Gå til innhold

[løst]


brg

Anbefalte innlegg

Føler meg svindlet av dette firmaet. Har vært kunde der i over 15 år på Datax økomi/skatt program.

 

Når man har dette så må man ha er service avtale, som betales 1 gang pr. år. Og riktig nok står det på fakturaen at man må si opp avtalen 3 måneder før årets slutt. Men hvem husker på hva som står med små skrift på en faktura som kommer 1 gang i året.

 

I mitt tilfelle ønsket jeg å nedgradere til en billigere variant hos dem, men neida de godtar ikke dette siden det under 3 måneder til årets slutt.

 

Hvor er rimeligheten i at en ikke skal kunne endre på et produkt som IKKE er levert. Og for å sikre seg at folk ikke husker at en må si opp så tidlig sender de ut fakturaen for neste år, over 1 måned etter at oppsigelsesfristen er utløpt.

 

Selfølgelig mister de meg som kunde, og jeg advarer alle andre mot dette firmaet. Spørsmålet nå er hva som skjer hvis jeg nekter å betale for dette produktet som da fremdeles ikke er levert.

 

Noen meninger, ideer om hva jeg bør gjøre??

Endret av brg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

så at du ikke følger kontrakten du har skrevet under er Mamut sin feil?

at du har glemt det med liten skrift er da på ingen måte Mamut sin feil, det er kun din feil.

 

du godtok kontrakten da du skrev under, selv om du har glemt en vesentlig del av kontrakten fritar ikke det deg fra kontrakten.

 

betal inn og ta det som en lærepenge, Mamut har alle rettigheter her...

Lenke til kommentar
Føler meg svindlet av dette firmaet. Har vært kunde der i over 15 år på Datax økomi/skatt program.

 

Når man har dette så må man ha er service avtale, som betales 1 gang pr. år. Og riktig nok står det på fakturaen at man må si opp avtalen 3 måneder før årets slutt. Men hvem husker på hva som står med små skrift på en faktura som kommer 1 gang i året.

 

I mitt tilfelle ønsket jeg å nedgradere til en billigere variant hos dem, men neida de godtar ikke dette siden det under 3 måneder til årets slutt.

 

Hvor er rimeligheten i at en ikke skal kunne endre på et produkt som IKKE er levert. Og for å sikre seg at folk ikke husker at en må si opp så tidlig sender de ut fakturaen for neste år, over 1 måned etter at oppsigelsesfristen er utløpt.

 

Selfølgelig mister de meg som kunde, og jeg advarer alle andre mot dette firmaet. Spørsmålet nå er hva som skjer hvis jeg nekter å betale for dette produktet som da fremdeles ikke er levert.

 

Noen meninger, ideer om hva jeg bør gjøre??

DU er svindlet fordi DU ikke følger vilkårene til Mamut som du har skrevet under på? Det høres ikke akkurat ut som om du har en god sak.

 

Det kan tenkes at firmaet lar deg nedgradere hvis du ringer og legger deg flat, er ydmyk på at du har gjort en feil og spør pent om ikke de kan hjelpe deg i en knipe. De er bare mennesker de også, og får du sympati for ditt syn kan det hende de hjelper deg. Hvis ikke er du nok nødt til å betale, gitt.

Endret av orjanr
Lenke til kommentar

Okei, da. Så får jeg vel gi meg da.

 

Synes dog at å betale for et produkt som ikke er levert er feil. Og da jeg oppgraderte sist var det aldri noe problem at fristen var utgått for å endre på avtale.

 

Eneste trøst da er at jeg i min nye jobb som jeg begynner i morgen, skal jobbe med over 1000 så firmaer og hjelpe dem på økonomi området.

 

Jeg har de siste 15 årene anbefalt datax varmt til de som jeg har assistert pr. i dag.

Fra i morgen kommer jeg til å advare mot dette produktet, som ellers ville ha vært perfekt for denne type bedrifter.

Lenke til kommentar
Du har vært kunde av dem i 15 år, og ikke en eneste gang har du lest avtalevilkårene? Tror heller jeg vil si at det er skikkelig råttent av deg å starte noe korstog mot dem på dette grunnlaget.

agree.

 

at brg driter seg ut er da ikke firmaet sin feil.

kanskje ikke veldig fleksibelt av datax mot en som har vært kunde i 15 år, men dårlig gjort av brg å advare mot firmaet så lenge alt annet har gått greit.

