Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Gjestepostdillemma - hva gjør vi med dette?


Anbefalte innlegg

Det jeg spør dere om. :)

 

Hva synes dere vi skal gjøre...?

 

Geir :)

Ja, jeg hjelper deg bare litt med å formulere spørsmålet :)

 

Selv synes jeg det burde være mulig for alle som vil å stille spørsmål og få svar i sex & samliv. Jeg tror det er en viktig funksjon og hjelper mange. Men jeg ser ikke noe problem med å stille rimelige krav til gjesteposting, og mener noen hinder eller knytning til e-post adresse er et rimelig kompromiss. For registrerte brukere som ønsker å være anonyme, burde det være lett å poste anonymt mens man er logget inn.

 

Edit: sitat

Endret av rikspøbel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er tilhenger av anonymiseringsforslaget. Hvis det er slik at de fleste som bruker denne funksjonen allerede har en bruker og kun ønsker å unngå at noe knyttes til den vil det i mine øyne være en god løsning. Det kan eventuelt løses praktisk ved at det introduseres en "jeg ønsker at min identitet holdes skjult i denne posten" knapp. Det vil jo da fortsatt være behov for visse regler for når det er ok å bruke denne funksjonen, men så lenge det er synlig for moderatorer hvem som står bak vil vel eventuelt misbruk minimeres kraftig.

 

Spørsmålet da er jo om en slik endring krever såpass mye programering at det blir fellt av "store endringer tar for mye tid og er ikke ønskelig" argumentet.

Lenke til kommentar
3. Fjern gjestefunksjonen, men tillat at brukere poster anonymt selv om innlegget blir knyttet til brukeren internt. Da vil naturligvis mods og admins kunne finne ut av hvem de er, men de er forhåpentligvis respektable nok til å ikke snoke uten grunn. Det er vel et krav til tillit tilsvarende hvordan PM-systemet fungerer.

 

Den løsningen likte jeg. Alle enig? Flott. Da er det vedtatt.

Lenke til kommentar
3. Fjern gjestefunksjonen, men tillat at brukere poster anonymt selv om innlegget blir knyttet til brukeren internt. Da vil naturligvis mods og admins kunne finne ut av hvem de er, men de er forhåpentligvis respektable nok til å ikke snoke uten grunn. Det er vel et krav til tillit tilsvarende hvordan PM-systemet fungerer.

 

Den løsningen likte jeg. Alle enig? Flott. Da er det vedtatt.

Forsåvidt en god idé, men tror ikke alle liker tanken om at "anonyme innlegg" kan knyttes opp mot en. Kanskje en bug, eller kanskje finner en admin-luring ut om 2 år at ingen skal være anonyme likevel, også blir man "outet" med alle sine "anonyme innlegg". Jeg benytter meg ikke ofte av muligheten for anonymitet, men jeg har gjort det. Men dersom slike innlegg blir knyttet opp mot min bruker, slutter i alle fall jeg å bruke den funksjonen...

 

 

Hva med å begrense antall anonyme innlegg som postes fra én IP-adresse innenfor en viss tidsramme? Kanskje i samarbeid med den ideen om å gjøre det litt vanskeligere å poste anonymt (ala flere CAPTHAs)?

Lenke til kommentar

Jeg har har tidligere slengt opp en idè for å stoppe dette, men da var det ingen som brydde seg, men kan vel alltids slenge den opp igjen. Hva om man må være innlogget for å "gjesteposte"? Man bare huker at av man vil poste som anonym og så får man velge et gjestenavn på samme måte som det er nå. Dette vil gjøre det mindre fristenede for folk å missbruke gjesteposting og det vil være lettere for moderatorer å moderere missbruk og feilbruk.

 

Edit: Ser at flere også har hatt idèen :p

Endret av Kontorstol
Lenke til kommentar

Jeg mener at dette er et litt vanskelig emne. Gjesteposting synes jeg i utgangspunktet er greit fordi man kan poste spørsmål her som man ikke vil ha knyttet til sin konto og det burde være lov på et såpass sensitivt emne.

 

Men hva med å kreve at de som poster som gjesteposting også har en konto? Så hvis dere ser noen som poster med en ip som ikke er brukt som bruker så kan dere slette/stenge?

