Gå til innhold

Hva er mest betydningsfullt/verdt - visdom eller kunnskap?


Visdom VS. Kunnskap  

74 stemmer

  1. 1. Jeg er Religiøs. For meg har følgende valg størst verdi:

    • Visdom
      5
    • Kunnskap
      0
    • Visdom og Kunnskap er like viktig
      1
    • Ingen av delene betyr noe for meg
      0
    • Jeg er IKKE religiøs __(forklaring: alle må gi svar derfor dette alternativ)
      68
  2. 2. Jeg er ikke Religiøs. For meg har følgende valg størst verdi:

    • Visdom
      9
    • Kunnskap
      23
    • Visdom og Kunnskap er like viktig
      38
    • Ingen av delene betyr noe for meg
      0
    • Jeg ER religiøs __(forklaring: alle må gi svar derfor dette alternativ)
      4
  3. 3. Jeg fant meg ett passende valg i denne pollen

    • Ja
      59
    • Nei
      15


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kunnskap er bare rå data ubruklig med mindre man har et program for å lese dataen, dette er visdom, alle kan lære seg datoen grunnloven ble undertegnet, det er kunskap, helt ubruklig alene, visdom er å ta all kuinskap rundt 1814 faktisk skjønne hva som skjede det året og hvilken betyding det har hatt senere

 

Jeg er ikke enig. Kunnskap er mer enn rå data. Kunnskap handler også om å se ting i sammenheng.

 

Visdom handler mindre om verdens tilstand, men livets tilstand. Kunnskap og visdom går ofte hånd i hånd, selv om de er uavhengige av hverandre.

Lenke til kommentar

Det ser ut til at religiøse gjerne knytter visdom opp mot guden sin, og derfor får begrepet muligens en helt annen mening enn for ikke religiøse. Les mer om visdom på Wikipedia som ser ut til å oppsummere hvordan psykologi, filosofi, forskjellige religioner og østens religioner og filosofi ser på begrepet.

 

KANSKJE noen ble litt overrasket over hva ordet kan bety i forskjellige sammenhenger?

 

Visdom forsøkes forklares generellt, men det må jo bli vanskelig. Men her er flere aspekter, mange av dem er religiøse. Fra intro om visdom i Wikipedia:

 

Sagacity --> fant ordet Prudence

 

Discernment

 

Insight --> fant også ordet Epiphany

 

 

Dere kan jo lese hva Wikipedia sier om forskjellig måter å se på kunnskap. Nedenfor utklippet om hva forskjellige religiøse måtte mene:

Religious meaning of knowledge

 

In many expressions of Christianity, such as Catholicism and Anglicanism, knowledge is one of the seven gifts of the Holy Spirit.[11]

 

In Islam, knowledge (Arabic: علم, ʿilm) is given great significance. "The All-Knowing" (al-ʿAlīm) is one of the 99 names reflecting distinct attributes of God. The Qur'an asserts that knowledge comes from God (2:239) and various hadith, sayings of Muhammad, encourage the acquisition of knowledge. He is reported to have said "Seek knowledge from the cradle to the grave" and "Verily the men of knowledge are the inheritors of the prophets". Islamic scholars, theologians and jurists are often given the title alim, meaning "knowledgable".[citation needed]

 

Hindu Scriptures present two kinds of knowledge, Paroksha Gnyana and Aporoksha Gnyana. Paroksha Gnyana (also spelled Paroksha-Jnana) is secondhand knowledge: knowledge obtained from books, hearsay, etc. Aporoksha Gnyana (also spelled Aparoksha-Jnana) is the knowledge borne of direct experience, i.e., knowledge that one discovers for oneself.[12]

 

The Old Testament's tree of the knowledge of good and evil contained the knowledge that separated Man from God: "And the LORD God said, Behold, the man is become as one of us, to know good and evil…" (Genesis 3:22)

 

In Gnosticism divine knowledge or gnosis is hoped to be attained and escape from the demiurge's physical world. And in Thelema knowledge and conversation with one's Holy Guardian Angel is the purpose of life, which is similar to Gnosis or enlightenment in other mystery religions.

Endret av G
Lenke til kommentar
The Old Testament's tree of the knowledge of good and evil contained the knowledge that separated Man from God: "And the LORD God said, Behold, the man is become as one of us, to know good and evil…" (Genesis 3:22)

 

Da er det kanskje ikke så rart at Det Gamle Testamentet også vektlegger at visdom er mye større og viktigere enn kunnskap. Om dere leser wikipedia-artikkelen om visdom, så ser dere også at visdom kommer fra guden deres. Kanskje dette gir ett tydeligere bilde av det gammeltestamentlige synet.

