Gå til innhold

16-årsgrense på alkohol i Norge?


Anbefalte innlegg

de som syns det er bra med 16års grense er de som er 16 selv.

 

Er 22 år selv, kan kjøpe alt som er tilatt i kongeriket Norge og jeg støtter 16 års grense på alkohol, jeg tror den strenge alkohol politikken vår er en avgjørende faktor i vår flatfylla kultur, slik som Rikspøbel forklarte i et velskrevet innlegg

 

Hva med å sette opp grensa til 20 år i stedet?

 

Bør ikke i såfall stemmeretten, millitær tjeneste, førerkort-grensen og myndighets-grensen settes opp til 20 også. Det blir bare for dumt å i enda større grad skille mellom myndige borgere i ulike aldersgrupper slik som vi gjør med brennevin. Dersom en ønsker 20 års aldersgrense på alkohol er fordi en mener at 18 åringer er for umodne, og da er det mange rettigheter og priviligier en kan gå løs på som f eks førerkort, skytevåpen, tobakk, gambling (Norsk tipping/rikstoto av det som er lovlig i norge) veldig usunn mat og drikke, sex osv osv

 

Mange 18 åringer er umodne, men mange 18 åringer er modne også, vi bør ha det åpent og når et menneske er myndig så er det myndig og har rett til alt som er lov innenfor riket. De som er for umodne og ikke klarer å bruke noen av rettighetene sine fornuftig får bare ta følgene av sine handlinger og lære av sine feil.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er fortsatt ikke mulig å forstå hvordan du mener en økning av aldersgrensene skal kunne hjelpe på noe som helst, og det er heller ikke mulig å forstå hvordan du mener det å lære opp ungdom til å ha et forsvarlig forhold til alkohol, heller enn å la dem drikke seg stupfulle på egen hånd, vil være en uting. Du argumenter faktisk mot deg selv når du sier at foreldrene har et ansvar samtidig som du sier at staten må diktere absolutte og høye grenser, enda du vet at ungdom langt under disse grensene drikker seg fulle i all hemmelighet på grunn av det.

16åringer er barn, barn skal ikke drikke alkohol. Ikke bare fordi det er ulovlig, men også moralsk uetisk. Det sier seg selv. Ved å heve aldersgrensen ytterligere kan man utelukke mange av de "unge og dumme" som bruker enhver anledning til å drikk seg stupfulle. Forhåpentligvis vokser man noen på fem år, altså fra 16 til 21, da selvsagt med forbehold da noen aldri lærer eller tar realiteten innover seg.

 

Undertegnede argumenterer alderes ikke imot seg selv. Staten har et overhengendeansvar for oss alle og i denne sammenheng å ikke la unge mennesker få tilgang til alkohol, mens foreldrene har den særskilte ansvar for sitt barn og må sette grenser der den enkelte forelder mener det bør settes grenser. Hadde enkelte foreldre vært mer aktsomme og fult med sine barn hadde de ikke drukket i smug. Man løser ikke et problem med å legalisere det for å ikke lenger gjøre det ulovlig.

 

Jeg får ikke uttalt det tydeligere.

Lenke til kommentar

Synes aldersgrensene slik de er fungerer fint. Det som trengs er bedre holdningskampanjer og i en perfekt verden legalisering av hasj :p Det hadde gitt ungdommen et mindre farlig rusmiddel å bruke. For all del, det kan misbrukes det også, men man ender i mindre grad opp med masse idioter på fylla i byen og den volden og kriminaliten det medfører seg. I tilegg slipper man at ungdom drikker seg i hjel i like stor grad.

 

svedge: Så det er ikke noe vits i å bruke penger på dyre ting fordi det er dyrt? :S merkelig logikk.

 

Selv synes jeg det er godt med en kald pils i blant. Til fester har jeg som regel et par liter newcastle (min favoritt) og litt andre ting jeg liker. Drikker sjeldent for å bli full.

Endret av Pivotal
Lenke til kommentar

Jeg mener på ingen måte at aldersgrensen bør nedover, og jeg er generelt veldig glad for at Norge har en så restriktiv alkoholpolitikk som vi har. Har selv studert 5 år i Danmark, et land jeg har inntrykk av at mange peker til for et eksempel på et land med god drikkekultur. Og jeg kan skrive under på at helgefylla ikke er noe særgegent norsk fenomen. Danske ungdommer drikker minst like mye som norske i helgene, samtidig som man i Dk har et høyere daglig alkoholkonsum. Resultatet er flere alkoholrelaterte dødsfall, større problemer ift. fyllekjøring, lavere debutalder for alkohol blant ungdom og et skyhøyt årlig forbruk. (Det er forresten 16-årsgrense på både sprit og øl/vin i Dk, siden noen spør i et tidligere innlegg.) Dk har ført denne liberale politikken siden "tidenes morgen" og det ser ikke ut til at flere hundre år med ansvar hos individet selv har gjort noen mirakler for tingenes tilstand eller at ting har gått seg til, slik rikspøbel hevder at vil skje. Det er også interessant i denne forbindelsen å se at drikkekulturen i sør-europeiske land beveger seg mot den "norske" med helgefyll, samtidig som man beholder hverdagsforbruket.

