Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Gjestepostdillemma - hva gjør vi med dette?


Anbefalte innlegg

Er det mulig at vi kunne fått en gruppe med 2. rangs mods i denne kategorien, som ikke har tilgang til å slette, men som likevel kan gi reaksjoner på et lavere nivå (kontakt av posteren, låsing o.l.) For å underlette jobben til moderatorene, siden det ikke er så mange poster som slettes, som du sier, så burde jo dette minske arbeidsmengden betydelig.

 

Dette vil medføre at langt flere vil kunne få mulighet til å identifisere hvem det er som poster anonymt. Selv ikke veilederne får mulighet til å kunne sjekke pm og vi er veldig klar overfor moderatorer om at de kun skal sjekke IP ved mistanke om misbruk.

 

Dette handler utelukkende om å beskytte brukerne og deres personvern. Jo flere som får tilgang til IP-adresser, jo større er faren for enten bevisst misbruk, eller kompromittering som følge av eksempelvis "slurv" (glemme å logge av). Vi har som sagt mange aktive brukere som bruker gjestefunksjonen og vi kan ikke fire noe mer på kravene der og derfor setter vi grensen for at kun moderatorer har mulighet til å sjekke opp dette. Som du sikkert skjønner, det er ikke alltid lett dette her men det er av hensyn til brukernes personvern :)

 

Samme er problemstillingen ved å eksempelvis knytte slikt opp mot brukere, som er en veldig aktuell løsning. Det vil medføre økt risiko overfor dem (tenk potensielt datainnbrudd). Det er ikke alle som føler at det gir nok anonymitet, fordi det gjør at man har 100% tillit til alle med tilgang til systemet. Som jo kan være vanskelig, fordi man vet aldri hvem det er som har tilgang om 5 år.... En veldig vanskelig vurdering å foreta det der for hvilken løsning vi velger å gå for.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er et paradoks at vi mottar rapporteringer på anonyme innlegg som holder høyere kvalitet enn 99% av innleggene på dette forumet, med ønske om å få dette slettet fordi det ikke er å anse som sensitivt. Tenk over absurditeten! Vi har andre virkemidler og vi er først og fremst en formidlingstjeneste - å slette et godt bidrag av den grunn anser vi som styrer som å være regel/paragrafrytteri. Vi skal ikke slette gode bidrag, enkelt og greit. Det er, i mine øyne, å utvise latskap og forakt overfor alle forumets lesere.

Det er ikke paradoksalt i noen form. Det er grunnet retningslinjene dere selv har skrevet, men ikke følger. De gjenspeiler ikke hva dere faktisk utøver av moderering. Internt så er reglementet et helt annet en det som er skrevet i infoboksen øverst i denne kategorien. At brukere rapporterer bør anses som meget positivt. I så måte ikke rart de blir forvirret. Jeg anser det som meget subjektivt hva som kan klassifiseres som et "godt innlegg", selv om de fleste ser forskjellen på et dårlig og godt innlegg. Et forum uten retningslinjer hadde selvsagt blitt uholdbart. Regler er til for å følges, selvsagt med noen ærlige unntak.

 

Eksempelvis skrev jeg en gang om kreftopplevelsen min her på forumet, den gang brukeren min var anonym. Ville jeg gjort det samme om jeg ikke var sikret anonymitet den gang? Trolig ikke. Jeg har sluttet å telle ved 100 for alle som har tatt kontakt og takket for den teksten, fordi de selv da oppdaget symptomene de hadde. Av alt jåleriet og tullet jeg har klart å skrive her inne, var det innlegget noe som faktisk var til hjelp for noen. Det finnes utallige lignende innlegg her på forumet, budskap og informasjon kommet frem som mange har nytt godt av. Man kan finne så mange råtne epler av noen innlegg man bare vil, men jeg er hellig overbevist om at de er en særdeles liten pris å betale for den kvaliteten og fordelen anonym gjesteposting har for tema som helse og samliv.

