Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Gjestepostdillemma - hva gjør vi med dette?


Anbefalte innlegg

føler ta folk er veldig redde for at noen skal finne ut at de spør om ett eks sex spm. hadde det ikke da vært bedre å ikke skrive noe i det heletatt.(man finner alltid svar på nette ,søker man bare godt nok)

Personlig er jeg enig med deg, men jeg er såpass gammel og har tråkket i bare så mange ganger at jeg ikke så lett blir flau om folk vet slikt om meg. Men alle er ikke som meg. Og det er nå en gang sånn at alt man finner svar på her på forumet kan man finne andre steder på nettet. Det er ikke noe argument for ikke å spørre her. Vi er blitt ett av Norges største forum, og det må vi anta betyr at folk ønsker å spørre her og ikke andre steder.

 

Så kan man selvsagt spørre om det ikke ville være bedre for alle parter om vi skjerpet inn gjestepostreglene.

 

men skulle ønske dette forumet kunne lært ett viss annen forum noe. for der er 60% av inleggene av folk som bare kaller seg gjest...30 forskjellige gjester som diskuterer med hverandre...KAOS(og masse personangrep og svada)

Ja, det er åpenbart at ting er mye verre andre steder. Vår oppgave er å sørge for at ikke det samme skjer her.

 

Er ateist så dere kan godt fjerne kategorien religion og livssyn :p .

Der er du i utakt med de fleste andre ateister på forumet, tror jeg. Hva skulle de drevet med om de ikke kunne hetse troende...?

 

Jeg vil foreslå karantenetid på ip.adresser for de som ikke overholder reglene. etter noen advarsler(det antallet som passer seg best), så kan dere sette ned karantene på ip.adressen...

Som sagt er det så mange som poster fra felles IP'er (skoler og lignende) at det vill bli vanskelig å gjennomføre i praksis.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skyter også inn at det er oppfordret for forumet sin side å tenke før man oppretter innlegg og særs av denne art. Det som ligger på internett, blir liggende.

 

Total anonymitet eksisterer ikke på internett. I hvertfall ikke for den ordinære bruker. Noen har kunnskapen og går alltid litt lenger en andre for å skjule sin identitet.

 

e: leif

Endret av R083r7
Lenke til kommentar

Er mye å tenke på her.

 

Én ting er sikkert og det er at anonym posting må være tilgjengelig. At man på en eller annen måte må være registrert for å poste tror jeg er en god ting. Dette kan gjøres ved at man anonymiserer brukeren sin, da kan det være at bare administrator som kan se hvilken bruker som har opprettet posten, mens moderator kan gi advarsler for missbruk (ved nærmere ettertanke kan det hende dette ikke funker i praksis?). En annen mulighet er at man må bekrefte posting av et anonymt innlegg med en mailadresse. Da vil man kunne blokkere mailadresser ved missbruk og eventuelt knytte de opp mot bruker hvis han eller hun er registrert på samme adresse. Eventuelt kan gode gamle IP-sjekk benyttes. Denne bekreftelsen vil forhåpentligvis gjøre at troll med for mye fritid ikke gidder å opprette nye adresser hele tiden og dermed roer seg.

Lenke til kommentar
Gjest mr right
Er mye å tenke på her.

 

Én ting er sikkert og det er at anonym posting må være tilgjengelig. At man på en eller annen måte må være registrert for å poste tror jeg er en god ting. Dette kan gjøres ved at man anonymiserer brukeren sin, da kan det være at bare administrator som kan se hvilken bruker som har opprettet posten, mens moderator kan gi advarsler for missbruk (ved nærmere ettertanke kan det hende dette ikke funker i praksis?). En annen mulighet er at man må bekrefte posting av et anonymt innlegg med en mailadresse. Da vil man kunne blokkere mailadresser ved missbruk og eventuelt knytte de opp mot bruker hvis han eller hun er registrert på samme adresse. Eventuelt kan gode gamle IP-sjekk benyttes. Denne bekreftelsen vil forhåpentligvis gjøre at troll med for mye fritid ikke gidder å opprette nye adresser hele tiden og dermed roer seg.

 

 

dårlig løsning å sperre mailadresser...har erfaring fra dette fra andre nettsteder(dessverre) :( .

