Gå til innhold

Tatt i fotoboks i mors bil. Hvordan komme seg unna bot?


vonLime

Anbefalte innlegg

Jeg skal innrømme at jeg siden jeg fikk lappen har kjørt ganske fort. Jeg ser ærlig talt på meg selv som en ypperlig sjåfør, og på bakgrunn av dette kjørte jeg som jeg likte å kalle det "etter forholdene, ikke fartsgrensene". På vei til Stockholm en tid tilbake fikk jeg en bot på over 3000 kroner på grunn av høy fart. Da innså jeg at jeg hverken er over loven eller udødelig, selv om jeg er en god sjåfør. Så jeg kjørte i fartsgrensa, og fulgte den normale farten til andre trafikanter hele veien tilbake til Oslo, utenom en nedoverbakke der jeg ikke bremset, og bilen trilla opp i ca 80 km/h i 70-en. Og nå har mor fått bot i posten med en lapp der det sto at hu skulle angi hvem føreren var.

 

For å forhåpentligvis ikke skape en moralistisk diskusjon her, kan jeg si at jeg har begynt å kjøre som et normalt menneske, så JA, jeg har lært av mine feil.

 

Spørsmålet er nå hvordan jeg kan unngå å betale denne bota. Jeg veit at det ikke er noen vitneplikt mot personer i sin nærmeste familie, og passbildet mitt(som de sammenlikner med?) er fra jeg var 13 år, så de kjenner nok ikke meg igjen om de prøver å sjekke sønnen hennes.

 

Kan hun nå ringe/maile saksbehandler og si at en i næreste familie låner bilen, og at denne personen låner bort bilen til så mange at hun ikke har noen mulighet til å vite hvem som kjørte bilen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men hvorfor er det så viktig at ikke du blir annerkjent som "den som må betale boten"? Det er jo ikke noen krise det vel? Du en like god person og bra sjåfør selvom du har kjørt en del for fort en gang i fortiden...?

 

Poenget er vel at han ikke ønsker å betale "boten"?

Endret av Jurist
Lenke til kommentar

Jeg har jo betalt for den andre boten, og da føler jeg at jeg har betalt for å ha kjørt for fort tidligere. Jeg kjører jo mye bedre nå, og jeg føler at det blir for dumt å betale oppunder 3000 kroner for en liten glipp om jeg kan unngå det. Det er jo ikke som om jeg kommer til å kjøre fort forbi den neste fotoboksen jeg ser, i håp om at jeg slipper bot. Jeg lærer like mye av ikke å betale som jeg ville gjort om jeg betalte.

 

Om min mor sier at en i hennes næreste familie låner bilen, og at hun ikke er villig til å vitne mot vedkommende, er vi vel alle ute av søkelyset?

Lenke til kommentar
Men hvorfor er det så viktig at ikke du blir annerkjent som "den som må betale boten"? Det er jo ikke noen krise det vel? Du en like god person og bra sjåfør selvom du har kjørt en del for fort en gang i fortiden...?

 

Poenget er vel at han ikke ønsker å betale "boten"?

 

Men det må han. Jeg måtte også betale en parkeringsbot en gang tidlig i høst, og selvom jeg ikke følte at jeg fortjente "det".

Lenke til kommentar

Jeg har betalt alle bætene jeg har fått hittil, men jeg føler på ingen måte at jeg fortjener denne. Det var ikke skiltet, og jeg har kjørt så pent siden jeg fikk den 1. boten at karma burde behandle meg bedre.

 

Fakta er at det faktisk ikke er nødvendig å betale denne boten. Om jeg klarer å finne et smutthull, that is.

 

Om min mor sier at hun gjerne avgir forklaring, men at hun ikke vil si hvem som kjørte, med begrunnelse i at det er en i nærmeste familie, og henviser til straffeloven paragraf 122, så kan det vel ikke skyte tilbake på oss på noen som helst måte?

Lenke til kommentar
Men hvorfor er det så viktig at ikke du blir annerkjent som "den som må betale boten"? Det er jo ikke noen krise det vel? Du en like god person og bra sjåfør selvom du har kjørt en del for fort en gang i fortiden...?

 

Poenget er vel at han ikke ønsker å betale "boten"?

 

Men det må han. Jeg måtte også betale en parkeringsbot en gang tidlig i høst, og selvom jeg ikke følte at jeg fortjente "det".

 

Forskjellen er at en "parkeringsbot" (gebyr) hefter ved kjøretøyets eier, mens en "fartsbot" (forenklet forelegg) hefter ved føreren av kjøretøyet. Dette betyr at en parkeringsbot i prinsippet må betales av kjøretøyets eier, som eventuelt senere kan rette et krav mot den som på hans vegne disponerte kjøretøyet da parkeringsboten ble ilagt, mens man for å innkreve en fartsbot er nødt til å finne ut hvem som faktisk var fører av kjøretøyet på tidspunktet hastighetsoverskridelsen ble foretatt.

Lenke til kommentar
Jeg har jo betalt for den andre boten, og da føler jeg at jeg har betalt for å ha kjørt for fort tidligere. Jeg kjører jo mye bedre nå, og jeg føler at det blir for dumt å betale oppunder 3000 kroner for en liten glipp om jeg kan unngå det. Det er jo ikke som om jeg kommer til å kjøre fort forbi den neste fotoboksen jeg ser, i håp om at jeg slipper bot. Jeg lærer like mye av ikke å betale som jeg ville gjort om jeg betalte.

 

Om min mor sier at en i hennes næreste familie låner bilen, og at hun ikke er villig til å vitne mot vedkommende, er vi vel alle ute av søkelyset?