 

Derimot er det et par aspekter ved norsk alkoholpolitikk jeg synes er noe overdrevet. Det ene er forbudet mod drikking på offentlig plass. Jeg synes ærlig talt at man burde ha lov til å nyte en pils i parken en varm sommerdag, og så kunne heller onkel konsentrere seg om å slå ned på de som gjør seg skyldige i ordensforstyrrelse. Jeg er også svært skeptisk til politikken med å stenge utestedene tidligere og tidligere. For det første blir det en lite heldig form for kollektiv avstraffelse fordi et lite flertall ikke klarer å styre seg, samtidig som jeg er svært sketpsik til om politikken fører til færre ordensforstyrrelser eller om disse faktisk heller bare flyttes over i det private rom (nachspiel) hvor de blir mindre synlige. Og jeg synes også 20-årsgrensen på sprit er merkelig, for full blir man jo uansett.

 

Ellers tror jeg den norske alkoholpolitikken er relativt velfungerende. De konsekvensene man ser i dag, som er lave kontra andre europeiske land der forbruket er høyere, mener jeg at man nesten bare må leve med så lenge man velger å tillate åpent salg av et rusmiddel.

Lenke til kommentar
16åringer er barn, barn skal ikke drikke alkohol. Ikke bare fordi det er ulovlig, men også moralsk uetisk. Det sier seg selv. Ved å heve aldersgrensen ytterligere kan man utelukke mange av de "unge og dumme" som bruker enhver anledning til å drikk seg stupfulle. Forhåpentligvis vokser man noen på fem år, altså fra 16 til 21, da selvsagt med forbehold da noen aldri lærer eller tar realiteten innover seg.

 

Undertegnede argumenterer alderes ikke imot seg selv. Staten har et overhengendeansvar for oss alle og i denne sammenheng å ikke la unge mennesker få tilgang til alkohol, mens foreldrene har den særskilte ansvar for sitt barn og må sette grenser der den enkelte forelder mener det bør settes grenser. Hadde enkelte foreldre vært mer aktsomme og fult med sine barn hadde de ikke drukket i smug. Man løser ikke et problem med å legalisere det for å ikke lenger gjøre det ulovlig.

 

Jeg får ikke uttalt det tydeligere.

Nei, Robert. Det sier seg ikke selv at det er "moralsk uetisk" at barn (som i denne sammenhegn er definert som personer under 18 år) drikker alkohol. Der er slikt man sier når man hopper til konklusjoner fordi man føler at noe er riktig uten å kunne forklare det.

 

Du kan heller ikke si at foreldre har et ansvar om du samtidig umyndiggjør dem. Det burde være åpenbart at det å øke aldersgrensen ikke hjelper stort når en betydelig del av dem underdagens aldersgrense allikevel drikker. Det burde også være åpenbart at om man forbyr noe, gir man også fra seg kontroll. Staten kan ikke, og de fleste foreldre vil ikke, medvirke til ulovligheter. Dermed gjør barna det i hemmelighet, uten oppsyn og veiledning, og konsekvensene blir deretter.

Lenke til kommentar
Jeg mener på ingen måte at aldersgrensen bør nedover, og jeg er generelt veldig glad for at Norge har en så restriktiv alkoholpolitikk som vi har. Har selv studert 5 år i Danmark, et land jeg har inntrykk av at mange peker til for et eksempel på et land med god drikkekultur. Og jeg kan skrive under på at helgefylla ikke er noe særgegent norsk fenomen. Danske ungdommer drikker minst like mye som norske i helgene, samtidig som man i Dk har et høyere daglig alkoholkonsum. Resultatet er flere alkoholrelaterte dødsfall, større problemer ift. fyllekjøring, lavere debutalder for alkohol blant ungdom og et skyhøyt årlig forbruk. (Det er forresten 16-årsgrense på både sprit og øl/vin i Dk, siden noen spør i et tidligere innlegg.) Dk har ført denne liberale politikken siden "tidenes morgen" og det ser ikke ut til at flere hundre år med ansvar hos individet selv har gjort noen mirakler for tingenes tilstand eller at ting har gått seg til, slik rikspøbel hevder at vil skje. Det er også interessant i denne forbindelsen å se at drikkekulturen i sør-europeiske land beveger seg mot den "norske" med helgefyll, samtidig som man beholder hverdagsforbruket.

