Gå til innhold

Tatt i fotoboks i mors bil. Hvordan komme seg unna bot?


vonLime

Anbefalte innlegg

Forenklet forelegg havner ikke i bøteregisteret. Da vil jeg ikke kalle det en "bot". Jeg vil nesten gå så langt som å kalle det en slags billett, etter engelske "ticket".

Hva du ønsker å kalle det er saken uvedkommende. Spørsmålet er hva det i det vesentlige er, og ikke hvor det blir registrert. Det engelske 'ticket' (eller 'citation') er faktisk nettopp et forenklet forelegg.

 

Et forenklet forelegg er en økonomisk sanksjon staten ilegger mot en enkeltperson i den hensikt at det skal føles som et onde. Så langt er definisjonen den samme som et forelegg. Forskjellen på forenklet forelegg og forelegg utstedt av politijurist er at et forenklet forelegg kan utstedes av en polititjenestemann, men bare for nærmere definerte overtredelser av vegtrafikkloven/tolloven/fritids- og småbåtloven.

 

På hvilken måte medfører denne i det store og det hele marginale forskjellen at et forenklet forelegg endrer karakter fra å være straff til å ikke være straff?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men alle har fortsatt ansvar? Eller? I så fall skal jeg røyke meg stein og bombe asylmottaket. For jeg er ikke i forsvarlig stand til å stå for det jeg gjør når jeg er stein.

 

Hadde han fortsatt hatt fokus på annet enn veien, og sett en jente gå mot, og ut på veien kunne det vært unngått. Heller svingete løyper i 80 enn strekker i 250, men det får så være.

 

Men det regnes vel som en arbeidsulykke, han burde selvsagt ikke straffes med det, det er vel heller sikring og rallysport som må endres enn han eller henne.

 

Men mer fokus på det som skjer rundt ham skader som sagt ikke...

Way off topic, men nei. Nok en gang, tilskuere har selv ene og alene ansvar for sin plassering, så lenge de står utenfor oppmerkede plasser. Rallysjåfører kjører bånn i bøtta på etappene, det er de også betalt for. Som noen her sa, selv Sebastian Loeb innrømmer at all oppmerksomhet må gå mot veien, og kun veien.

 

Jenta i Vestfold gikk ikke i veien, hun ble påkjørt da sjåføren mistet kontroll over bilen i en sving.

 

For øvrig er jeg helt enig i det siste avsnittet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...