Gå til innhold

[løst]


brg

Anbefalte innlegg

Dessuten vil eg ikke påstå at trådstarter akkurat ser ut til å ha hatt det beste utgangspunktet for en dialog med en kundebehandler.

 

Min dialog mot kundebehanler forløp omentren slik.

 

Jeg forklaret at jeg ønsket å nedgradere produktet.

- Han gjorde oppmerksom på at han ikke kunne gjøre dette siden fristen var gått ut.

Jeg prøvde meg på å forklare at jeg hadde vært kunde i over 15 år og at jeg syntes det med oppsigelse for fakturaen var urimelig. Jeg gjorde også oppmerksom på at jeg en gang tidligere hadde nedgradert(Noen frisT var ikke nevt i den forbindelse og det skjedde på samme tidspunkt som nå) utenat dette var noe problem. (Har senere oppgradert igjen).

- Han gjentok sitt standpukt.

Litt irriterrt sa jeg at dette ville bety at de mistet meg som kunde, noe jeg syntes ville være synd siden de har et bra produkt.

- Han beklaget og tilbydde å legge inn oppsigelse fra 2011.

Jeg avsluttet samtalen med å si at jeg syntes dette var veldig dårlig.

Vel, du bekreftet jo mistanken min der :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg ville ringt inn, vært ydmyk, beklaget for at du hadde glemt/ikke lest avtalevilkårene og spurt om du vær så snill kunne fått nedgradere siden det produktet du har ikke passet helt slik du hadde trodd det skulle.

 

Men det spørs om du kommer mye lenger. Hele poenget er å innrømme feil, være ydmyk og spør(ikke kreve) om de kan endre dette i etterkant.

 

Og å true med at de mister en kunde er totalt feil. Har du kommet til det punktet i en samtale hvor en slik setning passer inn, så har dere allerede passert punktet hvor det er mulig for deg å komme ut av det slik du ønsker.

 

"Diplomati er når du kan be noen dra til helvete på en slik måte at de gleder seg til turen".

Endret av nomore
Lenke til kommentar
Eg ville ringt inn, vært ydmyk, beklaget for at du hadde glemt/ikke lest avtalevilkårene og spurt om du vær så snill kunne fått nedgradere siden det produktet du har ikke passet helt slik du hadde trodd det skulle.

 

Men det spørs om du kommer mye lenger. Hele poenget er å innrømme feil, være ydmyk og spør(ikke kreve) om de kan endre dette i etterkant.

 

Og å true med at de mister en kunde er totalt feil. Har du kommet til det punktet i en samtale hvor en slik setning passer inn, så har dere allerede passert punktet hvor det er mulig for deg å komme ut av det slik du ønsker.

 

"Diplomati er når du kan be noen dra til helvete på en slik måte at de gleder seg til turen".

 

Takk for rådet, det høres meget fornuftig ut. Kan hende jeg tar en telefon til:-)

Lenke til kommentar

Jeg er muligens litt krass nå brg, men håper du klarer å ta dette på en konstruktiv måte.

 

Du nevner her ”1000 firmaer” og ”kurs”. Hvis jeg forstår deg rett så skal du jobbe som en slags konsulent/rådgiver for nystartede firmaer?

Hvis tilfelle, så blir jeg litt skremt av dine ”holdninger”

 

Bare det at du trekker frem svindel i denne sammenheng, gjør at jeg får litt frysninger.

At du også vil ”advare” andre mot slike avtaler, og bruke Mamut som et dårlig eksempel, er ikke bra.

 

Det er selvfølgelig greit å gjøre bedrifter klar over denne form for avtalevilkår, og at det typisk innenfor service/support foreligger vilkår som en skal være spesielt oppmerksomme på.

Det du uansett ikke bør gjøre i denne sammenheng er å bruke Mamut som en tilbyder du fraråder folk til å benytte. I verste fall kan det få betydelige konsekvenser for deg og/eller bedriften du jobber for. Mamut følger tross alt bare ”bransjenormalen”, og bør ikke ”svartelistes” ut ifra dette.

 

At enkelte aktører i bransjen skor seg på sløve brukere skjer selvfølgelig, men de kan uansett ikke lastes for at folk ikke leser avtalevilkårene.

 

Jeg siterer også fra deg:

”Fra i morgen kommer jeg til å advare mot dette produktet, som ellers ville ha vært perfekt for denne type bedrifter”

I så fall bør du etter min mening revurdere om du er rette person for denne jobben. Folk som sitter som rådgivere/konsulenter, og som føler en så stor ”trang” til å følge et personlig ”prinsipp”, kan fort være mer villedende en veiledende.

 

Jeg får vel stoppe der så jeg ikke trekker dette for langt kanskje..

Jeg håper uansett du vil klare å finne en levlig løsning for deg som privatperson, og ikke trekke dette med deg inn i ditt profesjonelle virke..

Og forresten.. Lykke til i ny jobb.

 

PS! Jeg sitter årlig og gjennomgår avtaler med flere større leverandører innenfor service/support.

I sommer reforhandlet jeg avtaler med blant annet Ergo Group, Atlas Copco og tre leverandører av Visma produkter. Samtlige avtaler har lignende vilkår som du nevner. De ringer selvfølgelig ikke for å minne meg på avtalevilkårene.

Som bedriftsleder må en ha styring på slike ting selv.

Lenke til kommentar
Nei og jeg garanterer at 95% av kundene deres ikke husker dette. Derfor blir slike avtaler urimelige.