Lenke til kommentar
Dette problemet har nok vel så mye med gjennomsnittalderen - og kjønnsfordelingen - på dem som spør og dem som svarer her på forumet. Anslagsvis 80% er gutter mellom 14 og 24 år. Da får vi mye "kviseproblematikk" i slike kategorier. Det er derfor jeg aldri ville postet mine samlivsproblemer her på forumet, de som svarer er nymoralistiske tøffinger som fortsatt reiser hjem til mamma for å få vasket sokkene sine. ;)

Jeg har fått en sint PM som sier det er lavmåls av en administrator å si slikt om brukerne:

 

Det avslører mer enn nok om DITT intellingensnivå. Lavmål fra en administrator, dessverre.

Jeg regnet egentlig med at folk forstod at dette ikke var ment som en generalisering, men en påpekning av et reelt fenomen som er med å holde folk som meg (det vil si folk litt opp i årene, ikke admins) borte fra kategorien. Det synes jeg er synd. du skal ikke lese mange poster i samlivskategorien for å finne en anselig mengde svar av typen "Gro deg baller og ditch bitch'en" til folk med helt normale samlivsproblemer.

 

Jeg har lurt på om jeg skulle starte en diskusjon om nettopp nymoralismen i en passende kategori. Så fikk vi se hvor mange det er skoen passer på.

 

Men jeg får for ordens skyld understreke at det ikke gjelder alle som poster i sex og samlivskategoriene. Her er mange ærlige brukere med velfunderte meninger. Og jeg skal væe den siste til å hevde man er nødt til å være så innmari tøff i trynet for å poste her. Tvert imot, jeg tror det er noe man vokser fra også. Og hvem vet, kanskje er forumets tøffinger ærlige også. I så fall: Min oppriktige unnskyldning til de av dere som ikke får mamma til å vaske sokkene deres. Men da regner jeg vel egentlig med at dere ikke ble så veldig støtt heller...

 

Til slutt: Selv om jeg er admin på forumet er det mine personlige meninger som kommer på uttrykk i diskusjoner her på forumet, med mindre noe annet er angitt eller underforstått av kontekst.

 

Jeg svarer her, siden jeg ble bedt om å utdype min mening. Men strengt tatt er det litt off topic. Beklager det.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Men det vil kunne opprettes falske kontoer for å så bøllegjesteposte igjen.

Det kan det selvsagt, men det er lettere å avsløre et troll da, og stenge kontoen.

 

Hva med å begrense antall tråder man kan opprette anonymt til en per ip-adresse?

Litt dumt siden folk kan ha behov for å poste om mer enn ett problem. Og ikke minst siden mange poster fra skoler eller arbeidsplasser med delt IP.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

"Reiser hjem til mamma for å vaske sokkene sine"

He, he........

 

Da jeg begynte studier for lenge siden vasket jeg vel alt selv som 20 åring, så.......litt generalisering der Geir.........

 

Men i våre dager så er det blitt sånn også med studenter, dessverre. De vil helst bo hjemme på promperommet lengst mulig.

 

Problemet blir vel om man ukritisk forpester et forum med tull og barnslig oppførsel. Eventuelt trenger litt oppbacking og diskuterer med seg selv........

Lenke til kommentar

Jeg ser din forklaring Geir, oppklarende! Forstår problemstillingen forumet har med useriøse og barnslige brukere. Er helt enig der.

 

Velger personlig å skygge unna tullete diskusjoner selv, det meste blir usaklig i de sammenhenger du har eksemplifisert med "runke, bitch bla bla bla"...

 

De får heller holde på, eller bli stengt ute. Jeg skjønner at du er lei av at forumet muligens er overbefolket av slike personligheter, og at du personlig ikke har så mye å hente fra diskusjon med slike.

 

Skal ikke sette noen aldersgrense for hvor "runkehumoren" ender, men jeg har da vært borti mennesker som snakker som 16-åringer, til tross for at de nesten er det dobbelte av min alder. At folk er mer umodne lengre opp i 20 årene i dagens samfunn enn tidligere, kan ikke jeg dokumentere, men det er etter hva jeg har forstått meget sannsynlig.

Men ikke alle er like umodne, og mange tidlig i 20 årene ser seg mektig lei på sine studiekamerater som fremdeles sverger til barnehageoppførsel, ingen kontroll på egen tilværelse, økonomi etc..