Når jeg ville diskutere utestengelsen så svarte de ikke på den mulige måten(mail). Og de forklarte ikke hva som var galt. det verste av alt var at det var usaklige(synes jeg da) klager. Og moderatorene utestengte meg bare fordi det kom klager. de satt seg ikke inn i hva klagene gikk på, men registrerte bare klagene :thumbdown: . Ganske utrolig, for på store nettsider da må moderatorer jobbe hele tiden. dette var ingenting(en liten side i forhold). det var meg og en annen som diskuterte med ett annet synspunkt enn flertallet og dermed sendte de klage.

 

når jeg nevnte blokkering av ip.adresse, da mente jeg at man blokkerte den etter å ha gitt en del advarsler(ett passende tall), så tar man kontakt med f.eks skolens rektor som videresender til de som er ansvarlige for dataene for å finne ut hva man skal gjøre med dette problemet igjen. kanskje man kommer frem til overvåkning på diverse computere?

Lenke til kommentar
En annen mulighet er at man må bekrefte posting av et anonymt innlegg med en mailadresse. Da vil man kunne blokkere mailadresser ved missbruk og eventuelt knytte de opp mot bruker hvis han eller hun er registrert på samme adresse. Eventuelt kan gode gamle IP-sjekk benyttes. Denne bekreftelsen vil forhåpentligvis gjøre at troll med for mye fritid ikke gidder å opprette nye adresser hele tiden og dermed roer seg.

Det har lite for seg. Hele poenget med gjestepostordningen er å gi registerte brukere en mulighet for å anonymisere seg ved posting av sensitive data. Ordningen er ikke ment for folk som ikke gidder å registrere seg. Alt man behøver for å registere seg er en e-postadresse, og da kan man like gjerne bruke konto til slikt i stedet for en egen e-postadresseverifikasjon.

Lenke til kommentar
dårlig løsning å sperre mailadresser...har erfaring fra dette fra andre nettsteder(dessverre) :( .

Å sperre for IP-adresser er en uting og blir bare brukt i unntakstilfeller. Sperre på e-postadresse/konto er eneste fornuftige vei å gå. Da forsikrer man seg nemlig at man sperrer ute rette vedkommende. Ved å sperre IP-adresse er sannsynligheten svært høy for at man sperrer ute helt legitim og uskyldig 3. part (andre som deler samme IP-adresse, folk som får tildelt en dynamisk IP som er sperret, mv.) IP-adresse vil aldri noensinne bli vår primære måte å stenge ute brukere på, det egner seg rett og slett ikke til slikt. IP-utestengelse brukes som en siste utvei når intet annet nytter (brukere som stadig registrere nye kontoer, spam-boter som bruker gjestekonto, grovt misbruk av gjestekontoen fra "troll" mv.)

Lenke til kommentar
Det har lite for seg. Hele poenget med gjestepostordningen er å gi registerte brukere en mulighet for å anonymisere seg ved posting av sensitive data. Ordningen er ikke ment for folk som ikke gidder å registrere seg. Alt man behøver for å registere seg er en e-postadresse, og da kan man like gjerne bruke konto til slikt i stedet for en egen e-postadresseverifikasjon.

Tanken var da at man ikke vil knytte posten mot brukeren sin. Mailadressen vil bare være en ekstra kontroll før innlegget postes. Adressen trenger jo ikke sjekkes med mindre det er missbruk ;)

Lenke til kommentar

Jeg er i grunn enig, men det var uttrykt at det ikke var en god løsning lenger bak var det ikke?

 

En "anonymiser meg" -knapp er en god løsning i mine øyne, men koblingen mellom post og bruker burde likevel bare gjøres hvis det er noe som misstenkes. Ikke være synlig, selv ikke for administratorene, uten at man aktivt går inn for å sjekke :)

 

De fleste poster nok anonymt ikke bare for familie og venner, men også andre brukere her på forumet. Hvis det hadde vært aktuelt ville jeg ikke ha fått knyttet all verdens samlivsproblemer, potensproblemer osv. til min bruker. Da vil jeg ikke at selv du nødvendigvis skal se navnet mitt i klartekst Geir ;)

Lenke til kommentar
Gjest mr. right
dårlig løsning å sperre mailadresser...har erfaring fra dette fra andre nettsteder(dessverre) :( .

