Gå til innhold

Tatt i fotoboks i mors bil. Hvordan komme seg unna bot?


vonLime

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En del av det å være en god sjåfør er å respektere lovene, og å ha en viss form for moral. Trafikken handler om samspill og respekt for andre trafikanter. Når trådstarter klarer å bryte fartsgrensen, overse skilting om fotoboks, og selve fotoboksen, for så å hardnakket påstå at han er en så god sjåfør at boten er ufortjent, så er han for kjepphøy til å være en god sjåfør.

 

En god sjåfør behøver ikke være feilfri, men man skal alikevel være ydmyk nok til å innse at man har gjort noe galt når man har brutt fartsgrensen og får bot.

 

Trådstarter mangler mye på å være en god sjåfør; år og kilometer + en grunnleggende innstilling som ikke går ut på ren egoisme og unnaluring.

 

Bryter man loven må viten og vilje så må man være mann nok til å ta konsekvensen. Er man så lite voksen at man nesten vurderer å la sin egen mor lyve til politiet fordi man vil slippe unna en bot så er man så lite voksen at man bør sette spørsmålstegn om hvor skikket man faktisk er til å være i trafikken.

 

Grov kritikk av trådstarter? Ja. Fortjent? Utvilsomt.

Lenke til kommentar
En del av det å være en god sjåfør er å respektere lovene, og å ha en viss form for moral. Trafikken handler om samspill og respekt for andre trafikanter.

Jeg kan gå med på følgende:

- En god sjåfør er en som ihvertfall prøver å følge lovene.

- Har en viss form for moral.

- Og ja selvsagt, man må forstå at det er et samspill. Og ja, respekt må man ha..

 

Når trådstarter klarer å bryte fartsgrensen, overse skilting om fotoboks, og selve fotoboksen, for så å hardnakket påstå at han er en så god sjåfør at boten er ufortjent, så er han for kjepphøy til å være en god sjåfør...En god sjåfør behøver ikke være feilfri, men man skal alikevel være ydmyk nok til å innse at man har gjort noe galt når man har brutt fartsgrensen og får bot.

Å bryte fartsgrensen er noe du faktisk ofte gjøre, om det så kun er for noe så trivielt som å kjøre forbi noen. I tillegg skaper du da en mye bedre trafikkflyt, og mindre farlige situasjoner.

 

For å overse skilting-, eller til og med en fotoboks-, det du tror altså ikke er mulig for en "god" sjåfør? Aldri? Tenk deg godt om, før du svarer..

 

Egentlig så visste han vel at boten var fortjent, siden han faktisk hadde kjørt litt for fort. Men, det var jo en glipp.., siden han tidligere hadde bestemt seg for å holde fartsgrensene bedre.

 

Du ser ut til å ha hengt deg helt opp i-, og mener at man alltid skal følge fartsgrensene, og det uansett. Det som derimot er viktig for å ferdes sikkert i trafikken, er først og fremst sånt som vikeplikt, vegmerking, signalbruk, filvalg, 1003, ... Også videre til sånt som at man må vite når man er nødt til å gi avkall på "retten(e) sine", eller når man er nødt til å bryte en trafikkregel, eller to..

 

Trådstarter mangler mye på å være en god sjåfør; år og kilometer
Fra starten av tjueårene (spesielt for gutter) og oppover blir antall kilometer du har bak rattet det viktigste, og hvor ofte du er ute å kjører. Og om du kun holder kjøreegenskapene vedlike, eller om du stadig utvikler deg til å bli en bedre sjåfør.

 

+ en grunnleggende innstilling som ikke går ut på ren egoisme og unnaluring.

 

Bryter man loven må viten og vilje så må man være mann nok til å ta konsekvensen. Er man så lite voksen at man nesten vurderer å la sin egen mor lyve til politiet fordi man vil slippe unna en bot så er man så lite voksen at man bør sette spørsmålstegn om hvor skikket man faktisk er til å være i trafikken.