 

Derimot er det et par aspekter ved norsk alkoholpolitikk jeg synes er noe overdrevet. Det ene er forbudet mod drikking på offentlig plass. Jeg synes ærlig talt at man burde ha lov til å nyte en pils i parken en varm sommerdag, og så kunne heller onkel konsentrere seg om å slå ned på de som gjør seg skyldige i ordensforstyrrelse. Jeg er også svært skeptisk til politikken med å stenge utestedene tidligere og tidligere. For det første blir det en lite heldig form for kollektiv avstraffelse fordi et lite flertall ikke klarer å styre seg, samtidig som jeg er svært sketpsik til om politikken fører til færre ordensforstyrrelser eller om disse faktisk heller bare flyttes over i det private rom (nachspiel) hvor de blir mindre synlige. Og jeg synes også 20-årsgrensen på sprit er merkelig, for full blir man jo uansett.

 

Ellers tror jeg den norske alkoholpolitikken er relativt velfungerende. De konsekvensene man ser i dag, som er lave kontra andre europeiske land der forbruket er høyere, mener jeg at man nesten bare må leve med så lenge man velger å tillate åpent salg av et rusmiddel.

Dine personlige erfaring er dessverre av liten empirisk verdi. Du må i så fall underbygge dem med noe mer håndfast. Uansett er det vel ingen so har pekt til Danmark her, som et godt eksempel på god drikkekultur. Uten at jeg kan påberope meg å være noen ekspert på danske forhold, har de nok også en sterk avholdbevegelse, selv om de ikke har fått like mye gjennomslag i faktisk politikk som i Norge. Ellers smitter kultur lett, og danskene har nok fått litt hjelp av Norge og andre land som praktiserer flatfyll i stor stil, og som er spesielt glade i å gjøre det på vei til Danmark og i danske havnebyer.

 

Når det er sagt har jeg klart og tydelig påpekt flere ganger at jeg ikke er noen forkjemper for lavere aldersgrense på kjøp av alkohol, slik man har i Danmark. Jeg kan ikke se noen grunn til at det vil hjelpe, men mange grunner til at det vil skade. Jeg er først og fremst en forkjemper for å bruke vett og forstand, som i alkoholpolitikken har vært ganske så fraværende.

Lenke til kommentar

Det vi vet om streng alkoholpolitikk er følgende:

http://en.wikipedia.org/wiki/Prohibition

 

After several years, prohibition became a failure in North America and elsewhere, as smuggling and bootlegging (rum-running) became widespread and organized crime took control of the distribution of alcohol. Distilleries and breweries in Canada, Mexico, and the Caribbean flourished as their products were either consumed by visiting Americans or illegally imported to the U.S. Chicago became notorious as a haven for prohibition dodgers during the time known as the Roaring Twenties. Many of Chicago's most notorious gangsters, including Al Capone and his enemy Bugs Moran, made millions of dollars through illegal alcohol sales. By the end of the 1920s Capone controlled all 10,000 speakeasies in Chicago and ruled the bootlegging business from Canada to Florida. Numerous other crimes, including theft and murder, were directly linked to criminal activities in Chicago and elsewhere in violation of prohibition.

 

Streng alkoholpolitikk fører mer kriminalitet med seg, enn å føre en smidigere og løsere alkoholpolitikk.

Lenke til kommentar

Problemet med å ha en så streng alkohol-politikk er at den ender med at folk ikke respekterer den.

Hvis man senker aldersgrensen til 16 år så tror jeg mange ville fått et annet forhold til alkohol siden langt flere sikkert hadde begynt å drikke med foreldre til stedet som for eksempel til middagen eller lignende.

 

Men et stort problem med å senke aldersgrensen til 16 år ville blitt at langt flere 14 åringer hadde begynt å drikke. For det er mange som fyller 16 år før de er ferdig på ungdomskolen som helt sikkert hadde kjøpt til venner i 9. og 8. klasse.

 

Det er vel gjerne best å ha det slik som det er nå, hvor de eldste på videregående kjøper til de yngste på vg i stedet for det samme på ungdomskolen..

Lenke til kommentar
Problemet med å ha en så streng alkohol-politikk er at den ender med at folk ikke respekterer den.

Hvis man senker aldersgrensen til 16 år så tror jeg mange ville fått et annet forhold til alkohol siden langt flere sikkert hadde begynt å drikke med foreldre til stedet som for eksempel til middagen eller lignende.