Å sperre for IP-adresser er en uting og blir bare brukt i unntakstilfeller. Sperre på e-postadresse/konto er eneste fornuftige vei å gå. Da forsikrer man seg nemlig at man sperrer ute rette vedkommende. Ved å sperre IP-adresse er sannsynligheten svært høy for at man sperrer ute helt legitim og uskyldig 3. part (andre som deler samme IP-adresse, folk som får tildelt en dynamisk IP som er sperret, mv.) IP-adresse vil aldri noensinne bli vår primære måte å stenge ute brukere på, det egner seg rett og slett ikke til slikt. IP-utestengelse brukes som en siste utvei når intet annet nytter (brukere som stadig registrere nye kontoer, spam-boter som bruker gjestekonto, grovt misbruk av gjestekontoen fra "troll" mv.)

 

 

 

Synes sperring av mailadresse er en VELDIG dårlig løsning for å si det mildt. Hvis du leser mitt innlegg litt lengre oppe, så skjønner du hvorfor. Det var noen som sendte usaklige klager bare for å klage, og tror du ikke moderator ga en f... i å lese klagene, men utestengte meg bare fordi jeg fikk klager? Det verste var at de aldri leste mailene hvor jeg ba om en forklaring. Enten fordi de visste at det var usaklige klager de sperret meg ute for, eller så var det fordi de ga en f... i alle klager. Det går ikke an! Mailen jeg fikk fra moderatorene var:"Nå er jeg utrolig lei av å motta klager på deg fra meddebattanter". Jeg fikk en usaklig klage til, så var det kroken på døren for mailadressen min. Jeg fikk aldri vite hvilke debattanter som sendte klage, hvorfor de sendte klage og hvilken regel jeg hadde brutt. ikke åpnet de for å åpne adressen heller. Jeg er bare en grei gutt jeg. ble stengt ute pga usaklige klager.

 

først og fremst så må man akseptere at spåkbruken er på samme nivå som vgd og helst over. så kan det bare være karantenetid på mailadr. og ikke konstant. Ikke sperr ute, men sett karantene på mailadr., det synes jeg er maks. Hvis man ser det er sinnsykt grovt og det hele tiden er utskjelling og stygge karakteristikker med grovt språkbruk, da stiller det seg annerledes. Så må man og åpne for å åpne mailadressen etter at de har blitt sperret ute. Først da tror jeg det går an med en slik ordning. Så nei, tror virkelig ikke (med all min erfaring med horribel moderering) at dette vil føre noe godt med seg...

Lenke til kommentar
Gjest Mr. right
Nå syns jeg at samme forslag har blitt nevnt her så mange ganger at dere burde ta og overveie dette internt. Det er jo tydelig at mange brukere ønsker seg en slik løsning.

Det skal vi gjøre!

 

Geir :)

 

 

 

Geir! Vær så snill og ta alt det jeg skrev i mitt siste lange innlegg før dere i det hele tatt vurderer dette.

Jeg synes alt det jeg skrev bør taes i betraktning. skal dere gjøre dette, så må det være helt klart hvem vi må snakke med for å kunne få omgjort en slik avgjørelse om å åpne mail.adresser igjen. Det må være en som er overordnet alle så de kan ta nye avgjørelser vedrørende klager og det må være saklige avgjørelser.

Karantenetid på mailadresser bør og taes med. Er det noen av moderatorene som ikke behandler klagene 100% saklig, så må det kunne bli kroken på døren for den moderatoren!

Lenke til kommentar
Gjest mr.right
Nå syns jeg at samme forslag har blitt nevnt her så mange ganger at dere burde ta og overveie dette internt. Det er jo tydelig at mange brukere ønsker seg en slik løsning.

 

 

Er laaang vei fra meningene til forumets brukere til å faktisk fatte en avgjørelse. så må man opprette ett system hvor man har folk som modererer, hvor noen sperrer/setter karantenetid, så har man og folk som ser på klagene på avgjørelsene, så blir de klagene videresendt til de som kanskje åpner kontoene igjen. Men først så må man finne ut hvor mange advarsler en bruker kan få. Med dette systemet så må man og fatte nye regler vedrørende språkbruk, o.l. Og man må finne noen som ser på moderatorene som ikke tar seg av klagene på en saklig måte. Dvs. at noen får ansvaret for å avsette en moderator...

