Gå til innhold

16-årsgrense på alkohol i Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
sett opp prisen på alkohol, alkohol er en luxusvare vi ikke trenger mye av... (unge har som oftest dårlig råd)

aldersgrenser hjelper igrunn lite, fjortisene får bare foreldrene eller bekjente til å kjøpe for dem.

selfølgelig er det kjipt for voksne mennersker som bare tar et par øl i helgene, men ser egentlig ikke så mye alternativ til å få roet ned drikkekulturen blandt tenåringer

Du burde nok sette deg ned å tenke litt lenger om du ikke ser andre alternativ. Det kan nok også være en god start å lese igjennom denne tråden :)

Lenke til kommentar
Beskriver du ikke her omtrentlig den ordningen vi har i dag? Grensen for å kjøpe alkohol er på 18 år, men det er en kjensgjerning at de aller fleste debuterer før dette. Så vidt jeg vet er det heller ikke vanlig at politiet slår ned på fyll blant 16-17åringer, med mindre de roter seg opp i noe hvor politiet normalt hadde grepet inn uansett. Sånn sett er det på en måte "lov" å konsumere alkohol som 16-åring, men ikke lov å kjøpe.

I praksis er det vel slik, ja. Men de færreste foreldre er nok klar over det, og budskapet fra staten er fortsatt trangsynt og tydelig. Man står da igjen uten noe kontroll, og ungdommen gjør som de vil.

 

Skal finne noen tall på det danske alkoholforbruket senere, selvom jeg ærlig talt vil hevde at dette er noe enhver som har klart å krabbe seg i land fra danskeferjen med et halvt øye åpent bør ha klart å se.

Og alle svaner er selvfølgelig hvite. Det vet da alle?

 

Du etterlyser ansvarliggjøring og bruk av vett og forstand i alkoholpolitikken. Er ikke den nåværende politikken et resultat av at man så skadevirkningene av en liberal politikk? Norsk alkoholpolitikk var vel ganske så fri frem til første halvdel av 1900-tallet da man begynte å se at fyll og alkoholisme var et stort problem, særlig blant arbeiderklassen.

Det startet vel slik, men så kom hysterikerne og fanatikerne som dro inn moral og religion og sauset det hele sammen.

 

Tror det som irriterer meg mest i sammenhengen Norge og alkohol er at norsk øl generelt smaker piss!

Neida, men du får ikke kjøpt det gode ølet på Rema. Så kan man jo lure på hvorfor det er slik.

Lenke til kommentar
sett opp prisen på alkohol, alkohol er en luxusvare vi ikke trenger mye av... (unge har som oftest dårlig råd)

 

Dette er det naive alternativet sosialistene kommer med og gjennomfører til stadighet. En slik holdning, fører ganske enkelt til at man går andre veier for å få tak i alkohol. Produserer den selv, kjøper smuglersprit eller går over til andre rusmidler.

Lenke til kommentar

Fjern aldersgrensa helt. Oppdragelsen til barnet er opp til foreldrene. Om foreldrene ikke gir barnet penger nok til å kjøpe alkohol (som er dyrt), får ikke ungen kjøpt alkohol. Og om ungen klarer å skaffe seg en egen jobb og tjene penger på den måten, har barnet vist at det er modent nok til å ta vare på seg selv.

 

Bare en tanke.

Lenke til kommentar
Fjern aldersgrensa helt. Oppdragelsen til barnet er opp til foreldrene. Om foreldrene ikke gir barnet penger nok til å kjøpe alkohol (som er dyrt), får ikke ungen kjøpt alkohol. Og om ungen klarer å skaffe seg en egen jobb og tjene penger på den måten, har barnet vist at det er modent nok til å ta vare på seg selv.

 

Bare en tanke.

Bursdagspenger, julepenger, lunsjpenger, fastfoodpenger, kinopenger, slalompenger, gaver-til-vennerpenger, godteri og brus-penger.... Skal godt gjøres av foreldrene å følge opp hver eneste hundrelapp de gir barna

Lenke til kommentar
Fjern aldersgrensa helt. Oppdragelsen til barnet er opp til foreldrene. Om foreldrene ikke gir barnet penger nok til å kjøpe alkohol (som er dyrt), får ikke ungen kjøpt alkohol. Og om ungen klarer å skaffe seg en egen jobb og tjene penger på den måten, har barnet vist at det er modent nok til å ta vare på seg selv.