 

Men et stort problem med å senke aldersgrensen til 16 år ville blitt at langt flere 14 åringer hadde begynt å drikke. For det er mange som fyller 16 år før de er ferdig på ungdomskolen som helt sikkert hadde kjøpt til venner i 9. og 8. klasse.

 

Det er vel gjerne best å ha det slik som det er nå, hvor de eldste på videregående kjøper til de yngste på vg i stedet for det samme på ungdomskolen..

 

jeg kommer litt utenfor lillestrøm & strømmen,

natt til 1 mai iår var det alt for mange 8 klassinger,9 drakk jeg kjenner folk som tjente rundt 1000 spenn på og selge alkohol i helger til og selge til småunger.

 

men det som er dritt her nå at 8-9-10 har også begynt og røyke weed, ifjor da vi var 10klassinger vi var frekke,og glad i alkohol men få av oss røyka bønner, men nå var det noen av 10 som røyka og fikk med mange "folk som ikke var godt likt".

 

ja skal selv si alle på vgs her kjøper til 1 vis de har tid, men jeg er helt enig at alkohol grensa burde være 18 selvom jeg er 16 selv, seffølegig hadde det vært digg med 16. men ja vi hadde kjøpt til mindre og mindre unger.

Lenke til kommentar

Jeg ser godt den kunne vært satt ned til 17 i alle fall.

 

Jeg syntes i alle fall det er helt idiotisk at når man blir 18 skal man få frie tøyler, alkohol og lov til å kjøre på veiene med andre folk..

 

Edit: Jeg skrev om dette på norsktentamen. Frister litt å legge det ut her :hmm:

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
Problemet med å ha en så streng alkohol-politikk er at den ender med at folk ikke respekterer den.

Hvis man senker aldersgrensen til 16 år så tror jeg mange ville fått et annet forhold til alkohol siden langt flere sikkert hadde begynt å drikke med foreldre til stedet som for eksempel til middagen eller lignende.

 

Men et stort problem med å senke aldersgrensen til 16 år ville blitt at langt flere 14 åringer hadde begynt å drikke. For det er mange som fyller 16 år før de er ferdig på ungdomskolen som helt sikkert hadde kjøpt til venner i 9. og 8. klasse.

 

Det er vel gjerne best å ha det slik som det er nå, hvor de eldste på videregående kjøper til de yngste på vg i stedet for det samme på ungdomskolen..

Det er mulig å senke grensen for konsumering, samtidig som man beholder grensen for kjøp som i dag.

Lenke til kommentar

Det var ikke dumt. Vet ikke hvor stor forskjell det hadde blitt, men litt hadde det gjerne hjulpet. Flere foreldre hadde gjerne latt 16 åringen deres få drikke litt til maten og flere hadde kanskje fått et litt annet forhold til alkohol enn å prøve det første gang på en eller annen fest og drikke seg dritings..

Lenke til kommentar
Det er mulig å senke grensen for konsumering, samtidig som man beholder grensen for kjøp som i dag.

 

Beskriver du ikke her omtrentlig den ordningen vi har i dag? Grensen for å kjøpe alkohol er på 18 år, men det er en kjensgjerning at de aller fleste debuterer før dette. Så vidt jeg vet er det heller ikke vanlig at politiet slår ned på fyll blant 16-17åringer, med mindre de roter seg opp i noe hvor politiet normalt hadde grepet inn uansett. Sånn sett er det på en måte "lov" å konsumere alkohol som 16-åring, men ikke lov å kjøpe.

 

Skal finne noen tall på det danske alkoholforbruket senere, selvom jeg ærlig talt vil hevde at dette er noe enhver som har klart å krabbe seg i land fra danskeferjen med et halvt øye åpent bør ha klart å se.

 

Du etterlyser ansvarliggjøring og bruk av vett og forstand i alkoholpolitikken. Er ikke den nåværende politikken et resultat av at man så skadevirkningene av en liberal politikk? Norsk alkoholpolitikk var vel ganske så fri frem til første halvdel av 1900-tallet da man begynte å se at fyll og alkoholisme var et stort problem, særlig blant arbeiderklassen.

 

Tror det som irriterer meg mest i sammenhengen Norge og alkohol er at norsk øl generelt smaker piss!

Lenke til kommentar

sett opp prisen på alkohol, alkohol er en luxusvare vi ikke trenger mye av... (unge har som oftest dårlig råd)

aldersgrenser hjelper igrunn lite, fjortisene får bare foreldrene eller bekjente til å kjøpe for dem.

selfølgelig er det kjipt for voksne mennersker som bare tar et par øl i helgene, men ser egentlig ikke så mye alternativ til å få roet ned drikkekulturen blandt tenåringer

Endret av TheJan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...