Gå til innhold

Starcraft II - En ventetråd


Hva er din favorittrase?  

149 stemmer

  1. 1. Hva er din favorittrase?

    • Terran
      49
    • Protoss
      44
    • Zerg
      36
    • Jeg har ingen favoritt
      20


Anbefalte innlegg

Hvor har dere forhåndsbestillt da?

Jeg sjekket blizzard sine sider men der står det verken noen pris eller om man kan få feks cdkey i mail og laste ned spillet slik at alt er klart for lanseringen..

 

Innstallerer spillet fra Blizzard sine sider, og skal kjøpe det klokka 10:00 på Tirsdag og begynne å spille med en gang.

 

Argh, beklager, jeg glemte å si at jeg vil ha med boks.. :)

 

Har selv ikke lyst på Boks, tar bare opp unødvendig plass.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor har dere forhåndsbestillt da?

Jeg sjekket blizzard sine sider men der står det verken noen pris eller om man kan få feks cdkey i mail og laste ned spillet slik at alt er klart for lanseringen..

 

Innstallerer spillet fra Blizzard sine sider, og skal kjøpe det klokka 10:00 på Tirsdag og begynne å spille med en gang.

 

Argh, beklager, jeg glemte å si at jeg vil ha med boks.. :)

 

Har selv ikke lyst på Boks, tar bare opp unødvendig plass.

 

Alle er vi forskjellige :)

 

Ser prisen varierer fra 299 (elkjøp) til rundt 470kr..

 

 

Noen som vet hvor jeg kan bestille spillet, i boks, som enten garanterer at de sender før lanseringsdato slik at jeg har spillet den dagen, eller som sender key på mail slik at jeg kan laste ned og aktivere spillet?

 

Takk!

Lenke til kommentar

 

 

Min mening er at alle spill bør koste 300 kroner, da blir de som kjøper spillene glade, og de som slipper ut spillene tjener mer, fordi det er ikke alle som gidder å bruke 500 på et spill. Jo billigere det er, jo flere kjøper. ( I de fleste tilfeller. )

 

300 kroner er en helt kurant pris, vil jeg si.

 

Men tenk på at originale Starcraft kom med 3 kampanjer (terran, zerg, protoss) og her betaler du 300 for hver og en av kampanjene, så totalt nesten 1000kr for hele spillet.

 

Blir uansett spennende å vurdere om man får valutta eller ei for pengene...

Lenke til kommentar

 

 

Min mening er at alle spill bør koste 300 kroner, da blir de som kjøper spillene glade, og de som slipper ut spillene tjener mer, fordi det er ikke alle som gidder å bruke 500 på et spill. Jo billigere det er, jo flere kjøper. ( I de fleste tilfeller. )

 

300 kroner er en helt kurant pris, vil jeg si.

 

Men tenk på at originale Starcraft kom med 3 kampanjer (terran, zerg, protoss) og her betaler du 300 for hver og en av kampanjene, så totalt nesten 1000kr for hele spillet.

 

Blir uansett spennende å vurdere om man får valutta eller ei for pengene...

 

Å betale 300 kroner for en campaign med 30 oppdrag er helt bakvendt for meg. Holder meg til Wings of Liberty for denne gangen. :)

Lenke til kommentar

En liten backstab, men med tanke på at spillet bare koster 300kr så er det ikke akkurat et overgrep. Hvis de holder battle.net gratis så veier det MER enn opp for at jeg må kjøpe tre spill til 300kr hver, spesiellt ettersom jeg hadde gjort det samme hva for å få kjøpt campaignen som kommer til å bli EPISK! :D

 

... Jada, fanboi som faen og gleder meg som en liten unge. ... og jeg er 32. :D

 

Javel? Dette er PC-plattformen, å spille gratis multiplayer er ikke akkurat noen unik gave...

 

AtW

 

Å spille gratis multiplayer er ikke det som gjør at jeg gleder meg sinnsykt.

 

At produsenten kjører alle kampene på sine servere, legger opp til et matchmaking system som kjører på sine servere og stiller med båndbredde og prosesseringskapasitet for å håndtere peak load* uten lagg uten å betalt for det er faktisk en unik "gave". Jeg vet ikke om noen andre spill som gjør dette. Vet ikke om noen andre enn Blizzard som har en dedikert serverpark som kjører for å holde liv i et spill som kom i 1997 (Starcraft).