Dette er jo stortsett kun vås.. Du legger for mye i begrepet om det å være en god sjåfør. Det eneste som teller er hvordan man oppfører seg bak rattet.

 

Grov kritikk av trådstarter? Ja. Fortjent? Utvilsomt.

Din kunnskap og forståelse, for å kunne ferdes sikkert i trafikken, er utvilsomt grovt mangelfull på det beste.

Endret av greygenic
Lenke til kommentar

De fleste har fått eller vil få en fartsbot en gang, jeg synes det er innmari teit at folk skal gni det inn at trådstarter fortjener denne boten. Det er helt irrelevant for denne tråden og ren off-topic egentlig. Jeg ville bare si det... Har på følelsen at trådstarter ender opp med å betale denne boten enten han vil eller ikke, men lykke til uansett! :)

Lenke til kommentar
Så jeg kjørte i fartsgrensa, og fulgte den normale farten til andre trafikanter hele veien tilbake til Oslo, utenom en nedoverbakke der jeg ikke bremset, og bilen trilla opp i ca 80 km/h i 70-en.

Jeg har enda IKKE kjørt en bil som ikke viser minst 5 km/t for mye når den viser 80 km/t eller høyere og jeg tviler på at jeg noensinne vil finne en slik bil.

 

Hadde du 80 km/t på nåla hadde du sannsynligvis hatt en reell fart på 80-85 km/t som vil gi en bot på 600 kr.

 

Hadde du kjørt akkurat det nåla viste hadde du fått en bot på 1600 kr.

 

For å få en bot på 3000 tallet, altså 3600 kr må du kjøre 16-20 km/t for fort, altså vil nåla da være godt over 90 km/t.

 

Men til tema... tror nok du slipper unna ja hvis dere nekter å forklare dere.

 

' Så lenge bilen er privateid, vil ikke retten godta at du «ikke vet» hvem som låner bilen din hvis det dreier seg om mange forhold.'

Det er vel feil... de som får besøk av lakrismennene er vel folk som hele tiden gjemmer seg for fotoboksene.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Du må jo faktisk ha kjørt over 80km/t på speedometeret ditt, om du fikk bot på 2600kr...

 

Men, uansett, nekt å avgi vitneforklaring. Og som alle andre sier, ikke lyv! Politiet er faktisk veldig flinke til å skjønne sånt, selv om mange ikke tror det.

 

harmankardon_gps810_1000_6.jpg

 

 

Jeg har da ikke bedt noen ljuge. Jeg har bedt min mor om å si at hun ikke vil vitne mot noen i familien sin.

 

En del av det å være en god sjåfør er å respektere lovene, og å ha en viss form for moral. Trafikken handler om samspill og respekt for andre trafikanter. Når trådstarter klarer å bryte fartsgrensen, overse skilting om fotoboks, og selve fotoboksen, for så å hardnakket påstå at han er en så god sjåfør at boten er ufortjent, så er han for kjepphøy til å være en god sjåfør.

Unnskyld, Jesus-Ove, da jeg på natten kjørte forbi et fotoboks-skilt og en fotoboks, for så å - fem minutter senere - trille litt fort ned en bakke, og passere en grå fotoboks(UTEN SKILT FORAN), som sto beleilig plassert foran den grå pillaren til brua, var jeg en forferdelig dårlig sjåfør.

 

Nå saboterer jeg strengt tatt min egen tråd, men du er faenmeg helt på jordet. Om jeg sier at jeg hater jøder og vil drepe alle sammen, betyr allikvel ikke det at jeg skapte Holocaust. Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg ikke fortjente bota jeg fikk, og jeg mener at jeg er en god sjåfør. Nå ser jeg riktignok på en god sjåfør som en som i praksis kjører bra, og ikke en som følger alle regler 100% og er en real trafikksinke som skaper farlige situasjoner.

 

En god sjåfør behøver ikke være feilfri, men man skal alikevel være ydmyk nok til å innse at man har gjort noe galt når man har brutt fartsgrensen og får bot.