 

Det du sier er bare tøv fra et juridisk ståsted. Du har brutt loven, og det norske folk har bestemt hva slags reaksjon man fortjener for det lovbruddet. Det er helt uinteressant om du mener at du lærer like mye selv om du ikke betaler. Siden du bryter loven gang på gang, kan det for en utenforstående virke som om du ikke har lært så mye så langt, i alle fall.

 

Om min mor sier at hun gjerne avgir forklaring, men at hun ikke vil si hvem som kjørte, med begrunnelse i at det er en i nærmeste familie, og henviser til straffeloven paragraf 122, så kan det vel ikke skyte tilbake på oss på noen som helst måte?

 

Det kan ikke slå tilbake på HENNE, men det er jo ikke verre enn at politiet møter opp på døra og ber om å få snakke med deg (noe de selvsagt er i sin fulle rett til å gjøre), og når de så sammenligner ansiktet ditt med ansiktet på føreren fra fotoboksbildet, kan det vel tenkes at de klarer å legge samme to og to og få fire til svar.

Lenke til kommentar

Det er jo såklart noe som kan hende. Men da har vi i det minste prøvd. Siden hverken jeg eller min mor gjør noe galt med den fremgangsmåten, så er jo det ikke noen grunn til å ikke prøve. Om de i tillegg sender ut bilde, så kan jo min mor si at hun ikke er sikker på hvem dette er, og at hun ikke vet om vedkommende som kjører bilen er meg eller noen andre.

 

EDIT: I blant skulle jeg ønske jeg hadde hatt en tvillingbror. Da hadde vi sluppet alt dette tullet.

Endret av vonLime
Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt. SÅ lenge de har skilt nummeret på bilen og vet hvem bilens eier er, så har de vel noen å gi bota til? Så lenge bilen ikke er stjålet og det er din bil vet du vel hvem som kjører den, på en måte?

Bota går til sjåføren, ikke eieren. Når eieren ikke vet hvem sjåføren er, så kan ikke de tvinge det ut av h*n. Om en ikke vet, så vet en jo ikke!

 

Du lever i illusjonen av at du er en god sjåfør. Du burde skjønne at det ikke er sant når du får en slik bot.

 

Attpåtil er du hårsår når du ikke tåler at det blir påpekt at du *har* gjort deg fortjent til boten når du *har* kjørt for fort forran fotoboksen.

Jeg sa da ikke noe om hva jeg legger i å være en god sjåfør. Om du synes at jeg er en dårlig sjåfør fordi jeg fikk en fartsbot er din egen sak, og er ikke relevant for diskusjonen. Det samme gjelder det 2. "argumentet" ditt. Det er nok av folk som ikke gidder å svare på en slik diskusjon fordi de føler at de hjelper en "forbryter", så da må en si det som trengs å bli sagt for å få de svarene en trenger.[/OT]

 

Jeg har forøvrig funnet ut det jeg trenger. Har snakket med mor, og kommer tilbake til dere om det skjer noe spennende med saken.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt. SÅ lenge de har skilt nummeret på bilen og vet hvem bilens eier er, så har de vel noen å gi bota til? Så lenge bilen ikke er stjålet og det er din bil vet du vel hvem som kjører den, på en måte?

Bota går til sjåføren, ikke eieren. Når eieren ikke vet hvem sjåføren er, så kan ikke de tvinge det ut av h*n. Om en ikke vet, så vet en jo ikke!

 

 

Å det ender med at ingen betaler? Da skulle det vel ikke være vanskelig å slippe unna.

Lenke til kommentar
Du lever i illusjonen av at du er en god sjåfør. Du burde skjønne at det ikke er sant når du får en slik bot...

Du har ikke noe grunnlag for å bedømme om trådstarter er en god eller dårlig sjåfør. Eller kjenner du kanskje detaljert til kjøringen hans? For alt det du vet har trådstarter kjørt bil 6 timer i snitt, hver dag, helt siden han fikk lappen.. Noe som da ville gjort han til en langt bedre sjåfør enn de fleste.

 

Og selv om man får ei bot trenger man ikke å være en dårlig sjåfør.. Den må du litt lengre inn i skauen med.

 

Til trådstarter: Du ser etter et lite smutthull du, din lille luring, som gjør at verken du eller din kjære mor trenger å lyve... :nei:

 

Vær så snill; ikke press moren din til å lyve for deg.., det er..vel for å si det som det er: dårlig gjort. Og sannheten er vel uansett at hun ikke noe med saken å gjøre.

 

edit: Ikke fortell Politiet noe som helst. Det er da ikke så mye Politiet faktisk kan gjøre.

 

Og det er forholdsvis vanlig at slike "saker" raskt blir henlagt. Hver uke går det faktisk kilovis av bilder fra fotobokser i søppla. Det er faktisk nok at man kjører med solbriller, da må bildet kastes...

 

Forhåpentligvis har du lært bedre til neste gang, når du da skal ut på ditt neste eventyr..

Endret av greygenic
Lenke til kommentar
En bot for å kjøre i 80 i 70-sonen kan da umulig være rare greiene. Ihvertfall ikke nok til at det er verdt å presse mora si til å lyve for seg.

 

Jeg tror det er langt enklere å rett og slett få mora di til å betale boten for deg. Det synes nok hun også :)

Det har du nok antagelig helt rett i.

Lenke til kommentar

Du må jo faktisk ha kjørt over 80km/t på speedometeret ditt, om du fikk bot på 2600kr...

Hvor oppmerksom er du egentlig i trafikken, om du ikke så fotoboksen?

 

Men, uansett, nekt å avgi vitneforklaring. Og som alle andre sier, ikke lyv! Politiet er faktisk veldig flinke til å skjønne sånt, selv om mange ikke tror det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...