 

Bare en tanke.

Bursdagspenger, julepenger, lunsjpenger, fastfoodpenger, kinopenger, slalompenger, gaver-til-vennerpenger, godteri og brus-penger.... Skal godt gjøres av foreldrene å følge opp hver eneste hundrelapp de gir barna

Om ungen ikke har gjort seg fortjent til foreldrenes tillit, burde de heller ikke gi ungen penger.
Lenke til kommentar
Fjern aldersgrensa helt. Oppdragelsen til barnet er opp til foreldrene. Om foreldrene ikke gir barnet penger nok til å kjøpe alkohol (som er dyrt), får ikke ungen kjøpt alkohol. Og om ungen klarer å skaffe seg en egen jobb og tjene penger på den måten, har barnet vist at det er modent nok til å ta vare på seg selv.

 

Bare en tanke.

Bursdagspenger, julepenger, lunsjpenger, fastfoodpenger, kinopenger, slalompenger, gaver-til-vennerpenger, godteri og brus-penger.... Skal godt gjøres av foreldrene å følge opp hver eneste hundrelapp de gir barna

Om ungen ikke har gjort seg fortjent til foreldrenes tillit, burde de heller ikke gi ungen penger.

Man har jo tilliten før man begynner å drikke eller gjør noe annet "dumt", og 20 fylleturer uten at foreldrene merker det er ikke noe stort problem ... Men en gang blir man jo tatt. Så hvis foreldrene ikke vil at barnet skal drikke før det er 18 år, skal de nekte det alt av penger? Om ungen skal på kino, skal den kjøpe biletten, så dra hjem igjen og vise den, og så dra på kino?

Lenke til kommentar
Man har jo tilliten før man begynner å drikke eller gjør noe annet "dumt", og 20 fylleturer uten at foreldrene merker det er ikke noe stort problem
Da vil jeg påsta at foreldrene følger dårlig med på ungen sin.

 

Men en gang blir man jo tatt. Så hvis foreldrene ikke vil at barnet skal drikke før det er 18 år, skal de nekte det alt av penger? Om ungen skal på kino, skal den kjøpe biletten, så dra hjem igjen og vise den, og så dra på kino?
Hvis foreldrene ikke vil at barnet sitt skal drikke før det er atten år gammelt, vil jeg si de har et snodig verdisyn. Saken burde vel heller dreie seg om hvorvidt barnet klarer å ta vare på seg selv under alkoholforbruket eller ikke. Dette læres gjennom selvbeherskelse.

 

Om ungen gjennom sin oppvekst har fri tilgang til kjøp av alkoholholdige varer med sine foreldres penger, men velger å ikke inngå et slikt kjøp av hensyn til sine foreldres tillit, vil jeg påstå at ungen har lært å beherskelse seg selv.

 

En forutsetning for at forslaget mitt skal fungere, er selvfølgelig at foreldrene følger med og passer godt på ungen sin. I motsetning til dagens løsning, hvor oppveksten stort sett hviler på lærere, politibetjenter og butikkansatte.

Lenke til kommentar
Fjern aldersgrensa helt. Oppdragelsen til barnet er opp til foreldrene. Om foreldrene ikke gir barnet penger nok til å kjøpe alkohol (som er dyrt), får ikke ungen kjøpt alkohol. Og om ungen klarer å skaffe seg en egen jobb og tjene penger på den måten, har barnet vist at det er modent nok til å ta vare på seg selv.

 

Bare en tanke.

 

Mener du det samme den dagen 12-åringen din ligger døddrukken på trappa di i 20 kuldegrader fordi den uansvarlige kompisen hans på 14 med masse penger har gitt han fri tilgang til varene sine?

Lenke til kommentar

kanskje vi burde sette ned prisen litt :)

Jeg selv er 17 og fyller snart 18. Meg og noen kompiser pleier og chille med noen pils av og til.

