Gå til innhold

Staten bruker fortsatt disketter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det skulle ikke forundre meg om en og annen gammel lege som ikke vet hvor på-knappen er og ber sekretæren skrive ut epostene og taste inn de håndskrevne svarene, vil protestere på oppdateringer via epost.

 

Jepp, man skal ikke undervurdere god gammeldags bakstreverskhet.

 

F.eks. skulle dere bare visst hvor lang tid det tok å innføre hel-elektronisk saksbehandling i straffesakssystemet. Det var en lang periode hvor politiet hadde elektronisk saksbehandling, men når dokumentene skulle over til justissektoren, måtte alt skrives ut. Deretter gikk det på papir gjennom rettsystemet, og til slutt over i det elektroniske systemet til kriminalomsorgen.

 

Samarbeid på tvers av gamle, etablerte enheter er ikke lett å få til.

Lenke til kommentar

Jeg spurte legen min hvorfor han hadde en floppy-stasjon A: i 2009.

Han sa at han fikk disketter av NAV i posten.

 

Epic opplegg.

Hadde NAV overført denne dataen elektronisk (under 1,4MB>< ) hadde man spart en del tid.

 

Betale for å teste ut vil dem ikke, men overføre milliarder til falske arbeidsledige er helt greit.

Endret av War
Lenke til kommentar

Hehe, disketter er jo <3.

 

Forøvrig, inntil forsvaret fikk de nye fregattene på plass så kjørte sambandssentralen der, som altså styrer kommunikasjonen for en hel flåte, med Tiger-maskin fra 80-tallet med et MS-dos lignende program, disketter og maskin som blant annet ikke hadde mus. Artig når den skulle i nettverk med en moderne server i operasjonsrom :wee:

 

Dette var altså så sent som i 2007, når de 40 år gamle fregattene endelig ble byttet ut med nyere. Ironisk nok til stor protest, var enkelte som mente vi burde fortsette å seile rundt i de gamle.

 

Men at disketter nok er i bruk på endel av de eldre fartøyene i forsvaret, det skal man nok ikke se bort ifra. I hvert fall er vel det tilfellet for legene om bord.

Lenke til kommentar

Denne saken får meg til gremmes over alt som er galt i Norge:

1. nordmenn er skeptisk til alt som er nytt, og går over lik for å behold ting slik de er (eller engang var)

2. statlig programvare er så ræva klønete og lite brukervennlig at den ikke overgår 40 år gammel teknologi

3. programvaren er i betastadiet når den gis ut, slik at de som betaler må være betatestere

4. og slik beta-vare skal som eneste land i verden selvfølgelig overprises

5. de nordmenn med høyest inntekt blant befolkninga forventer at alt kommer gratis (men ingen pruter på latterlige bolig- og bilpriser)

6. de som bedriver i den mest teknologiintensive bransjen er de mest teknologiske akterutseilte

 

 

Lista kunne sikkert fortsett noen punkter til, men jeg gir meg der. Men dette var en skikkelig sinna-sak. Jeg håper artikkelen er utdatert og feil, men frykter det verste.

Lenke til kommentar

når en snakker om usb, skulle ikke forundre meg om en god del kontormaskiner kjører på hovedkort uten usbporter fortsatt, slikt blir gjerne brukt til det fysisk bryter sammen...

 

forøvrig kan en fint finne en diskett-leser for usb-tilkobling om en skulle trenge det på en nyere maskin som ikke har det ferdig montert.

 

siste å tenke på er at en her snakker om systemer som grenser opp mot liv og død om dem skulle svikte. Siste en trenger er at en ikke får lest en journal på noen som ligger med ett eller annet anfall, fordi det nye systemet har pådratt seg en barnesykdom som ikke dukket opp i testperioden...

Lenke til kommentar
Forøvrig, inntil forsvaret fikk de nye fregattene på plass så kjørte sambandssentralen der, som altså styrer kommunikasjonen for en hel flåte, med Tiger-maskin fra 80-tallet med et MS-dos lignende program, disketter og maskin som blant annet ikke hadde mus. Artig når den skulle i nettverk med en moderne server i operasjonsrom :wee:

Er det slutt på det? Fungerte jo knall! Husker det var en pc med win 3.11 i operativ drift på en slik sambadssentral...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579

@Ursa

 

Leger er også frustrert over dette, mye av problemet ligger hos NAV. Vi har gjentatte ganger sendt dette på CD, men vi har fått de i retur med beskjed om å legge det på disk.

 

Det er ikke knyttet opp i mot inntekt, som du antyder, men en manglende vilje hos mottageren til å endre sine rutiner. Jeg vet om leger som har sluttet å gå legevakt fordi de ikke orker NAV sin elendige løsning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Har faktisk en ekstern USB diskettstasjon som ligger å støver. Bruker minnepinne. raskere enn cd-r og diskett. Tryggere enn å sende filer over nett kanskje men bruker å sende over nett alikavel.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Jeg jobber som lege. For at fjerne en hver tvil. Diskettene sendes helt ukryptert i vanlig post. En diskett på avveie vil uten problem åpnes i vanlig notepad og leses.

Ingen leger ønsker at betale for en annen løsning da Norsk helsenett finnes og her vil slik forsendelse kunnes gjøres trygt og kryptert. Men om jeg ikke tar helt feil skulle NAV spare penge og fikk laget en løsning som ikke var kombatibel med helsenettet. Og da vil dem nå etterpå ha at fastlegene skal betale for deres tabbe.

Lenke til kommentar
Gamle disketter må vel snart være den mest sikre metoden for datatransport som er. Ikke en eneste ny pc har mulighet til å lese skiten ;)

 

Hva skjedde med vedlegg i e-post? AES Kryptert fil og vips er problemet løst.

Disketter er den minst sikre. Det er kanskje vanskelig for andre å lese disketter, men det er ikke alltid det er så lett selv om du har en diskett stasjon.

 

 

"Disk in drive A is not formatted. Format now?"

 

Disketter var noe herk, enda godt vi er (nesten) kvitt det.

 

Menneh... de har vel hørt om minnepenner også? Samme muligheten som disketter, bare mer pålitelige (min har gått igjennom vask og tørketrommel en gang) men kanskje det ikke brukes fordi maskiner som er over 15 år gamle ikke har USB-port. Det kan dog også være noe emuleringsverktøy for 40 år gammel programvare som fører til at de fortsetter med disketter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...