Men nå blander du epler og pærer. Har aldri sett det aktuelle innlegget. Men dette hadde da heller aldri blitt slettet. Dette er en opplevelse der potensielt mange brukere kan høste gode erfaringer og argumentasjoner. Dette var sikkert en positiv (i den grad sykdom kan være positiv) debatt med mange gode innfallsvinkler. Sykdommer av den art er således sensitivt. Om man vil opprette en slik tråd med egen bruker er uvisst, og selvsagt ganske individuelt, man kan med respekt å melde ikke uttale seg på generelt grunnlag i en slik problematikk. Man kan også søke dispensasjon til å opprette en sekundærbruker for et slikt formål om så interessant. Og slike debatter er forumet og kategorien tjent med. Men ærlig talt, hvor mange slike historier er det i disse kategorier per nå? Et kjapt overslag gir et par stykker. Selvsagt er disse vært å få med seg, men se på prisen? Prisen er at kategoriene råtner på rot. Jeg er klar over at mitt standpunkt i denne saken kan oppfattes som ekstremt, men helt ærlig mener jeg at kategoriene per nå ikke er tjent med denne funksjonen. Undertegnede er ikke alene om dette standpunkt.

 

Jeg spør igjen hva tilbyr dere brukeren? Da utenom muligheten? Dere har intet kvalifisert personell i form av utdannet helsepersonell (unntatt er par brukere med denne utdannelse) eller en brukermasse som på generelt grunnlag kan anses å være kvalifiserte for å besvare denne type (ofte) vanskelige og essensielle spørsmål.

 

Hvorfor forumet når det finnes en rekke gode arenaer for dette, der anonymiteten til forumet blekner?

Lenke til kommentar
Min enkle mening, noe jeg har uttalt flere ganger før, er å fjerne gjestepostsystemet, og erstatte det med en "anonymiser meg"-knapp for medlemmer.

Helt klart en bedre løsning. :)

dette kan også bli ett problem. for hvis du er i en heftig diskusjon med noen så anonymiserer du deg og later som noen er enig med deg. kan bli mye forvirring av det også

Lenke til kommentar
dette kan også bli ett problem. for hvis du er i en heftig diskusjon med noen så anonymiserer du deg og later som noen er enig med deg. kan bli mye forvirring av det også

 

Mens det å logge ut, for så å være enig med seg selv gjennom en gjestepost, ikke vil gi den så og si samme effekten?

 

*god idé jeg skal benytte fremover :devil: *

 

 

Synes forresten at Anonymiser meg er en veldig god idé. På den måten blir det også lettere å straffe de som misbruker funksjonen. (Hvis moderator kan straffe den anonyme brukeren selv om personen fortsatt holdes anonym)

Endret av Touchdown
Lenke til kommentar
dette kan også bli ett problem. for hvis du er i en heftig diskusjon med noen så anonymiserer du deg og later som noen er enig med deg. kan bli mye forvirring av det også

 

Dette kan du jo gjøre med dagens gjestesystem. Eneste forskjellen er at slik trollposting blir enklere å fange opp da de anonyme postene er knyttet opp mot profilen din. Og det vil sannsynligvis føre til at folk tenker seg om litt mer før de spammer ned forumet..

Lenke til kommentar

Ser at det har blitt foreslått at å fjerne gjestepostfunksjonen eller sex og samlivskategoriene. Å fjerne tjenester og tilbud med begrunnelse i at "det blir fort så mye tull der", "man klarer ikke å reagere fort nok", "det er en stor byrde på moderatorer/administratorer" er helt feil vei å gå. For å illustrere: Da burde vi for lengst fjernet slik kategorier som "politikk og samfunn" og "religion og livssyn". Hvor mange her er egentlig keen på noe slikt?

 

Når det gjelder "anonymiser"-knappen, så er det en skummel idè. Å knytte sensitive data og diskusjoner opp mot brukerkontoer på den måten er skummelt, veldig skummelt. Den dagen en uautorisert person eller en utro tjener får tak i slike data, den dagen sliter vi voldsomt.