Thats it. Jeg tror det ville hjelpe litt ved og sette ned aldersgrensen til 14-15-16 et sted fordi da hadde det ikke vert så kult og gå på fjortis fylla. ellers syntes jeg 18 er helt greit.

Lenke til kommentar
Fjern aldersgrensa helt. [...]

Mener du det samme den dagen 12-åringen din ligger døddrukken på trappa di i 20 kuldegrader fordi den uansvarlige kompisen hans på 14 med masse penger har gitt han fri tilgang til varene sine?

Det er ikke godt å si. Men jeg tror jeg hadde klart å oppdra ungen min bedre enn som så.

Lenke til kommentar
Det er ikke godt å si. Men jeg tror jeg hadde klart å oppdra ungen min bedre enn som så.

 

Hva med de som ikke klarer det? synes du det er greit at deres barn dør? Drikkepress kan ramme nesten alle, og det krever mye for å stå i mot. Det er naivt å si at man skal fjerne aldersgrensen på et stoff som kan drepe. Når man er 12 år forstår man ikke alvoret av alkohol.

Lenke til kommentar
Det er ikke godt å si. Men jeg tror jeg hadde klart å oppdra ungen min bedre enn som så.

Hva med de som ikke klarer det? synes du det er greit at deres barn dør?

Jeg synes det er synd, men like fullt en del av livet.

 

Drikkepress kan ramme nesten alle, og det krever mye for å stå i mot.
Ja, og det er dette foreldrene må lære ungene sine å stå imot. Man må stå imot for en eller annen form for gruppepress før eller siden uansett.

 

Det er naivt å si at man skal fjerne aldersgrensen på et stoff som kan drepe. Når man er 12 år forstår man ikke alvoret av alkohol.
Oppdragelsesvikt kalles dette.
Lenke til kommentar

793: Det virker som om du gir alt ansvar på foreldre. Venner og omgangskrets er like store faktorer. Foreldrene har ikke full kontroll på hva ungene dems driver med utenfor huset, det klarer de ikke med mindre de ødelegger barnets privatliv helt - noe som ikke er bra for en sunn oppvekst. Det er bare tull å senke aldersgrensen til 16 år, dagens fjortissungdom eier ikke forståelse, spesielt ikke jenter med brunkrem og bleket hår med klær fra Gina Tricot. Hvorfor senke aldersgrensen? Fordi de på 16 ønsker det? Tipper 9 av 10 i den Facebook-gruppen tilhører 1993-generasjonen.

Hadde alkoholen kommet til Norge på 1900-tallet hadde den aldri blitt lovlig. Hadde Marihuana blitt brukt på samme måte som alkohol i alle disse herrens år så hadde den også vært lovlig.

Lenke til kommentar
Jeg synes det er synd, men like fullt en del av livet.

 

Ja, det er en del av livet, men vi kan forhindre at det skjer ved å plassere en aldersgrense.

 

Ja, og det er dette foreldrene må lære ungene sine å stå imot. Man må stå imot for en eller annen form for gruppepress før eller siden uansett.

 

Det er ikke så enkelt som å si; stå i mot. Hvis hele vennegjengen din står rundt deg å roper; drikk, drikk, drikk, faller de fleste for fristelsen. Dette kan man gjøre noe med ved å sette en aldersgrense.

 

Oppdragelsesvikt kalles dette.

 

Eller gruppepress, dårlig barnevern, lett å falle for fristelser, foreldre som er junkier, foreldre som driter i barna sine. Det har mange navn, og alle har ikke perfekte foreldre. Det er disse vi må tenke på. Hvorfor mener du i det hele tatt at man skal fjerne aldersgrensen?

Lenke til kommentar

Syns aldersgrensene er helt fine. De eneste erfaringene jeg har med ungdom og alkohol er de tragiske menneskene på den gamle skolen min som grøftet seg hver helg.

 

Når aldersgrensene er som de er nå, har man ihvertfall et middelmådig argument for å stå utenfor fyllefestene. Tror ikke akkurat ungdom kommer til å gå over til å kose seg med litt alkohol istendenfor å drikke seg idiot bare fordi aldersgrensen senkes...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...