Lenke til kommentar
Synes sperring av mailadresse er en VELDIG dårlig løsning for å si det mildt. Hvis du leser mitt innlegg litt lengre oppe, så skjønner du hvorfor. Det var noen som sendte usaklige klager bare for å klage, og tror du ikke moderator ga en f... i å lese klagene, men utestengte meg bare fordi jeg fikk klager? Det verste var at de aldri leste mailene hvor jeg ba om en forklaring. Enten fordi de visste at det var usaklige klager de sperret meg ute for, eller så var det fordi de ga en f... i alle klager. Det går ikke an! Mailen jeg fikk fra moderatorene var:"Nå er jeg utrolig lei av å motta klager på deg fra meddebattanter". Jeg fikk en usaklig klage til, så var det kroken på døren for mailadressen min. Jeg fikk aldri vite hvilke debattanter som sendte klage, hvorfor de sendte klage og hvilken regel jeg hadde brutt. ikke åpnet de for å åpne adressen heller. Jeg er bare en grei gutt jeg. ble stengt ute pga usaklige klager.

 

først og fremst så må man akseptere at spåkbruken er på samme nivå som vgd og helst over. så kan det bare være karantenetid på mailadr. og ikke konstant. Ikke sperr ute, men sett karantene på mailadr., det synes jeg er maks. Hvis man ser det er sinnsykt grovt og det hele tiden er utskjelling og stygge karakteristikker med grovt språkbruk, da stiller det seg annerledes. Så må man og åpne for å åpne mailadressen etter at de har blitt sperret ute. Først da tror jeg det går an med en slik ordning. Så nei, tror virkelig ikke (med all min erfaring med horribel moderering) at dette vil føre noe godt med seg...

Jeg anbefaler deg å registrere en konto her på forumet så du får satt deg inn i hvordan ting fungerer her, i stedet for å diskutere hvordan ting fungere på andre fora. Det er nemlig lite hensiktsmessig i denne debatten.

 

- Gjestekontoen er en funksjon som kun skal benyttes for å poste sensitive data for våre brukere. Alle andre innlegg skal postes fra en registrert konto med epostadresse.

 

- Alle utestengelser skal begrunnes og være i samsvar med retningslinjene.

 

- Man kan klage på alle utestengelser, og saken behandles da av 3. part som vurderer om utestengelsen er feil eller ei.

 

- Utestengelser på ubestemt tid medhører sjeldenhetene og er bare siste utvei. Dette brukes kun når noen har blitt utestengt en rekke ganger uten å vise tegn til bedring, eller for rene spam-kontoer. Vanlig lengde på utestengelser er 3 eller 7 dager.

 

- Selv utestengelser på ubestemt tid er ikke permanente. Man kan, ved å søke, bli tatt inn i varmen igjen dersom man viser at man har forbedret seg, og skriftlig går god for at man skal etterfølge retningslinjene.

 

Oppfordringen er, som sagt, registrer deg en konto og se hvordan ting fungerer.

 

så må det være helt klart hvem vi må snakke med for å kunne få omgjort en slik avgjørelse om å åpne mail.adresser igjen. Det må være en som er overordnet alle så de kan ta nye avgjørelser vedrørende klager og det må være saklige avgjørelser.

Alt det du nevner her er allerede tilfelle i dag på vårt forum.

Lenke til kommentar

Nå er vel ikke sperre av mailadresser særlig aktuelt, men det jeg tenkte meg var at man kan sperre for at anonyme brukere kan verifisere postingen av innlegget/posten med den adressen. Man kan fortsatt klage på moderering med denne adressen. Eventuelt kan jo dette også tas på PM. For bruker har man jo selvfølgelig selv om man poster anonymt? ;)

 

Modereringen her på forumet er nok uansett bedre kvalitetssikret enn det den du nevner er. Brukerombudet er også til for nettopp denne typen situasjoner. For all del, feil oppstår, men tror ikke at endelige og udiskuterbare situasjoner av denne typen oppstår særlig ofte.

Lenke til kommentar
Gjest mr.right

Før jeg glemmer det, så må man og gi mailadr. for hvor klagene på utestengelser skal sendes. Det må hele tiden være noen som er overordnet de som behandler klagene.

Beklager hvis dette ble for mye Geir, men følte det var viktig å få med gråsonene av moderering. skal dette gå så kan ikke dere lage mange gråsoner som her beskrevet...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...