Om noe slikt skulle gjennomføres, så må man ha svært strenge og automatiske regler på at dette fjernes fort, f. eks. at etter 12 timer forsvinner automatisk tilknytningen mellom konto og "anonymiserte poster", men selv dette er ikke fullgodt og evt. en slags nødløsning.

Ulike typer data har her blitt kompromitert før, og det kommer garantert til å skje igjen. Intet system er ufeilbart, og jo flere brukere, særlig hvor brukerne kan velge å være anonyme og skjule seg bak en gratisepost, jo større fare er det for at slike ting skjer.

Lenke til kommentar

Mitt forslag og Alastor er mer eller mindre det samme og jeg støtter det helt klart.

 

Så vidt som jeg ser er det her to ønsker som for de fleste virker motstridende.

 

1. Gi folk muligheten til å spørre om ting anonymt.

 

2. Slippe spam, trolls og annet tull.

 

Om man gjør som jeg og Alastor foreslår så vil begge disse ønskene kunne imøtekommes. Forumets medlemmer kan postet anonymt om de føler behov for det samtidig som det de sier kan modereres når det trengs etter som det kan nyttes direkte mot en konto ved behov.

 

Det er da ikke værre enn det?

Lenke til kommentar
Ser at det har blitt foreslått at å fjerne gjestepostfunksjonen eller sex og samlivskategoriene. Å fjerne tjenester og tilbud med begrunnelse i at "det blir fort så mye tull der", "man klarer ikke å reagere fort nok", "det er en stor byrde på moderatorer/administratorer" er helt feil vei å gå. For å illustrere: Da burde vi for lengst fjernet slik kategorier som "politikk og samfunn" og "religion og livssyn". Hvor mange her er egentlig keen på noe slikt?

 

Når det gjelder "anonymiser"-knappen, så er det en skummel idè. Å knytte sensitive data og diskusjoner opp mot brukerkontoer på den måten er skummelt, veldig skummelt. Den dagen en uautorisert person eller en utro tjener får tak i slike data, den dagen sliter vi voldsomt.

Om noe slikt skulle gjennomføres, så må man ha svært strenge og automatiske regler på at dette fjernes fort, f. eks. at etter 12 timer forsvinner automatisk tilknytningen mellom konto og "anonymiserte poster", men selv dette er ikke fullgodt og evt. en slags nødløsning.

Ulike typer data har her blitt kompromitert før, og det kommer garantert til å skje igjen. Intet system er ufeilbart, og jo flere brukere, særlig hvor brukerne kan velge å være anonyme og skjule seg bak en gratisepost, jo større fare er det for at slike ting skjer.

Hvis man har en aktiv bruker et sted så må man jobbe ekstra den dag i dag for å ikke legge spor etter seg.

Ved et enkelt IP-søk kan man jo finne ut av tidligere poster, brukere på den IP'en osv.

 

Hvis jeg hadde postet mye anonymt som var sensitivt og du ville sjekke hvem denne gjesten var ville du jo ganske fort ha funnet ut at det var meg.

Jeg vil tro fåtallet benytter seg av proxy'er når de skriver her.

Lenke til kommentar
Fjernet et personangrep (kommet via gjesteposting) og innlegg hvor folk kommenterte det. Reaksjon på moderering gjøres på pm og ikke i tråden som blir moderert :)

 

Nøyaktig det som ble litt diskutert tidligere i tråden skjedde. Folk må lære seg å bruke rapporter knappen, og ikke svar knappen på innlegg som skal slettes. Spesielt om vi skal innføre en viss ID på gjesteposterne...

 

Nytt forslag, hva om gjestenavnet ditt blir låst slik at du ikke kan poste under et annet gjestenavn før om 24 timer? Om det gjøres via cookies vil det ikke påvirke de seriøse posterne, men vil gjøre ting mer irriterende for de som spammer/troller.

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest igjennom hele tråden men jeg har et forslag som kanskje kan være verdt å vurdere. Det må sikkert kodes, men la gå.