Såklart har jeg gjort noe galt. Jeg har ikke byttet H4-pærene i lykta mi til Osram Nightbreaker, og på grunn av at Biltema produserer dritt-pærer, så så jeg ikke den genialt kamuflerte fotoboksen i nattemørket. Og jeg gjorde noe galt da jeg fikk den første boten. Den fortjente jeg, og den betalte jeg gladelig.

 

Trådstarter mangler mye på å være en god sjåfør; år og kilometer + en grunnleggende innstilling som ikke går ut på ren egoisme og unnaluring.

Du har ingen anelse om hvor gammel jeg er. Ei heller hvor mye jeg kjører. Trykk brillene opp mot øya og press inn høreapparatet. Du veit ingen ting om meg. Hold troll-kommentarene dine for deg selv.

 

Bryter man loven må viten og vilje så må man være mann nok til å ta konsekvensen. Er man så lite voksen at man nesten vurderer å la sin egen mor lyve til politiet fordi man vil slippe unna en bot så er man så lite voksen at man bør sette spørsmålstegn om hvor skikket man faktisk er til å være i trafikken.

Som sagt, jeg har ikke bedt henne lyve. Om jeg har gitt inntrykk av at jeg vil at noen skal lyve, så beklager jeg sterkt til alle lesere. Jeg lyver ikke, og lar ikke andre lyve for meg. Det jeg gjør er å be henne ikke vitne mot meg. Det vil si at hun i stedet for å juge og si at hun ikke visste hvem som kjørte bilen, sier at hun ikke vil forklare seg. Og det er 100% lovlig, ikke umoralsk, og hun har sin fulle rett til dette. Jeg har heller ikke brutt loven med viten og vilje. Den første boten betalte jeg gladlig for. Den siste var da vitterlig ubevisst. Vis meg en person som kjører i normal trafikk en normal lengde i året, og ALDRI i et millisekund har latt bilen trille over fartsgrensene, så kan du komme med sånne anklager.

 

Grov kritikk av trådstarter? Ja. Fortjent? Utvilsomt.

Idiotisk pisspreik fra en person uten peiling, som mest sannsynligvis ikke har lappen, eller erfaring fra hvordan en faktisk kjører bil? Ja. Off topic og destruerende for tråden? Ja.

Lenke til kommentar

I mine øyne er denne saken veldig enkel;

Du har kjørt for fort, og skal dermed betale boten.

 

At du har kjørt for fort tidligere og har lært av dette spiller da ingen rolle ettersom du likvel klarte å kjøre fort nok til at fotoboksen "blinket" deg denne gangen.

Hva du har gjort tidligere, og for så vidt kommer til å gjøre senere, har absolutt ingenting å si. Det eneste som betyr i dette tilfellet er at du ikke holdt fartsgrensen denne gangen.

Endret av YellowCake
Lenke til kommentar

For det første. Boten jeg har fått er ment å virke konstruktivt, altså at jeg lærer av den.

For å forhåpentligvis ikke skape en moralistisk diskusjon her, kan jeg si at jeg har begynt å kjøre som et normalt menneske, så JA, jeg har lært av mine feil.

For det andre, så har ikke det du prøver å diskutere noe med emnet å gjøre. Når jeg spør etter smutthull, hvorfor forteller du meg da at du synes jeg skal betale boten? Jeg driter i om du synes det. Hadde jeg lurt, så hadde jeg spurt. Det må da være mulig for deg å få flere innlegg på andre måter?

Lenke til kommentar
Ja, og det mener jeg du ikke har noen grunn til å prøve på.

Les innlegget.

 

Ja men han spør vel for f!"¤ ikke om meninga di?

Takk!

 

(@mod: beklager dobbelpost, men h*n fortjente det)

EDIT: Var visst ikke dobbelpost allikevel. Lucky day :cool:

Endret av vonLime
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...