 

Hva man kan gjøre for å få ned antallet slike folk her inne på forumet er veldig vanskelig å si?

Man kan jo spørre seg hva som tiltrekker slike folk hit? Hvorfor? Hva finner de her av interesse? Kanskje sex kategorien er et stalltips der... Hva med å begrense denne til personer som over tid har vist seriøse holdninger knyttet opp mot diskusjoner i samfunnssektoren, eller i det minste eliminiere gjest-funksjonen helt her?

 

Er det et forslag å kreve at man oppgir alder ved registrering (ja, jeg vet at det ikke kan dokumenteres)?

Man må ikke kunne forandre alderen, slik at har man først valgt en alder står man fast ved den..

Deretter få denne alderen i en parentes eller lignende i sammenheng med brukernavnet ditt, slik at alder opplyses ved etthvert postet innlegg.. Da har man i hvertfall noe mer å ta utgangspunkt i når man vurderer hvorvidt et innlegg kan anses å ha egenverdi ved lesning eller ei..

Lenke til kommentar
Er det et forslag å kreve at man oppgir alder ved registrering (ja, jeg vet at det ikke kan dokumenteres)?

Man må ikke kunne forandre alderen, slik at har man først valgt en alder står man fast ved den..

Deretter få denne alderen i en parentes eller lignende i sammenheng med brukernavnet ditt, slik at alder opplyses ved etthvert postet innlegg.. Da har man i hvertfall noe mer å ta utgangspunkt i når man vurderer hvorvidt et innlegg kan anses å ha egenverdi ved lesning eller ei..

Nå sier du jo selv at det finnes umodne 40-åringer, og modne 17-åringer, så sånn sett kan det der ødelegge. Skal man bare ignorere noen fordi man ser seg blind på alderen? Tror det er lett å gjøre.

 

 

Synes egentlig gjesteordningen slik den har vært, er ok, så sant reglene blir håndhevet av moderatorene. Kan det være et krav at man må ha registrert bruker for å kunne poste som gjest? Slik at om innlegg slettes eller tråder stenges, så kan en evt. gjest oppspores, få tilsendt innlegget sitt (om det var fornuftig, f.eks.) på PM, med tips om at det var et bra innlegg, og at det oppfordres å poste det på nytt, men da med bruker.

Sikkert vanskelig å håndheve, men..

 

Edit: Hører ikke denne tråden egentlig hjemme i en annen kategori? :p

Endret av Right
Lenke til kommentar

Omsider kommer denne debatten, det var ikke for tidlig.

 

Undertegnede har vært en av de sterkeste pådrivere for å fjerne gjestefunksjonen totalt eller nedlegge totalforbud på svada (definert i retningslinjene) som ikke hører hjemme på et seriøst forum som Diskusjon.no. Jeg har møtt lite forståelse for dette internt, derfor spennende å se hva brukerne synes.

 

Først må vi definere hvordan forum vi ønsker.

 

La oss ta kvinneguiden som et (skrekk?) eksempel, da også dette er eid av Edda Media. Ønsker vi et forum som ligner mer på kvinneguiden.no, hvor man kan opprette hva som helst som gjest? La oss ta et eksempel. La oss se på samme kategori (seksualitet) på kvinneguiden. Klikk. Se på antall innlegg og hvor stor prosent som er opprettet som gjest. Mange av emnene er emner undertegnede ikke vil klassifisere som sensitive. Bla også gjerne bakover og se. Tilsvarende tendenser ser vi også på vårt eget forum. Mer og mer svada uten mål og mening. Ønsker Diskusjon.no og ettergå kvinneguiden på dette punkt? Og enda viktigere ønsker brukerne dette? Jeg håper så ikke er tilfellet.

 

Min personlige menig er at det tjener forumet å ikke være noen klara-klok arena. Alle har vi vært unge og undrende, men i dag finnes det veldig mange kanaler for spørsmål av denne art at forumet ikke bør være en slik arena. Dernest brukermassen. Et viktig poeng er mangel på kvalifiserte brukere. Som Geir allerede har uttalt "sliter" forumet med en ung brukermasse med klar overvekt av unge menn. Det er en kjensgjerning at man vokser med tiden og at man får bedre grunnlag for å uttale seg (særs med tanke på disse temaer) når man har noen år på baken (enn om man ikke oppfatter dette selv, alle har vi vært allvitende og 20år, det er menneskelig).