 

Hele ideen med gjestposting er at man skal anonymiseres. Hvorfor ikke kreve at alle brukere registrerer seg, men at man i utvalgte emner kan velge "Post anonymt". Der man på forhånd kan velge seg et "gjeste-alias". At man til brukeren sin har "to" identiteter. Vet ikke hvordan dere stiller dere til dette, men jeg synes tanken var god. :)

Lenke til kommentar

Om det blir slik at anonyme innlegg knyttes opp mot registrerte brukerkontoer stiller jeg meg særdeles skeptisk til at moderatorer skal kunne se denne koblingen. Flere brukere har kjennskap til en eller flere moderatorer utenfor forumet og det vil være uheldig om en moderator med kjennskap til en bruker får tilgang til sensitiv informasjon via denne tilknytningen, enten bevist eller ved en tilfeldighet.

 

Så vidt jeg vet er det vel slik at moderatorer allerede i dag til en viss grad kan kryssjekke ip-adresser fra anonyme brukere og registrerte brukere?

Lenke til kommentar

Ja, moderatorer har tilgang til IP-adressene det postes fra. De vises ved hver post, slik at man lett skal kunne se for eksempel når to brukere som tilsynelatende krangler sitter på samme IP. (En populær form for trolling.)

 

De har også tilgang til å se alle poster fra en IP, samt alle brukere som er registrert på en IP. Dermed kan de avsløre dobbeltbrukere. (Ja det er indisier, men det er som regel nok.)

 

De kan derimot ikke se annen brukerinformasjon, som epostadresse eller innloggingsnavn. Det er det bare vi admins som kan, og våre betrodde teknikere.

 

Moderatorene har klare føringer på at de ikke skal kryss-sjekke IP'er uten at det er konkret mistanke om regelbrudd av f. eks. typen over, men de har altså muligheten.

 

Nå tror jeg at en slik kobling mot registrert bruker ville virke prevantivt i seg selv, dermed ville det antagelig være tilstrekkelig at koblingen var synlig for admins, og at moderatorer kunne be oss om å ta affære hvis noen troller eller flamer.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
De har også tilgang til å se alle poster fra en IP, samt alle brukere som er registrert på en IP. Dermed kan de avsløre dobbeltbrukere. (Ja det er indisier, men det er som regel nok.)
Betyr det at en moderator som velger å se alle poster som kommer fra min IP også ser de postene jeg har skrevet anonymt? Hvis det er tilfellet er jo en kobling mellom registrerte brukere og anonyme brukere i praksis allerede en realitet.
Lenke til kommentar

Nja, det er ikke riktig så enkelt. Siden mange "troll" øyensynlig er skoleelever som kjeder seg i timene (uten at jeg skal starte en debatt om PC'er i klasserommet) og dermed poster fra skole-IP'er, er ikke koblingen alltid åpenbar. Vi risikerer også at folk poster når de er på besøk hos andre, og en IP-sjekk vil da gi oss feil mistenkte...

 

Med en direkte kobling til en bruker betyr det at folk er nødt til å logge inn med en registrert bruker for i det hele tatt å få postet, og gjesteposten vil være direkte koblet til den konkrete brukeren.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

føler ta folk er veldig redde for at noen skal finne ut at de spør om ett eks sex spm. hadde det ikke da vært bedre å ikke skrive noe i det heletatt.(man finner alltid svar på nette ,søker man bare godt nok)

 

men skulle ønske dette forumet kunne lært ett viss annen forum noe. for der er 60% av inleggene av folk som bare kaller seg gjest...30 forskjellige gjester som diskuterer med hverandre...KAOS(og masse personangrep og svada)

Lenke til kommentar
Gjest mr.right
For å illustrere: Da burde vi for lengst fjernet slik kategorier som "politikk og samfunn" og "religion og livssyn". Hvor mange her er egentlig keen på noe slikt?

 

 

 

Er ateist så dere kan godt fjerne kategorien religion og livssyn :p . Jeg vil foreslå karantenetid på ip.adresser for de som ikke overholder reglene. etter noen advarsler(det antallet som passer seg best), så kan dere sette ned karantene på ip.adressen...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...