Gå til innhold

Sikring og avsikring av AG3 med tommelen


nomore

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Litt usikker på om denne havnet rett, men eg fant ikke bedre sted for den heller :)

 

Under forrige øvelse eg var på så fikk vi instruksjoner om å sikre og avsikre AG3'en når løpet var rettet mot målet ved å bruke tommelen. Dette fikk eg ikke til da, og eg får det fortsatt ikke til. Prøvde å spørre instruktøren, men fikk ikke mye til svar(han prøvde å vise meg noe, men eg fikk det ikke til når han gikk).

 

Tips? Det eg gjorde da var å løfte løpet mot målet i skytestilling, så vri høyre håndledd slik at eg fikk tommelen opp til sikringen, og så avsikre våpenet(og motsatt når eg var ferdig med å skyte). Men dette klarer eg ikke med pekefingeren langs avtrekkeren.

 

Er det bare eg som har små hender/kort tommel? Er det et ukjent triks? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke helt om det er noe ukjent triks for å "fikse" dette, men du er i hvertfall ikke alene om å slite med den dustete sikringa på AG3-ene. Trikset vi lærte var at etter du har grovsiktet, altså når du skal ta av sikringa, vipper du hele geværet litt over mot venstre, slik at hånden kommer litt annerledes på pistolhåndgrepet. Da er det enklere. Jeg måtte gjøre dette, selv om jeg ikke har spesielt kort tommel.

Lenke til kommentar

Ser hva du mener, men det endrer ikke problemet med at tommelen ikke rekker langt nok bort til sikringen. Eg må uansett endre såpass mye på våpenet/hånda at noen form for sikting er håpløst. Men godt det ikke bare var meg da. Fikk inntrykk av at 'alle' andre på treninga klarte det :p

 

Mener å huske at dette var så mye enklere på MP5'en. Eg kan hvertfall ikke huske at det var noe problem der, og da var eg på langt flere øvelser hvor vi sikret/avsikret våpenet mens vi beveget oss.

Lenke til kommentar

Som de andre skriver...

 

"Tilt" (vri våpenet til venstre) våpenet til venstre, med forsatt pipe rettet mot målet og bruk tommel til å avsikre.

 

Ellers, hvis det er lov i din avdeling, kan du alltids skru av plastikken på pistolhångrepet, og så teipe sportstape rundt "metallpistolhåndgrepet". Dette gjør at avstanden til sikringen blir kortere, men muligens mer ubehag med å holde i pistolhåndgrepet?

Lenke til kommentar
Mener å huske at dette var så mye enklere på MP5'en. Eg kan hvertfall ikke huske at det var noe problem der, og da var eg på langt flere øvelser hvor vi sikret/avsikret våpenet mens vi beveget oss.
I så fall kan du høre om du kan sette underbeslaget fra MP5en på AGen. Vi hadde to befal med underbeslag som liknet mistenkelig på MP5-underbeslag.

 

Og jeg har vært borti to AGer der sikringen rett og slett er klemt for hardt inntil kassen. Da blir sikringen svintung og jeg får problemer selv med solide hender og litt tilting. Det løser du ved å bøye den litt ut med et skrujern. Men ikke bøy for langt.

Lenke til kommentar
Mener å huske at dette var så mye enklere på MP5'en. Eg kan hvertfall ikke huske at det var noe problem der, og da var eg på langt flere øvelser hvor vi sikret/avsikret våpenet mens vi beveget oss.
I så fall kan du høre om du kan sette underbeslaget fra MP5en på AGen. Vi hadde to befal med underbeslag som liknet mistenkelig på MP5-underbeslag.

Det får han garantert ikke lov til, og om befalet ditt har gjort noe slikt er det helt hårreisende. Jeg nekter å tro at de har fått lov til det.

Lenke til kommentar

De gikk gjennom to kvartårlige kontroller med børsemakeren fra GP, så jeg er ganske sikker på at de hadde lov.

Jeg kan derimot ikke garantere 100% at det faktisk var underbeslag fra MP5, men alle som så det synes det så ut som noe fra en MP5. Det var i hvert fall ikke standard AG-underbeslag. Både overflate, skrift, farge og plastikk var annerledes.

Jeg har ikke hatt noe særlig ad-sam på MP5, men mener du at det er store tekniske forskjeller på de to? Eventuelt kan det ha vært huset til en MP5 og innmaten til en AG. Utsiden var i hvert fall ikke lik en AG.

Lenke til kommentar

Hverken underbeslag eller "trigger-pack'en" fra MP5 passer på AGen.

Men det finnes ett underbeslag til G3 som ligner det som står på MP5. Men har ikke sett eller hørt om det brukes på norske AGer før nå

 

 

Edit:

Til trådstarter. hvis tommelen din ikke er lang nok til å nå sikring/omstiller, må du bare vri hånden. (som du har gjort)

Endret av Cardinal
Lenke til kommentar

når man har begynt å få kontroll på pipen og skyting i det hele tatt så avsikrer mann på vei opp..

 

har du unormalt småe hender eller noe, så er det ett triks å ta av det grønne pistolgrepet slik at man bare holder direkte på "rammen" funker som fan og ved inspeksjon tar du selfølgeli håndtake på igjen, er bare en liten skrue som holder det..

Lenke til kommentar

Takker for alle tilbakemeldinger! :)

 

Kontroll på skyting og pipe er ikke noe problem. Eg har avtjent førstegangstjeneste med MP5. AG3 hadde eg kun i rekrutten og da ble det ikke avfyrt et eneste skudd.

 

Nå begynner det å bli noen år siden førstegangstjenesten og vakttjenesten der. Men der var vi regelmessig på skytebane(en dag før vi begynte med vaktuke og en dag før vi fikk perm) og hadde mye SIBO-trening. Problemstillingen med avsikring har aldri vært et tema før nå, og eg er 97% sikker på at vi hadde samme rutine da, som nå. Dvs, avsikre når pipen er rettet mot målet, ikke før. Kan ikke forestille meg at vi har sprunget timesvis i en betongkjeller med sikringen av hele tiden og rødfis i våpenet. Men, glemmer fort mye rart :)

 

Uansett vil det ikke løse problemet å avsikre på vei opp eller sikre på vei ned. Tommelen er like kort. I tillegg fikk vi klar beskjed at avsikring/sikring på noe som helst annet tidspunkt enn når løpet var rettet mot målet ble ikke akseptert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...