Så du mener at avtaleloven er urimelig fordi du har dårlig hukommelse?

 

Kan jeg, om jeg leier inn dine tjenester forlange å få dem gratis fordi jeg ikke husker prisen som ble avtalt?

Lenke til kommentar

Hvis du virkelig vil avslutte forholdet med Mamut hvis du ikke får viljen din kan du jo stille følgende ultimatum...

 

Enten får jeg nedgradere til noe mindre og fremdeles beholde meg som kunde ellers får dere 2010 oppsigelsen i meget god tid.

 

Uansett, det er jo din egen feil...

Lenke til kommentar

Jeg ønsker å påpeke at TS ved å følge den fremgangsmåte han beskriver i sine innlegg i denne tråden antageligvis vil kunne forvente seg et hyggelig besøk fra Markedsrådet som følge av brudd på markedsføringsloven §§ 2, 25, 26, og 27.

 

"Folk flest" husker ikke oppsigelsesfrister. "Folk flest" kjører også for fort, tar med seg for mye på kvota, og gifter seg med bergensere. Betyr dette at vi skal se bort fra vederstyggelige ting fordi "folk flest" gjør det?

 

PS: Beklager til eventuelle Bergensektefeller som føler seg støtt.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

"Nei og jeg garanterer at 95% av kundene deres ikke husker dette. Derfor blir slike avtaler urimelige."

--------------------------------------

Er vel kanskje derfor slike avtaler er skriftlige,slik at KUNDE kan lese dem,og friske opp hukommelsen.

Dårlig hukommelse er vel neppe grunnlag for å bryte en avtale.

 

Morsom tråd,morsom "logikk" fra TS :-)

Endret av OlaOlablakken
Lenke til kommentar

Forstår trådstarter meget godt jeg :)

 

For ca ett år siden, kom det en fin regning på litt under 10 tusen kroner for et produkt vi ikke bruker på jobben.

 

Jeg bestemmer meg for å si det opp, men før jeg ringer til dem leser jeg gjennom kontrakten og ser en fin klausul om at avtalen må sies opp 3 måneder før neste faktura.

 

Smiler litt og tenker mitt om selskapet, betaler regningen og tenker at nå har jeg god tid på meg til å si opp avtalen.

 

Ja ja, litt under 10 tusen til som måtte ut, for et par uker siden, hadde jo glemt hele surret igjen :)

 

Dette er IKKE måten jeg ville håndtert mine kunder på, må du lage slike avtaler ovenfor kundene dine, så er det fordi du har et dårlig produkt (som du vet folk vil si opp når de ser regningen kommer) eller du prøver å få mest mulig penger ut av folk (framfor å bidra med et godt produkt og å dekke kundens behov.)

 

Jeg forstår selskapene, og at de skal tjene mest mulig penger, men jeg føler meg så absolutt lurt. Sitter med samme følelsen som første gang jeg fikk en regning hvor momsen kom i tillegg (på telefonen fikk jeg en pris, moms ble aldri nevnt, jeg visste ikke ikke bedre, regningen kommer og er 25% dyrere) hadde mine egne tanker om det selskapet også.

 

Vil tro at det finnes mange andre programmer som du kan anbefale dine framtidige kunder, programmer som kundene dine vil bli like fornøyd med. Problemet ditt akkurat nå er at du kan mamut programmet så godt, og det man kan det "selger" man veldig lett. Sett deg inn i konkurrende produkter, si hva som har skjedd når du trengte hjelp hos mamut og vips så velger dem disse produktene istedet.

 

Legg deretter opp en liste over antall mennesker som velger alternative produkter pga dine anbefalinger, send dette inn på en mail til mamut, gjenfortell historien, summer hvor mye de har tapt og be dem om å dra en viss plass (på en diplomatisk høflig måte som fører til at dem gleder seg til turen :p) Fortsett å gjøre dette hvert halvår. (Sannsynligvis så gidder du ikke dette, men tre fire personer som hadde gjort noe slikt, kunne fått dem til å fjernet hele 3 måneders klausulen, det er nemlig mange selskaper som ikke har denne klausulen.)

 

(Er forøvrig ikke mamut jeg har handlet hos.)

Endret av Kongle2
Lenke til kommentar
Sett deg inn i konkurrende produkter, si hva som har skjedd når du trengte hjelp hos mamut og vips så velger dem disse produktene istedet.

Om noen kommer til oss og rakker ned på et selskap med bakgrunn i det TS skriver ville ikke den personen bli værende. Vi er avhengig av å ha folk som klarer å holde styr på de kontraktene de signerer.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

 

Jeg prøvde meg på å forklare at jeg hadde vært kunde i over 15 år og at jeg syntes det med oppsigelse før fakturaen var urimelig.

 

Nettopp. Det er veldig mange som er brent på dette hvert år. Mamut tjener mye penger av folk som ikke husker de må si opp disse avtaler. Det er derfor de sender ut fakturaer ETTER tidsfristen. Og som mange i denne tråden har nådeløs poengtert til deg, Mamut "har rett". Samtidig taper de mye mer enn 2000kr pga. provoserte eks-kunder som snakker ut. I tillegg er den reel kostnad av deres produkter mye høyere enn mange forstår på salgstid (daTax Totaløkonomi for eksempel - Med et første års kostnad med moms av ca. 5000kr pluss 2000kr per år i support (som trengs gitt hvor vanskelig det er å bruke) koster det ca. 15000kr over 10 år.)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...