 

Kanskje noen kristne kan svare på hva Det Nye Testamentet sier?

(siden dere praktiserer dette, må jo dere være en ypperlig kilde, eller !?)

Endret av G
Lenke til kommentar

Da er det kanskje nesten gitt hva religiøse vil svare i pollen??

 

Dersom kunnskap var det som separerte Gud og mennesket.. Og kristne innlemmer Det Gamle Testamentet i Det Nye Testamentet.

 

Dette kan gjerne forklare hvorfor kristne ikke vektlegger vitenskapen så sterkt, og hvorfor de også av og til avfeier vitenskapen for hva den er god for. Noen som har tanker om dette?

 

 

(Laget like godt 3 poster, fordi dere skal få tid til å tenke litt igjennom dette selv, før dere leser min fortolkning i denne posten)

 

Du så mangelfull det norske Wikipedia er!! Mange ord som mangler totalt! Her måtte jeg jo bruke dansk på ordet: fortolkning. :!:

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg hadde den oppfattningen at kunnskap og visdom var synonymer. Liker nok visdom best, kunnskap virker så kjedelig, som å være på skolen. Visdom assosierer jeg med lærdom fra livet, som har med meningen med livet å gjøre. Satt på spissen: kunnskap er lik matte, visdom er lik kjærlighet. Har aldri tenkt på det religiøse perspektivet tilknyttet ordene.

Lenke til kommentar

Observasjon:

Ser at pollen har en liten bivirkning. At prosenten ikke stemmer på grunn av valg fem i hvert av de to første spørsmålene. Den gir jo likevel informasjon, som antall stemmer, selv om prosentregningen ikke er som ønskelig. Går jo an å anslå prosenten selv .. :shrug::mrgreen:

 

Da vet jeg om den effekten ved poll til eventuellt neste gang.

Lenke til kommentar
Knowledge is knowing that Tomato is a fruit, wisdom is knowing not to put it in a fruit salad.

Ganske bra visdom det, selv om det bare beskriver mennesket til gjenstand :!: . For den som har erfart at tomater er ekle. Jeg liker tomater. Men visdommen passer vel også for meg på andre ting jeg ikke måtte like.

Lenke til kommentar

Jeg mener nok at mye visdom stammer fra kunnskap og erfaring, men jeg tror også det er et grunntrekk ved menneskets rasjonalitet - evnen til å vurdere ulik erfaring og kunnskap og gjøre fornuftige/logiske valg på bakgrunn av dette. Det er fullt mulig å inneha en masse kunnskap, men aldri bruke den. Visdom er derfor delvis applisert kunnskap.

 

På tross av dette, mener jeg ikke visdom nødvendigvis er basert på erfaring. Visdom handler mye om evnen til kritisk refleksjon, forståelse (hermeneutikk) etc. Dette er ikke bare metoder og ferdigheter som kan innlæres, men trekk ved mennesket i seg selv. Viljestyrke, integritet og sivilt mot, mener jeg er hovedtrekk ved visdom.

 

På tross av dette kan kunnskap ha egenverdi - å inneha verdiløs kunnskap som ikke appliseres er bedre enn å ikke ha den i det hele tatt. Allikevel vil jeg tillegge visdom større betydning enn kunnskap, selv om kunnskapen på mange områder er basis for visdom. Man kan kanskje si at kunnskap danner aksiomene A + B, mens visdommen vurderer aksiomene og får en til å handle/mene C. Hvis man skal gjøre en moralsk vurdering må man først kjenne til fakta, før man vurderer. Da vil hvordan man vurderer fakta mot hverandre og handler etter den endelige vurderingen være visdommen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

For den som leter kan en muligens finne noe i de tallene. :!:

 

Oppslutning har det jo vært om avstemmingen. Er oppslutningen god nok for å konkludere noe nokså sikkert. Neppe!

 

4 "Religiøse" mot 57 "ikke Religiøse" er kanskje det mest fascinerende å finne, eller?

 

EDIT:

Så har man også 78 % blant begge leire som syntes at Visdom og kunnskap er viktig begge deler.

 

EDIT 2:

Brorparten av de Religiøse som deltok så langt er muligens av den mer fundamentale kristne sorten, selv om en ikke sikkert kan konkludere med noe sånn. Jeg drar det i den retningen fordi kanskje de allerede visste eller ble vekket av mine presiseringer tidligere i tråden om "mennesket og guden i skapelsesberetningen, og hva Bibelen sier om Visdom".

 

EDIT 3:

Ser at det allerede er kommet nye avgitte stemmer siden Simen1 sin summering. 1 ekstra religiøs er tilkommet tallene kl 13:34

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...