derimot slitt en del med.

 

Det gjør det i sum enklere for en nybegynner å lykkes med å få ok bilder. På hvilken måte hjelper live view?

Fordi da kam man fortsette med å bruke skjermen bak for å komonere bilder ;) Jeg tok en titt på den nye gui-en til Sony, og den så bra og oversiktlig ut. Så jeg tror gjerne at den er nyttig for nybegynnere. Derimot er jeg ikke imponert over det nye grepet de har på 230/330/380. Der er 500/550 mye bedre.

 

Tom

Lenke til kommentar

En ny verden vil åpne seg om du kjøper et speilrefleks.

 

Jeg har selv hatt det Sony du nevner i starttråden, og jeg synes ikke det er verdens beste altså. Ble så jeg heldigvis fikk bytta det. Grepet er lite, og knappene er satt på rare plasser. Så det ble knotete for meg med lange fingre ;)

 

Byttet til et Canon 450D, som passet hånden min mye bedre.

 

Hadde jeg vært deg, hadde jeg tatt denne pakken

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=92913

Med bok og kurs.

 

Lykke til med valget :)

Lenke til kommentar
Lånte ett D90 av en kamerat, og de bildene ble helt supre her i mitt hus, men det er langt over mitt budsjett.

 

Hvis du fikk ok bilder med en D90, vil du også få gode bilder med hvilket som helst nytt speilrefleks-kamera, også med vanlig kit-objektiv som er gode objektiver.

 

Me veit ikkje kva for objektiv som vart brukt på D90-en, det burde vel trådstartar finne ut, for å kunne seie om resultatet er oppnåeleg under 5000. :)

Lenke til kommentar

Da kom det mange gode forslag :)

Skal se nærmere på den D450, det så intresant ut.

 

Jeg har ikke peiling på hva slags objektiv det var på D90 kameraet, men kan prøve å finne det ut.

 

Ser også de har D450 på Elkjøp med dvd og 8GB kort til 5450,-

er de ei grei pakke ?

Grunnen til at jeg lister opp elkjøp og lefdal er fordi det ligger i nårheten, så da kan jeg dra og ta en titt.

Lenke til kommentar
på D90 kameraet, men kan prøve å finne det ut.

 

Ser også de har D450 på Elkjøp med dvd og 8GB kort til 5450,-

er de ei grei pakke ?

Grunnen til at jeg lister opp elkjøp og lefdal er fordi det ligger i nårheten, så da kan jeg dra og ta en titt.

Hvis budsjettet ditt kan strekkes til også å omfatte ekstern blits så. For å lykkes med innebildene må du enten ha ekstern blits eller lyssterk optikk, ekstern blits er stort sett den billigste og mest fleksible starten.

 

Men du ba om tips til kamera som er enkle å bruke, og sånn sett bør du se på diskusjonen over og lese omtalene av Nikon D3000 og Sony A330. Canon EOS 450D (og andre modeller i den klassen) er ikke veldig enkelt å temme hvis ikke du har lyst til å lære en god del fort.

Lenke til kommentar

Ekstern blits som rettes mot vegger/tak er hva jeg ville brukt i en slik mørk leilighet. (Uavhengig av kameramerke)

 

Så uten å bli for engasjert i merkedebatten og anbefale Nikon (som selvfølgelig er det desidert beste), Vil jeg nettopp anbefale D5000 som er nevnt tidligere. D5000 med 18-55 VR og SB400 er en veldig bra pakke for nybegynnere som jeg har anbefalt andre tidligere. D5000 har bildebrikke fra D300/D90 og har gode ISO egenskaper til billigkamera å være.

Det er bare optikken og brukeren som setter grenser for hva man kan få ut av dette kamerahuset. Litt over budsjett, men en meget god pakke.

 

Tilsvarende har Canon 450D/500D med 18-55 IS. Jeg er usikker på om de rimligste Sony har særlig gode ISO egenskaper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...