 

edit: ang oppgradering, så regner jeg med at kontrakten ikke nevner noe om frister og slikt der?

stort sett er det bare oppsigelse det går på i kontrakten.

du som jobber med økonomi bør vite at kontrakten er bindende, uansett hva partene husker/mener/tror.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Du har vært kunde av dem i 15 år, og ikke en eneste gang har du lest avtalevilkårene? Tror heller jeg vil si at det er skikkelig råttent av deg å starte noe korstog mot dem på dette grunnlaget.

 

En betaler på forskudd for support et år. Det har aldri falt meg inn at hvis en ikke ønsket på ha denne supporten, så måtte en si opp innen en frist som lå langt forran den årlige fakturaen. Og forøvrig er dette med fristen noe som tydeligvis har kommet inn de senere år.

 

Advarer mot alle firmaer som har en slik praksis. Det er dårlig foretningskikk i mine øyne. En kan ikke forvente at firmaer husker på slike ting. Og det er nettopp derfor de har laget avtalen slik. Dermed tjener de noen ekstra kroner på bedrifter som er nedlagt og vanlige folk som ikke lenger ønsker å bruke produktet deres.

 

Helt konkret er det jeg kommer til å gjøre er, på de kursene som kjøres for nye bedrifter, så kommer jeg til å advare mot slike avtaler. Og å prøve å bevistgjøre dem på at de må prøve unngå slike formuleringer i kontrakter hvism mulig. Jeg kommer til å bruke Mamut som negativt eksempel.

Endret av brg
Lenke til kommentar

Jeg vil heller si at Mamut som et seriøst supportfirma trenger en viss langsiktighet i planene sine. Det er tre måneders oppsigelsestid i arbeidsmarkedet også, og på denne måten har de muligheten til å se an arbeidsstokken i forhold til hva de faktisk får å gjøre neste år. Det kunne blitt meget vanskelig for dem om folk var i stand til å avbryte avtalene sine dagen før en ny periode. Uansett grunn, du har hatt femten år på deg til å finne ut av dette. mye penger er det vel heller ikke snakk om.

Mamut har nok muligheten til å være greie og slippe folk av kroken, men du virker ikke for meg som en person som fremkaller mykhet hos kundebehandlere.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
En betaler på forskudd for support et år. Det har aldri falt meg inn at hvis en ikke ønsket på ha denne supporten, så måtte en si opp innen en frist som lå langt forran den årlige fakturaen. Og forøvrig er dette med fristen noe som tydeligvis har kommet inn de senere år.

 

Advarer mot alle firmaer som har en slik praksis. Det er dårlig foretningskikk i mine øyne. En kan ikke forvente at firmaer husker på slike ting. Og det er nettopp derfor de har laget avtalen slik. Dermed tjener de noen ekstra kroner på bedrifter som er nedlagt og vanlige folk som ikke lenger ønsker å bruke produktet deres.

Hei, har vært i akkurat samme situasjon, vært Mamut-kunde i veldig mange år, men etter at jeg ikke hadde brukt programmet på noen år så ville jeg ikke betale for ny oppgradering da jeg fikk faktura. Men det var jo for sent ja, så jeg kranglet også en stund.

Men jeg fikk til slutt faktisk medhold og slapp betaling, fordi de så jeg ikke hadde aktivert eller brukt programmet på over 2 år.

 

Men når det gjelder praksis, så ER dette faktisk vanlig praksis i bransjen! Jeg driver med softwareutvikling selv, og vi gjør det samme, og tjener på de som glemmer seg.

Jeg lager faktisk nettopp et avtalearkiv som skal varsle når man må sjekke en kontrakt/avtale om den skal reforhandles eller sies opp. Så det er penger i det ja!!

 

Men i dette tilfelle synes jeg ikke det er riktig å ha en slik politikk mot vanlige sluttbrukere, de bør kunne si opp når man får ny faktura!!

Det er noe annet mot bedriftskunder synes jeg, de bør ha kontroll på sine avtaler.

Lenke til kommentar
Jeg vil heller si at Mamut som et seriøst supportfirma trenger en viss langsiktighet i planene sine. Det er tre måneders oppsigelsestid i arbeidsmarkedet også, og på denne måten har de muligheten til å se an arbeidsstokken i forhold til hva de faktisk får å gjøre neste år. Det kunne blitt meget vanskelig for dem om folk var i stand til å avbryte avtalene sine dagen før en ny periode. Uansett grunn, du har hatt femten år på deg til å finne ut av dette. mye penger er det vel heller ikke snakk om.