 

De strategispillene jeg har spilt har vært et helvete å sette opp fordi:

  • Serverene kun hjelper deg med å finne andre spillere
  • Ingen skikkelig mekanisme som gjør at du spiller mot spillere på samme nivå,
  • Spillene baserer seg på P2P som gjør at du er avhengig av at minst en av de du spiller mot har satt opp routing så min PC som står bak NAT får spillt (ja, jeg kan sette det opp manuellt i routeren, men det er ikke alltid like lett gitt)
  • Spillet kjører på PC-en til deg og motstanderene så det er mulig å jukse
  • osv

 

En av grunnene til at jeg ikke spilte Starcraft Broodwar mer var at det manglet matchmaking, som igjen gjorde at jeg som en middels spiller lett møtte folk som var 10x bedre enn meg. I SC2 har jeg hatt det mer moro i et strategispill i multiplayer enn jeg har hatt, vel, faktisk noensinne.

 

Hvis jeg skal sammenligne Starcraft2 med andre spill kan vi jo ta Battlefield 2: Bad Company 2. Spillet er veldig morsomt og jeg har spilt det veldig mye, men du spiller på en server med en helt tilfeldig mengde folk som går fra 100% noob til en som har sittet å spilt siden spillet kom. Det tar også litt tid å finne en server med passe mye folk på og med god ping. Det kan vel også nevnes at det nok blir rimelig vanskelig å finne en server med folk på til BF2BC2 om 13år...

 

Jeg må ærlig talt si at jeg tror BF2BC2 hadde vært et bedre spill hvis det hadde hatt en serverpark fra produsenten som hadde et matchmaking system tilsvarende det du har i SC2 hvor du møter folk som var på ditt nivå, istedenfor å komme inn på en server full av folk som er 3x så god som deg, så du den første uka blir eid hele tida.

 

Nivået på multiplayeren til BF2BC2 er det jeg forventer når det er gratis å spille, nivået som er på multiplayeren i SC2 er endel hakk over og jeg er veldig fornøyd når det er gratis. (De kunne lett ha fått 10-50kr av meg i mnd uten at jeg hadde tenkt spesielt hardt over det...)

 

*Det kan være det ikke fungerer som det skal den første uka eller to, men etter det kommer det nok til å være veldig bra.

Lenke til kommentar

 

 

Min mening er at alle spill bør koste 300 kroner, da blir de som kjøper spillene glade, og de som slipper ut spillene tjener mer, fordi det er ikke alle som gidder å bruke 500 på et spill. Jo billigere det er, jo flere kjøper. ( I de fleste tilfeller. )

 

300 kroner er en helt kurant pris, vil jeg si.

 

Men tenk på at originale Starcraft kom med 3 kampanjer (terran, zerg, protoss) og her betaler du 300 for hver og en av kampanjene, så totalt nesten 1000kr for hele spillet.

 

Blir uansett spennende å vurdere om man får valutta eller ei for pengene...

 

Å betale 300 kroner for en campaign med 30 oppdrag er helt bakvendt for meg. Holder meg til Wings of Liberty for denne gangen. :)

 

Orginale Starcraft hadde ca 10 oppdrag pr rase, eller 30 oppdrag til sammen. Fordi det var tre forskjellige raser så hadde du begrenset med unit typer på starten av hver rase, så halvparten av oppdragene var relativt simple.

 

Starcraft 2 vil ha ca 30 oppdrag til en rase som nok gir deg mer spilletid enn du fikk ut av Starcraft 1 ettersom de nok kan være mer komplekse.

 

Ser ikke helt hvorfor det er bakvendt at de tar betalt 300kr for spillet eller utvidelsene? De kunne jo veldig lett ha tatt 500kr for spillet. Vi vet forsåvidt ikke prisen på utvidelsene enda heller, kan være de blir billigere.

Lenke til kommentar

En liten backstab, men med tanke på at spillet bare koster 300kr så er det ikke akkurat et overgrep. Hvis de holder battle.net gratis så veier det MER enn opp for at jeg må kjøpe tre spill til 300kr hver, spesiellt ettersom jeg hadde gjort det samme hva for å få kjøpt campaignen som kommer til å bli EPISK! :D

 

... Jada, fanboi som faen og gleder meg som en liten unge. ... og jeg er 32. :D

 

Javel? Dette er PC-plattformen, å spille gratis multiplayer er ikke akkurat noen unik gave...

 

AtW

 

Å spille gratis multiplayer er ikke det som gjør at jeg gleder meg sinnsykt.

 

At produsenten kjører alle kampene på sine servere, legger opp til et matchmaking system som kjører på sine servere og stiller med båndbredde og prosesseringskapasitet for å håndtere peak load* uten lagg uten å betalt for det er faktisk en unik "gave". Jeg vet ikke om noen andre spill som gjør dette. Vet ikke om noen andre enn Blizzard som har en dedikert serverpark som kjører for å holde liv i et spill som kom i 1997 (Starcraft).

