Gå til innhold

16-årsgrense på alkohol i Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest member-101642

Med den drikkekulturen vi har i dag, ser jeg ingen fordeler med en redusert minstealder. De fleste sekstenåringer som drikker alkohol, drikker til en eller annen grunn stopper dem. Det er holdningen til alkohol som må endres i første omgang. Deretter kan man vurdere å sette ned grensen.

Lenke til kommentar
Det er naivt å si at man skal fjerne aldersgrensen på et stoff som kan drepe.

Du er klar over at vann kan drepe? Både ved at man drikker det og at man kan drukne i det. Foreslår du at vi skal innføre aldersgrense på vanndrikking?

 

Red.: http://en.wikipedia.org/wiki/Water_intoxication

Men nå er det ennå sånn at det er 95% lettere å dø av alkoholforgiftning enn vannforgiftning. Det er ikke akkurat så ofte vi hører om personer som dør av å drikke for mye vann. ;) Særlig unge personer som aldri før har drukket har lett for å drikke for mye, og da kan veien fra liv til død være kort.

 

edit: La til en setning.

Endret av Crash
Lenke til kommentar
Du er klar over at vann kan drepe? Både ved at man drikker det og at man kan drukne i det. Foreslår du at vi skal innføre aldersgrense på vanndrikking?

 

Red.: http://en.wikipedia.org/wiki/Water_intoxication

 

Man kan dø av alt, men det er ikke drikkepress på vann sist jeg sjekket, og det er også mye lettere å dø av stort alkoholkonsum enn stort vannkonsum. Så jeg ser egentlig ikke helt relevansen.

Lenke til kommentar
Du er klar over at vann kan drepe? Både ved at man drikker det og at man kan drukne i det. Foreslår du at vi skal innføre aldersgrense på vanndrikking?

 

Red.: http://en.wikipedia.org/wiki/Water_intoxication

 

Man kan dø av alt, men det er ikke drikkepress på vann sist jeg sjekket, og det er også mye lettere å dø av stort alkoholkonsum enn stort vannkonsum. Så jeg ser egentlig ikke helt relevansen.

Så vidt jeg husker så hadde vi vanndrikkekonkurranser da jeg var ung. Vi var ikke engang klar over at vi kunne dø av det.

 

Det var ikke denne dama heller. Hvis du fortsatt sliter med å se relevansen, så er det jaggu ditt problem.

http://www.msnbc.msn.com/id/16614865/

Lenke til kommentar
Så vidt jeg husker så hadde vi vanndrikkekonkurranser da jeg var ung. Vi var ikke engang klar over at vi kunne dø av det.

 

Det var ikke denne dama heller. Hvis du fortsatt sliter med å se relevansen, så er det jaggu ditt problem.

http://www.msnbc.msn.com/id/16614865/

 

Poenget var at det dør mange mange flere av for stort alkoholkonsum enn stort vannkonsum. Man må drikke enorme mengder vann for å ta skade av det, mens alkohol kan være alt fra flere glass til noen shots, helt avhengig av hva som er i glasset og hvilken alder. Så hvis en dame drikker seg ihjel på vann, synes du da det er greit å fjerne aldersgrensen på alkohol som kommer til å få enorme konsekvenser for både barn og foreldre? Ser fortsatt ikke det store bildet. Et par personer drikker seg ihjel på grunn av vann, mens tusenvis drikker seg ihjel på grunn av alkohol. Proporsjonene stemmer ikke helt, og logikken er litt vag.

Lenke til kommentar
793: Det virker som om du gir alt ansvar på foreldre. Venner og omgangskrets er like store faktorer. Foreldrene har ikke full kontroll på hva ungene dems driver med utenfor huset, det klarer de ikke med mindre de ødelegger barnets privatliv helt - noe som ikke er bra for en sunn oppvekst.

Det er her dere ser ut til å misforstå. Jeg sier at foreldrene må oppdra og lære opp barna sine til å beherske seg selv og stå imot gruppepress, ikke at foreldrene skal kontrollere hva barna sine gjør utafor husets fire vegger.

 

Man er nødt til å utsette barna sine for vanskelige valg som gir enten positive eller negative følger opp igjennom oppveksten for å lære dem selvbeherskelse og selvstendighet. Det lærer de ikke om de aldri blir stilt ovenfor vanskelige valg og kun hører enten 'ja' eller 'nei' til hva de får lov til å gjøre. Dét lærer man kun autoritetslystring av.