Mamut har nok muligheten til å være greie og slippe folk av kroken, men du virker ikke for meg som en person som fremkaller mykhet hos kundebehandlere.

 

Vel de 3000 kronene ovelever jeg. Men det er ikke snakk om dagen før da. Her snakker en om et produkt, oppdateringer o.l som ikke er levert i 2010. Det eneste de taper er kostnaden ved jobbe å sende ut faktura. Noe som er spesifisert til 90 kr. Jeg hadde gladelig betalt dem og forsatt som kunde på et nedgradert produkt hos dem.

 

I mine øyne er den naturlige tiden for å vurdere fornyelse av avtalen er nå en mottar faktura. Det står selfølgelig Mamut fritt til når de velger å sende ut faktura. Ønsker de tidligere besked, send ut fakturaen tidliger, men med litt lengere betalingsfrist.

 

En liten pressisering. Mitt kundeforhold mot Mamut er som privatpersjon. Jeg driver også firma, med alt regsnkap der går gjennom franchisegiver. Datax brukes ikke til annet en utregning og kontroll av skatt i den forbindelse.

Endret av brg
Lenke til kommentar
Vel de 3000 kronene ovelever jeg. Men det er ikke snakk om dagen før da. Her snakker en om et produkt, oppdateringer o.l som ikke er levert i 2010. Det eneste de taper er kostnaden ved jobbe å sende ut faktura. Noe som er spesifisert til 90 kr. Jeg hadde gladelig betalt dem og forsatt som kunde på et nedgradert produkt hos dem.

 

så de 3000 du betaler inn til de tjener ikke de noe som helst på?

tror du virkelig at de tjener 90kr på deg i løpet av ett år?

hørt om provisjon?

Lenke til kommentar
Eneste trøst da er at jeg i min nye jobb som jeg begynner i morgen, skal jobbe med over 1000 så firmaer og hjelpe dem på økonomi området.

 

Jeg har de siste 15 årene anbefalt datax varmt til de som jeg har assistert pr. i dag.

Fra i morgen kommer jeg til å advare mot dette produktet, som ellers ville ha vært perfekt for denne type bedrifter.

Dette forteller mye om troverdigheten din. Her svartmaler du et selskap/produkt på bakgrunn av egne feil, når du samtidig vet at produktet er perfekt til det formålet? Håper virkelig ikke at de du snakker med svelger alt rått. Og om de er litt kritisk til hva du sier/gir råd om så innser de forhåpentligvis raskt at de bør henvende seg til andre snarest.

 

Advarer mot alle firmaer som har en slik praksis. Det er dårlig foretningskikk i mine øyne. En kan ikke forvente at firmaer husker på slike ting. Og det er nettopp derfor de har laget avtalen slik. Dermed tjener de noen ekstra kroner på bedrifter som er nedlagt og vanlige folk som ikke lenger ønsker å bruke produktet deres.

Noe kanskje, men flere av oss(ja, eg jobber hos en tjenestetilbyder og vi har noe av de samme vilkårene rundt oppsigelse) gjør dette for å skape en viss stabilitet og forutsigbarhet rundt kundemassen vår. Kunden signerer på en avtale når de blir kunde hos oss og denne fastsetter en konkret oppsigelsesfrist. Om ikke kunden har sendt inn oppsigelse innen fristen så er det rimelig å forvente fra vår side at kunden ønsker å fortsette kundeforholdet sitt.

 

I mine øyne er den naturlige tiden for å vurdere fornyelse av avtalen er nå en mottar faktura. Det står selfølgelig Mamut fritt til når de velger å sende ut faktura. Ønsker de tidligere besked, send ut fakturaen tidliger, men med litt lengere betalingsfrist.

Det normale er at folk/bedrifter vurderer avtaler fortløpende. Det er helt vanlig at når faktura sendes ut så er det for sent å komme med en oppsigelse. Om du ikke vurderer dette fortløpende men venter til 14 dager før faktura forfaller så vitner dette om dårlig styring hos deg, ikke hos Mamut. 14 dager kan i andre tilfeller være alt for lite tid til å kunne vurdere andre tjenesteleverandører. Og det er tross alt ikke bare bare å bytte regnskapsleverandør på et par dager heller.