 

 

Det er allerede ille nok at blizzard prøver å kontrollere spillerene og ikke lar folk kjøre LAN og sette opp ting skikkelig på egenhånd, om de skulle tatt betalt for det i tillegg hadde vært for drøyt, hadde aldri orket å kjøpe spillet da. Blizzards "unike gave" er noe jeg kan klare meg uten for å være helt ærlig. Men de er flinke til å holde spillet oppdatert, det skal de ha.

 

AtW

Lenke til kommentar

ATWindsor: Ville du seriøst hatt det som f.eks BF2BC2 hvor det ikke finnes noe matchmaking system og hvor du må prøve å finne deg en bra server? Eller som i Company of Heroes med vanskelig å sette opp P2P multiplayer?

 

Angående LAN:

http://en.wikipedia.org/wiki/StarCraft_II:_Wings_of_Liberty

It has been reported that Blizzard is considering implementing a system whereby a LAN connection is possible after first authenticating with Battle.net

 

Et av problemene med manglende LAN støtte må jo være for proffe kamper også tar Blizzard ned serverene for vedlikehold. Løsningen som er diskutert ovenfor ville jo ha løst det problemet. Utenom det så ser jeg ikke helt problemet med LAN støtte, er ikke akkurat ofte man ser en PC uten internett idag...

Lenke til kommentar

ATWindsor: Ville du seriøst hatt det som f.eks BF2BC2 hvor det ikke finnes noe matchmaking system og hvor du må prøve å finne deg en bra server? Eller som i Company of Heroes med vanskelig å sette opp P2P multiplayer?

 

Angående LAN:

http://en.wikipedia.org/wiki/StarCraft_II:_Wings_of_Liberty

It has been reported that Blizzard is considering implementing a system whereby a LAN connection is possible after first authenticating with Battle.net

 

Et av problemene med manglende LAN støtte må jo være for proffe kamper også tar Blizzard ned serverene for vedlikehold. Løsningen som er diskutert ovenfor ville jo ha løst det problemet. Utenom det så ser jeg ikke helt problemet med LAN støtte, er ikke akkurat ofte man ser en PC uten internett idag...

 

Jeg ville gjerne hatt et system der folk hadde kontroll selv til å sette opp servere, og LAN, og som ikke var avhengig av battle-net, det er en måte for blizzard å kontrollere spillerene. At dette er så fantastisk at vi er heldig som slipper å betale for det er jeg ganske fundamentalt uenig i.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva er det du skal bruke LAN til, sånn rent personlig, som gjør at du ikke kan spille over battle.net?

For min del har jeg ikke alltid internett når jeg er sammen med venner som spiller sc, dette kan variere fra besøk hos besteforeldre til at internett er blokket av skolen (da har vi tydd til hamachi og node-to-node connection --> LAN).

 

Hvor har dere forhåndsbestillt da?

Jeg sjekket blizzard sine sider men der står det verken noen pris eller om man kan få feks cdkey i mail og laste ned spillet slik at alt er klart for lanseringen..

Jeg har forhåndsbestilt fra elkjøp, de har billigste pris ser det ut til; 299,- + 10 kr. i frakt.

Lenke til kommentar

Jeg ser heller ikke problemet med å måtte bruke Battle.net. Har ikke fått testet betaen, men jeg regner med at du kan sette opp custom games osv via battle.net, og ikke bare matchmaking. Så da er eneste problemt når du sitter bak nat (på skoler o.l.) eller ikke har internet i det heletatt. Den førstnevnte går det ann å komme forbi ved hjelp av diverse ting, som mest sannsynlig noen på skolen kan (bare spør en som sitter å spiller WoW på skolen, er garantert en del av de).

 

Hvis du derimot ikke har internett er det litt verre, men det er sjelden det skjer i 2010 for å være ærlig.

 

Litt av grunnen til at alt skjer på battle.net tror jeg nok er for å bekjempe piratkopiering, men når de leverer ett så bra system som battle.net er, så ser jeg ikke på dette som et problem. Battle.net er ikke ett crappy system som feks Modern Warfare 2 bruker (IWnet), men ett utrolig bra system, så Blizzard har brukt lang tid og mye ressurser på å lage.

Lenke til kommentar

En liten backstab, men med tanke på at spillet bare koster 300kr så er det ikke akkurat et overgrep. Hvis de holder battle.net gratis så veier det MER enn opp for at jeg må kjøpe tre spill til 300kr hver, spesiellt ettersom jeg hadde gjort det samme hva for å få kjøpt campaignen som kommer til å bli EPISK! :D

 

... Jada, fanboi som faen og gleder meg som en liten unge. ... og jeg er 32. :D

 

Javel? Dette er PC-plattformen, å spille gratis multiplayer er ikke akkurat noen unik gave...