 

Hvorfor mener du i det hele tatt at man skal fjerne aldersgrensen?

Fordi aldersgrensen er frihetsberøvende og ikke spiller i takt med universets harmoni.

Lenke til kommentar
Du er klar over at vann kan drepe? Både ved at man drikker det og at man kan drukne i det. Foreslår du at vi skal innføre aldersgrense på vanndrikking?

 

Red.: http://en.wikipedia.org/wiki/Water_intoxication

 

Man kan dø av alt, men det er ikke drikkepress på vann sist jeg sjekket, og det er også mye lettere å dø av stort alkoholkonsum enn stort vannkonsum. Så jeg ser egentlig ikke helt relevansen.

Så vidt jeg husker så hadde vi vanndrikkekonkurranser da jeg var ung. Vi var ikke engang klar over at vi kunne dø av det.

 

Det var ikke denne dama heller. Hvis du fortsatt sliter med å se relevansen, så er det jaggu ditt problem.

http://www.msnbc.msn.com/id/16614865/

Kan du da forklare relevansen? Å konsumere så mye vann at man dør av det skal godt gjøres. Alkohol er mye mer dødelig enn vann, og dreper langt flere. Det blir som å sammenlikne bakepulverbombe med atombombe.

Endret av Crash
Lenke til kommentar
Kan du da forklare relevansen? Å konsumere så mye vann at man dør av det skal godt gjøres. Alkohol er mye mer dødelig enn vann, og dreper langt flere. Det blir som å sammenlikne bakepulverbombe med atombombe.

Relevansen er enkel, drikker du for mye vann så dør du, drikker du for mye alkohol så dør du. Det skal faktisk godt gjøres å drikke så mye at du dør også.

 

I tillegg så er dette statistikken for juli i år:

 

http://www.abcnyheter.no/node/92404

DRUKNINGER I JULI:

2 juli: Fire år gammel gutt funnet død etter drukningsulykke i Langvannet i Lørenskog

3.juli: 60 år gammel kvinne druknet etter en badeulykke i Heddøla-elven på Notodden i Telemark

4.juli: 58 år gammel mann funnet død i Kjennerudvannet i Kongsberg

7.juli: Mann i 50- årene druknet etter å ha falt i sjøen fra sin egen båt like ved Saltstraumen i Nordland

8.juli: 23 år gammel mann funnet død i vannet i Grovika i Kristiansand

14.juli: En mann druknet i en badeulykke i Sunndalsfjorden i Møre og Romsdal

17.juli: En mann i 50-årene omkom da han falt i sjøen i Radøy i Hordaland

19.juli: En mann i 50-årene funnet død i Hvitsteintjern i Telemark.

Ytterligere ni personer har druknet så langt i juli, dermed er tallet oppe i 58 druknede så langt i 2009, ifølge Norsk Folkehjelp

 

Det er best at vi forbyr folk å tilbringe tid i vannet.

Lenke til kommentar
Relevansen er enkel, drikker du for mye vann så dør du, drikker du for mye alkohol så dør du. Det skal faktisk godt gjøres å drikke så mye at du dør også.

Men drikker du ikke vann i det hele tatt dør du, dette er ikke tilfellet med alkohol. Aldersgrensa på alkohol hindrer at unge og uerfarne tenåringer drikker ekstremt mye på kort tid og tar kvelden en stund senere.

 

Og det å bade er en ganske annen sak enn å drikke alkohol, så skjønner ikke hvorfor du sammenlikner bading og drikking.

Lenke til kommentar
Det er best at vi forbyr folk å tilbringe tid i vannet.

 

Å drikke vann er det samme som å drukne? Håper du tuller nå.

 

Faktisk så er det nettopp det du gjør du drukner. Eller, du går over fra å forsøke å drikke vannet, til å puste vannet. Vann er farlige greier, det er best å forby det. Jeg husker Penn & Teller samlet underskrifter for å få gjort vann forbudt i USA.

Lenke til kommentar

Med tanke på hvordan en stor del av 18-åringene oppfører seg når de har drukket litt og skal ut på byen, så håper jeg for guds skyld at vi ikke senker denne grensen. En veldig stor del av 18-åringene klarer ikke å oppføre seg når de er fulle - noe jeg merket da jeg bodde ved siden av et 18-års sted.

 

Har vært nede på Malta og sett drita fulle 14-15-16 åringer, liggende rundt om i gatene, kaste opp og ikke klarer å ta hånd om seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...