Lenke til kommentar

Selv om loven er på Mamut sin side, så er det vel ikke tvil om at dette er en rigid form å drive butikk. En stor del av Mamut sin drift er support så bygger dem også på goodwill, her er det en kundebehandler med dårlig gangsyn. Jeg ville kanskje sendt en klage til dem og forklart situasjonen, dermed fått sjekket opp om det er firmaets policy.

 

Mange firmaer ønsker kortsiktig profitt foran lojale kunder, ikke en bra form å drive butikk på i det lange løp, men dessverre slik det er. Og her kan det som sagt være en litt uvitende kundebehandler.

Lenke til kommentar

Vel, jeg tror nå at min opplevelse her kommer til å være en fordel for de som jeg skal hjelpe i fremtiden.

 

Som jeg sa i et tidligere innlegg, så kommer jeg til å prøve å bevistgjøre dem på fellene i avtaler med denne avtalen som eksempel.

 

I det neste året med påvunget avtale, så kommer jeg til å se etter gode alternativer som jeg kan anbefale, samt vurdere om firmaet jeg jobber for kan gjøre noe for å redusere behovet for 3 parts software og dermed spare disse franchistetakerne for penger.

Jeg kommer ikke på noe tidspunkt til å rakke ned på produktet, for det er fremdeles bra, kun på service avtalen som er obligatorisk med de betingelser som ligger der. Dermed kommer jeg ikke til å anbefale produktet aktivt slik jeg har gjort hittils.

Lenke til kommentar
Selv om loven er på Mamut sin side, så er det vel ikke tvil om at dette er en rigid form å drive butikk. En stor del av Mamut sin drift er support så bygger dem også på goodwill, her er det en kundebehandler med dårlig gangsyn. Jeg ville kanskje sendt en klage til dem og forklart situasjonen, dermed fått sjekket opp om det er firmaets policy.

 

Mange firmaer ønsker kortsiktig profitt foran lojale kunder, ikke en bra form å drive butikk på i det lange løp, men dessverre slik det er. Og her kan det som sagt være en litt uvitende kundebehandler.

I utgangspunktet ikke uenig med deg. Men samtidig skal Mamut drive profesjonelt, og det medfører også et visst ansvar for å stå bak sin faktureringspolitikk og ikke minst vise at det har gode rutiner internt på fakturering. Om Mamut ettergir et fakturakrav når kunden åpenbart har gjort feil, hvordan kan de da ikke ettergi alle? Det blir litt form for cowboy-fakturering og ville satt Mamut i dårligere lys, mener eg.

 

Dessuten vil eg ikke påstå at trådstarter akkurat ser ut til å ha hatt det beste utgangspunktet for en dialog med en kundebehandler.

Lenke til kommentar
Dessuten vil eg ikke påstå at trådstarter akkurat ser ut til å ha hatt det beste utgangspunktet for en dialog med en kundebehandler.

 

Min dialog mot kundebehanler forløp omentren slik.

 

Jeg forklaret at jeg ønsket å nedgradere produktet.

- Han gjorde oppmerksom på at han ikke kunne gjøre dette siden fristen var gått ut.

Jeg prøvde meg på å forklare at jeg hadde vært kunde i over 15 år og at jeg syntes det med oppsigelse før fakturaen var urimelig. Jeg gjorde også oppmerksom på at jeg en gang tidligere hadde nedgradert(Noen frisT var ikke nevt i den forbindelse og det skjedde på samme tidspunkt som nå) utenat dette var noe problem. (Har senere oppgradert igjen).

- Han gjentok sitt standpukt.

Litt irriterrt sa jeg at dette ville bety at de mistet meg som kunde, noe jeg syntes ville være synd siden de har et bra produkt.

- Han beklaget og tilbydde å legge inn oppsigelse fra 2011.

Jeg avsluttet samtalen med å si at jeg syntes dette var veldig dårlig.

Endret av brg
Lenke til kommentar
Eneste trøst da er at jeg i min nye jobb som jeg begynner i morgen, skal jobbe med over 1000 så firmaer og hjelpe dem på økonomi området.

 

Jeg har de siste 15 årene anbefalt datax varmt til de som jeg har assistert pr. i dag.

Er saken bedriftsrelatert så er vel juss-forum og avtaleloven den rette plassen som gjelder her.

 

En annen ting, hvordan kan man opptre som en proffessionel part mot bedrifter når man selv er villig til å bryte en av de viktigeste punkter i avtaleloven som aksept og vilkor er?

 

Mvh

:)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...