 

AtW

 

Gratis multiplayer er normalt på PC for de fleste spill utenom MMOs, men forskjellen på SC2 online, og andre spill, er at de fleste andre spill lager spillerne servere selv, og hoster alt selv, du har ingen ranking systemer etc, og alt vil bare bestå av custom games.

 

På battle.net derimot er det ranking, så du kommer mot folk som er ca like gode som deg. Det kommer mest sannsynlig turneringer og alle kampene kjøres på Blizzard sine servere. Dette er ikke noe som normalt er gratis.

 

Grunnen til at skytespill etc ofte er gratis, er at på samtlige spill så er enten en av spillerne serveren, eller så består det av dedikerte servere som eksterne folk kjører, ikke de som har lagt spillet.

 

Derfor ville ikke jeg tatt det som en selvfølge at du får det gratis.

 

Kansje du hadde likt det best hvis spillet bare hadde bestått av custom games som kjørte på spillernes egne maskiner utenom battle.net, men jeg tror flertallet foretrekker Battle.net.

Lenke til kommentar

Kanskje flertallet foretrekker battle.net, hva vet jeg, men det er ganske langt fra dette og til at man er heldig som slipper å betale, det jeg kan banne på er at flertallet ikke ville foretrukket at man var tvunget til å bruke battle.net, og i tillegg måtte betale for det. Per i dag er ikke battle.net noe supplment, det er en erstatning, som blizzard bruker for å få kontroll over spillerene.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kanskje flertallet foretrekker battle.net, hva vet jeg, men det er ganske langt fra dette og til at man er heldig som slipper å betale, det jeg kan banne på er at flertallet ikke ville foretrukket at man var tvunget til å bruke battle.net, og i tillegg måtte betale for det. Per i dag er ikke battle.net noe supplment, det er en erstatning, som blizzard bruker for å få kontroll over spillerene.

 

AtW

En ting er sikkert, Blizzard gjør alt dette for å tjene penger. Spørsmålet om brukeren lider under dette ser jeg som et spørsmål om innstilling.

Enten ser man på Blizzard som en grisk firma som ønsker å utnytte brukerene til det groveste, og i fremtiden når brukerene er "fanget" så kommer alle tilleggsprisene som ikke var oppgitt ved lansering.

Eller så ser man på battle.net tiltaket som et forsøk på å formalisere multiplayer ved å gjøre bruker-omgivelsen mer homogent. Dette kommer til å gjøre det enklere for Blizzard å legge ting til rette for E-Sport, og brukerene har bare en platform å forholde seg til på alle områder.

Endret av Patton
Lenke til kommentar

Kanskje flertallet foretrekker battle.net, hva vet jeg, men det er ganske langt fra dette og til at man er heldig som slipper å betale, det jeg kan banne på er at flertallet ikke ville foretrukket at man var tvunget til å bruke battle.net, og i tillegg måtte betale for det. Per i dag er ikke battle.net noe supplment, det er en erstatning, som blizzard bruker for å få kontroll over spillerene.

 

AtW

En ting er sikkert, Blizzard gjør alt dette for å tjene penger. Spørsmålet om brukeren lider under dette ser jeg som et spørsmål om innstilling.

Enten ser man på Blizzard som en grisk firma som ønsker å utnytte brukerene til det groveste, og i fremtiden når brukerene er "fanget" så kommer alle tilleggsprisene som ikke var oppgitt ved lansering.

Eller så ser man på battle.net tiltaket som et forsøk på å formalisere multiplayer ved å gjøre bruker-omgivelsen mer homogent. Dette kommer til å gjøre det enklere for Blizzard å legge ting til rette for E-Sport, og brukerene har bare platform å forholde seg til på alle områder.

 

Det er greit nok, man kan argumentere for at battle-net er bedre, men at vi på noen måte er heldig at vi slipper å betale for det, den kjøper jeg ikke. For det er vi vitterlig ikke, det er helt vanlig å slippe å betale for slik, og det er blizzard som ahr tvunget fram battle-net-tjenesten som plattform, ikke brukerene.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er greit nok, man kan argumentere for at battle-net er bedre, men at vi på noen måte er heldig at vi slipper å betale for det, den kjøper jeg ikke. For det er vi vitterlig ikke, det er helt vanlig å slippe å betale for slik, og det er blizzard som ahr tvunget fram battle-net-tjenesten som plattform, ikke brukerene.

 

AtW

Er det helt vanlig å slippe å betale når spillene blir kjørt på serverene til produsenten? Vet ikke om noen spill som er slik, men du kjenner tydligvis til flere?

 

Btw Sjark: Det er ikke noe problem å spille på battle.net bak NAT, det du evt har problemer med er en firewall som er satt opp til å kun tillate noen spesifike porter som http og smtp.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...