 

Et annet spennende akspekt er hva vi faktisk tilbyr. Hadde vi hatt leger, psykologer og annet helsepersonell ved vår side hadde saken vært en annen. Da kunne vi tilby brukerne noe. En tjeneste. Det kan vi ikke i dag. Mange brukere har sendt undertegnede PMer ved min tid som moderator og nærmest tryglet på sine knær for at vi skal stenge tråden deres, eller slette den fra forumoversikten. Dette også grunnen totalt ydmykelse, latterliggjøring og avsporing fra andre brukere, flere faktorer spiller selvsagt inn, men brukermassen og deres snittalder er også avgjørende i dette spørsmålet.

 

Forumet må spørre seg selv om det faktisk er noe poeng i å inneha denne funksjonen og om det strengt tatt er mer bryderi, en konstruktivitet. Disse kategoriene er mye jobb for moderatorene, det husker jeg selv. Det er de enda. På meg så virker det som om det ikke er så nøye for mange å verken følge retningslinjene for forumet eller inneha normal folkeskikk når brukere ser man kan opprette innlegg som gjest og ikke registrere seg. Dessverre så er det slik at et noen ødelegger for mange. Forumet gjentar til stadighet at de ønsker å fremstå som seriøst og på sikt heve snittalderen på brukermassen (også i disse kategorier), er da veien å gå å ytterligere senke kravene for denne funksjonen? Tror dere dette vil tiltrekke et mer modent publikum? Jeg tror svaret på dette sier seg selv. Det er mange som får et ganske dårlig inntrykk av forumet ved å bevitne disse kategorier. Undertegnede inkludert.

 

Når det kommer til det tekniske er det en interessant tanke som har vært debattert internt lenge. Det er den samme tanken som har blitt gjentatt i denne tråden. En "Anonymiser-knapp", om det tekniske tillater så hadde det vært en interessant ting å forsøke. Da må alle opprette en bruker, men kan velge å ikke opprette innlegg med brukernavn, men likevel være innlogget som brukeren. Denne funksjonen er ikke umulig å lage, men krever litt arbeid. Er usikker på om forumet ønsker å bed drift se på dette.

"Ved stadig misbruk av denne ordningen vil den bli fjernet. "

 

Vel det har den vitterlig blitt, så ta konsekvensen av det. Fjern gjestefunksjonen eller innfør en streng linje som gagner forumet. Eller er trafikken og reklameinntekter så viktig at dere er villige til å se bort når denne problematikken blir brakt på bane? Er igjen kvantitet viktigere en kvalitet?

 

Bra at Geir ha tatt det opp, blir spennende å følge debatten.

Lenke til kommentar

Det er selve posten som avgjør hva som er trolling eller ikke. Selvfølgelig, dersom en person bruker ulike gjestenick og spør om det samme er det spamming - og skal håndteres deretter. Skal det stilles "sannhetskrav" til gjestenicks så får det stå i reglene at det ikke er lov å utgi seg for noe man ikke er.

 

Om ting er sant eller ikke er hvertfall uvesentlig, all den tid det ikke er noe mål for et diskusjonsforum å formidle sannhet, og kun det.

Lenke til kommentar

:w00t:

 

På tide at problemstillingen tas opp. Nå er jeg ikke mest aktiv i akkurat denne delen av forumet selv, men jeg ser og mener (som Geir sikkert alt er klar over) at en viss (kvalitets)kontroll av hva folk poster på forumet er nødvendig. Slik jeg ser det har diskusjon.no vokst for fort. Forumet inneholder nå kategorier for så og si alle områder i livet, men brukermassen er fortsatt veldig ensformig. Skal diskusjon.no som R083r7 fremhever virke som en "klara-klok " tjeneste?

 

Jeg mener enhver seriøs aktør i et marked har sine mål og visjoner, hva er målene og visjonene til diskusjon.no, forumstyret og administratorene?

 

Skal det være en diskusjonsarene for alt og alle er det vanskelig å forby en gjestefunksjon.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...